Toon posts:

Beste defragmentatie applicatie

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met externe defrag applicaties. Doet die standaard app van Win98 SE het gewoon goed of heb ik bv O&O Defrag of Diskeeper nodig? Welke is de beste?

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 21:53

DkF

Tsja, ik neem aan dat je de vraag stelt omdat je zelf van mening bent dat hij het NIET goed doet, of zit ik ernaast?

Persoonlijk zou ik gaan voor Diskeeper, die van 98 zelf heeft nogal de neiging instabiel te zijn...

O&O vindt ik minder prettig werken, PerfectDisk is al beter, maar voor mij blijft het Diskeeper...

Trouwens; de versie van defrag die bij de volgende Windows (2000/XP) versies wordt geleverd is ook een soort lite-versie van Diskeeper...

[ Voor 36% gewijzigd door DkF op 12-10-2003 22:05 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

defraggen doet het volgende: data die bij elkaar hoort bij elkaar zetten en de lege ruimtes naar het einde van de schijf plaatsen.

Wat daar aan verbeterd kan worden:
• veelgebruikte data naar het midden (begin) van de schijf, die is meetbaar het snelst.
• het schuiven van de data versnellen door geoptimaliseerde schrijf/lees algoritmes

tenzij defrag software zich daarmee bezig houd kun je denk ik net zo goed de ingebakken app gebruiken :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zelf kunnen bepalen wat waar geplaatst wordt (pagefile of veel gebruikte appz) is iets wat alleen met externe defraggers kan. Kan wel iets uitmaken.....maar veel?

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb er niet veel verstand van maar m'n PC is echt langzaam aan het worden dus het wordt wel tijd voor defragmentatie denk ik.

Ik zag dat er ook commerciele defrag applicaties waren en vroeg me dan ook af of die dan beter zullen zijn.

Wil best betalen voor een app die mijn PC echt snel maakt. Heb de Win98 defrag nog nooit gebruikt dus ben benieuwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 22:17 ]

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

zelf ben ik voorstander van speed disk, zit bij norton systemworks, is snel, goed en gemakkelijk, waar windows zelf 4 a 5 uur over doet, doet speed disk in minder dan 15 minuten

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik die Speed Disk zeker checken. Echt maar 15 minuten, met hetzelfde resultaat? Zou te gek zijn.

Edit: Las net op PC Mag dat het helemaal niet zo geweldig is. Het is juist erg traag. :(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 22:33 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

2 x 120 GB 80% vol (RAID1) Perfect disk 15 minuten.

Zou proberen wat reviews te vinden of wat demo-versies (demo van PD op http://www.raxco.nl.

Volgens mij ontloopt het e.e.a. elkaar niet echt veel en wat maakt het uit qua tijd als je het op een moment doet dat jij er niet achter zit?

Enige voordeel is dat bijv. PerfectDisk ook je wisselbestand kan defragmenteren (vereist wel een reboot).

ARME AOW’er

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

ik zweer bij diskkeeper ...
met boot en page file defrag
zet dirs mooi bij elkaar en de MFT in ut midden..
ik merk snelheids verschil bij een tijdje defraggen..
mijn defrag scherm ziet er heel mooi uit,
geen open blokken, alles op kleur bij elkaar.. geil

[ Voor 7% gewijzigd door MRic3 op 12-10-2003 22:53 ]

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 19:21
ik had laatst ook en extern progje hiervoor, was na 20min klaar oid. En zei dat ie 0% gefragmenteerd was daarna, alleen volgens de windows defragger was ie nog steeds 20% gefragmenteerd. Wist nu eigenlijk niet wie ik moest geloven :?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

MRic3 schreef op 12 October 2003 @ 22:52:
ik zweer bij diskkeeper ...
met boot en page file defrag
zet dirs mooi bij elkaar en de MFT in ut midden..
ik merk snelheids verschil bij een tijdje defraggen..
mijn defrag scherm ziet er heel mooi uit,
geen open blokken, alles op kleur bij elkaar.. geil
Net als PerfectDisk dus :)

Tja, als jij naar een lopend defragmentatieprogramma gaat zitten kijken en helemaal wild wordt van die kleurtjes is dat leuk voor jou maar i.m.o. is dat nu niet een reden om zo'n programma te kopen. :+

Ik zou er nog geen euro voor uitgeven i.i.g. en, zoals gezegd, gewoon gaan slapen nadat je het defragmenteerprogramma van Windows hebt gestart.

