Toon posts:

[XP] Installeren op een nieuwe disk*

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey Luitjes :)

Ik had 1x een 20 GB Harddisk maar heb gister nog ff 80Gigs erbij gekocht.
Dus heb ik nu 2 schijven.

de 20GB is Master ( C: ) en de 80GB is slave ( H: )
XP staat op de Master

Maar nu wil ik het volgende doen.

Ik wil XP eraf halen en al me mails enzo backuppen op de 20gb schijf.
Maar daar staat ook XP op.

En ik wil op de 80gb schijf XP zetten en het Master plus C: maken.

Hoe ga ik dat precies doen??

Dus samengevat:

XP eraf van C: daar de backups
Schijfletters veranderen en dan XP erop

BVD!
ThaDemon

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik heb je topictitel eventjes aangepast zie dit.

Het lijkt mij dat - als je een nieuwe installatie wilt uitvoeren - dat je gewoon de master en slave om kan wisselen om vervolgens een nieuwe installatie erop te zetten. Windows van je 20GB disk afhalen kan je dan doen op het moment dat je Windows volledig bootend is. Of mis ik iets ?

Verwijderd

Topicstarter
Ok nu a.u.b. in stappen :)

Sorry ik heb het meestal moeilijk.

Dus als ik het goed begrijp moet ik de jumpers gaan omwisselen van me HDs en moet ik een nieuwe Windows Installatie uitvoeren.

Maar dan ontstaan er 2 problemen:
Driveletters blijven verkeerd staan
Hoe krijg ik dan het huidige besturingssysteem eraf? Ontbooten en de mappen Program Files en Windows verwijderen ofzo?

Greetz,
ThaDemon

BTW: Bedankt om me Topictitel te veranderen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

(als dat maar goed gaat)

Het is geen kwestie van alleen de jumpers achter op de HD om te wisselen. Ook de fysieke aansluiting op de kabel moet worden veranderd.

Denk dat het in jouw geval het makkelijkst is even je mail en andere bestanden dit je wilt behouden (uit voorzorg) even op een CD-Rom(RW) te branden.

Daarna de 80GB HD als master jumperen en de oude schijf uit het systeem laten (kabels los).

Daarna kun je op je nieuwe HD XP installeren. Als dit is gedaan kun je het systeem afsluiten, HD 2 als slave aansluiten (let op dat je HD1 ook omzet naar Master with slave present).

Na het starten van je systeem zullen beide HD's werken. Verwijs in de nieuwe XP installatie naar schijf 2 (ik weet niet hoeveel partities je gaat maken) voor wat betreft de lokatie waar de mailbestanden staan.

Door de mail op 'D' te laten staan kun je altijd een herinstallatie doen zonder ooit in de problemen te komen met een backup van je mail. Backup's zijn overigens altijd nuttig.

Overigens doen tweakers elkaar continu de groeten en is bij voorbaat danken totaal overbodig. Tweakers aanvaarden van nature geen dank vóóraf en hebben er vaak áchteraf ook geen behoefte aan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 12-10-2003 20:13 ]

ARME AOW’er

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-04 11:48
Zo te horen heb je niet echt veel verstand van computers of wel? Zoeken en de FAQ lezen kan ook wel eens helpen. Normaal reageer ik niet op zo'n topic maar omdat je echt een noob bent maak ik voor deze keer een uitzondering.
Zet je 80GB schijf(die leeg is) op master en je 20GB schijf op slave (verwissel ook de de aansluitingen met de ide kabel, indien je gebruik maakt van UDMA133).
Stel in je bios in dat hij eerst van cd moet booten. Stop je XP cd in je systeem en start hem op.
Als de installatie vraagt waar hij XP moet installeren moet je dus je 80GB schijf selecteren.
Nadat je XP geinstalleert hebt kun je nog bestanden overzetten van je oude schijf naar je nieuwe indien nodig (als dit niet hoeft, had je hem ook meteen kunnen formateren).
En klaar = kees.

Je schijf letter's zijn nu C: (80GB schijf) d: (20GB schijf).

[ Voor 6% gewijzigd door datkanveelbeter op 12-10-2003 20:14 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

datkanveelbeter - gedraag je een beetje tegen de topicstarter. Als je problemen met dit topic hebt, open dan een topic in Schop een Modje of voeg een topicreport toe.

GuardianAngels' uitleg is een stuk beter dan die van mij, inderdaad. Je meot alleen oppassen dat je je Windows op de nieuwe schijf op de 1e partitie installeert - anders ga je een probleem krijgen op het moment dat je de oude schijf terugplaatst.

[ Voor 27% gewijzigd door elevator op 12-10-2003 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
@GuardianAngel

Hey, heel erg bedankt.

@datkanveelbeter

:P hehe
Maar het probleem is is dat de oude XP dan nog op die kleine schijf blijft staan.
Dat is het probleem juist..

Verwijderd

Kun je de schijf niet beter ghosten (clonen). Van de 20GB naar de 80GB en daarna de 20GB weer leegmaken.

• datkanveelbeter
formateren misschien???
wedden dat hij er dan niet meer op staat :*)

[ Voor 52% gewijzigd door datkanveelbeter op 12-10-2003 20:19 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

elevator schreef op 12 oktober 2003 @ 20:12:
GuardianAngels' uitleg is een stuk beter dan die van mij, inderdaad.
Als vakantiemod :) heb je het al voldoende druk en het lijkt mij ook nog eens vreemd iets anders als je normaal zou doen te moeten posten.

