Mobo probleem?

Pagina: 1
Acties:

• dutch_camel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 13:50

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Beste Tweakers,

al vaak hebben jullie, en al jullie kennis alhier mij veel geholpen :). Maar nu zit ik met een probleem, waar ik helemaal niet meer uit kom.

Wat is er gebeurt: Een paar weken geleden heb ik een beetje raar moment gehad met mijn PC. Ik was bezig een digitale verjaardagskaart te bekijken, en na een minuutje of zo was ik uitgelezen, en uit geluisterd. Ik wil de site weg klikken, en opeen slaat mijn PC compleet vast. Na ja, sh*t happen, ik reboot wel. Tot daar ging het volgens plan, want Windows (98SE) wou niet meer, alleen in save mode. Wat ik ook probeerde, alleen in Save mode kwam ik in Windows. Meerdere manieren van opstarten geprobeert, ook kijken op welke driver het fout ging, nada. Alles zag er goed uit, tot win.exe geladen werd ...

Uiteindelijk een complete reinstall gedaan, maar nog steeds ging het niet lekker. Beeld was compleet bagger, en de machine bleef spontaan rebooten ... Ik heb toen mijn GF2 de schuld gegeven, omdat ik toch een wat nieuwere videokaart nodig had.
De nieuwe kaart is een Club3D Radeon 9600 Pro 128, en ik dacht: nu gaat ie weer goed :). Niet dus, want nu start Win2K wel op (maar eens dit geprobeert), en alle applicaties doen het prima, tot ik een spel wil spelen (BF1942 online en HomeWord 2). Dan gaat het hard fout. Van CTD tot BSOD tot freezes, alles krijg ik om mijn oren :(. Stom genoeg geen logboek meldingen hierover?

Ik heb Win2K compleet ge-update (windows update), Mobo drivers zijn uptodate, Bios flash, Video driver uptodate (cat 3.7), Direct X9b, en nog steeds is het niet goed. Ik heb ook de geluidkaart er al uit, omdat ik dacht dat mijn stukje antiek (AudioPCI 64) mogelijk de boosdoener was. Niet dus, zonder deze kaart blijft het ellende. Ik heb nu een andere Radeon (9600 256 MB), omdat ik uiteindelijk daar dan de boosdoener in zag, maar het drama gaat voort ... Ik weet nu niet meer wat het nu is. Ik gok op 2 mogelijkheden:

Of het Moederboard is bezig met overlijden, of de voeding trekt het niet ...

De specs:

Gigabyte GA-8PE667 pro (Intel 845 PE) (jaar oud)
Pentium IV 2.4 (jaar oud)
512 DDR Ram
Radeon 9600 Pro 256 (nieuw)
oude Adaptec SCSI kaart (met SCSI brander) (jaren oud)
Voeding: 350 Watt (half jaar oud)

Ik heb ook het geheugen getest, door een test die van flop laad en deze een paar uur laten lopen. Daar kwamen geen fouten uit. Verder al geprobeert in de laagste instellingen te spelen, geen effect. Heb ook MBM5 geinstalleerd, om te kijken of daar wat uit kwam. Ja dus. Ik weet alleen niet welke diode dit nu is? De temperatuur is in ieder geval iets om me zorgen over te maken. Ik heb al proberen vast te stellen wat er nu zo warm wordt, maar alles lijkt hand warm/lauw te blijven?

Verder hier een Overzicht van wat er nog meer in mijn systeem zit. Opmerkelijk detail:
dit. Is dit ernstig?

Ik ben dus bang dat het wel in mijn Mobo ligt... Kunnen jullie hier iets uit op maken, of me een test aan raden om vast te stellen wat hier fout gaat? Ik ben al dagen aan het zoeken, zowel hier als elders, maar nog nergens een echt antwoord kunnen vinden .... Alvast bedankt!

~... this doesn't look like Kansas to me, Toto... ~

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:04

Shunt

Boe

in dat plaatje van mbm zie ik dat je 5 v lijn op 3 v zit
nou dan kan ik wel zeggen dat het naar alle waarschijnlijkhijd in je voeding zit ;)
en voor de cpu temp moet je even in je bios kijken die is meestal het betroubaarste
ook zie ik dat je 12 v lijn op 11.4 v zit net binnen de marge maar nog niet echt goe
voral in combie met die 5 v lijn
dus mijn tip kijk eens met een andere voeding

[ Voor 52% gewijzigd door Shunt op 12-10-2003 19:52 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Als je plaatje bekijkt dan zie je dat neit alles goed ingesteld staat. Een temperatuur staat op 100 graden, dus misschien is die volt sensor ook fout ingesteld, kijk daar maar eens eerst naar ;)

Weet je misshien welk merk voeding het is?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Voeding is naar de kapot, de voltages worden automatisch door mbm ingesteld en kloppen dus wel.

