[DIY] center met vifa TC - filter?

Pagina: 1
Acties:

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
LS,

Na lang puzzelen en meten heb ik een paar geschikte chassis gevonden om een front-center te maken. Mijn probleem was/is de beschikbare ruimte voor de box.
De eerder bedachte visaton w100SC8/sc10n valt daardoor af.

Dit is het plan;

9 liter, 12mm mdf
1x vifa 20sf05-06 tweeter:
http://www.partsexpress.c...&PartNumber=264-562&DID=7

2x vifa 08sd49-08
http://www.partsexpress.c...&PartNumber=297-340&DID=7

Ik wil gaan filteren met een 2e orde butterworth op 2250Hz; dit zijn de graphs:
tweeter:
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/center/tc_tweeter.gif

woofer:
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/center/tc_woofer.gif

Dit is een winisd plot; eentje gesloten, eentje gepoort.
Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/center/tc_woofer_plot.gif
Als ik kijk naar het rendement zou ik zeggen "gepoort" Bij lagere tonen ziet het er niet netjes uit, en de group delay is bij 50 Hz waanzinnig hoog, maar aangezien dit een center wordt gaat ie spelen vanaf 80-90Hz.

Commentaar? Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets helemaal anders doen?
(en is er iemand die wél weet hoe je filters simuleert :? )

tnx!

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ik zie niet zo snel problemen, alleen lijkt de bas-reflex behuizing niet optimaal, aangezien er een lichte kromming in de simulatie zit. Zelf zou ik de tweeter hoger aankoppelen, de midwoofers kunnen dat wel aan en dan onlast je de tweeter.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ja, de tweeter pakt echt "op het randje" op bij 2250.
Maar als ik even naar de woofer-grafiek kijk wordt het rendement een stukje lager rond de 2k.
2500 of 2750 zou ook nog wel kunnen denk ik.

Idd is de grafiek in winisd wat "grillig", maar door de poort wat hoger te tunen (69-70Hz) krijg ik hem zoals je hierboven ziet.

edit: is er trouwens nog iets te doen aan de kleine bump tussen de 100-300hz?

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 13-10-2003 13:07 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik zou me eerder druk maken over hoeveel de tweeter gaat vervormen bij de 2K en of je midwoofer niet last krijgt van cone break up modes zo hoog, dan je zorgen maken over die 0.5dB "piek" bij 200 Hz.

Verwijderd

Zal ik ook even meedoen met de struggle naar de perfecte crossover frequentie? :P

Over het algemeen wordt aangeraden (iig door Vance Dickason) om zeker 2x boven de Fs van de tweeter te zitten. In dit geval dus 2x1400=2800hz.

De grafiek van je woofer, samen met het conusmateriaal en afmetingen geven mij ook reden om te zeggen, kies iets boven de 2800. Verwacht niet echt problemen aan de woofer kant. :)

Ga jij trouwens bij Partsexpress bestellen?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Kijk, ondertussen ben ik niet helemaal meer een n00b op het gebied van speakers bouwen.
Maar filters... :? dat is veeeeeel lastiger dan ik dacht.

Ik ga het nog eens doorrekenen op 2750 en 2800 Hz. Is er een (gratis/probeer) programma wat filters simuleert? Ik heb xoversim.exe geprobeert, maar dat is iets te ver boven mijn pet...

En ik ga denk ik niet bij partsexpress bestellen, maar gewoon bij remo. :)

Verwijderd

Ik heb inmiddels Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Dickason mezelf eigen gemaakt. Vanuit die kennis kan ik je wel vertellen dat perfecte filters ontwerpen zonder metingen gewoon niet mogelijk is. Wel kun je op het gehoor en op basis van wat standaard regeltjes al heel ver komen.

2x de Fs is zo'n regeltje.

