Toon posts:

SpeaKa <-> Visaton [Technisch vraagje]

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb eens zitten brainstormen nadat een vriend van mij zei dat het leuk zou zijn om mijn huidige 12" woofers (van SpeaKa, durf eens te lachen), die het overigens zeer goed doen en lekker kunnen blazen ,te vervangen door Visaton W300S8 woofers.

Ze zitten hierin:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=399932

Dit omdat mijn middentoners en hogetonenspeakers ook van Visaton zijn. Om zo een mooier uiterlijk te krijgen.
Maar zijn voornaamste reden was dat volgens hem die Visaton veel mooier geluid zou geven.

Heeft hij nu gelijk? Ik heb namelijk ze ff naast elkaar gezet in een programmatje en ze geven qua grafieken bijna dezelfde curve. Bij -3db beidde 37 Hz.

Alleen is de SpeaKa nu in een gesloten kast en ik zou er een basreflex van moeten maken om de Visaton dezelfde prestaties te geven als de SpeaKa nu.
Want bij een gesloten kast geeft de Visaton "maar" 49 Hz, en dit vind ik niet voldoende voor zulke grote HiFi-Front-speakers.

Wat wel een wezenlijk verschil is is dat de Visaton een Gevoeligheid van 92 Db heeft en de SpeaKa maar 88.5 Db.

Wat denken jullie? Zou het een goede zet zijn om mijn huidige woofers te vervangen voor de Visaton's? De kast heeft trouwens een inhoud van 100 liter, ong.120 liter als hij is gesloten met vulling. (Huidige situatie)
Kortom, zou het echt een verbetering voor mijn geluid geven?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 20:26 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:15
Hoe zijn ze gefilterd? Actief, met een aparte versterker voor het laag?

Gesloten klinkt op zich beter (indien beide goed zijn ontworpen) dan bas reflex. Echter, je hebt een lage gevoeligheid, omdat je de woofer nu enorm laat werken in het laag. Daardoor heb je ook je mid en tweeter enorm moeten dempen. Als je nu actief filtert, is er niks aan het handje en zal je huidige opstelling beter geluid geven dan een basreflex.
Als je passief filtert, zou je met een basreflex weleens een beter geluid kunnen krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gefilterd als een "normale" 3-weg box. Ik geloof dat ie zelfs bij 480 Hz overstapt naar de middentoner als ik het goed onthouden heb.
Passief dus. (tenminste, wat was het verschil tussen actief en passief ook al weer?)

Alles gaat gewoon via mijn Onkyo-Versterker.

Verwijderd

Topicstarter
BTW Raymond, jij bent de gene die me een paar maanden geleden tijdens de DIY-wedstrijd geadviseerd hebt om een Gesloten 100 liter behuizing te nemen weet je nog? :)

Maar als ik je zo mag geloven geeft mijn huidige situatie wel een beter resultaat.

Verwijderd

Dat is inderdaad passief, actief is een eigen amp voor de driver, maar in mijn ogen moet het dan ook nog eens voor de versterker gefiilterd zijn.

Ik adviseerde je overigens ook die gesloten behuizing, dat is voor die Speaka gewoon de beste oplossing. :)

Ik zou alleen overstappen op de Visaton als je nu iets mist, kwa diepgang kun je wat winnen en qua kwaliteit ook wel wat. In 100 liter doet zo'n W300s zo'n -3db 35hz, en klinkt ook nog wel redelijk strak.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb Flex82 indertijd geholpen met het ontwerp van het scheidingsfilter.

Dit is het schema van het filter:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/cjspeelman/filez/Flex3way_Filter.png

En dit de gesimuleerde frequentierespons:

Afbeeldingslocatie: http://home.kpn.nl/cjspeelman/filez/Flex3way_Respons.png

Overgang tussen laag en mid zit volgens deze simulatie op ca 420 Hz.

[ Voor 6% gewijzigd door CornelisJ op 06-08-2011 01:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
He cornelisJ,

Jij hebt toen de W300s genomen als referentie toch?
Wat denk jij, zal het een verbetering worden als ik het zou vervangen?
Want de huidige situatie doet het ook goed hoor, bij sommige stukken in films e.d. heb ik geeneens meer een subwoofer nodig. Zoveel bas pompen die SpeaKa's er uit.
Maar wel heb ik het idee dat ik bij het "gewoon" muziek luisteren af en toe wat bas mis.....

Wat denk jij ervan?

• Wekkel
  • Laatst online: 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Wat geeft de simulatie van deze SpeaKa in gesloten behuizing voor respons? Ik kan mij voorstellen dat de SpeaKa's zo diep komen omdat er ergens een bump komt rond de 40-50 Hz, dus geen vlakke responscurve. Als dat zo is, zou je met de Visaton wellicht met basreflex even diep kunnen komen, maar dan met een vlakke curve ipv eentje met een bump.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de repsons van de SpeaKa komt geen bult in voor. Nergens.

En als ik die van de Visaton doe, dan ligt bij de Phase-Plot de grafiek-lijn wat hoger en hij stijgt onder de 30 Hz harder (normaal bij BR?).

De SPL-grafieken zijn bijna gelijk, alleen ligt die van de SpeaKa natuurlijk lager omdat hij maar 88.5 Db is en de Visaton 92Db.

Bij de Group/Delay grafiek ligt dat van de Visaton allemaal wat hoger dan de SpeaKA en na de 35Hz stijgt de Visaton hard omhoog, maar de SpeaKa zakt dan juist langzaam....???

• Wekkel
  • Laatst online: 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, dan lijkt mij het voordeel van de Visaton woofer niet ontzettend groot, afgezien van het betere rendement. Ik kan mij ook voorstellen dat de Visaton woofer wat betere klankkwaliteit heeft, vanwege een betere bouwwijze en materiaal. Wat dat concreet aan winst oplevert is moeilijk te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, ik denk er nog ff over na. Misschien dat ik iemand kan vinden die de Visaton's gebruikt heeft. Dan kan ik eens luisteren ofzo.

