[cpufsb] Fine tuning

Pagina: 1
Acties:

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Hallo, ik wil mijn server iets hoger gaan klokken. Nu kan dit niet via de BIOS omdat het een OEM mobo betreft. De processor is een P4 1500 en het moederbord Asus P4B-MX met Intel 845 chipset. Dus CPUFSB of soortgelijk progsel is de enige mogelijkheid om de OC'en. Na het moederbord gekozen te hebben, vertelde CPUFSB me dat ik alleen met Fine Tuning verder kan(hieronder te zien)

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~vis00348/cpufsb.jpg

Wie kan mij vertellen wat die getallen bij gear en divider inhouden. Op het plaatje staan de standaard instellingen. Een server moet uiteraard stabiel blijven lopen, daarom wil ik hier een beetje voorzichtig mee omgaan. Ik weet dat een willamette core niet bepaald een top klokker is. Verdere specs kunnen jullie vinden in mijn signature.

Verwijderd

ik denk dat de gear de divider is van de FSB want 99/3,5 is toch ongeveer 27 ofzo? dat getal bij de Divider is dan misschien PCI snelheid. Ik weet het niet zeker hoor maar het is een idee

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou dat ding niet overclocken, je server wordt er niet stabieler op, zeker niet als je softwarematig gaat OC'en. Ik weet niet wat voor server het is, maar 1500 MHz lijkt mij voor een thuis-servertje al meer dan snel genoeg.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik sluit me helemaal aan bij Demoniac.. voor een server is het snel genoeg.. Maarja je bent een tweaker he?? >:)

De devider is in iedergeval je devider van je PCI bus.. de ander weet ik niet...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Hier staat het een en ander over die divider.
Er bestaat ook nog zoiets als het tegenovergestelde van een mutiplier, namelijk de divider (deelfactor). Deze wordt gebruikt om te verhouding tussen de FSB en de snelheid van AGP en PCI aan te geven. De officiële AGP-snelheid is 66 MHz, die van de PCI-bus is 33 MHz. Bij een FSB van 166MHz moet dus een divider van 2/5 gebruikt worden om op 66MHz uit te komen. Voor de PCI-bus geldt een divider van 1/5 (want 1/5 van 166MHz is 33MHz). De verhouding tussen de snelheden is dus in dit geval 5(FSB):2(AGP):1(PCI) oftewel 166:66:33
Bij een FSB van 200 MHz moeten die dividers natuurlijk aangepast worden, omdat de AGP en PCI anders ook buiten de specificaties gaan draaien. Niet alle moederborden ondersteunen echter een 6:2:1 divider. Tegenwoordig komen er steeds meer moederborden met een vaste snelheid voor de AGP en PCI bus en is het probleem van een overgeklokte bus verleden tijd. Sommige pci kaarten zoals SCSI en netwerkkaarten kunnen slecht tegen een PCI bus die buiten specificatie loopt. En optie in de bios om de snelheid te locken is dus een uitkomst. Het is niet onmogelijk om met een hoge pci bus te draaien. Je loopt alleen het risico dat een van de kaarten de botleneck vormt, maar dit hoeft niet zo te zijn.
Dan zijn er nog de memory dividers. Deze werken hetzelfde als die van de pci bus. De memory snelheid is dus gerelateerd aan de FSB d.m.v. een divider. Vaak stelt het moederbord zelf de divider in, maar er zijn ook moederborden waar je ze handmatig kan wijzigen.
Maar ben je bereid een mogelijk instabieler systeem te preferen boven een een lager geklokt systeem. Het lijkt me al ERG stug als je het verschil in snelheid zult merken trouwens, de waarom zou je het doen :?
Maar om het in de woorden van Corn te zeggen.. "omdat het kan"

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Fallout
Sja, jullie hebben opzich wel gelijk... voor een server is het snel zat. Ik vond die 100mhz FSB eigenlijk zo zonde van mn PC133 :). Vandaar wilde ik kijken of er meer uit te halen was. En dat getal 27.*** vond ik gewoon vreemd. En als tweaker wil ik wel graag weten wat dat inhoudt. Die gear blijft overigens gewoon vast op 3.580

Verwijderd

de gear is de multiplier van je pll, dus van het ding wat je fsb op peil houd

Verwijderd

Mijn gok zou zijn dat dat de basisfrequentie is waarvan de PLL de uiteindelijke frequentie genereert. Tenslotte kan zo'n ding niet veel meer dan een basisfrequentie vermenigvuldigen met een factor M/N, waarbij M en N instelbaar zijn. Dus om bij een basisfrequentie van 10.0000MHz een PCI klok te genereren van 33.3MHz zet je M op 10, en N op 3.

Offtopic: werkt die CPUCool ook nog met modernere mammaplanken zoals de Abit NF7-S?

• Fallout
Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 16:34:
...

Offtopic: werkt die CPUCool ook nog met modernere mammaplanken zoals de Abit NF7-S?
Dan zal je even het PLL type van die plank moeten opzoeken en dan kijken of die op deze pagina staat.
Pagina: 1