[NAS] 2 of 4x IDE in RAID, welk apparaat?*

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenlijk op zoek naar een NAS (Network Attached Storage) voor "home use". Wat wil dit zeggen ik zoek een produkt (box) dat minstens 2 (of 4) schijven kan herbergen liefst via een RAID config en die ik via een Netwerk Interface aan mijn Switch kan hangen en dan kan configuren zodat ik daar centraal vanalles kan opstaan.

Ik iets gevonden bij Linksys : Instant Gigadrive... (wel zonder RAID Support). Maar zoiets zoek ik dus.
http://www.linksys.com/internationa...oid=52&ipid=294

Iemand die nog iets in die zin heeft gezien? Maar dan met RAID functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht kun je even vermelden aan welke prijsklassen je zat te denken? Laatst was er een topic over een home-NAS voor twee schijven, en die zat al op €550.

En wat houdt je tegen om voor dat geld een P2'tje in elkaar te schroeven en met Windows/Linux/Novell een klein fileservertje te maken? Met een budget van €550 kan je een leuke RAID-config bouwen :9

Edit: bekijk dit eens: Linksys EFG80 NAS

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
er bestaan heel wat oplossingen, maar ik weet niet hoe het finacieel met je gesteld is...maar al die dingen zijn qua prijs eerder richting corporate users als je begrijpt wat ik bedoel...
je kan misschien zelf aan de slag gaan? een oud PI bakkie met een PCI-IDE RAID controller en een simple os'je (win 9x, linux..) kan al wonderen doen...

edit: er was weer iemand sneller...

[ Voor 7% gewijzigd door the_stickie op 13-10-2003 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik mijn Home PC niet verder wil uitbreiden met HD Space om dan te sharen met anderen. DUs ben ik genoodzaakt om een File Server or NAS te gaan gebruiken denk ik.
Daarenboven wil ik tevens dat deze nogal snel is... En tevens liefst zo klein mogelijk. Ik heb geen zin om een tweede PC erbij te zetten, ik heb er al genoeg en dat neemt maar plaats in.

=> Snel & Klein... De prijs... Tja 500-750EURO...(hangt ook wel wat af van de uitbreidmogelijkheden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog effe erbij vermelden, een lege behuizing (klein) met het nodige MB (RAID functie) voor zelf dan een NAS te maken zou eigenlijk ideaal zijn... (schijven zelf kopen is altijd goedkoper dan ze er direct bij te laten leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is snel? Beschik je zelf over een gigabit-interface? En sowieso, denk je echt snelheid te kunnen halen met IDE-NAS?

Maar is die link die ik gaf bijvoorbeeld iets? Of moet het per sé RAID zijn? RAID1? RAID0?

/Edit: even je titel wat veelzeggender gemaakt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie de diverse oproepen van JSS waar hij schreeuwt om meer input .. als je wilt dat er een kant en klare oplossing bedacht wordt , zit je aan het verkeerde adres ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je link bekeken JSS, het is namelijk ook de link die ik had opgegeven...
Maar inderdaad je hebt daar een goed punt, snelheid halen via LAN (ik heb een gigabit interface op mijn PC, maar niet op mijn switch...).

Op dit ogenblik heb ik een Server/PC met 340GB in RAID... misschien is het beter om via firewire te gaan of gewoon mijn RAID config op te schroeven naar 500GB+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Als je echt oor snelle storage wil gaan is 10/100 echt niet de way to go...
Hoeveel clients zou je willen gaa bedienene? Als het maar 1 client is kan je overwegen om een extern bakkie te bouwen dat je idd bv via firewire of usb 2.0 aan elkaar knoopt.

Maar ik lees dat je al een serieze raid config hébt? Dan is de goedkoopste oplossing toch uitbreiden?

Misschien is het handig dat je de situatie eens volledig uiteen zet: waarvoor gaat dat configje dienen, waarom dacht je aan nas, welke pc's heb je nu, waarvoor worden die gebruikt... enz enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

NAS is toch gewoon een FTP ofzo ? :? maar dan voor interne opslag

een oude PC (tot/m p3 ofzo 266 moet zat zijn) zet er een raid kaartje in (IDE) pak als OS een BSD/Linux variant op en zet er dan een FTP applicatie op (of samba :) heb je een NAS die gewoon lekker fast is,

Wat ik toruwens ook vermoed is als je er wat tijd aan besteed is dat:
- met een beetje tuning je *nix oplossing nog vrij rap kan zijn
- je kan ook een loadbalance (2nics) op zetten zodat je via je 100 Mbit switch dus toch maximum kan sponzen of plaatsen

sommige dingen zullen overkil zijn maar ja lekker hoog tweak gehalt ..

ps misschien overvloedige info maar *nix naar *nix file copy is sneller dan van windows naar windows of van windows van en naar *nix teminste das mijn ervaring

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk dient de Opslag meer voor eigen gebruik (1 PC).
Daar ik veel digitale video opneem moet het dus wel snel zijn om alles verwerkt te krijgen (transfer, converting, compression,...).

En voor de moment is 340GB beetje aan de lage kant het dubbele zou ideaal zijn.
Voor het ogenblik zit ik met een P4 3.2GHz op een Asus P4P800 Deluxe.
Opstart schijfje van 60GB (Ultra133)
RAID = 2 * 160GB SATA RAID

=> Uitbreiden kan maar dan moet ik dus de 160GB vervangen door 200 of 250GB exemplaren.
of de RAID gebruiken van VIA (Ultra100) voor 4 schijven
of extra SATA RAID kaartje kopen

Vermits ik SATA veel gemakkelijker vind, zocht ik naar ee SATA RAID uitbreiding via NAS of voor de PC zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Voor iedereen met veel te veel geld, bekijk de volgende pagina eens.
https://secure.fortunaps....p___Guardian_Servers.html
NAS servers met raid. De 14000 heeft zelfs 3 Terra (!) Byte aan opslag. _/-\o_ :9

Het prijs kaartje is er dan ook wel naar helaas. ( Price: £13,250.00 / €18,947.50 (Excluding: VAT at 17.5%) )

desalnietemin toch leuk om een keer gezien te hebben.

* Grijns droomt weer verder van een eigen terrabyte nas server.... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 10:01:
Eigenlijk dient de Opslag meer voor eigen gebruik (1 PC).
Daar ik veel digitale video opneem moet het dus wel snel zijn om alles verwerkt te krijgen (transfer, converting, compression,...).
[.....]

Vermits ik SATA veel gemakkelijker vind, zocht ik naar ee SATA RAID uitbreiding via NAS of voor de PC zelf...
Je criteria is dat het snel moet zijn. Als je een NAS gebruikt is je bottleneck het netwerk. Wat op een 100 Mbit switched network dus uitkomt op 200 Mbit. Dat is niet veel en zeker niet genoeg om videobewerking via te gaan doen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-08 23:31

erwinb

Cloud addict

Nog een leuke NAS server:
NetApp FAS960,
Max 24 TB
336 disken van 144 GB