Kijk een in het bios voor de waardes, als de 5 volt daar ook zo laag is kan je een nieuwe voeding kopen.

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Ok, hier wat pics van de BIOS:

Boot screen
BIOS readout

Zoek de verschillen? Het begint er idd op te lijken dat er veel stroom getrokken wordt waneer alles aan is :(. Vreet een videokaart dan echt zoveel extra?

• Shunt

Shunt

Boe

blaat kan niet lezen

[ Voor 94% gewijzigd door Shunt op 12-10-2003 23:40 ]

Game PC

• geforce5_guy
  • Niet online
dutch_camel schreef op 12 oktober 2003 @ 22:18:
Ok, hier wat pics van de BIOS:

Boot screen
BIOS readout

Zoek de verschillen? Het begint er idd op te lijken dat er veel stroom getrokken wordt waneer alles aan is :(. Vreet een videokaart dan echt zoveel extra?
Het bios geeft wel weer mooie waarde voor de 5 en de 12 Volt lijnen.
Heb je geen andere pc waar je ff de voeding van uit kan halen om te testen?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Is het niet de harddisk die fouten maakt en de pc laat hangen :? Als je HD brak is en er foute sectoren opzitten waar jij (of je computer) vanaf wil lezen, dan kan de PC ook vastlopen nml.

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Heb de HDD meerdere malen complete surface scan laten doen, maar daar kwam niets uit, gewoon 100% healthy. Heb ook Defrag laten runnen, en Windows loopt nu iets sneller, maar games nada :(.

Ik zal eens op zoek gaan naar een andere voeding, en die eens aan mijn PC hangen, kijken of dat wat oplevert ....

[ Voor 25% gewijzigd door dutch_camel op 13-10-2003 10:24 ]

• Shunt

Shunt

Boe

heb je memtest al geprobeert ?
het kan ook je geheugen zijn dat brakjes is

linkje :
http://www.memtest86.com/

[ Voor 21% gewijzigd door Shunt op 13-10-2003 11:04 ]

Game PC

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
dutch_camel schreef op 12 October 2003 @ 19:45:
Ik heb ook het geheugen getest, door een test die van flop laad en deze een paar uur laten lopen. Daar kwamen geen fouten uit.
Aldus kan ik zeggen dat er geen fouten in mijn 512 DDR Ram. Thx anyway :)

[ Voor 5% gewijzigd door dutch_camel op 13-10-2003 11:49 ]

• tweakduke
  • Laatst online: 20:53

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als het de voeding niet is, dan zijn er nog een paar opties:

Boot kaal en installeer je pc opnieuw. Dat wil zeggen, mobo, cpu, geheugen, videokaart, hd, cdrom. Meer niet. Doet die het dan wel, dan is of je geluidskaart of wat je er ook niet bij aan had hangen kapot. Iedere keer toevoegen, dan kom je er snel genoeg achter.

Crasht die alsnog bij de kale boot, werkt niet lekker etc. Dan zou ik aangezien je geheugentest al hebt gedaan eens naar je mobo en cpu kijken. 1 van die 2 zal wel niet meer goed zijn dan. Kan door esd komen, vroeger kleine beschadiging opgedaan door esd en wat maanden later dan opeens kan optreden :/

Tweakers Discord

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je DMA controller heeft idd geen drivers nodig, dit is volledig normaal...

Forget your fears...
...and want to know more...

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Ok, ik had eerst Win98SE, daar heb ik toen de Radeon in gehangen. Dat ging dus fout. Toen schoon Win98SE geinstalleerd. Zelfde probeleem. Toen de boel geformateerd, Win2K er op gezet (NTFS), identiek probleem. Dacht toen ook: Misschien de geluidskaart die loopt te klooien. Niet dus, want die heb ik er uit gehaald, en probleem blijft. Nu heb ik:

-1 x SCSI kaart
-1 x Videokaart (radeon)
-1x DVD/ROM speler
-1x SCSI speler/brander
-1x USB (4x) uitbreiding
-1 x HDD
-1 x FDD
-LPT, COM (2x)
-Onboard Lan

@ Aetje: Thx, ik streep die van het lijstje af :)

[ Voor 5% gewijzigd door dutch_camel op 13-10-2003 12:16 ]

Verwijderd

mn broertje had soortgelijk probleem, ook dikke errors/vast lopers tijdens booten.
Daarna reinstall, deed ie t weer ff. Maar na een paar dagen weer t zelfde. Uit eindelijk geeneens beeld meer. En bleek de cpu naar de tering te zijn.