ARME AOW’er

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Maverick schreef op 12 October 2003 @ 22:56:
ik had laatst ook en extern progje hiervoor, was na 20min klaar oid. En zei dat ie 0% gefragmenteerd was daarna, alleen volgens de windows defragger was ie nog steeds 20% gefragmenteerd. Wist nu eigenlijk niet wie ik moest geloven :?
Dat verschil wordt veroorzaakt omdat Windows de bestanden anders wegschrijft dan 'dat andere' programma.

Windows 'ziet' dan, volgens de eigen analyse, defragmentie en zal dit dus melden. Als je overigens na Diskkeeper PerfectDisk draait, zie je overigens hetzelfde resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 12-10-2003 23:04 ]

ARME AOW’er

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Speed Disk van Norton. Wat hier goed aan is, is dat hij de Pagefile als een blok aan het begin van de schijf gooit (mits je het als 1 grootte hebt ingesteld) en dit is imho de grootste snelheidsverbetering door defragmentatie.

Daarnaast groupeert Speed Disk verschillende bestanden bij elkaar, alles wat infrequently accessed is gooit ie helemaal achteraan, alles wat frequently modified wordt gooit ie vlak voor de lege ruimtes etc. etc.

Ik vind het iig prima software.

Alors.

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 19:19
nog nooit defragged? neem dan ff de normale defrag wil je :p

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik gebruik speeddisk omdat deze grote clustergrootte's aankan, en ook je pagefile kan verplaatsen, en je kan psies zeggen welke data je waar wilt ten opzichte van andere data.

ik vond O&O, vopt, raxco en diskeeper allemaal wat minder, maar die werken ook prima.

Wat info over defragmenteren,

-defragmenteren is helemaal niet zo belangrijk als dat de defragmentatie programma makers je willen laten geloven, vooral op de desktop. Je schijf moet echt flink gefragmenteerd zijn wil je het merken.

-Belangrijker voor de snelheid dan het defragmenteren is eigenlijk het "consolideren" van data, dus het bij elkaar zetten van data, zo dicht mogenlijk bij elkaar op je schijf. Hierdoor hoeft de kop van de hardisk zo min mogenlijk afstand af te leggen. Dus wat sommige defragmentatie programma's doen is helemaal niet zo goed, ze verplaatsten een gedeelte van je data naar de voorkant, en een gedeelte naar de achterkant, waardoor je kop "grote" afstanden moet afleggen. Stel het dus altijd zo in dat alles lekker bij elkaar komt te zitten. :)

-je pagefile defragmenteerd niet als je een minimum waarde hebt ingesteld. Is je pagefile eenmaal in 1 stuk dan zal dat ook zo blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 12-10-2003 23:11 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik oa de laatste tijd merk is dat mijn icons constant "in de war" raken, heeft dit te maken met fragmentatie of heb ik gewoon te weinig geheugen?

En Gladiool, je laat me nu wel twijfelen of ik eigenlijk wel moet beginnen aan dit hele defragmenteer gedoe. Ik heb trouwens een laptop uit 1999 met een HDD van 10GB, 4200 RPM, en heb 6 GB ervan gebruikt.

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:24

SkyStreaker

Move on up!

Ik denk dat je even descriptiever moeten wezen dan: "in de war"... Blijven ze niet op dezelfde plaats, verdwijnen zij? Etc. :)

Rasheed, defragmenteren is ALTIJD goed. defragmentatie werkt cumulatief. Het betekent in principe dat het nooit kwaad kan om het zo af en toe te doen, wellicht overnacht. standaard defrag van Windows is goed. Speeddisk van Symantec/Norton is krachtig (meer functionaliteit.)

[ Voor 55% gewijzigd door SkyStreaker op 13-10-2003 12:30 ]

StabilityMatrix Discord -> (persistent invite linkje)

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 22:16

Talon

Booooom !

Ik heb nu al drie jaar betaald voor diskkeeper. Van win98SE naar win2k de upgrade betaald, en toen weer naar WinXP.
Het proggie heeft goeie ondersteuning en is goed configureerbaar.
Het mooiste vond ik nog dat zelfs mijn softwarematige RAID array nog goed werd verwerkt en dat is uitzonderlijk.

• _MaLa_
  • Laatst online: 18-12-2022
Ik gebruik nog altijd speeddisk van norton werkt perfect en is simpel.. en doet het snel en je merkt zeker meer prestatie

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Kijk ook eens naar VoptXP, da's mijn progsel. Snel en goed.

