Maxtor 200 GB RAID 0 setup: gare error van WinXP, data gone?

Pagina: 1
Acties:

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Ik heb sinds gisteren een 2x200 GB RAID 0 array in WinXP, aangesloten met een Promise S150TX2+ en Windows XP Pro regelt de Striping. Nu hoorde ik net tijdens het werken dat er een schijf mee kapte (power loss, bleek los draadje :(). De PC liep niet vast maar ik kreeg een melding dat de drive niet meer beschikbaar was. Er werd trouwens alleen gelezen vanaf die drive op dat moment. Afijn, ik doe de kast open, trek die kabels los en stop er een compleet andere stekker in, zodat dat niet vaker voor kan komen. Vervolgens zet ik de PC weer aan, Promise bios ziet netjes de 2 schijven en in windows ziet Active SMART ze ook. Alleen is de array niet beschikbaar. Bij Computer Management staan beide schijven, alleen is 1 schijf 'Unavailable', terwijl hij toch echt draait en het uitlezen van SMART info goed gaat.

Is de schijf nou verrot oid? Kan ik nog data proberen terug te halen, direct de schijf op, iets? (de schijf draait trouwens gewoon, geen gekke geluiden whatsoever).

Please ik heb suggesties nodig, mijn complete muziek collectie staat er net op ;(.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RAID0 betekent bij de uitval van 1 van de HD's: data kwijt.

Of de HD kapot is kun je testen met een programma van je HD-producent.

edit:
ergens snap ik iets niet.... hoe kan Windows starten als er 1 schijf is uitgevallen.... immers... zie eerste regel

[ Voor 34% gewijzigd door Guardian Angel op 12-10-2003 21:13 ]

ARME AOW’er

• Config
GuardianAngel schreef op 12 October 2003 @ 21:11:
RAID0 betekent bij de uitval van 1 van de HD's: data kwijt.

Of de HD kapot is kun je testen met een programma van je HD-producent.
Ja ik weet wat RAID0 is, maar dit zou betekenen dat je bij een stroomuitval ook gewoon alles kwijt zou zijn. Dat kan natuurlijk niet...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
rechtermuis klik eens op het vermiste volume in de disk management, staat er dan iets bij wat van nut is? zoals reactivate ofzo?

windows nt bewaart op elke schijf volume informatie, als er geen errors in zitten moet het misschien nog te doen zijn.

Je favo muziek op een raid 0 zitten is natuulijk niet snugger. Ik heb 2 raid 0 volumes, maar alleen voor temp/downloads en programma's, dus niks belangrijks. Laats raakt 1 schijf ineens een beetje de weg kwijt en het volume daarop werd ook "unavailable" (de schijf was gewoon spontaan van de scsi bus afgekoppeld, maarja compraq server schijf he) De volgende dag werd ie weer gezien en deed de raid 0 het ook weer.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 12-10-2003 21:14 ]

specs

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-03 17:44

Appie

F1RST Racing

rebuilt je array eens ?

Ik heb ook wel eens een keer iets soortgelijks gehad, na het rebuilden van me array had ik alla data nog.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Rebuilden is alleen mogelijk bij redundante RAID arrays :) Met RAID0 heb je totaal geen redundancy.

• Config
Hmm de tests van PowerMax (proggie van Maxtor) zeggen dat alles op en top in orde is...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Op zoek naar een antwoord op mijn vraag (zie eerdere posting) herlas ik maar weer eens de FAQ
Level 0 - Block-level striping zonder pariteit
In feite mag RAID 0 niet tot RAID worden gerekend, omdat pure striping niet Redundant is. Immers, de data wordt simpelweg zonder enige vorm van extra controle verdeeld over de schijven. Dat verklaart ook min of meer de benaming van deze level: RAID 0 (nul).
Bij RAID 0 wordt de data in blokjes verdeeld en elk blokje komt telkens op een andere harde schijf terecht. De grootte van deze blokken zijn vooraf instelbaar. Geen redundancy betekent ook geen bescherming van de data; mocht er een harde schijf uitvallen, dan ben je al je data kwijt.
Ik herhaal dus maar even de vraag: hoe kan de TS dan nog steeds het OS starten?

ARME AOW’er

• maratropa
  • Niet online
omdat zijn OS niet op de array staat. :) (je kan niet booten van software raid 0)

specs

• tweakerbee
  • Laatst online: 18-03 19:15

tweakerbee

dus..?

Wel van een hardwarematige softwareoplossing, als je begrijpt wat ik bedoel. Zo'n promise dingetje is geen echte "hardware"-RAID oplossing.

