Toon posts:

PC valt zomaar uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een aantal maanden geleden heb ik een AMD Athlon XP 2600+ gekocht met een Hercules 3D Prophet 9000 128Mb. Als moederbord heb ik een Aopen AK79D-1394 met 512 MB geheugen. Nu heb ik als ik de kast dicht heb problemen. Als ik dan bv UT speel, dan valt de pc na een aantal minuten uit. Heb ik de kast open, dan kan ik onbeperkt doorspelen. Ik heb ook al een extra koeler gekocht van 80x80 maar dat helpt niks. De temperaturen van de processor komen in de bios vrijwel nooit boven de 55 graden celsius uit. Ook niet nadat hij net is uitgevallen. Ik denk dat het dan ook niet aan de processor ligt, maar aan de videokaart. Kan het zijn dat deze niet goed gekoeld wordt of dat hier een foutje inzit, want ik wordt er niet goed van.

Weet 1 van jullie misschien waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt voor de moeite.

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Bedoel je met uitvalleen gelijk zonder stroom of sluit die eerst nog af ?
Op welke OS draai je ?

Verwijderd

heb je het geluid dat je hdd uitgaat (klik) en daarna weer aangaat (weer klik) waarna hij gwoon weer boot? dat heb ik namelijk ook soms met m'n A7N8X Dlx, 2500+ & 9600Pro....
ik ben er zelf nog niet helemaal achter wat het probleem is, maar ik vermoed drivers...
k heb zelf nForce chipset, en toen ik op win2k met 2.03 driver zat nooooit problemen, nu op XP met 2.45 wel problemen :(
welke chipset is die AK79D? Als het nForce is zou ik zegge probeer ff 2.03 drivers...

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai als OS win XP. De pc valt gewoon uit. Ik moet dan eerst de stroom eraf halen, alvorens ik hem weer aan kan zetten.

De HDD geeft geen geluid. Heb het even opgezocht en mijn moederbord heeft wel een NForce chipset nl: nVidia nForce2 SPP [Crush 18D], nVidia MCP-T

Verwijderd

Topicstarter
Hier kun je meer informatie vinden over mijn moederbord: http://english.aopen.com.tw/products/mb/AK79D-1394.htm

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

De voeding die je pc gebruikt, hoeveel watt is die ? hoger dan 300 ?
En heb je geen temp sensor voor je videokaart (tegenwoordig zitten ze er bijna altijd op)

[ Voor 41% gewijzigd door Facer op 13-10-2003 11:43 ]

Verwijderd

De temp die de sensors van de bios aangeven kan b0llux zijn.

Is in ieder geval wel een hitte probleem :?

Verwijderd

Topicstarter
hmm op de videokaart zou ik even moeten zoeken, er zit wel een temp sensor op het moederbord. Die heb ik eens aangezet dat ie moet gaan beepen bij 60 graden. Hij beepte niet voordat ie uitviel, dus kan je concluderen dat dat niet het probleem is.

Als behuizing heb ik een standaard miditower gekocht met 300W voeding.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:01

ericding

Altijd de eerste.

Kijk eens in je BIOS wat er staat ingesteld bij shutdown-temp. Die kan natuurlijk goed op 60 graden staan, en dat mag met een AMD wel iets hoger.

Verwijderd

Welke bios versie heb je ? Bij de laatste staat een hele waslijst ...

Verwijderd

Topicstarter
Bios versie zou ik even moeten controleren, ben nu nl niet thuis. Bios shutdown-temp lijkt me erg stug als ik dat over het hoofd heb gezien, maar ook dat zal ik even controleren als ik thuis ben.

Maar het kan niet aan de videokaart liggen? Dat die bv niet goed gekoeld wordt? Of dat de voeding te warm wordt?

Het moet een hitte probleem zijn ja, want als ik de kast open heb zijn er geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog niet heb gemeld is dat je in het bios zelf moet aangeven hoeveel spanning er op de cpu moet staan. Omdat ik alle onderdelen los heb gekocht, moet je dit dus zelf instellen. Een AMD 2600+ XP is de snelheid 2,13 GHrz. Als ik dit instel in de bios, wil hij niet eens XP opstarten en valt ie al uit.

Dan zou je wel denken dat het een probleem is op het moederbord en niet de videokaart.