Forget your fears...
...and want to know more...

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
ik stem ook voor VoptXP...

Verwijderd

Topicstarter
Met "in de war" bedoel ik dat alle (of veel) applicaties verkeerde icons krijgen toegewezen, net als of Win98 te veel moeite kostte om de juiste te zoeken. Dit had ik vroeger nooit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 17:58:
Met "in de war" bedoel ik dat alle (of veel) applicaties verkeerde icons krijgen toegewezen, net als of Win98 te veel moeite kostte om de juiste te zoeken. Dit had ik vroeger nooit.
Dat heeft toch met ej geheugen te maken, niet met (de)fragmentatie van je schijf.

Waarschijnlijk niet ana je totale geheugen zelf, maar je iconntjes hebben een eigen cache grootte, die kun je wel met van die windows uptimize tooltjes veranderen (verhogen), zoals xsetup.

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 21:53

DkF

Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 17:58:
Dan moet je TweakUI van Microsoft eens proberen, daar zit een optie bij om dit soort fouten te herstellen... Bij mij werkte het...

Wel ff opletten dat je de Windows 98 versie pakt en niet die voor XP/2003

[ Voor 10% gewijzigd door DkF op 13-10-2003 19:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
O dat is interessant, ik ga meteen op zoek naar die settings in m'n tweak prog, ik gebruik Windows Configurator. En Tweak UI kan dit herstellen ja, maar het is juist de bedoeling dat dit niet nodig is.

Ik heb trouwens een app gedownload, het heet Refreshem (van Camtech) met 1 click doet hij hetzelfde als TweakUI. Alleen jammer dat het de icons van LaunchIt Now! niet rebuild.

Verwijderd

Mijn ervaring is dat diskeeper beter doet dan perfectdisk op mijn ntfs (geen idee ofdat uitmaakt bij fat32). In iedergeval voelt mijn systeem na defrag via diskeeper alerter aan. Bij perfectdisk had ik ook het gevoel dat het sneller fragmenteerde. :?

Ik zou zeggen probeer ze beide uit voor een aantal maanden. Ik had eerst PD jaren gebruikt totdat ik overstapte naar DK.

Verwijderd

Ik snap niet dat je om een extern defrag-proggie vraagt terwijl je de Windows defragger nog niet eens geprobeert hebt. :?
En als de icoontjes al niet eens meer kloppen is er meer aan de hand dan alleen fragmentatie.
Misschien is het handiger dat je Windows gewoon opnieuw installeerd.

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-08 10:42
Norton Speeddisk is het enige dat ik nog gebruik, werkt snel en goed, zowel met FAT32 als met NTFS.

Af en toe eens Norton windoctor door men schijven en alle problemen zijn meteen ook opgelost.

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

Topicstarter
OK een beetje off topic, maar hoe kan ik de cache grootte vergroten, zodat m'n icons niet steeds weer hoeven te rebuilden?

En on topic: KIP, ik heb zoiets van als de standaard defrag van Windows niet helpt (en dat zou geen verrassing voor me zijn) dan heb ik ook geen zin om tijd te verspillen weet je wel. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 15:41 ]

Verwijderd

Hmmm...

Kijk, vroeger (toen 5400rpm nog l33t was) kon je beter Norton Diskdoctor gebruiken ipv standaard Windows defrag. Waarom? Met DD kon je aangeven welke bestanden naar het begin van de schijf verplaatst moesten worden (je OS bijv.). Dat kan nog steeds wel geloof ik, en met Windows defrag nog altijd niet :)

Maar vroegah maakte dat ook zaadwerkelijk verschil, tegenwoordig is alles zo rap dat je het toch niet merkt. Het hele idee van defragmenteren merk je eigenlijk nauwelijks meer. Misschien wanneer je je Windows installeert op een partitie van 100GB en je daar heel veel op doet (ook als storage gebruikt etc) maar bijna iedereen heeft een aparte, kleinere partitie voor het OS en de geinstalleerde programma's.

