• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Op dit moment ben ik in het bezit van een Canon A70 en maak leuke foto’s. Toch maak ik met minder plezier foto’s dan met mijn analoge 500n die als nadeel heeft dat fotograferen duur is. Oplossing: een D-SLR :) Nu ben ik daar voor aan het sparen, dus die komt er over niet al te lange tijd wel.

Waar ik mee zit, ik heb momenteel een Sigma 28-200 4.5-5.6 lens die ik voor mijn 500n gebruikte. Het nadeel van deze lens is, dat het focuspunt verschuift wanneer ik de camera om mijn nek heb hangen. Ik weet dat dit vaker voorkomt bij zoomlenzen. Waarschijnlijk verkoop ik deze lens en mijn analoge Canon, en koop ik in de nabije toekomst een andere zoomlens voor de nieuw aan te schaffen D-SLR. Wat ik bij voorbaat wil voorkomen is dat ik een lens koop die hetzelfde euvel/fenomeen vertoont als deze Sigma. Ondanks de reviews en tests die er te vinden zijn op internet, zie ik nooit een opmerking hierover terwijl het toch wel een practisch probleem is.

Wat ik mij verder afvraag, stel ik maak een foto met mijn 3MP A70 en een met een 3MP spiegelreflex beiden van hetzelfde onderwerp, welk verschil zal er dan te zien zijn op de foto's? Is dit erg afhankelijk van de lens die er op de D-SLR zit of spelen er meer factoren een rol? Hoeveel kwaliteitsverschil is er? :)

Waarom ik dit vraag, ik wil mijn foto's zeker af laten drukken en de huidige 3MP foto's zijn net niet goed genoeg in 10x15. Er is gewoon te goed te zien dat het digitale foto's betreft.

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-02 11:29

Maartenvs

For Sale

SmartDoDo schreef op 12 October 2003 @ 16:43:
Wat ik mij verder afvraag, stel ik maak een foto met mijn 3MP A70 en een met een 3MP spiegelreflex beiden van hetzelfde onderwerp, welk verschil zal er dan te zien zijn op de foto's? Is dit erg afhankelijk van de lens die er op de D-SLR zit of spelen er meer factoren een rol? Hoeveel kwaliteitsverschil is er? :)
Heb zelf geen dslr ( :'( boven budget )maar een paar punten die algemeen zijn (en van mensen heb vernomen):
DOF (depth of focus) met een dslr camera heb je dit altijd sterker dus kun je je achtergrond meer "blurren".

Over kleurweergave weet ik niet echt veel maar 99% zegt dat ie beter is op een dslr en bij hoge iso waarden geeft een dslr minder ruis.

Over die megapixels. Een goede dslr maakt goede foto's deze zijn vaak wel iets scherper dan een gewoon digitaal toestel (sensor is groter <- pin me hier niet op vast) vaak hebben ze totaal ook iets meer pixels dan effectief wat ook ten goede komt.

Dit zijn een paar punten maar er zijn er zo veel meer misschien dat je het beste even kunt kijken op www.dutchphotozone.com daar zijn ook een aantal mensen actief die ook op got zitten. Of kijk eens op Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D topic dat nu gaande is over een dslr zijn ook al wat discussies heen en weer gegaan over digitaal en dslr. Verder kun je ook gewoon in het fototopic kijken en ervaring vragen aan mensen met een dslr (staat vaak in de sig). Maar ik denk dat een budget wel belangrijk is bij je keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door Maartenvs op 12-10-2003 17:08 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Wat je zegt is mij bekend, maar ik kan nergens duidelijke antwoorden krijgen tussen het verschil van een digicam en een D-SLR. De techniek snap ik, het verschil in DOF ook alleen zegt dat niets over de kwaliteit. Op DPZ ben ik ook geregistreerd, alleen daar kan ik ook niet echt antwoord op die vraag vinden :)
Maar ik denk dat een budget wel belangrijk is bij je keuze.
Budget is even niet van toepassing, het gaat mij om de techniek :) In principe ga ik voor een 300D met extra spullen daarbij. Mocht dat niet voldoende zijn, dan eventueel een 10D.