Ahh toe, ik zit nu al helemaal te kwijlen bij al die producten. Dacht dat ik wel goedkoop wat mee kon bestellen ;)

Helaas :( :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 20:02:
Ik heb inmiddels Luidsprekerkasten Ontwerpen van Vance Dickason mezelf eigen gemaakt. Vanuit die kennis kan ik je wel vertellen dat perfecte filters ontwerpen zonder metingen gewoon niet mogelijk is. Wel kun je op het gehoor en op basis van wat standaard regeltjes al heel ver komen.

2x de Fs is zo'n regeltje.
Heb jij het boek ook gelezen? Ik ben nu net, na een tijdje, weer begonnen met het boek. Ik was blijven steken bij de filters, niet omdat het boven me pet was maar omdat ik op dat moment niet veel er mee zou doen, nu is me interesse weer gewekt :).
Ik ben er ook achter gekomen dat het echt niet eenvoudig is om een "goed" filter te ontwerpen, ook met meet apparatuur. Je moet met zoveel rekening houden, de juiste compromissen sluiten waarschijnlijk een deel daar van proef ondervindelijk, waarna je weer moet meten. Als het geen wat je ziet je bevalt moet je luisteren of het ook zo geweldig klinkt als de metingen beweren. Zonder meet appartatuur is bijna onmogelijk. Ik denk wel dat na één meting (van meerdere dingen uiteraard), en een op basis daarvan goed ontworpen filter, voldoende is om een bevredegend resultaat te krijgen. Het tweaken kun je dan op gehoor doen. Als je maar kleine dingen veranderd verandert de curve niet veel en tenzij je grote fouten hebt gemaakt (bijvoorveeld helemaal verkeerde cross-over punt gekozen) kom je dan vanzelf wel bij een configuratie die goed klinkt (voor het gehoor) en behoorlijk dicht bij een ideale curve zit.

Op deze site staan een paar artiekelen over filters (maken en cross-over punt kiezen) die heel leerzaam zijn en heel makkelijk te begrijpen. De visie van deze man is heel erg nuchter en doelgericht. Ik ben er een hoop wijzer van geworden en raad het iedereen aan. In een voorbeeld van hem kun je zien wat het verschil is tussen een standaard conrad filter (wat je kunt doen om het te verbeteren) en een op maat gemaakt filter. Voor noobs en gevorderden aan te raden.

Ik heb dit weekeinde me DIY-wedstrijd boxen (ja nu pas :X ) technisch afgemaakt. De vorm van de baffle veranderd nu niet meer. Nu ga ik met behulp van Martin HSI, van het hifi forum, aan de hand van metingen (hij heeft zeer geavanceerde apparatuur om dit te realizeren) een filter ontwerpen waarna (vermoed ik) een aantal "tweak weken" voor mij zullen volgen. Op basis van het eind resultaat bepaal ik het soort afwerking (fineer of spuiten/schilderen).

Ehhh... eigenlijk een heleboel er uit gegooid maar me vingers bleven maat tikken :D. Wat was de vraag ook alweer? :o

Verwijderd

Goed boek hoor, filters heb ik me wel doorheen geworsteld, misschien met wat minder aandacht voor alle verschillen tussen de ordes en component verhoudingen.

Dat linkje lijkt me erg interessant, enige jammere is dat hij partsexpress woofers gebruikt, super zaak, zit alleen in Amerika.

Hou je ons nog op de hoogte betreffende je project. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 18:53:Dat linkje lijkt me erg interessant, enige jammere is dat hij partsexpress woofers gebruikt, super zaak, zit alleen in Amerika.
Ja idd, maar het ging me meer om het stapsgewijs uitleggen wat je moet doen om een filter correct te maken. In één voorbeeld dan, een 2-weg.
Hou je ons nog op de hoogte betreffende je project. :)
Uiteraard. Ik moet even kijken of ik een pic'je kan maken zoals hij nu is.
Over het verloop van metingen en tweaken van filters zal ik ook wel genoeg te schrijven hebben. Misschien ook leuk om een stapsgewijze uitleg te maken voor anderen :). Ik moet alleen even kijken waar ik alles ga posten, lijkt me niet echt een goed idee om et overal versprijd neer te gooien...
Pagina: 1