Dus

Verwijderd

Probeer eens VoptXP. Werkt met 98 / XP / fat32 / NTFS . En 10x zo snel als windos.
http://www.goldenbow.com/index.html 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 15:38:
OK een beetje off topic, maar hoe kan ik de cache grootte vergroten, zodat m'n icons niet steeds weer hoeven te rebuilden?
Probeer Cachemen: http://www.outertech.com/

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

*kick*
Misschien een enorme kick, maar toch lijkt het mij interessant om dit oude topic weer eens boven te brengen.
Inmiddels is er zo veel gebeurd, en ik vraag me eigenlijk ook af wat het beste programma is.
Ik heb natuurlijk al wat reviews gelezen, maar de meningen willen nog wel eens wat verschillen :)
Dus mijn vraag is dan ook, wat (en waarom) vinden jullie nu op dit moment het beste programma ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 22:28
Ik heb ook eens gezocht en toen vond ik alleen maar betaalde en 1 freeware commandline en een programma om systeembestanden voor het opstarten te defragmenteren.

PageDefrag

Copyright © 1998-2000 Mark Russinovich

SysInternals - www.sysinternals.com

[ Voor 23% gewijzigd door bredend op 18-09-2005 15:14 ]

• Bergen
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Ik ben erg tevreden met PerfectDisk. Duidelijke interface, optie om system- en pagefiles (of gewoon alles) te defraggen tijdens het booten, een advies-iets wat je adviseert wat je 't beste kunt doen met een partitie (niets of alleen page- en systemfiles of alles defraggen), ongemerkt defraggen in de achtergrond, tja probeer 't gewoon eens.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

bredend schreef op zondag 18 september 2005 @ 15:13:
Ik heb ook eens gezocht en toen vond ik alleen maar betaalde en 1 freeware commandline en een programma om systeembestanden voor het opstarten te defragmenteren.

PageDefrag

Copyright © 1998-2000 Mark Russinovich

SysInternals - www.sysinternals.com
Deze heb ik al eens geprobeerd, maar ik vond hem toch niet helemaal geweldig, mist toch een aantal dingen die een shareware wel heeft... Wel was deze uitermate snel, wat wel een groot voordeel heeft ;)
Bergen schreef op zondag 18 september 2005 @ 15:13:
Ik ben erg tevreden met PerfectDisk. Duidelijke interface, optie om system- en pagefiles (of gewoon alles) te defraggen tijdens het booten, een advies-iets wat je adviseert wat je 't beste kunt doen met een partitie (niets of alleen page- en systemfiles of alles defraggen), ongemerkt defraggen in de achtergrond, tja probeer 't gewoon eens.
Ik zal hem eens proberen, ook lees ik wel eens wat over O&O Defrag en Diskeeper, iemand daar ook ervaringen mee?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
Ikgebruik zelf O&O defrag, en ben er redelijk te vreden over. Ik laat hem automatisch defragmenteren. De opties zijn iets beter te configueren dan Diskeeper, je hebt oa meerder mogelijkheden om te defragmenteren. Ik ben er allen dit weekend achter gekomen dat hij ook wel eens begint met degragmenteren als je er niet op zit te wachten, oa Met Battlefield 2. Ik was aan het spelen en doen begon die te defragmenteren. Dat vond balltefield niet echt leuk....

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 11:13

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Diskkeeper gebruik ik tegenwoordig, prima progseltje en ook redelijk snel, what more do i want :P

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Rolfie schreef op maandag 19 september 2005 @ 10:48:
Ikgebruik zelf O&O defrag, en ben er redelijk te vreden over. Ik laat hem automatisch defragmenteren. De opties zijn iets beter te configueren dan Diskeeper, je hebt oa meerder mogelijkheden om te defragmenteren. Ik ben er allen dit weekend achter gekomen dat hij ook wel eens begint met degragmenteren als je er niet op zit te wachten, oa Met Battlefield 2. Ik was aan het spelen en doen begon die te defragmenteren. Dat vond balltefield niet echt leuk....
Dat is inderdaad niet zo heel geweldig nee, maar er is vast wel een optie om dat uit te schakelen :)
SithWarrior schreef op maandag 19 september 2005 @ 14:44:
Diskkeeper gebruik ik tegenwoordig, prima progseltje en ook redelijk snel, what more do i want :P
Diskeeper beviel me om heel eerlijk te zijn niet voor een meter, ik vond alles er enorm langzaam op worden (Net zoals met Windows Defrag)...

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bergen schreef op zondag 18 september 2005 @ 15:13:
Ik ben erg tevreden met PerfectDisk.
Ik ook, alle bootfiles zet die keurig aan het begin van de harde schijf zodat de opstarttijd stukken minder word (volgens MS bootvis van 29 seconden naar 22 seconden)
Pagina: 1