Als het uit veiligheidsoverwegingen is, is MSN relatief gezien niet gevaarlijk. (Immers, je moet iemand zijn emailadres weten en je moet iemand toestemming geven om jou te zien.) Andere chatsites leveren wat dat betreft een groter gevaar op, een van de redenen ook waarom Microsoft de een aantal MSN chatruimten gaat dichtgooien.
Verder denk ik dat er vooralsnog te veel mogelijkheden zijn om te gaan MSN'en. Recentelijk voor werkzaamheden op een middelbare school geweest; ook hier zag ik dat een aantal leerlingen MSN open hadden staan. Ergo: Op school is het dus ook gewoon mogelijk.
Met software kan je een en ander dichtgooien. Zoek maar eens op "Block MSN" en je zult vast een x-aantal opties krijgen. Je denkt dat je dan een doel bereikt hebt, maar je hebt alleen een middel 'afgenomen'. Er zijn meerdere clients, van ICQ, Trillian, tot en met webbased MSN opties. Ook chatboxen vormen dan een alternatief. Je geeft zelf al aan dat het onmogelijk is om deze te blocken. Wil je het echt veilig maken voor haar, trek dan de Internetverbinding uit haar computer, neem haar mobiele telefoon af en haal- en breng haar van en naar school.
Verder kan ik het niet laten om op een ander gedeelte van je post te reageren..

Wat mij opvalt is aan de berichten te merken dat er weinig mensen zijn die begrijpen wat ik bedoel.
De meeste reacties zijn van mensen tot 30.
Ik denk dat Meta Rush precies aanvoelt wat ik bedoel.
Je wilt dat er gewoon geen ongelukken gebeuren en hoe ouder je bent hoe beter je beseft hoe de wereld in elkaar steekt.
Ik heb een oude pc, zal het zeker proberen met het programmaatje Clark Connect
Dank je wel
Voordat ik inhoudelijk reageer, wil ik zeggen dat ik het jammer vindt dat je het niet begrijpen relateert aan de leeftijd van de posters. Ik denk eerder dat het bij een hoop mensen, ook die de 20 ruim gepasseerd zijn, meer een kwestie is van "Niet mee eens zijn", dan van "niet begrijpen".
Tuurlijk wil iedereen dat er niets met zijn dochter gebeurd. En probeer je dingen al van te voren te verbieden, en heb je zelf al een en ander meegemaakt. En hoe heb je deze wijsheid gekregen? Door fouten te maken. Door deze fouten, en dingen (tot beperkte mate) te doen, leer je.
En daarnaast: Alles wat 'verboden is', is interessant. Neem als voorbeeld Jantje van 4. Moeder heeft tegen hem gezegd: "Jantje, blijf van de mensen af, gevaarlijk!". De messen worden dan ineens een stuk aantrekkelijker voor Jantje.
Echter, ik krijg, als ik het zo lees, steeds meer het idee dat je alle randverschijnselen wil aanpakken, maar niet het probleem zelf. Je doet aan symptoombestrijding, en niet aan oorzaakoplossing. Ik zie zelf geen causale overeenkomst tussen de gedraging van je dochter (one-night-stand) en MSN. MSN hoeft niet tot die gedraging te leiden, evenmin wordt de gedraging veroorzaakt door MSN. MSN weg, nou, dan maar een andere methode. Bijvoorbeeld door iemand te ontmoeten tijdens het stappen met vriendinnen in de discotheek.
Hoe leer je kinderen met geld om te gaan? Door ze zakgeld te geven en de vrijheid hiervoor te geven, en niet door alle uitgaven te controleren. Gaat alles op dag 1 op aan snoep; dan heb je de rest van de week een probleem. Wachten tot volgende week.
Alcohol drinken op je 14e? Vermoed je dat hij het stiekem doet? Ga een avondje met hem drinken (3-4 biertjes oid); dag erna wel vroeg laten opstaan; is hij zo ziek als een hond, maar leert hij het wel. (en de schade valt mee).
Hoe leer je mensen de gevaren van Internet? Ik kan me voorstellen dat het lastig is om ze bepaalde dingen te laten ervaren. Echter, gesprekken, icm met 'praktijkconfrontaties' lijkt mij doeltreffender.
Want wanneer ben je verder van huis? Als je weet dat je dochter een gedraging heeft, waar jij bang voor bent, als of je dochter een gedraging heeft, die ze voor jou met succes verborgen houdt? (En in het geval van MSN, de alternatieven die ze binnen een week gevonden heeft, en die nog moeilijker te blokkeren zijn voor jou, zo niet onmogelijk)
[
Voor 87% gewijzigd door
gorgi_19 op 14-10-2003 10:38
]