Ik zou zeggen probeer es met een ander cpu of mobo.

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Probleem is dat Windows prima loopt, Office idem. Internet etc., geen probleem. De ellende begint bij het spelen van games. Dan loopt ie of vast, of CTD, of een complete reboot. En nooit iets van terug te vinden in de Logs?

Oh, en nog iets: Meestal hoor ik net voor de boel stopt, iets gebeuren met de HDD. Het lijkt erop alsof er iets geschreven wordt of zo?

[ Voor 24% gewijzigd door dutch_camel op 13-10-2003 12:50 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-08 00:27
Als ie alleen in spellen vast loopt dan trekt ie plotseling meer stroom, wat normaal is als de 3D-mode begint, dan ligt het dus toch aan je voeding.
Nieuwere ATI's en NVidia's trekken veel stroom als je gaat gamen.

Ik zie dat je ook nog SCSI apparatuur hebt, die willen ook nog wel eens stroom vreten.

Dus kijk of je nog een andere (zwaardere) voeding hebt liggen of koop er een (liefst een merk, b.v. Antec of Enermax).

[ Voor 14% gewijzigd door Kosh66 op 13-10-2003 13:40 ]

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Ok, thx, it does make sense. We gaan er een zwaardere voeding in hangen, kijken wat dit gaat opleveren. Genoemde merken hebben zich bewezen neem ik aan?

• Voyage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik heb zelf ook een Antec TruPower 430 Watt, loopt super hier :)

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Nou, ik heb nu 480W voeding, hoef ik me in de toekomst geen zorgen te maken over genoeg sap. Probleem is echter niet verholpen? Ik begin hier een beetje moedeloos van te worden :(.

Ik heb zo'n tooltje van NVidia, waarmee je de data door je AGP kan meten, en dat zag er volgens mij goed uit. Ik snap er nu dus niets meer van? Heb nu dus een nwe videokaart en een nieuwe voeding er in hangen, maar na een paar minuten BF spelen, of HomeWorld, krijg ik weer CTD, of een BSOD, alleen zonder tekst, dus alleen maar Blue? Verder blijft het logboek maagdelijk leeg ...
BIOS readout ziet er goed uit, moet alleen nog even MBM opnieuw installeren, kijken of daar iets vreemds uitkomt. Verder sluit ik mijn SCSI uit, omdat ik nog proma kan branden met mijn SCSI brander. Ook de antieke geluidskaart lijkt het naar behoren te doen.

Kan het zijn dat het AGP slot fysiek naar zijn grootje is, of dat de Pentium 4 schade heeft? Ik snap er echt niets meer van. Ik heb nu bijna genoeg onderdelen voor een nieuwe computer, wat niet echt de bedoeling was ...
Ook opvallend: Bijna elke keer dat ik na een dag de PC opstart, loopt ie vast op een BSOD? Na een reboot gaat het verder weer goed? Is dit ook een symptoom?

edit:
Is er iets van software, waarmee ik mijn Mobo en Pentium kan doorlichten? Ik zie wel eens iets van 3DMArk of zo, maar geen idee welke software gechikt is voor een diagnose ...

[ Voor 9% gewijzigd door dutch_camel op 23-10-2003 11:18 ]

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17
Misschien is er een incompatibiliteitsprobleem (3x woordwaarde - scrabble) tussen mobo en videokaart? Als je de videokaart in een andere pc stopt, werkt het daar dan wel goed?

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Dan zou mijn MoBo zowel met een 9600 PRo 128 als met een 9600 256, als wel met een GF2 GTS compat..teit problemen hebben :? Lijkt me sterk ...

edit:
Tekst een beetje aangepast, maakt het wat leesbaarder ...

