asus bios geeft steeds "detecting" aan

Pagina: 1
Acties:

• rasta87
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-01 03:56
hallo,

bij het opstarten van mijn asus k7v133 moederbord (rev 1009) krijg ik steeds de melding 'detecting' hij zoekt dan enkele seconden naar de harddisks en start wel succesvol op.
nu wil ik echter van die melding af, ik heb 2 harde schijven (7200) aan een 80 pins kabel hangen in de primary ide in de blauwe connector, ik weet dat ik ultra dma moet enablen maar ik weet niet hoe.
bij het opstarten geeft hij aan dat het ultra dma 5 schijven zijn, in het bios staat primary ide op auto. Moet ik dit wijzigen in user defined harddisk ?
als ik dat doe dan moet ik het aantal toeren invullen etc. en ik geloof niet dat dat nodig is, ik zie wel in het bios staan enable ultra dma, maar dan geeft ie boot failure.

Wat zijn de juiste bios instellingen voor ultra dma 5 ?

Patrick

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

dat detecting slaat waarschijnlijk op het detecteren van het aantal apparaten aan je ide poorten. en welke apparaten.
bij het opstarten geeft hij aan dat het ultra dma 5 schijven zijn, in het bios staat primary ide op auto. Moet ik dit wijzigen in user defined harddisk ?
auto moet inderdaad uit, maar user defined moet je niet zelf invullen.
ga in je bios naar de optie detect hd.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 13-10-2003 00:15 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:06
"Enable DMA" geeft een bootfaillure? Dat is niet best, dan draaien je schijven in PIO-modus en dat is een stuk trager dan DMA.
Je moet je ide-configuratie nog maar eens nakijken, misschien staan de master/slave instellingen ergens niet goed, of is een ide-kabel rot.

Als je nou eens opstart met slechts één harde schijf aangesloten, kan je dan wel DMA inschakelen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft niks met moederborden te maken, maar met harddisks en I/O controllers :)
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Wat betreft het autodetecteren van de schijven: zie damster :)

Wat betreft "Enable DMA": da's inderdaad belangrijk, anders haal je slechts het minumum uit de schijven .. Als je alles op AUTO laat staan, staat de DMA binnen Windows dan wel ingeschakeld? Hoe is de CPU verbruik wanneer je schijfhandelingen doet?

• rasta87
ok, ik heb gekeken, de optie detect harddisk is er niet in het bios, ik ga er maar even vanuit dat de kabel niet rot is maar mijn zoon zij dat de eerste harde schijf op master met slave moet, kan dat waar zijn ? Nu is de schijf op het uiteinde master en die in het midden slave.

BalusC-verkeerde forum, sorry, ben net nieuw hier, was meer met mijn probleem bezig dan forum te checken het zal wel in mijn eigen nadeel werken en ik ga er beter op letten.

Zoals gezegd, in het bios bij ide devices kan ik kiezen;
auto-(staat ie nu op)
user type Hdd
other atapi device
Mo
Ls 120
Als ik hem bijv op other atapi device zet kan ik nog kiezen; DMA 1-5
pio 0-4
Het resultaat is dan bij het opstarten;
primary master fails
primary slave fails

In Windows bij apparaatbeheer, ide /atapi controllers, eigenschappen staat bij apparaattype (0 en 1) automatische detectie (optie = geen) en bij overdrachtsmode DMA indien beschikbaar (optie = pio)

Ik hoop met deze controlles en toevoegingen het probleem wat duidelijker te hebben gemaakt.
Groet,
Patrick