Ik draai nu dus met een 2600+ XP processor als een 2000+ processor. Zonde dus.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:01

ericding

Altijd de eerste.

Als er een tweede insteekkaart net onder je Hercules zit, dan kan je proberen die kaart in een ander slot te zetten zodat je een iets betere airflow krijgt. Zoek verder eens (met een progje als speedfan oid.) hoe snel de koeler van de grafische kaart draait (tenmenste: als het actief gekoeld is).

Verwijderd

Topicstarter
Er zit geen tweede insteekkaart net onder mijn hercules. Ik zal wel dat progje eens opzoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 13:19 ]

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Lijkt erop dat je cpu te warm wordt. Zet anders de protectie tegen oververhitting eens uit en probeer het dan eens. (of zet hem hoger als je niet wilt dat ie door kan branden).

Het kan ook zijn dat je voeding het niet trekt. kun je ook testen door iets stroomvretens eruit te trekken wat je op dat moment ff niet nodig hebt.

Probeer deze 2 dingen even en post je bevindingen.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• kweenie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08 14:36
Je moederbord maakt geen kortsluiting met de zijplaten van je kast? Omdat je zegt dat als de platen eraf zijn je er geen last van hebt. Heb ik namelijk al eens gehad dat het daar aan lag.

Verwijderd

Topicstarter
CPU kan best te heet worden, alleen dan vind ik het vreemd dat hij geen beep geeft als ik dat instel en dat ie vlak nadat ie uit is gevallen de temp niet hoger dan 55 graden celsius is.

Voeding het niet kan trekken.. hmm nog niet aangedacht. Alleen ik heb niet mijn hele kast vol zitten. Zou dan een niet goed werkende voeding moeten zijn. Kan ik de voeding ook meten?

Kortsluiting met de kast. Ja zou kunnen al lijkt me deze kans klein. Waarom loopt ie dan niet gelijk vast en pas na een paar minuten?

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het nu allemaal even samenvat kan het uitvallen van mijn pc de volgende oorzaken hebben:

- shutdown-temp te laag ingesteld -> zal ik controleren
- voeding die het niet kan trekken -> hoe kan ik dit meten?
- cooling videokaart -> waar kan ik een progje daarvoor vinden?
- versie bios -> zal ik controleren
- moederbord maakt kortsluiting met kast -> hoe kan ik dat meten?

Heeft iemand anders nog suggesties?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kijk even wat de voltages zijn in de BIOS. Deze mogen ~5% afwijken. Heb je op je 5V lijn b.v. maar 3.9V is de boosdoener snel gevonden.

Of je moederbord contact maakt met de kast kan je niet meten, maar zal je zelf na moeten kijken. Het is wel zo dat meestal het systeem nog niet eens boot als het mobo contact maakt met de onderplaat of soms zelfs overlijdt. Laten we maar hopen dat dat hier niet het geval is.

Een relevant linkje over die voltages e.d.: Hangen en Opstarten (Voedingen).

Verwijderd

waarschijnlijk trekt je voeding het niet .... ik denk dat je op de 12v rail de grootste afwijking hebt.... ik heb het probleem met voeding ook gehad, alleen toen ging hij niet spontaan uit maar hing de PC compleet.....
Ik zou een antec truepower voeding aanraden of een enermax, het kost wat maar dan heb je ook wat (liefst ~400W, 18A over 12v Rail is aanbevolen bij n nForce < bij de meeste andere nieuwe mobos ook trouwens ;)>)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:34
Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 11:36:
Ik moet dan eerst de stroom eraf halen, alvorens ik hem weer aan kan zetten.
Als dat gebeurt heb je of Sluiting of Overbelasting....

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

Topicstarter
Overbelasting wil me eigenlijks niet aan. Zoveel apparaten hangen er niet aan. Kan natuurlijk ook aan de voeding liggen. Was niet een dure behuizing dus een goedkope voeding. Ik heb nog nooit problemen gehad met goedkopere voedingen. Ik zal eens zien wat er uit die resultaten van mdm5 komen.

Kortsluiting tja ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet. Waarom doet maakt ie dan pas kortsluiting na een aantal minuten en niet gelijk als ik mijn pc aanzet?