Overigens blijf ik nog even zitten met mijn vraag over het verschuiven van het focuspunt op zoomlenzen, hoe weet je nu dat een lens daar last van heeft of niet?

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-01 20:59

bakkerl

Let there be light.

Of een lens wel of niet verschuift tijdens het dragen om de nek, heeft weinig te maken met het toestel (body), maar met de lens.
Dit zul je dus moeten bekijken per lens. En dit is denk ik een kwestie van gevoel. Dat de dingen 'stroever' draaien, zodat ze niet 'zelf' gaan draaien tijdens het dragen.

Ik heb nu zelf de 10D sinds een week of 2, met daarbij een 28-135 canon lens. en ben dit nog niet tegen gekomen
Wat ik mij verder afvraag, stel ik maak een foto met mijn 3MP A70 en een met een 3MP spiegelreflex beiden van hetzelfde onderwerp, welk verschil zal er dan te zien zijn op de foto's? Is dit erg afhankelijk van de lens die er op de D-SLR zit of spelen er meer factoren een rol? Hoeveel kwaliteitsverschil is er?
een 3MP blijft 3MP. Er zal daar tussen geen verschil zitten (tenzij er gebruik wordt gemaakt van interpolatie).
Wel kun je uiteindelijk verschil gaan zien tussen de beelden, maar meestal heeft dit te maken met de software in de camera (een 10D staat er bekent om dat er 'softe' foto's uitkomen, die eventueel extra post-edit nodig hebben).
En natuurlijk heeft de uiteindelijke foto resultaat te maken met wat voor soort/kwaliteit lenzen er op zitten

[ Voor 50% gewijzigd door bakkerl op 12-10-2003 18:37 . Reden: Muis doet soms raar.. :( ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, ik kan je alleen aanraden een keer een 300D of 10D in handen te houden, echt, dan voel je bij het vastpakken de kwaliteit al. Het grootste voordeel zit erin (vind ik) dat alles net wat professioneler uitgevoerd is. Minder ruis (was al gemeld), mooiere kleuren (al is dat verschil aardig verkleind tegenwoordig) en beter autofocus, sneller ook. Alles reageert ook sneller en voor de meest basic dingen zijn snelle knoppen en dials gevonden. De camera is helemaal op fotograferen gericht en dat merk je overal op. Zit je een foto te bekijken, hoef je niet eerst een dial terug te draaien naar "record", maar je drukt gewoon de ontspanner half in en hij staat weer in shooting mode. Direct zonder enige vertraging. Shutter lag van enkele honderdsten van seconden, focus lock in een paar tienden van een seconde met snelle USM focus motoren en echte mechanische manual focus...

Ja, ik ben enthousiast over DSLR's, maar dat zul jij ook zijn als je er een in handen hebt gehad ;)

Edit: Om je ff terug op aarde te laten komen: een 300D kost ~ 1000 euro, da's 2200 oudhollandse guldens...

Edit2: In hoeverre is dat "verschuiven van de focus van de lens" een probleem eigenlijk? Als je opnieuw richt na hem om je schouder te hebben gehad, focus je toch sowieso eerst? En is dit hetzelfde fenomeen waar ik athlonkmf al 's over heb gehoord over de standaard lens bij de 300D? (geloof ik). Als je daar snel meer uit of inzoomt, draait de focusring mee |:(

