Toon posts:

[XP] Kan D: partitie niet meer lezen na Reinstall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net op de pc van mijn moeder Windows XP Pro geïnstalleerd.
Dit deed ik op Partitie C: en van deze partitie heb ik een Fat32 partitie gemaakt.

Het probleem is nu dat ik partitie D: niet meer kan lezen, Windows komt met de melding dat ik de partitie moet formateren zodra ik deze partitie probeer te benaderen.

Ik denk dat het probleem is dat partitie D: wellicht een NTFS partitie is en dat Windows XP hier niet van kan lezen omdat ie op de FAT32 manier is geïnstalleerd en dus ondersteuning voor NTFS niet instaleerd.

Ik wil Partitie D: kunnen benaderen zonder deze te moeten formateren omdat hier belangrijke data op staan.

Kan ik deze partitie nog op één of andere manier converteren naar FAT32 of moet ik het op een hele andere manier oplossen, bijvoorbeeld windows XP opnieuw installeren maar dan NTFS, of de schijf in een andere pc proppen?

Ik heb al gezocht maar kon het niet vinden, misschien gebruik ik niet de juiste qeury.

ps. het kan zijn dat mijn hele manier van denken niet klopt en dat het probleem dus heel ergens anders zit, so, correct me if i am wrong!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
NTFS is geen probleem voor winXP, het maakt niet uit op wat voor partitie windows zelf staat.
Wat je wel eens kunt doen is het volume ( D: ) een op fouten te laten scannen. Ik denk dat je File Table naar de haaien is. Met een beetje geluk is dit wel te fixen.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoe scan ik een volume op fouten?

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
Typ eens bij start/run :
chkdsk D: /F

dat zou je probleem misschien kunnen oplossen.
Zoniet, dan kom je waarschijnlijk toch met recoverytools aan de slag aan het gaan.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Topicstarter
Thank you Delta2!

Ik heb het volgende gedaan om dit probleem op te lossen;

rechtermuis op D: schijf in verkenner > Eigenschappen > Tabblad Extra > onder het kopje foutcontrole klikken op Nu Controleren > Fouten in bestandssysteem automatisch corigeren aanvinken > Klikken op Starten.

Na deze procedure werkte het weer.
(ik dacht ik zet even precies neer wat ik gedaan heb zodat mensen met hetzelfde probleem in de toekomst gewoon even dit kunnen proberen.)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

rechtermuis op D: schijf in verkenner > Eigenschappen > Tabblad Extra > onder het kopje foutcontrole klikken op Nu Controleren > Fouten in bestandssysteem automatisch corigeren aanvinken > Klikken op Starten.
Da's dezelfde als Start > Run > chkdsk d: /f, maar dan langer :P

Verwijderd

Ik had hetzelfde (of huisgenoot eigenlijk). En ook na installatie WinXP. Zie: Harde schijf na WinXP niet meer herkenbaar (slotje :))
Niks hielp. Hij bleef de schijf niet herkennen..... Uiteindelijk heb ik maar met "Ontrack Easy Recovery Professional v.6.0" alle bestanden eraf gehaald....
Pagina: 1