Ik gok dus op de voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb gister het volgende gedaan in mijn bios. Mijn 2600 XP processor draait momenteel op 2.00 GHz. Dan komt de 3+ lijn en de 12+ niet boven en onder zijn marges. De 5+ lijn komt echter wel over zijn marge af en toe. Hij spring regelmatig naar de 5.26 en 5.24. Dan duikt hij weer onder de 5.20 nl naar de 5.16.

Toen ik de processor op 2.13 GHz zette, schommelde de 3+ en de 12+ ook niet buiten zijn marges. 5+ deed weer hetzelfde.

Ook wilde win XP niet opstarten met 2.13 GHz, dus heb ik het maar weer terug gezet. Kan iemand hier zijn conclusies uit trekken?

Verwijderd

mja, ik heb niet lang geleden net zoiets gepost. Ik had precies dezelfde. Alleen maakte het bij mij niet uit of ik me kast open of dicht had... Maar hij viel na een tijdje wel uit en ik moest idd ook mijn stroom eraf halen voordat ik mijn pc weer opstarten kon. Uiteindelijk was bij mij het probleem mijn ram geheugen... dat bleek dus defect te zijn... Ik weet niet of je er iets aan hebt en misschien kan je eens een programmaatje draaien om je ram te checken...
Ik denk ik zeg het toch maar even omdat je waarschijnlijk eerder aan de voeding of cpu denkt maar het kan dus ook je ram zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ok dank je voor de tip. Heb wel een progje daarvoor mem30 heet dat geloof ik. Zal het vanavond eens testen

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 14:31

Millennium

Bug free !!!

memtest86

Rampen bak 2004

Verwijderd

Topicstarter
Gister mijn memory getest en ik het programmatje (memtest86) kon geen problemen vinden. Ook heb ik getest met mijn processor op 2,13 Ghz. Ook hier geen problemen.

Ook heb ik mijn bios versie opgezocht: pheonix award bios v6.00PC. AK79D-1394 R1.00.

Verders draait mijn bus nu op 160 Mhz, deze heb ik zo hoog moeten zetten om dus de processor snelheid op 2.0 Ghz te krijgen. Als ik dus de CPU op 2,13 Ghz wil krijgen zal ik de bus op 171 Mhz moeten zetten, alleen dan valt mij systeem dus uit.

Wat zie ik over het hoofd? Kan de voeding het niet aan? Dan kun je toch meten in de bios? Zie 2 berichten terug voor mijn bevindingen.

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

FF tjes voor je opgezocht :) heb de zelfde processor als jou.
Hoewel de FSB met gemak 171 Mhz moet kunnen halen, draait hij standaard op 166
De Multiplier is dan gelijk aan 12,5 (wat het aantal Mhz op 2083 brengt, en dus niet het te willen behalen 2,13Ghz) dit alles met een voltage van 1,65V

Samengevat:

AMD Athlon XP 2600+ @ 2083Mhz
FSB = 166Mhz (333 eff)
MP = 12,5
V = 1,65volt

Rampen bak 2004

Verwijderd

Topicstarter
De mulitplier is inderdaad 12.5, maar deze kan ik ook niet aanpassen in mijn bios. (klopt dat?). Momenteel draait mijn FSB op 160, deze kan ik dus gerust op 166 zetten. Dan draait mijn CPU inderdaad op 2083. Hmmm wil ik die op 2,13 hebben dan zal ik het voltage zeker iets moeten opschroeven van de Core of niet? Thanx for the answer btw.

Dat de pc dan uitvalt heeft te maken dat dan te maken dat de FSB op 171 staat en hij dat niet aankan?

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Er zijn op het moment 2 2600+'jes.
De Thoroughbred en de Barton,
Ik weet niet of je hem wil overclocken maar een 2600+ is iig geen 2,13GHz.
Thoroughbred: 2083 MHz
Barton: 1917 MHz
Als jou systeem uitvalt bij het 'overclocken' dan zou ik hem maar lekker op 2083 MHz laten en kijken of hij dan een beetje stabiel is ;)

BTW. Dat je je MP niet kan aanpassen ligt aan AOpen, iedere fabriekant heeft zijn keuzes, bij MSI is het weer wel mogelijk, Bij Shuttle of whatever bijvoorbeeld weer niet. (Het zou vast wel kunnen bij shuttle hoor ;) )

[ Voor 28% gewijzigd door Frietsaus op 15-10-2003 09:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 11:24:
heb je het geluid dat je hdd uitgaat (klik) en daarna weer aangaat (weer klik) waarna hij gwoon weer boot? dat heb ik namelijk ook soms met m'n A7N8X Dlx, 2500+ & 9600Pro....
ik ben er zelf nog niet helemaal achter wat het probleem is, maar ik vermoed drivers...
Dit probleem heb ik ook, echt precies hetzelfde...maar ben er nog steeds niet achter wat het nou is, na een reboot is alles dan iig weer goed.

