Toon posts:

Raid 2.0 array is het aan het begeven backup mogelijk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raid array die het aan het begeven is (tenminste 1 van de 2 maxtor hdd`s erin..) ik hoor een luide tik onder het bv gamen/luisteren/type/opslaan en de computer loopt vast.. als ik hem uit doe en de betreffende hd een paar klappen verkoop werkt hij weer tijdelijk ff.
nu is mijn vraag:

Kan ik de data van mijn array zonder een andere hdd of opslagmedia op nr 2 in mijn array zetten zodat ik die data veilig stel (oftewel ik breek de array af en wil de data van de array naar 1 van de array-schijven verhuizen)

is dit mogelijk? aangezien cd`s bakken een oneinigheid gaat duren voor +- 30 gb

specs:

2x Maxtor d740x 40gb u133 7200 rpm`s
gigabyte ga7vrxp2.0

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welke RAID draai je? RAID 0 of RAID1?

Antwoord staat trouwens al in de FAQ :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
een Raid0 config dus 2x 40 gb is 80gb..

antwoord staat volgens mij niet in de faq ?!?

Verwijderd

wel is gedacht aan koeling voor je HD's
anders ben je over 3 maanden weer nieuwe aan het kopen..
en harddisken slaan ???
als je raid 0 draait is dat niet zo slim....

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Antwoord is dus NEE!
Wat denk je zelf, de ene helft van je data staat op schijf 1 en de andere helft op disk 2. Wat zou er gebeuren als je nu 1 schijf gaat overschrijven? Alles weg misschien?

Lijkt me toch verstandig je eens te verdiepen in de configuraties die je mee werkt.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zult een extra hardeschijf moeten vinden of de belangrijkste data op Cd zetten of welke andere backup mogelijkheid dan ook. Want als jouw RAID0 array wordt verbroken ben je alle data kwijt. Dus kun je de defecte schijf ook niet zomaar vervangen voordat je een backup van je data elders hebt gemaakt. Met andere woorden de twee schijven die je in RAID0 hebt staan kun je NIET gebruiken om ook een backup te maken, zogauw je de array verbeekt en een andere (nieuwe) schijf toevoegt ben je alles kwijt, want de array wordt dan opnieuw opgebouwd.

Kort gezegd Whit Feather heeft gelijk het antwoord is Nee ... :) ... helaas voor jou :'(

En inderdaad ik zou de FAQ eens doorlezen op het gebied van de RAID versies en wat de mogelijkheden zijn, voordat je weer voor onaangename verrassingen komt te staan.... succes ...

[ Voor 23% gewijzigd door _Dune_ op 12-10-2003 19:22 . Reden: extra tekst ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
:'(

ik WEET hoe raid werkt tenminste RAID0 en RAID1 maar ik hoopte....hopen mag altijd...
what would u do if you stood in my shoes! pvd!

en nog ff als antwoord op MrWeedy
die schijven zijn nog geen jaar oud en horen zichzelf voldoende te koelen met de koeler die er inzit (waarom zou Maxtor anders zo aardig zijn 3 jaar garantie te geven (toen dan nu nog maar 1 jaar geloof ik...)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:50

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik weet hoe je, je voelt ... ik had ook een RAID0 config vol staan... maar heb deze nu overgezet naar een andere harddisk en ga van 4 x 40 GB schijven een RAID0+1 config maken ... ach ja ik had wat schijfjes verzameld. (Dus stripe + mirror, RAID5 zou leuker zijn maar ik heb geen controller die dat kan)

Maar heb jij dan een koeler in jouw schjf zitten ? Als je 7200rpm schijven hebt wordt vaak aangeraden deze extra te koelen ... ik heb 4 x 40GB, 1 x 80GB en een 30GB Maxtor schijven allen 7200rpm schijven maar geen enkele heeft een eigen koeling... en zonder koeling weten ze behoorlijke temperaturen te behalen... ik kan het niet in graden aangeven, maar je voelt het verschil als ze wel of niet gekoeld zijn. Overigens mogen de schijven vrij warm worden mijn 80GB mag geloof ik als hij in bedrijf is max 50 graden worden ... en dat kunnen mijn handen echt niet meer verdragen :) maar koele schijven gaan langer mee... dan is het uitzetten en inkrimpen door de warmte niet zo groot bij het in bedrijf zijn en weer afkoelen wanneer je de Pc uitzet en andersom bij het aanzetten van je PC ...

[ Voor 12% gewijzigd door _Dune_ op 12-10-2003 19:49 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nogmaals zoals ik als eerste zei, tijd voor het lezen van de FAQ.

Als je even o.a. hier had gekeken dan had je NU geweten dat bij RAID0 het uitvallen van een HD altijd leidt tot volledig verlies van je data.

ARME AOW’er

Pagina: 1