Het wordt niet vaak gezegd maar _/-\o_ voor iemand die zomaar even als vakantiehulpje invalt.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 12 October 2003 @ 20:12:
datkanveelbeter - gedraag je een beetje tegen de topicstarter. Als je problemen met dit topic hebt, open dan een topic in Schop een Modje of voeg een topicreport toe.

GuardianAngels' uitleg is een stuk beter dan die van mij, inderdaad. Je meot alleen oppassen dat je je Windows op de nieuwe schijf op de 1e partitie installeert - anders ga je een probleem krijgen op het moment dat je de oude schijf terugplaatst.
Ok maarre als ik dat gedoe goed instel in me systeem kan ik via de XP setup de partitie van de grote schijf verwijderen en weer opnieuw aanmaken en zal Windows het op C: maken?
Ik gebruik trouwens ook Partition Magic voor wat dan ook.
Als ik me 20gigs erin zet moet ie het gewoon in 1 keer doen en moet ik die Windows mappen ervan verwijderen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:17:
Kun je de schijf niet beter ghosten (clonen). Van de 20GB naar de 80GB en daarna de 20GB weer leegmaken.
Hey deze heb ik nog niet gehoord.
Hoe gata dat p[recies dan?

Ik heb hier Norton Systemworks op me systeem met Ghost.

Wat moet ik precies doen??

Sorry hoor maar de thread wordt onduidelijk omdat ik typ en er ondertussen alwwer een post binnenkomt ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Helaas, zo werkt het niet. Er is een oplossing gegeven en verder zul je nu zelf moeten zoeken want dit kwam vaker aan de orde dan dat jij in heel je leven aan zakdoeken zult gebruiken.

En met Ghost wordt het allemaal nóg eenvoudiger. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 12-10-2003 20:26 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
hehe

Alsnog bedankt
Ik zal het zometeen wel allemaal proberen.

Heel erg bedankt voor jullie Reacties!

Ik zal het wel melden als het gelukt is!

• datkanveelbeter
elevator schreef op 12 October 2003 @ 20:12:
Het ongaat me ef wat je hiermee bedoeld 8)7
Naar mijn gevoel help ik alleen iemand? :Y)

En zover ik weet = het de bedoeling bij GOT
Dat je eerst ef doet zoeken voordat je een topic opend.
En als men dat niet doet moet men niet opkijken dat niemand reageert, maar hier is het overduidelijk dat hij nog niet eens weet waar hij moet zoeken> vandaar dat ik hem heb geholpen.

[ Voor 29% gewijzigd door datkanveelbeter op 12-10-2003 20:33 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 20:18:
Ok maarre als ik dat gedoe goed instel in me systeem kan ik via de XP setup de partitie van de grote schijf verwijderen en weer opnieuw aanmaken en zal Windows het op C: maken?
Maak gewoon geen partities aan op je nieuwe schijf. Zoals GuardianAngel al aangeeft, haal je je oude schijf eruit en vervolgens installeer je alles op de nieuwe schijf.

Doordat op de nieuwe schijf nog geen partities staan, zal je tijdens de setup een partitie kunnen aanmaken.
Wat moet ik precies doen??
Hoe Ghost werkt staat eigenlijk precies in de handleiding dus als je daar in geintresseerd bent moet je die maar eens lezen. Als je dan nog vragen over houd, kan je die natuurlijk stellen ;)
Sorry hoor maar de thread wordt onduidelijk omdat ik typ en er ondertussen alwwer een post binnenkomt ;)
Geen probleem - maar in plaats van iets nieuws te postten, kan je ook je laatste bericht even aanpassen. Je kan dit doet door op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif te clicken.

[ Voor 6% gewijzigd door elevator op 12-10-2003 20:33 ]

• datkanveelbeter
Geen probleem - maar in plaats van iets nieuws te postten, kan je ook je laatste bericht even aanpassen. Je kan dit doet door op [afbeelding] te clicken.
Dat word wel een probleem namate de topic groter word. Dan wordt het al helemaal niet meer te volgen.
Dat zou inhouden dat je de de topic elke keer opnieuw moet lezen(ook al staat er niks nieuws in) om er achter te komen of iemand gereageert heeft.
(je kunt natuurlijk ook zien aan een bericht of hij verandert is, maar dat gaat ook tegen vallen namate de topic groter wordt, zeg 3 pagina's)

Dus nooit de edit toets gebruiken om nieuwe info toe te voegen , deze is eigenlijk bedoelt om typ fouten de corrigeren en onjuistheden weg te halen.

Verwijderd

Topicstarter
hehe boeiend
Ik ga nu beginnen.
En ik volg de stappen die GuardianAngel me gaf

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen.

Het is dus gelukt op basis van wat Guardian Angel allemaal typte.

Guardian Angel,
Héél Erg Bedankt!!!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Ik schreef eerder:
Overigens doen tweakers elkaar continu de groeten en is bij voorbaat danken totaal overbodig. Tweakers aanvaarden van nature geen dank vóóraf en hebben er vaak áchteraf ook geen behoefte aan

Maar het is natuurlijk wel vreselijk aardig om te lezen :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het wil dan zeg ik het ook (aardig bedoelt) :) :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 23:54 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Het was weer leuk :)
Pagina: 1