In dit geval heb je gelijk, want de XP RAID oplossing stelt je niet instaat van die array te booten.
Waarom trouwens een array maken voor muziek? Dat is toch helemaal niet performancegevoelig?

You can't have everything. Where would you put it?

• Config
Ok dit is nu de situatie...

Ik heb de drives uitgebreid getest met PowerMax, alles was goed.

Nu zie ik in Disk Management de volgende items:

Maxtor 60 GB healthy (system)
Disk 1 Dynamic 189 GB online (eerste van de raid0)
Disk 2 Dynamic Foreign
Missing Dynamic 189 GB Offline

Welnu, het is wel duidelijk dat die Disk2 de 2e schijf uit de array is, alleen hoe kan ik dit windows vertellen? Reactivate kan wel, maar heeft geen enkel resultaat gehad. Ik neem graag geen risico's hiermee, kan iemand me precies vertellen hoe het moet??

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat betekent dus dat de RAID0 van de TS naast een andere schijf hangt waarop het OS is geïnstaleerd.

Die specifieke info stond er niet zo in maar het is inderdaad, na goed lezen, daar wel uit te halen.

* Guardian Angel :( op mezelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Guardian Angel op 12-10-2003 22:05 ]

ARME AOW’er

• Config
GuardianAngel schreef op 12 October 2003 @ 22:04:
Dat betekent dus dat de RAID0 van de TS naast een andere schijf hangt waarop het OS is geïnstaleerd.

Die specifieke info stond er niet zo in maar het is inderdaad, na goed lezen, daar wel uit te halen.

* Config :( op mezelf.
:>

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-03 17:44

Appie

F1RST Racing

BalusC schreef op 12 October 2003 @ 21:25:
Rebuilden is alleen mogelijk bij redundante RAID arrays :) Met RAID0 heb je totaal geen redundancy.
Ja, eens maar ik bedoel aan te geven, gooi je oude array eens weg en maak eens een nieuwe aan. Ik behield nml alle data.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Config
YES!!!!!

Ik heb de Foreign disk geimporteerd, hij gaf meteen een melding dat ik zeker weten data kwijt zou raken, maar dat is NIET gebeurd! Na de import hoefde ik alleen nog maar de array te activeren en alles kwam meteen op z'n poten (platters?) terecht!

Thank you Bill, Vivat GoT!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, dat had je nog niet geprobeerd? Mja, ik had het ook wel wat duidelijker in de FAQ mogen zetten .. Dit had ik zojuist maar gedaan :P

http://gathering.tweakers..._message/16985207#hdddata
Even een nootje voor de ongewetenden onder ons: wanneer je een dynamische volume uit de ene 2K/XP systeem in een andere 2K/XP systeem hangt, dan wil het weleens voordoen dat de schijf niet zonder meer volledig benaderd kan worden. De oplossing is simpel: je dient de volume opnieuw te importeren via de schijfbeheer. Dit geldt trouwens ook voor RAID arrays, waarvan een of meer schijven uit de array is "verdwenen".
:)

• Config
BalusC schreef op 13 October 2003 @ 07:03:
Oh, dat had je nog niet geprobeerd? Mja, ik had het ook wel wat duidelijker in de FAQ mogen zetten .. Dit had ik zojuist maar gedaan :P

http://gathering.tweakers..._message/16985207#hdddata
[...]
:)
Ik had de optie al lang gezien, echter Windows geeft een melding in de trant van "You will lose data", dan ben ik een beetje huiverig zoals je kan begrijpen ;).

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:38
Ik ben bang dat je naar je data kunt fluiten. Heb zelf ook geexperimenteerd met Raid 0, maar heb bij een (vaak voorkomende) error nog nooit de data terug kunnen krijgen. Daarom is het bij experimenteren gebleven. Ik zal iig nooit meer Raid 0 gaan toepassen, zeker niet bij data die je niet wilt missen.

Het voordeel (hogere doorvoersnelheid) weegt mi absoluut niet op tegen de nadelen (grote kans op verlies data).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Config
alexbl69 schreef op 13 October 2003 @ 17:16:
Ik ben bang dat je naar je data kunt fluiten. Heb zelf ook geexperimenteerd met Raid 0, maar heb bij een (vaak voorkomende) error nog nooit de data terug kunnen krijgen. Daarom is het bij experimenteren gebleven. Ik zal iig nooit meer Raid 0 gaan toepassen, zeker niet bij data die je niet wilt missen.

Het voordeel (hogere doorvoersnelheid) weegt mi absoluut niet op tegen de nadelen (grote kans op verlies data).
Uhm tis al opgelost (als je het hele topic had gelezen had je het gezien).

Toch bedankt voor de preek :P
Pagina: 1