• Frietsaus
  • Niet online
Toevallig heb dat probleem ook, Maxtor 60 GB.
Ik speel ff counter-strike en KLIK, sta ik weer in de POST, waarna hij weer rustig aangaat.
Dan is er ookk niks meer aan de hand.
Ik heb een 350 Watt Enermax, nooit problemen mee gahd, sinds mijn MSI moederbord kapot is doet die schijf dat, bordje is al onderweg naar de winkel :D

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 09:16:
De mulitplier is inderdaad 12.5, maar deze kan ik ook niet aanpassen in mijn bios. (klopt dat?). Momenteel draait mijn FSB op 160, deze kan ik dus gerust op 166 zetten. Dan draait mijn CPU inderdaad op 2083. Hmmm wil ik die op 2,13 hebben dan zal ik het voltage zeker iets moeten opschroeven van de Core of niet? Thanx for the answer btw.

Dat de pc dan uitvalt heeft te maken dat dan te maken dat de FSB op 171 staat en hij dat niet aankan?
Waarom wil jij hem op 2130 Mhz draaien, terwijl AMD hem op 2083 Mhz heeft gespecificeerd :?
Zoals Nokko ook al aangeeft, draai hem eerst gewoon volgens specs (2083 dus) en kijk of ie dan goed draait en niet uitvalt. Begin daarna pas met een eventuele overklok.

[ Voor 3% gewijzigd door Millennium op 15-10-2003 10:55 ]

Rampen bak 2004

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil hem op 2130 hebben omdat dat in het boekje van Aopen staat. Beetje vreemd om dat er in te zetten als dat niet mogelijk is. Maar goed met 2083 ben ik ook tevreden hoor. :)

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 oktober 2003 @ 10:56:
Ik wil hem op 2130 hebben omdat dat in het boekje van Aopen staat. Beetje vreemd om dat er in te zetten als dat niet mogelijk is. Maar goed met 2083 ben ik ook tevreden hoor. :)
Omdat het in het boekje van AOpen staat? :?
Leg dat eens uit plz :P

Verwijderd

Versie 1.04 van je bios is uit, jij hebt versie 1.00. Je kan deze in windows of dos upgraden.
De link: http://download.aopen.com...ategory&optionfun=typefun
Er zitten mss toch oplossingen in:
Fixed some DDR unstable issue. (i.e. A-DATA DDR400)
Update Nvidia BPL from 2.80 to 3.10.

Verwijderd

Topicstarter
Ja goed punt zal hem vanavond updaten. Nokko: in het boekje van Aopen dat ik bij het moederbord heb gekregen staat dat een AMD 2600 XP processor op 2,13 GHZ kan draaien. Vandaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu met een FSB van 166 x 12,5 = 2.08 Ghz en alles lijkt goed te draaien. Momenteel ben ik bezig met het downloaden van een nieuwe bios. Na het flashen zal ik het weer opnieuw proberen, maar ik ben zo ook wel tevreden. Iedereen bedankt voor de antwoorden en ik hoop dat iemand anders er ook wat aan heeft als diegene hetzelfde probleem heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Goed weer even een update. Heb inmiddels het bios geupgrade naar 1.04. Gelijk in het bios een aantal mogelijkheden erbij gekregen. Zo kan ik nu de multiplier instellen (alleen maar lager dan 12.5) en heb ik meer mogelijkheden met DDR. FSB weer opnieuw ingesteld op 166 (heb 171 geprobeerd, maar dan start de pc opnieuw op.).

Nu ik een tijdje MBM5 draai en ik de alarm heb ingesteld, valt het mij op dat ik regelmatig (zeg maar om de minuut) een alarm krijg dat mijn +5 volt boven de 5.20V komt of dat mijn Core0 boven de 1.650V komt. Regelmatig schiet deze naar 1.71V .. gemiddelde is 1.69V.

Core0 is volgens mij de CPU of niet? Core1 zal de cpu van de AGP kaart zijn. Kan iemand hier iets uit concluderen?

