Ik heb sinds twee maanden nu geloof ik een CCFL gekocht via een inkoopactie. Na 6 weken starte ik mijn computer op en deed mijn CCFL het niet meer. Ik een beetje rommelen aan de kabels zie ik een flits van de CCFL maar verder gebeurt er niks meer. Gister er ook nog naar gekeken maar er gebeurde helemaal niks. Is mijn CCFL nu kapot? Wel jammer als dat zo is, was een super gaaf effect.
wat denk je zelf......
geen licht dan een flits en nog steeds geen licht meer.. kapot dus
Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !
Sluit 'm aan op een andere connector, als ie het daar ook niet op doet dan lijkt het me duidelijk dat ie kapot is. CCFL's zijn niet echt beresterk namelijk, misschien had je er teveel spanning op gezet?
The devil is in the details.
Misschien inverterorca schreef op 13 October 2003 @ 10:58:
wat denk je zelf......
Al op een andere connector geprobeerd, geen resultaat. Hoe moet ik er teveel spanning opzettenMaRc0 schreef op 13 October 2003 @ 11:00:
Sluit 'm aan op een andere connector, als ie het daar ook niet op doet dan lijkt het me duidelijk dat ie kapot is. CCFL's zijn niet echt beresterk namelijk, misschien had je er teveel spanning op gezet?
Waar baseer je dit op? Ok het glas zelf van de CCFL is redelijk breekbaar, maar daarbuiten zijn CCFL's behoorlijk sterk en hebben een lange levensduur. Een CCFL is niet snel over te belasten. Ik denk dat er een grote kans is dat de invertor gewoon kapot is. Je zou eens kunnen proberen om je CCFL eens op een andere invertor aan te sluiten. Natuurlijk kan het zo zijn dat je CCFL toch kapot is maar ik wil hiermee alleen maar zeggen dat die kans gewoon behoorlijk klein is.MaRc0 schreef op 13 oktober 2003 @ 11:00:
Sluit 'm aan op een andere connector, als ie het daar ook niet op doet dan lijkt het me duidelijk dat ie kapot is. CCFL's zijn niet echt beresterk namelijk, ?
Verwijderd
Die flits, was die ongeveer op normale lichtsterkte? Want dan lijkt het me alsof er ergens een contactje los zit bij de ccfl zelf
Dat weet ik niet, ging iets te snel.Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 11:10:
Die flits, was die ongeveer op normale lichtsterkte? Want dan lijkt het me alsof er ergens een contactje los zit bij de ccfl zelf
nou als je in het buisje zelf niet zwarte plekken of andere verkeerde dingen ziet zitten, kun je er vanuit gaan dat je buisje nog leeft, en dat de inverter waarschijnlijk dood is...
gebeurt wel meer... dus probeer een andere inverter zoals bijna iedereen al zei...
gebeurt wel meer... dus probeer een andere inverter zoals bijna iedereen al zei...
edit:
ik las dat je dat al had gedaan... probeer dan eens een andere ccfl op dezelfde inverter... dan weet je zeker dat je buisje stuk is...
ik las dat je dat al had gedaan... probeer dan eens een andere ccfl op dezelfde inverter... dan weet je zeker dat je buisje stuk is...
[ Voor 23% gewijzigd door Saeverix op 13-10-2003 11:23 ]
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Verwijderd
okay als er ff een flits was en daarna is hij "dood" is hij gewoon ook dood 
heb je met een gloeilamp toch ook? die word even heel vel dan pfffffff en is hij kaduk
ps als je er voorzichtig mee schud en je hoort wat rommel erin dan ish ij zkr kapot
heb je met een gloeilamp toch ook? die word even heel vel dan pfffffff en is hij kaduk
ps als je er voorzichtig mee schud en je hoort wat rommel erin dan ish ij zkr kapot
Een ander inverter heb ik nog niet geprobeerd, alleen ander connector. Ook geen andere ccfl geprobeerd. Ik kan beide opties niet proberen omdat ik simpelweg geen andere inverter of ccfl heb.Saeverix schreef op 13 October 2003 @ 11:21:
nou als je in het buisje zelf niet zwarte plekken of andere verkeerde dingen ziet zitten, kun je er vanuit gaan dat je buisje nog leeft, en dat de inverter waarschijnlijk dood is...
edit:
Verwijderd
bij mij is de inverter ook al 2 keer kapot gegaan....lijkt me eerder de inverter dan de cffl zelf...
Dan ga ik deze week kijken bij de lokale elektroboer voor een inverter.
[ Voor 15% gewijzigd door StephanL op 13-10-2003 16:10 ]
Bij een gloeilamp is de flits en het gerommel achteraf omdat de draad in de lamp doorbrand (wolfraam). In een CCFL zit gas. dit kan niet doorbranden en geeft dus volgens mij ook geen rommel....Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 11:31:
okay als er ff een flits was en daarna is hij "dood" is hij gewoon ook dood
9 van de 10 keer is er iets mis met de inverter, die zijn nl. kwetsbaarder dan de CCFL zelf.
Na een paar maanden zou het buisje eigenlijk nog niet stuk mogen zijn (garantie?).
Die dingen gaan meestal een paar jaar mee.
De flits kan wijzen op: verkeerde spanning (verkeerd voltage, bij te lage spanning doet de CCFL het niet, maar kan hij wel zo nu en dan flitsen om het beetje spanning te ontladen, bij te hoge spanning weet ik niet wat er gebeurd...nooit eerder geprobeerd
Als de CCFL echt dood is kun je dat meestal wel zien.
Een goede test is verder nog om je vinger op de aangesloten CCFL te houden, niet ver van het begin of einde van de CCFL. Als dan de CCFL van het draadje tot aan je vinger oplicht dan is meestal de CCFL in orde, maar is iets anders niet goed!
[ Voor 5% gewijzigd door kazz1980 op 14-10-2003 11:26 ]
hier stond iets interessants, maar het is even weg...
Pagina: 1