Toon posts:

[linux]installatie slaat vast.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb voor bijna niets een dual pentium 1 133 mhz bordje op de kop kunnen tikken. Dus ik netjes ingebouwd in een server kastje, netwerk kaart erin, cdrom etc. etc. Ik dacht bij mezelf: die blauwe schermen, vastlopers en andere windows crap ben ik beu, ik ga Linux eens proberen. Ik de ISO's gedownload, opstartdiskette gemaakt (PC kan niet booten van CDROM) en geprobeerd de zooi te installeren. Hij start het setup programma (blauw scherm), en dan verschijnt er onder in beeld:

Running anaconda, the Red Hat Linux system installer - please wait...
You do not have enough RAM to use graphical installer. Starting text mode.
Probing for video card: S3 Trio 64 (generic)
Probing for monitor type: Unknown monitor

Vanaf dit punt slaat hij hartstikke vast. De disc's waren goed volgens RedHat. Het gaat om de volgende onderdelen:

Aopen DP5 dual CPU moederbord
2x Intel Pentium 133 MHz CPU's
40 MB ram
8 GB harddisk
1 3COM netwerkkaart
1 SMC netwerkkaart

En de Linux versie die ik gebruik is Linux 9.0

Kan iemand mij antwoord geven op mijn vraag?
Alvast bedankt!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 11:35
Hmm vaag. Ik heb weinig ervaring met RedHat, maar trek die SMC netwerkkaart er eens uit en probeer het nog eens? Je weet maar nooit ;).

Je zegt dat RedHat jouw ISO's goed vond? Of je hebt kennissen bij RedHat die je je CD's hebt opgestuurd ter controle :P of je bedoelt dat je de MD5 sum hebt gecheckt??? Als dat laatste niet zo is zou ik dat namelijk ook eens checken.

Enneh, je draait versie 9.0 van de RedHat distributie, niet van Linux. Linux is namelijk alleen de kernel, dat is zeg maar het hart van je systeem. Alle tools en software (zoals bijvoorbeeld iets triviaals als de shell (bash, zsh etc), of het commando 'ls') daaromheen vormen samen een distributie, in jouw geval RedHat. Ik zou zeggen, lees de FAQ eens hiero, die is prima.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je voor je begon had gekeken op http://www.redhat.com/software/linux/technical/ had je gelijk gezien dat je voor RH9 een veel te licht systeem hebt.

Moderne Desktop-orientated distro's als RH, Mandrake en SuSe zijn qua eisen onderhand te vergelijken met win2k of XP.

voortaan eerst even [search=systeemeisen redhat 9] of [google=hardware requirements redhat 9]

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 13-10-2003 05:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 13 October 2003 @ 05:29:
Als je voor je begon had gekeken op http://www.redhat.com/software/linux/technical/ had je gelijk gezien dat je voor RH9 een veel te licht systeem hebt.

Moderne Desktop-orientated distro's als RH, Mandrake en SuSe zijn qua eisen onderhand te vergelijken met win2k of XP.

voortaan eerst even [search=systeemeisen redhat 9] of [google=hardware requirements redhat 9]
helemaal mee eens hij komt niet zomaar met de melding dat hij de grafische interface niet kan opstarten vanwege onvoldoende geheugen

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Probeer zoiezo eens een ander OS te installeren. Andere Linux distro of een Windows. Dan weet je in elk geval dat het wel of niet aan Red Hat ligt.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou eerder geneigd zijn iig 64MB te pakken en dan Debian te installeren.

Prima te gebruiken, en X is dan ook nog te behapstukken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ok, als ik het intern geheugen opwaardeer naar laten we zeggen 128 MB, welke linux versie kan ik dan het beste nemen?

Verwijderd

blijft lastig elke ketting is zo zwak als de zwakste schakel
dan is je proccesorkracht waarschijnlijk de bottlenek

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 01:59:
Kan iemand mij antwoord geven op mijn vraag?
Alvast bedankt!
Installeren in expert mode, zie het eerste scherm nadat de CD is geboot.

Verwijderd

BackSlash32 schreef op 13 October 2003 @ 05:29:

Ben ik het absoluut niet meer eens! Ik weet van mdk dat die zeker zal installen, hij zal alleen niet blij zijn als je startx intikt.. maar een echte linuxer doet dat zelden..

Z'n install loopt zeker niet vast op die 40 mb geheugen..