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Jup, je voeding is brak. Die kan geen stabiele voltages leveren, je krijgt spanningspieken en dat leidt (omdat ze toch aardig groot zijn) tot de reboots die je hebt. Waarschijnlijk is je probleem dus opgelost als je een nieuwe, GOEDE, voeding koopt.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat ik nou niet snap, is hoe het een voedings-probleem kan zijn terwijl de topic-starter toch duidelijk aangeeft dat zijn pc met open kap wel goed draait. Mij zou het zeggen dat het idd een hitte-probleem is ipv. een voedings-probleem.

Verschil tussen 1,65 en 1.71 gemiddeld 1.69 = :?
minder dan 5 % lijkt me. Volgens mij nog ruim binnen de marges.
Om dan gelijk iemands voeding als "brak" te bestempelen.
En dat zonder enige onderbouwing, vind je dat nou niet een beetje te voorbarig :?

ter illustratie :

Over Voltage Protection
+5V : 5.6V~6.9V
+3.3V : 3.7V~4.5V
+5Vsb : 5.6V~6.9V

van een Enermax 250/300 watt voeding

http://www.enermax.com.tw/product.htm

toleranties liggen trouwens tussen de 5 a 10% op de diverse volt-lijnen.

[ Voor 59% gewijzigd door Madrox op 15-10-2003 23:33 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Madrox: mdm5 geeft aan dat het gemiddelde 1.69V is in de core0. Ik gaf aan dat deze Core (CPU) op 1.650V staat ingesteld en dat ie regelmatig een piek heeft naar de 1.71V.

Kan het ook zijn dat hitte en voltage met elkaar te maken kunnen hebben?

Verwijderd

Heb je al eens geprobeerd of er geen kaartje in je pc zit wat conflicteert?? Ik heb het gehad met een USB poorten uitbreidingskaartje wat een irq conflict teweeg bracht. Spontaan uitvallen was bij mij destijds ook het hoofdsymptoom... Een voeding van 300W die deze problemen levert lijkt me stug... zóveel heb je nou ook weer niet in je pc zitten... Warmte: de huidige processoren zouden bij een coretemp van 80 graden zelfs nog moeten functioneren... 51C is dus daar ver onder... Een hitteprobleem kan ik het niet echt noemen, al blijft het natuurlijk discutabel omdat je met een open kast wél gewoon door kunt gaan...

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

valt het mij op dat ik regelmatig (zeg maar om de minuut) een alarm krijg dat mijn +5 volt boven de 5.20V komt
Meer dan 5,20 volt vind ik al hoog, en wat ik uit de post van de TS opmaak, is dat de waarde als zijn systeem idle is, tot nagenoeg idle. Als hij z'n systeem gaan stressen gaat die waarde (lijkt mij) dus nog meer afwijken en zou je daardoor de reboots kunnen krijgen.

Tis idd wel vaag dat als hij zn kast openzet, dat het dan goed werkt. Blijft het ook goed werken, of duurt het alleen maar langer voordat ie crashed?
Misschien wordt de voeding te warm? Kijk daar eens naar (bv een brakke fan in je voeding?)

• damanseb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Heb ik ook gehad, mooi Aopen Kastje met 250-300w voeding..
Mja... wel een stroomslurpende p4 ghz en een stroomslurpende ti4600ultra en wat HDs..

Precies dezelfde kenmerken als jij.. zomaar kaboem er uit geklapt, allerlei kunstjes uithalen om hem opnieuw aan de praat te krijgen
Heeft mij heel wat uren denkwerk en frustatie gekost..

Oplossing: 550watt Q-tec PSU erin gedrukt, probleem opgelost!

[ Voor 29% gewijzigd door damanseb op 16-10-2003 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat blijkt inderdaad de oplossing te zijn. Hogere voeding erin en het werkt nu goed. Vind het nog steeds erg vaag, is er een apparaat wat zoveel stroom vreet dan. Maar goed misschien is het moederbord wel niet helemaal ok. Topic kan wat mij gesloten worden bedankt allen.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:16

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn computer viel zomaar uit (lampje bleef wel branden :?) Uiteindelijk met MBM5 erachter gekomen dat mijn +12v zo rond de +13.5v zat. Nieuwe voeding erin, en hij goat weer as n tiet!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1