Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje allerlei websites en natuurlijk ook dit forum aan
het afspeuren naar een nieuw aan te schaffen PDA GPS combi.

Ik heb niet zoveel ervaring met PDA's en al helemaal niet met het PocketPC
besturingssysteem. Ik heb nog wel een oude Plam IIIe (monochrome) maar deze gebruik ik eigenlijk nooit meer ivm zijn beperkte uitbreidingsmogelijkheden.

Nu gaat mijn voorkeur qua PDA bijna zeker uit naar de HP Ipaq 2210 :9~ of
heel misschien naar de nieuwe Dell Axim X3 die deze week uitkomt.

Mijn grootste probleem ligt in de keuze van de GPS ontvanger.
Ik zou graag ook buiten de auto makkelijk willen kunnen navigeren.
Dus dan blijven al snel 2 oplossingen over, CF of blauwe tand.
En van beide mogelijkheden zijn zoveel verschillende merken en types.

Een van mijn vragen hierover is bijvoorbeeld hoeveel stroom vreten die
CF ontvangers uit de accu van de PDA.
Heeft iemand toevallig ervaring met beide systemen en kan mij daar de
voor- en nadelen van geven.

Help want ik zie door de GPS ontvangers de weg niet meer :?.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In de auto zal je vaak je PDA toch aansluiten op een externe voeding, dus zal het stroomverberuik niet echt interessant zijn. Met bluetooth is het al helemaal geen issue, want de PDA gaat uren door, en de bluetooth ontvangers ook minimaal 6 uur.

Wellicht is het slim als je even op www.pocketpc-club.nl/forum kijkt, daar zitten de echte experts ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip ik zal eens gaan kijken

Verwijderd

Zelf heb ik ipaq 2210 met een GPS muis gehaald, omdat ik toch navigeer in de auto, samen met de brodit houder hoef ik em nu er alleen in te zetten, en alles werkt vanzelf, heel eenvoudig. Dus het is een vaste aansluiting voor een goedkope prijs met een snelle fix.

Ik was ook eerst zelf naar compact flash aan het kijken, maar die dingen steken uit, dus als ik m'n ipaq dan gewoon wilde gebruiken moest ik em steeds uit trekken, en dan zou die CF GPS beschadigen langzamerhand, en kwa voeding is een gewone gps muis makkelijker, vandaar dat ik daarvoor heb gekozen, allemaal veel gemakkelijker.

Gewoon de ipaq in het "bedje" zetten, en je navigeert perfect in notime, geen gedoe met kabels etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb net op het forum van pocketpc-club zitten lezen en dit zet me weer meer aan het twijfelen. CF is idd niet makkelijk vanwege het uitsteken en stroom verbruik bij gebruik buiten de auto. Maar BT is aardig prijzig en een "gewone" GPS muis niet echt portable.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 19:29:
Ja ik heb net op het forum van pocketpc-club zitten lezen en dit zet me weer meer aan het twijfelen. CF is idd niet makkelijk vanwege het uitsteken en stroom verbruik bij gebruik buiten de auto. Maar BT is aardig prijzig en een "gewone" GPS muis niet echt portable.
Garmin IQue niets voor jou?
http://www.garmin.be/NL/producten/iQue3600.htm
GPS is geïntegreerd en deze PDA krijgt zeer goede reviews.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:09:
[...]

Garmin IQue niets voor jou?
http://www.garmin.be/NL/producten/iQue3600.htm
GPS is geïntegreerd en deze PDA krijgt zeer goede reviews.
Garmin is ook een bekend merk ind e outdoorwereld dus dat ding zal ook wel redelijk degelijk zijn

Verwijderd

Topicstarter
Ik garmin idd ook als bekend merk in de outdoor wereld. Apparaat ziet er goed uit maar ja palm OS he, niet dat dit slecht is hoor in tegen deel maar ik wilde toch echt naar het pocketpc systeem overstappen en ben helemaal weg van de h2210.
En de antenne is uitklapbaar en ik ben niet zo'n fan van klepjes

Verwijderd

geen mcnally kopen... rommel

Verwijderd

Topicstarter
matthijshberg wat bedoel jij nou??