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:43
Die S3 kaart is niet de meest linux-vriendelijke videokaart (understatement, zoek maar eens op google). Zorg dat je niet in grafische modus komt en installeer sowieso geen X, kde, gnome oid. Alleen aanvinken wat je nodig gaat hebben.

Kortom, het zou moeten kunnen

Verwijderd

Topicstarter
Thanx ik ga de s3 kaart er uitgooien. Ik laat nog wel weten of het gelukt is of nie.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Onzin, ik heb RH9 draaien op een 100 MHz met 64 RAM en 10G HD, 2 netwerkkaarten (3com) en dezelfde S3 kaart.
Waarschijnlijk ligt het aan je RAM (kapot, zeker als je het met windows ook krijgt). Kijk ook eens voor speciale SMP support of vervang je CPU's (zal wel moeilijker zijn)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
als ik heel ff mag mierenneuken wil ik even een kleine correctie doen op jouw tekst. Je zegt daar namelijk in dat je "linux gedownload" hebt en toevallig ook nog eens versie 9.0. om dus maar even een misverstand uit je hoofd te helpen:
Linux is de kernel, niet het OS. GNU/Linux is het OS. Het OS wordt door meerdere mensen/bedrijven/community's opgebouwd (op basis van de Linux kernel) en aangevuld met setup-programma's, configtools, 3rd party apps, etc. Die verzamelingen heten distributies ofwel distro's. De distro die jij in dit geval hebt is Red Hat en DIE heeft versie 9.0
Linux is namelijk pas bij versie 2.4.22 / 2.6.0-test7 :+

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
Ok Ok ik geef toe ik ben een newbie in het linux gebeuren. De videokaart heeft niet geholpen. Ik ga het eens met 1 processor proberen. Kan het ook aan het geheugen liggen? Ik heb per 2 banken verschillende Sims erinzitten.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 20:19

Kleintje81

Blaat

Had je veel blauwe schermen/vastlopers bij windows? Dan zou idd het geheugen brak kunnen zijn, kun je het beste even natesten met memtest ( www.memtest86.com ).

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Ik had het zelfde met alle redhat's bleek dat mijn samsung monitor niet door samsung te proben was, ik trok dan snel de stekker van de monitor eruit en deed hem na 10 seconden er weer in. Ik heb geen redhat meer maar volgens mij probed anaconda hierna je muis, al eens zonder muis geprobeerd?
Tis een kleine kans ..

mvg Auke

Verwijderd

Topicstarter
Er zit nog geen muis aangesloten op het systeem, zou het daar temaken mee kunnen hebben?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 00:07:
Er zit nog geen muis aangesloten op het systeem, zou het daar temaken mee kunnen hebben?
Nee. Heb je de tip van Kleintje81 wel gelezen? Bluescreens komen vaak voort uit brak geheugen. Test dat eerst eens. Als dat brak is kun je wel _blijven_ zoeken.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 15-10-2003 00:34 ]

• BonBon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06-2010
Ik krijg ook RedHat niet geinstalleerd op mijn server pc.
Pentium III 566 met 512 MB ram en een Diamond Stealth II S220 videokaart (4MB).
Graag had ik er een Linux server van gemaakt, maar al bij het installeren loopt de boel gigantisch vast met allerlei foutmeldingen...helaas.
Ik heb ergens gelezen dat precies die Stealth II kaart net niet wordt ondersteund |:(
Fraai hoor... 8)7

Verwijderd

BonBon schreef op 15 October 2003 @ 11:48:
Ik krijg ook RedHat niet geinstalleerd op mijn server pc.
Pentium III 566 met 512 MB ram en een Diamond Stealth II S220 videokaart (4MB).
Graag had ik er een Linux server van gemaakt, maar al bij het installeren loopt de boel gigantisch vast met allerlei foutmeldingen...helaas.
Ik heb ergens gelezen dat precies die Stealth II kaart net niet wordt ondersteund |:(
Fraai hoor... 8)7
En als de installatie van de ene distro niet werkt geef je het gelijk helemaal op? Ik zou eens een andere distro proberen (ben sowieso geen redhat fan meer, dus ik zou persoonlijk redhat iig zo opgeven in dit gevan :P)

Verwijderd

Anders als je opgestart hebt via de opstartdiskette de installatie starten met:

code:
1
linux text expert noprobe skipddc

Dan doet hij geen probe naar je grafische kaart en andere hardware. Wie weet loopt hij dan wel door!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 17:50 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1