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

rasta87 schreef op 13 October 2003 @ 10:25:
maar mijn zoon zij dat de eerste harde schijf op master met slave moet, kan dat waar zijn ? Nu is de schijf op het uiteinde master en die in het midden slave.
Gokje: het is een Western Digital schijf? Zo ja, dan klopt dat :) WD schijven kun je op 2 manieren als Master instellen: de ene met slave en de andere zonder. Performancewise is dat wel verstandig. Beter en handiger is om op alle schijven Cable Select te gebruiken :)
In Windows bij apparaatbeheer, ide /atapi controllers, eigenschappen staat bij apparaattype (0 en 1) automatische detectie (optie = geen) en bij overdrachtsmode DMA indien beschikbaar (optie = pio)
Ze staan thans dus in PIO mode? Da's niet zo mooi. Heb je wel chipset/IDE drivers geïnstalleerd? Zie verder ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 13-10-2003 10:32 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

rasta87 schreef op 13 oktober 2003 @ 10:25:
ok, ik heb gekeken, de optie detect harddisk is er niet in het bios, ik ga er maar even vanuit dat de kabel niet rot is maar mijn zoon zij dat de eerste harde schijf op master met slave moet, kan dat waar zijn ? Nu is de schijf op het uiteinde master en die in het midden slave.
aah oke, heb even gekeken als het goed is heb je een award bios.
ga naar je bios.
je zit dan in het main scherm
ga naar primary master selecteer auto, en druk een keer op enter.
de bios zal dan proberen om je hd automatisch te detecteren.

en doe dit ook bij secondary master, en bij primary en secondary slave.

enable dma moet wel aan.

wat betreft het aansluiten van de HD's
doe er niet 2 aan 1 kabel, maar elke HD z'n eigen kabel, en dus allebei als master.
de cd-rom hang je maar als secondary eraan.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 13-10-2003 11:42 ]

• rasta87
nee, helaas het is nog niet gelukt. Het is inderdaad wel een Western Digital harddisk en ik heb de slave losgekopelt en de WD zonder én met jumper master aangesloten maar het blijft hetzelfde, steeds geeft ie detecting aan, zoekt de harde schijven, find ze en start op.
In het Bios vult ie niet zelf de gegevens in na hem op auto te zetten en op enter te drukken.
Hij vertikt het om de gegevens van de harde schijf zelf op te zoeken.
Vreemd is dat het bios geen verschil maakt of ik primary ide op auto zet of op none, hij start gewoon op....
Maar wat vul ik dan in bij primary ide ? (none, auto, mo, user define HDD, other atapi device)
welke stand ? (bij auto vult ie dus niets in maar start ie wel op)

Bij windows apparaatbeheer staan ze juist niet in PIO maar op DMA indien beschikbaar.
het is inderdaad een award bios.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uhm?

Het is de bedoeling om te controleren of de WD staat gejumperd op Master with Slave (in plaats van Stand Alone Master (of Single Drive)) :) Die "detecting" scherm doet er niet toe, het gaat mij nu even om de DMA instelling.

Maargoed, je zei laatst dus dat ze op "DMA indien beschikbaar" staan. Mijn vraag was eigenlijk op welke overdrachtmodus ze momenteel staan.

Terug naar de detecting-"probleem". Ik zie in principe nergens een probleem, behalve dan dat je misschien te ongeduldig bent. Maargoed, je zou user definied kunnen gebruiken. CDROM's zet je dan op NONE en de HDD's stel je in volgens de specs van de fabrikant. Zie www.wdc.com en de op de HDD aanwezige stickertjes (C/H/S = Clusters/Heads/Sectors).

• rasta87
De stand master with slave is er niet op mijn disk, wel kan ik cable select kiezen.
Ik heb de gegevens van mijn WD opgezocht en ingevuld maar hij start er niet mee op, hij gift disk failure.
Wat het probleem is ? Nou het is niet zo erg dat ie detecting aangeeft, maar ik weet dat hij dat niet altijd aangaf. ik ben nu gewoon bezig mijn hardisk beter proberen te begrijpen en het maximum aan mogelijkheden er uit te halen. Gewoon interesse dus.
Hoe kan ik dan zien op welke overdracht modus ze momenteel staan ? Ik zei toch dat ze op dma indien beschikbaar staan.

Patrick

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat staat op dezelfde properties scherm, echter een regeltje lager :)

• rasta87
hmmm, bij huidige overdrachtmodus staat; niet van toepassing, dat is wel vreemd is het niet ? hoe kan ik dat veranderen ?
Pagina: 1