• Baldwin
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-06-2022
Beste en goedkoopste oplossing is een brodit houder en een rikaline x5 gps
De brodithouder is erg handog ondat je PDA in een ssort carkit schuift. De connector van de pda is altijd een gevoelig punt. Door met loss kables te werken gaat de connector snel kapot. Als gps zou ik een niet BT gsp nemen vanwege diverse problemen met BT en de verbinding, bij mij werkt de X5 erg goed. Zeer snelle sateliet fix (seconden). Ik werk zelf met de h2210

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens net een prijs gezien van die garmin (in belgie maar dat zal niet veel schelen met NL) en daar wordt ik ook niet echt vrolijk van: 960 euri

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:09

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik vraag me af of je met zo'n CF-ontvanger wel een fatsoenlijke ontvangst kunt krijgen in je auto. In een 307 met warmtewerende voorruit krijg ik alleen in het tolget boven de binnenspiegel een fatsoenlijke ontvangst. Op andere plekken (onder de voorruit, in de A-stijl, op de hoedenplank) is de ontvangst minder en duurt het gruwelijk lang (rijdend tot 40 minuten, stilstaand 3-15 minuten) om bij een koude start een fix te krijgen.

Ik heb trouwens de iPAQ H2210 met de TomTom (Leadtek) GPS-ontvanger. Mijn enige klachten zijn instabiliteit (ik heb dagelijks last van vastlopers) en het lange wachten ('s morgens) op het krijgen van een fix.

Als je zoekt naar een goede en nette oplossing voor in de auto zou ik een Rikaline X5 GPS-ontvanger nemen en die op een subtiele manier wegwerken onder het dashboard, onder de hoedenplank of boven de middenspiegel. Vervolgens een Brodit active holder aan de middenconsole (zo'n zuignap aan het raam is afzichtelijk). De GPS-ontvanger laat je onder stroom staan als de auto niet wordt gebruikt zodat je bij vrij zicht altijd meteen een fix hebt. De kabels kun je onder het dashboard wegwerken.

Een Bluetooth-ontvanger lijkt mij persoonlijk onhandig omdat je die voortdurend moet opladen.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt voor die CF-ontvangers ook externe antennes, daar zul je misschien een wat beter resultaat mee kunnen behalen in de auto. De BT-ontvangers hoef je niet voortdurend op te laden want in de auto sluit je die gewoon op de 12 volt aan.

Verwijderd

offtopic:
Femme, heb je de laatste versie van de GPS software al gedraaid :? ik had ook vastlopers constant op mijn 2210 met leadtek GPS maar na de install van 2.08 niet meer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:37:
Trouwens net een prijs gezien van die garmin (in belgie maar dat zal niet veel schelen met NL) en daar wordt ik ook niet echt vrolijk van: 960 euri
Je kan hem vinden voor 850€... nog niet goedkoop maar ja.

Verwijderd

Topicstarter
Nee daar kan ook nog niet vrolijk van worden en ik vind die h2210 zo'n mooi apparaatje

Verwijderd

Freaky 79 ik heb een mcnally die het niet meer doet voor palm III... een vrij nieuwe nog...
vandaar.
Het hele apparaat werkt, behalve dat ie geen sattelieten meer vind...
Ik ben van plan er een externe anténne op te rommelen kijken wat ie dan doet.
Niet dat de anténne in het apparaat zoveel voorsteld maar goed.

Misschien kan iemand hier daar wel een zinnige uitspraak over doen...
dat verhaal van die 20min. fix ken ik al (is wel waar hoor)

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, ik zou als ik jou was zeker ff proberen of je er een externe antenne op kan prutsen

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-02 20:37

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 21:57:
[...]

Je kan hem vinden voor 850€... nog niet goedkoop maar ja.
nu in de aanbieding bij compgeeks.com

Afbeeldingslocatie: http://www.compgeeks.com/images/300x300/con-ique3600-unit.jpg
http://www.compgeeks.com/details.asp?invtid=IQUE3600
$450,-

weet niet hoe het met kaarten zit, neem aan dat hier standaard amerika bij zit maar als je aan de maps voor europa kan komen is dit wel een leuke prijs.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Femme schreef op 12 oktober 2003 @ 20:53:
Ik vraag me af of je met zo'n CF-ontvanger wel een fatsoenlijke ontvangst kunt krijgen in je auto. In een 307 met warmtewerende voorruit krijg ik alleen in het tolget boven de binnenspiegel een fatsoenlijke ontvangst. Op andere plekken (onder de voorruit, in de A-stijl, op de hoedenplank) is de ontvangst minder en duurt het gruwelijk lang (rijdend tot 40 minuten, stilstaand 3-15 minuten) om bij een koude start een fix te krijgen.