[ Voor 34% gewijzigd door dutch_camel op 23-10-2003 16:26 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
dutch_camel schreef op 23 October 2003 @ 09:46:
Nou, ik heb nu 480W voeding, hoef ik me in de toekomst geen zorgen te maken over genoeg sap. Probleem is echter niet verholpen? Ik begin hier een beetje moedeloos van te worden :(.
Hmmzja, had ik je zo ook kunnen vertellen. Een 350W voeding voor z'n systeem is al meer dan voldoende, zoveel trekt een enkele SCSI brander nou ook weer niet. Geheugen laten controleren zegt helaas niet alles, maar na een paar uur foutloos te hebben gelopen kun je wel met vrij grote zekerheid zeggen dat dat niet telkens BSODs zal veroorzaken. Videokaart kunnen we nu ook uitsluiten, aangezien je er al 3 hebt geprobeerd.

Blijven een paar dingen over, zoals mobo, CPU en HD. HD zou het goed kunnen zijn, zeker aangezien het al een oudje is (tenminste, uit het serienummer maak ik op dat het een 20GB maxtor is?). Een surface scan laat misschien de normale toestand zien, maar zelf had je ook al door dat in windows er niks aan de hand is. Pas bij zware apps krijg je immers pas BSODs. Zeker iets om even te controleren, door de HD in een andere pc te hangen (als enige schijf uiteraard), booten, en proberen te gamen. Of een andere schijf in jou pc uiteraard.

Maar eerlijk gezegd krijg ik het bange vermoeden dat er iets mis is met je CPU. Niet echt te onderbouwen helaas, maar bepaalde delen van je CPU corresponderen met bepaalde taken. Als een gedeelte van je CPU verrot is zal'ie onstabiel worden bij bepaalde applicaties. Gamen is daar een van. Wat je kan doen is eens booten met L2 en L3 cache uit (euh.. 2 jaar oud.. oke, geen L3 dus), 't zal extreem traag gaan maar wie weet verhelpt het wel je probleem, weet je direct waar het probleem ligt.

Handigst is misschien de pc bij een pc-boer te brengen en daar vragen om een CPU en mobo test, zij hebben testopstellingen waarmee ze je snel kunnen vertellen wat er mis is :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Thx voor dat antwoord, de HDD is inderdaad niet de jongste, maar lijkt nog steeds goed te doen ... Ik heb net dat EasyTune van Gigabyte er eens op gezet, om te kijken of dat ergens alarm slaat. Ja dus, 2 x zelfs :(

Nummer 1 was de System Fan. Nu kan dat kloppen, omdat dat ding oud is, en geen RPM sensor heeft. Hij is er wel, en hij draait nog prima.

Nummer 2 is de CPU fan, en dat baart me meer zorgen. De Threshold staat op 3000 minimaal, en de mijne komt net aan 2376 toeren.

Kan het zijn dat de fan een opdonder gehad heeft, of zijn deze RPM niets om me zorgen te maken. Dit is in toestand dat alleen een IE window open staat, en de EasyTune applicatie.

EDIT: Booten met L2 cache uit? Ok, ik weet dat het er in zit, maar wat het doet, en hoe uit te zetten... Ik ben niet echt een held met overclocken/modden, dus die kennis is er nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door dutch_camel op 23-10-2003 21:20 ]

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Nou, ik heb nu een andere koeling op de CPU gehad, maar ook deze komt niet hoger dan 2374 RPM. Ook Windows gaat nu vaker over in een BSOD. Zelfs met booten gaat het nu vaker fout.

Ik ga mijn Mobo terug sturen, daar hij toch nog in gartantie zit. Ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Volgens mij is mijn Mobo wat moeilijke leverbaar? Wanneer men dat niet kan leveren, dan moet(?) men of repareren, of een ander gelijk (dan wel beter) Mobo leveren?

Verwijderd

Ja ze zijn verplicht en zelfde mb of beter te leveren bij garantie. Wie weet ga je er nog op vooruit. Succes :9

• dutch_camel

dutch_camel

It's Orange!

Topicstarter
Nou, het is dan toch uiteindelijk opgelost. Er was iets mis met een van Bridges, niet te repareren. Afhandeling hiervan bij Gigabyte duurde echter absurd lang. In overleg met het bedrijf waar ik het Mobo heb aangeschaft, mocht ik een ander Mobo uitzoeken. En nu heb ik een Asus P4P800 DeLuxe. Hij dit weekend zijn eerste test rungehouden, en ik ben erg blij :). Mooi bord met mooie opties ...

Pagina: 1