Het grote 'hoe heb je dat gedaan?' topic

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik merkte het al in sommige topics; mensen die zich vergapen aan foto's simpelweg omdat ze dat ook willen kunnen :) Wat voor belichting heb je gebruikt, hoe heb je dit effect behaald? Kan dit met mijn cam? Allemaal vragen die bij mensen opkomen als ze de 'pro`s' aan het werk zien.

tip
Als je een afbeelding opslaat, en vervolgens in Irfanview, ACDSee, Photoshop of simpelweg in Windows XP opent, kun je meestal (als de betreffende fotograaf deze informatie heeft laten staan) precies uitlezen wat de instellingen van de cam zijn geweest. Afhankelijk van de cam kun je hierin uitlezen hoeveel millimeter de lens op stond, wat de diafragma-instelling was, of er een hogere ISO waarde is gekozen, of er geflitst is ja of nee, etcetera. Al deze gegevens staan in de zogenaamde EXIF info van de afbeelding.

Photopshop:
rechts-klik op de blauwe balk die de bestandsnaam en zoom-ratio van je afbeelding bevat, kies 'file info', en ga bij 'sections' naar EXIF. Daar kun je de opgeslagen informatie terugzien. Ook erg leerzaam om dit van je eigen foto's te zien.

Windows XP: Ga naar de eigenschappen van het bestand, kies het tabblad 'samenvatting', en klik onderin op de knop 'geavanceerd'. Tadaa, alle informatie op een rijtje.

Okay, wie trapt af, en wil weten hoe een bepaalde foto tot stand is gekomen? Laat ik het maar doen.

Ik wil heel graag weten wat Pelle allemaal heeft moeten doen om tot de volgende foto te komen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Pelle/KralingsePlas/IMG_1172.jpg

Iedereen mag mee-denken en meepraten, dus als jij denkt te weten hoe een foto is geschoten, kun je uiteraard jouw idee posten :)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:25

Pelle

🚴‍♂️

Is het nu de bedoeling dat ik zeg hoe dit tot stand is gekomen of moeten jullie dat raden en ik zeggen of het goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3251

Dubbele belichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:24

SmartDoDo

Woeptiedoe

Pelle schreef op 12 October 2003 @ 22:06:
Is het nu de bedoeling dat ik zeg hoe dit tot stand is gekomen of moeten jullie dat raden en ik zeggen of het goed is?
Ik miste hem ook even ;)
Okay, wie trapt af, en wil weten hoe een bepaalde foto tot stand is gekomen? Laat ik het maar doen.

Ik wil heel graag weten wat Pelle allemaal heeft moeten doen om tot de volgende foto te komen:
Ik begrijp eruit dat het geen raden is, maar serieus de vraag met welke instellingen de foto gemaakt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:25

Pelle

🚴‍♂️

Nou, vooruit dan maar :+
Spot-metering op flat, 2 stops onderbelichten en klik.

f16, 1/800 en ISO100.

Tenslotte nog een klein beetje levels aanpassen et voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 07:39
Pelle schreef op 12 October 2003 @ 22:44:
Nou, vooruit dan maar :+
Spot-metering op flat, 2 stops onderbelichten en klik.

f16, 1/800 en ISO100.

Tenslotte nog een klein beetje levels aanpassen et voila :)
Volgens mij is het gewoon een foto met een photoshop-lensflare (:X) :P

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 16:29

Acid_Burn

uhuh

Lichtmeter instellen op een donker punt en vastzetten, richten en shieten. Redelijk standaard :)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28813

Is het niet gewoon handiger om dit soort dingen te doen in het topic waar de foto staat.
Of is dat te voor de hand liggend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-01 16:44
Ik vind die foto trouwens wel cooltjes _/-\o_

Originele startpagina - Stadindex.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn idee was dat veel mensen toch met vragen over fotografie zitten. Ook met foto's die niet door GoTters geschoten zijn.
Het gaat er dus om dat als je een foto ziet, dat je die hier kan plaatsen van 'hoe zou jij dat aanpakken?' Soms wel handig :)
Pagina: 1