Toon posts:

Probleem met WLAN.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in dit forum gezocht, maar ben een soort gelijk probleem als de mijne niet tegen gekomen.

Het gaat om het volgende, ik heb hier thuis een draadloos netwerk aangelegd, bestaande uit 3 Wireless Network USB Adapter (WL-012) en een Wireless Network Broadband Home Station 11M (WL-018). Beide producten van Sitecom. Het internet delen gaat prima, mijn probleem is echter dat de computers elkaar niet zien in mijn thuisnetwerk. En volgens mij heb ik alles goed gedaan.
Weet iemand hoe ik dit wel voor elkaar krijg?

Verwijderd

Heb je bij de betreffende verbindingen wel 'File and Printer sharing' aanstaan ?

Verwijderd

En wat heb je dan goed gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
File en PrinterSharing staat aan.
En wat heb je dan goed gedaan?
Bij identificatie heb ik alle computers dezelfde werk groep meegegeven.
Bij configuratie heb ik Client voor Microsoft-netwerken, ipx/spx-compatibel protocol, tcp/ip, bestands- en printerdeling voor microsoft-netwerken geinstalleerd. Ik heb op de computers de mappen die ik wil sharen, geshared.
Misschien heb ik iets verkeerd gedaan met het ip-adres, die staat bij mij op Automatisch een IP-adres verkrijgen. En dat heb ik gedaan omdat ze die krijgen uit het IP-adres pool, die staan in de DHCP server page(is van mijn router).

Ik ga daar maar even mee aan de haal. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alle computers een ip-adres gegeven. Met alles erop en eraan (voor zover ik weet) dus subnetmask, gateway, dns. Ook zo komen ze op internet, maar ze alleen zichzelf in lokaal netwerk. Moet ik soms nog iets instellen in mijn router?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Zitten ze in dezelfde werkgroep? Kunnen ze elkaar pingen? Hoe heb je alles ingesteld?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:31

Nobby

Nuts!

Als je (een) XP-bak(ken) hebt, laat ze zich dan automagisch installeren in een THuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk, dit doe je door rechtermuisknop Mijn Netwerklocaties -> eigenschappen en dan links onder netwerktaken.

/Edit
Typ ook bij allebei de pc's de werkgroep in HOOFDLETTERS in, voor de zekerheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Nobby op 12-10-2003 22:30 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58

HellBeast

Oh My GoT!

Zitten de IP adressen in dezelfde range? Subnetmask ook? Is 1 van de machines een W9X machine?

Beauty is in the eye of the beerholder

Verwijderd

Heb je misschien een firewall draaien op je pc's? Zo ja, zorg er dan voor dat de ip adressen of hostnames van je andere pc's in de trusted zone van die firewall staan.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02
Define 'elkaar niet zien' ?

Als je start - > run -> \\computernaam doet, werkt dat wel ?

Overigens: computer & werkgroepnaam zijn NetBIOS en daarom niet case-sensitive.

Kun je wel pingen tussen de systemen ?

etc. (overigens: je bent niet de eerste bij wie dit niet werkt, het heeft niets met je WLAN te maken en een 'utfs' zou op zijn plaats zijn)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle computers binnen het netwerk in de trusted zone van mijn firewall staan.
De ip adressen lopen op van 192.168.123.1 en de volgende 192.168.123.2 etc.
Als gateway heb ik het Ip adres van mijn router gegeven.

Alle 3 de computers zitten in dezelfde werkgroep.

Over het pingen, ik heb 1 computer die alle computers kan pingen, en 1tje die er maar 1 kan pingen, en eentje die er helemaal geen een kan pingen. (kan misschien aan het signaal liggen)

Maar ik heb net ontdekt, dat ik waarschijnlijk een verkeerd dns heb ingevuld. Ik neem aan dat het dns van mijn ISP niet de juiste is voor binnen een netwerk?

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:32
DNS word gebruikt voor domeinnamen op internet, niet in je thuisnetwerk (tenzij je een pc een bepaalde naam geeft en je die DNS server wil gebruiken om namen in je eigen netwerk op te zoeken, blabla :P). Je hebt dus de DNS goed ingevuld als je op alle pcs de DNS van je ISP hebt ingevuld :)

Zet voor de grap die firewalls eens uit op alle 3 de pcs, en probeer het pingen dan nog eens, ik heb er ook zat problemen mee gehad (met de firewall dus). OOK uitgaand verkeer werd geblocked!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch iets verkeerd doe.
Ga naar het “DNS Configuratie”-tabblad en zet DNS aan.

Typ een naam voor de internetmachine in het host-veld, gebruik hier dus bij alle computers in het netwerk dezelfde naam. Verzin zelf een naam voor in het domein-veld. Het maakt niet uit wat je hier invult, maar gebruik ook in dit geval wel op alle computers dezelfde naam.

Voeg in het “zoekvolgorde van DNS-Server” als eerste het IP adres van de internetcomputer in (192.168.1.1 dus) en daarna de twee door de provider verkregen adressen.
Dit komt uit thuisnetwerken: uitgebreide beginners guide.
Omdat bij mij alle computers op de zelfde router zijn aangesloten, hoef ik dus niet het ipadress van de internetcomputer in te voeren, want die is er niet. Dus ik voer alleen DNS adressen van mijn provider in. Maar wat moet ik dan invullen bij host? Want in deze guide komt daar de naam van de internet pc, maar die is er niet bij mij.

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:32
Bij jou is het het IP-adres van de router, dit is in feite gewoon een pc met maar 1 toepassing, namelijk internet delen. Lees op alle plekken waar jou boek (en andere documentatie) 'internetcomputer' zegt 'router' en je bent er :). Natuurlijk heeft die geen naam, dus gebruik je het IP-adres.

Als ik zo zie wat jij wil doen betwijfel ik of het werkt, maar wie niet waagt die wint niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is me eindelijk gelukt, alleen het netwerk is wel enorm traag. :(.

Alle firewalls eruit knallen was een prima idee.
Pagina: 1