Ik heb trouwens de iPAQ H2210 met de TomTom (Leadtek) GPS-ontvanger. Mijn enige klachten zijn instabiliteit (ik heb dagelijks last van vastlopers) en het lange wachten ('s morgens) op het krijgen van een fix.

Als je zoekt naar een goede en nette oplossing voor in de auto zou ik een Rikaline X5 GPS-ontvanger nemen en die op een subtiele manier wegwerken onder het dashboard, onder de hoedenplank of boven de middenspiegel. Vervolgens een Brodit active holder aan de middenconsole (zo'n zuignap aan het raam is afzichtelijk). De GPS-ontvanger laat je onder stroom staan als de auto niet wordt gebruikt zodat je bij vrij zicht altijd meteen een fix hebt. De kabels kun je onder het dashboard wegwerken.

Een Bluetooth-ontvanger lijkt mij persoonlijk onhandig omdat je die voortdurend moet opladen.
Mag ik vragen hoe je daar de stroom op laat staan? zodra als mijn auto uitgaat gaat het lampje op de Sigarettenaanstekerplug naar de gps muis ook uit. en de gps muis zelf gaat ook uit.
Ik zou dit graag ook de hele tijd aan laten staan, ik gebruik mijn auto toch elke dag zo'n 8 uur, dus de accu zal zo'n gps muisje wel niet leegtrekken

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:58 ]

Verwijderd

Ehmz, navigatiesystemen op PDA zijn juist beter dan menig VDO systeem, op een kleiner scherm na hebben ze veel meer te bieden zoals POI's

Verwijderd

.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:58 ]

Verwijderd

LOL, ik stop toch altijd precies voor het huisnummer wat ik intyp met mijn sirf 2 GPS muis op mijn ipaq, erg netjes vind ik dat

• franklyn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 05:35
Ik heb een HP Ipaq 5450 met de Emtac GPSJAQ. Schuift gemakkelijk om je pda en dus heb je geen last van allerlei kabels en is dus vooral als je je gps buiten de auto ook wil gebruiken ideaal. Je pda wordt er alleen wel iets groter door maar ik vind het niet echt hinderlijk.

Daarnaast heeft de gpsjaq nog een CF-slot zodat je ook nog eens compact flash kaartjes kan gebruik naast alleen SD-kaartjes.

Het enigste nadeel is dat het volume van de 5450 ver onder de maat is dus zul je hem in de auto wel aanwillen sluiten op bijv je autoradio. Ik doe het via een klein fm-zendertje dat je op je hoofdtelefoon uitgang aansluit. En dan via de radio op je autoradio kan afluisteren. Kan ik mooit mijn mp3's ook via de autoradio horen. Werkt perfect.

Good judgment comes from experience. Experience comes from poor judgment.
My system

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13:42
GPS is GPS, of dat nou gebruikt wordt icm een ipaq of met een VDO systeem, beide zijn tot 5 meter nauwkeurig. giroscoop, electronisch compas en tacho signaal heeft niks te maken met je nauwkeurigheid waar je je bevind. Over POI's gesproken, de keuze tussen alle vaste flitspalen in nederland en een michelin gids is wat mij betreft snel gemaakt. Alle mediamarkten, albert heijns, alle pinautomaten, mcdonalds, enz enz. zul je ook zo snel niet vinden op die complete vdo systemen.

Trouwens, europa is met een eigen gps systeem bezig die tot 30 cm nauwkeurig is. Dit systeem is nog niet officieel gelanceerd maar dmv een flash van je sirf gps muis kan je al gewoon gebruik maken van deze gps sattelieten; deze worden dan ontvangen NAAST de bestaande amerikaanse sattelieten.

Verwijderd

oh jah, de waas en egnos sattelieten die kun je al gewoon aanvinken met Sirf tweak enzow

Verwijderd

Topicstarter
Nou de keuze voor de PPC is definitief geworden. Ik heb de HP Ipaq h2210 gekocht. Alleen de GPS ontvanger ben ik nog niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
En nu is de keuze voor GPS ontvanger ook uiteindelijk gemaakt. Ik heb afgelopen zaterdag de Emtac Crux II bluetooth ontvanger gekocht en een brodit active holder. Ik heb perfect ontvangst mee. Gemiddeld 8 tot 9 satalieten op de snelweg en in de bebouwde ongeveer 5 tot 6 en hij ligt gewoon in het dashbordkastje van mijn astra. In ieder geval bedankt voor al het advies.
Pagina: 1