[ID / Mac ] Gekloonde bestanden niet tegelijk te openen

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik werk hier dus in InDesign op Mac OS X, en ik heb een rotprobleempje waar ik nou al twee weken tegenaan hik.

Zodra ik iets moet ontwerpen in diverse stijlen, maar wel van het zelfde formaat, sla ik het bestand meestal op als kaartje.naam, pas dit aan en sla hem op als kaartje.naam2.

Zo ver ik weet ging dit in het verleden prima en kon ik alle gemaakte bestanden naast elkaar openen. Nu weigert InDesign het bestand te openen als er al een kloontje van m open staat. Ik kan er in Finder of gewoon het open dialoogboxje op klikken, maar hij doet niks. Het kloontje staat in de dock of gewoon in beeld maar hij haalt hem niet omhoog.
Hij 'knippert' alleen een keer zo van 'hij is er toch al, zie je m dan niet?'
Nee ik zie m niet want het bestand dat open staat is NIET het bestand wat ik moet hebben! 8)7

Edit: ik heb het alleen in InDesign op de Mac en ook met andere bestandsnamen.

Anyone? Het lijkt me een beetje te specifieke vraag voor het forum alternatieve OS'en... vandaar hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Dark Blue op 13-10-2003 09:17 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:40

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

en openen vanuit inDesign zelf?
Je kunt ook documenten openen als copy, Open heeft drie verschillende opties (Open Normal, Open Original, Open Copy)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik probeer ze nu beide als Origineel te openen en dan krijg ik de foutmelding

' kan het document "dual G4:/../krt.blauw" niet openen. Wellicht hebt u geen rechten of is het document reeds geopend. '

Als ik ze als kopie open kan het denk ik wel maar dan worden ze Naamloos-1 genoemd en dan moet ik telkens bij het opslaan de naam intikken en bevestigen dat ik m wil overschrijven, dat bevordert de snelheid niet zo...

wel goede tip btw ik las er eigenlijk altijd overheen ;)

Zou het misschien wel aan die bestandsnaam kunnen liggen, dat ik krt.*** gebruik en dat hij dat ziet als krt, allemaal een en hetzelfde bestand? wel vaag :?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Dark Blue schreef op 13 October 2003 @ 09:54:
Zou het misschien wel aan die bestandsnaam kunnen liggen, dat ik krt.*** gebruik en dat hij dat ziet als krt, allemaal een en hetzelfde bestand? wel vaag :?
gebruik iig altijd gewoon extensies (verval niet in dat slordige mac gebruik om geen extensies toe te voegen, zeker binnen mac OSX kan dat problemen opleveren, aangezien het buiten specifieke cocoa-functies het filesystem hier wel degelijk hierop terugvalt), noem het bestand zeker krt.blauw.indd

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Dankje :) ik zal er aan denken, ik wist voorheen niet wat te extensie van indesign bestanden was... (had ik kunnen opzoeken ja, 2 min. Googlen maar ja)

RM-rf, veelzijdigheid ten top... ik verbaas me er altijd weer over hoe je van alles eigenlijk wel wat weet en in de meeste topics waar je reageert lappen kant en klare feiten neer weet te zetten. _O_

Wat ik me nog wel afvraag:
Ik heb de bestanden nu als krt.zand.indd
opgeslagen, maar hij pakt dat indd op als deel van de bestandsnaam en niet als de extensie. In Finder etc. heb ik ook geen extensies erachter staan.
Is er een optie, net als in Windows, om de extensies gewoon te laten zien, overal?
Ik kan het zo in de opties voor Finder zo 1-2-3 niet vinden...

(dit begint toch behoorlijk naar het forum vreemde OS'sen te neigen, move maar als t nodig is...)

[ Voor 40% gewijzigd door Dark Blue op 13-10-2003 13:09 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

RM-rf schreef op 13 oktober 2003 @ 10:38:
[...]

gebruik iig altijd gewoon extensies (verval niet in dat slordige mac gebruik om geen extensies toe te voegen, zeker binnen mac OSX kan dat problemen opleveren, aangezien het buiten specifieke cocoa-functies het filesystem hier wel degelijk hierop terugvalt), noem het bestand zeker krt.blauw.indd
Weet jij toevallig ook hoe het komt dat bestanden die je onder OS-X hebt bewaard in OS9.x niet meer herkent worden, tenminste niet automatisch. Art Director hier heeft dat als ie zijn beunklussen meeneemt van het werk naar huis op een FAT32 USB harddiskje.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
(zie mijn toevoeging in mn edit hierboven, ik heb nog een vraag over het standaard tonen van extensies voor bestanden onder OS X.)

Ozboz: hij werkt dus thuis onder 9.2 en op t werk onder os x? Volgens mij heb ik daar eens wat over in de Publish gelezen... ik ga het vanavond opzoeken. Maar misschien weet RM-rf het zo...

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

OzBoz schreef op 13 oktober 2003 @ 12:55:
[...]

Weet jij toevallig ook hoe het komt dat bestanden die je onder OS-X hebt bewaard in OS9.x niet meer herkent worden, tenminste niet automatisch. Art Director hier heeft dat als ie zijn beunklussen meeneemt van het werk naar huis op een FAT32 USB harddiskje.
FAT32 kent maar 1 resource Fork, HFS kent er twee, de tweede bevat dus de Creator, kan je collega die HD niet gewoon HFS formateren, of nog liever NTFS (alhoewel ik weer niet echt weet of classic dat aankan, kom classic recentelijk nog maar heel weinig tegen ;) )

@DB, als het goed is kun je per bestand aangeven of hij de extensie moet verbergen danwel tonen, je kunt dan de instellingen ook per folder instellen.

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 13-10-2003 14:31 ]

Pagina: 1