Eerlijk gezegd zal het verschil waarschijnlijk klein zijn. Maar waarschijnlijk zal de toonweergave gewoon "strakker" en mooier zijn.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

CornelisJ, met welk programma simuleer jij het filter?
Ik ben nu aan het vogelen met allerlei progjes, maar ik kom er niet uit... :?

@Flex,
Ben je nu ontevreden met het geluid dan? Voordat je gaat investeren moet je jezelf dat eerst afvragen. Want de W300s8 kost je rond de 110 euro per stuk.

Wise enough to play the fool

• CornelisJ
  • Niet online
@Flex,
Ik heb indertijd bij de filter simulatie de Visaton W 300 (dus zonder S) 8 Ohm als vervanger gebruikt voor de Speaka. De W 300 is goedkoper dan de W300S, met een lager rendement, waardoor deze beter overeenkomt met de Speaka. Bovendien heb ik de respons nog 1 dB laten zakken tov de W 300, omdat de Speaka nog een iets lager rendement heeft dan de W 300. De gevolgde werkwijze kun je hier nog eens nalezen.

@Teacher,
Ik gebruik twee verschillende programma's voor filter simulaties, nl het DOS programma "Speaker Pro versie 6", en het Windows programma LspCAD. Bij Speaker Pro wordt een Visaton database meegeleverd (met TS parameters en frequentie-karakteristieken van bijna alle Visaton units). Het is te downloaden bij Visaton.

Het plaatje hierboven komt uit LspCAD. De frequentie en fase respons (van zowel geluidsdruk als impedantie curve) van de Visaton units zijn ge-exporteerd uit de "Visaton Datenbank", en vervolgens geimporteerd in LspCAD.

Bij de filter simulatie is ook nog de afstand van de "akoestische oorsprong" van de unit tov de baffle (klankbord) van belang. Deze afstand heeft namelijk invloed op de faserespons van de units, wat met name van belang is rond de scheidingsfrequenties. Al met al is filter simulatie niet echt simpel, je moet goed begrijpen wat je aan het doen bent.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

CornelisJ, kan je me even mailen? leon1005567 AT yahoo punt com... tnx

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:10

voodooless

Sound is no voodoo!

@ CornelisJ: Dat jij uit dat vreselijke Speaker Pro van visaton snapt (heb vandaag de shareware versie geprobeerd, tevergeefs..)! Ga LspCAD maar eens proberen!

Ik zou toch voor de W300S gaan, en dan een compleet nieuw, goed passend filter erbij maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• CornelisJ
  • Niet online
Voor de volledigheid nog wat links:
Download pagina van Visaton, voor Duitstalige SpeakerPro, Visaton data voor Speaker Pro, en Visaton Driver Database.
Engelstalige versie van Speaker Pro
LspCAD Homepage

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:10

voodooless

Sound is no voodoo!

T'is niet zozeer dat ik de programma's niet kan vinden, maar mer dat ik er niet uit kom (vooral dat ding van Visaton, de rest is nog wel te doen ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
CornelisJ schreef op 13 October 2003 @ 21:11:
@Flex,
Ik heb indertijd bij de filter simulatie de Visaton W 300 (dus zonder S) 8 Ohm als vervanger gebruikt voor de Speaka. De W 300 is goedkoper dan de W300S, met een lager rendement, waardoor deze beter overeenkomt met de Speaka. Bovendien heb ik de respons nog 1 dB laten zakken tov de W 300, omdat de Speaka nog een iets lager rendement heeft dan de W 300. De gevolgde werkwijze kun je hier nog eens nalezen.
Hmm, W300-8ohm of 300S had ik geeneens opgelet.
Maar ik heb wel het idee dat de SpeaKa muzikaal wat achterblijft soms. Zou de W300-8Ohm een grote verbetering zijn denken jij/jullie? (En zou ik zelfs de W300S kunnen gebruiken of maakt dat eigenlijk geen verschil?)

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

De W300 zou je imho zo over kunnen zetten, maar die zal misschien marginaal beter presteren dan de speaka. De w300s moet je misschien een andere kist voor ontwerpen, of de bestaande aanpassen. Die zal wél beter presteren, maar verwacht geen wereld van verschil.

Wil je dik 250 euro uitgeven? Ik zou het zo laten.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, €250 is wel veel.

Maar de W300 (zonder S) is half zo duur, misschien als ik in de komende tijd eens geld over heb dat ik het vervang. Alles voor mooi geluid (zolang het betaalbaar is).

:)

Verwijderd

Je moet dan ook filter veranderen, en de std W300 is wel een heel oud beestje. Ik denk dat de Speaka dan niet veel slechter is, waarschijnlijk wel beter door modernere fabricage.

Verwijderd

Topicstarter
Ja is dat zo? Zou de W300 zo slecht zijn? (Of de SpeaKa zo slecht?)

Ik moet zeggen, dat de speaka het tot nu toe wel gewoon goed uithoudt zonder problemen.
En de constructie die erachter zit (frame en dat gele katoenen (denk ik) kussen) is niks anders dan wat achter mijn W130S8 zit. (alleen groter :P )

Verwijderd

Ik zou iig mijn geld niet steken in een W300, als je een moderne basdriver zoekt voor weinig dan moet je eens naar Raveland kijken. (in Duitse HobbyHiFi hebben ze er al een aantal subs meegemaakt.) Enige nadeel van die dingen is dat ze niet zo hoog aan te koppelen zijn. Ik zou het gewoon bij Speaka houden :).
Pagina: 1