[ Voor 21% gewijzigd door Grrrrrene op 12-10-2003 18:37 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
bakkerl schreef op 12 oktober 2003 @ 18:33:
Of een lens wel of niet verschuift tijdens het dragen om de nek, heeft weinig te maken met het toestel (body), maar met de lens.
Klopt, ik wil het alleen wel weten van tevoren voor ik een lens à 500/1000 euro koop :)
Wel kun je uiteindelijk verschil gaan zien tussen de beelden, maar meestal heeft dit te maken met de software in de camera (een 10D staat er bekent om dat er 'softe' foto's uitkomen, die eventueel extra post-edit nodig hebben).
Ja, maar het voordeel is dat je bij RAW zelf kunt bepalen hoe en wat met nabewerken en dat dit bij de meeste digicams niet kan. Is imho dus een voordeel :)
Grrrrrene schreef op 12 oktober 2003 @ 18:34:
Tsja, ik kan je alleen aanraden een keer een 300D of 10D in handen te houden, echt, dan voel je bij het vastpakken de kwaliteit al.
Een 300D gaat nog wel lukken maar een 10D? Ik ken niet 1 fotozaak in de wijde omgeving die zoiets in huis heeft.
Edit2: In hoeverre is dat "verschuiven van de focus van de lens" een probleem eigenlijk? Als je opnieuw richt na hem om je schouder te hebben gehad, focus je toch sowieso eerst? En is dit hetzelfde fenomeen waar ik athlonkmf al 's over heb gehoord over de standaard lens bij de 300D? (geloof ik). Als je daar snel meer uit of inzoomt, draait de focusring mee |:(
Door het gewicht verschuift de focusring (noem ik het verkeerd? Is dus brandpuntsafstand.) waardoor de lens langer wordt. Ik moet nu dus met de lens in de hand lopen anders verschuift hij en dat is tamelijk irritant ;)
Ja, ik ben enthousiast over DSLR's, maar dat zul jij ook zijn als je er een in handen hebt gehad ;)
Ik ga dan ook pas naar een winkel als ik genoeg geld heb :P

Met goede lenzen en uiteraard goede instellingen moeten er dus in principe kwalitatief betere foto's gemaakt worden met een D-SLR dan met een digicam als ik het even kort samenvat?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Grrrrrene schreef op 12 October 2003 @ 18:34:

Nee, dat was bij de Sigma 28-300mm.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:04

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dat schuiven is niet de focus, maar de brandpuntsafstand. Een bekend verschijnsel bij een hoop Sigma lenzen, zoek maar eens op 'zoom creep' i.c.m. Sigma.

Wat betreft het duurder zijn van een film-SLR t.o.v. een DSLR, tja, dat verschil merk je pas als je erg veel foto's maakt. Het prijsverschil SLR/DSLR geeft je een hoop rolletjes, met als 2e voordeel dat je die filmpjes niet bij aanschaf van je camera al allemaal moet kopen (soort van gespreide betaling dus :)).

Ik schiet zelf met film, en dat bevalt me goed. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Hillie schreef op 13 October 2003 @ 07:42:
Dat schuiven is niet de focus, maar de brandpuntsafstand. Een bekend verschijnsel bij een hoop Sigma lenzen, zoek maar eens op 'zoom creep' i.c.m. Sigma.
Mooi! Dan weet ik waar ik op zoeken kan :)
Wat betreft het duurder zijn van een film-SLR t.o.v. een DSLR, tja, dat verschil merk je pas als je erg veel foto's maakt. Het prijsverschil SLR/DSLR geeft je een hoop rolletjes, met als 2e voordeel dat je die filmpjes niet bij aanschaf van je camera al allemaal moet kopen (soort van gespreide betaling dus :)).
Daar zit wel wat in, maar persoonlijk geef ik liever in een keer veel geld uit. Daarbij ben ik een redelijke beginner met fotografie en dan is aanklooien en oefenen met een D-SLR verstandiger dan met een analoog toestel imho. Er is heel goed terug te vinden wat je instellingen zijn geweest en die hoop slechte foto's zijn eenvoudig te wissen i.t.t. die op een rolletje. Het is maar net wat het uitgangspunt is van de fotograaf denk ik :)

• Hillie

Hillie

Die zoomcreep hoeft overigens geen al te groot probleem te zijn hoor. Het is aanwezig bij een hoop Sigma's, maar het hoeft op zich niet problematisch te zijn. Hangt vooral van de gebruiker af, gok ik zo.

Wat betreft het oefenen, tja, als je goed nadenkt, hoef je maar weinig te pielen met oefenrolletjes. Het maken van goede foto's is meer dan richten en schieten. Maar wat je zegt, met een DSLR is het wat makkelijker dan met een analoge bak. :)

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Topicstarter
Hillie schreef op 13 October 2003 @ 09:57:
Die zoomcreep hoeft overigens geen al te groot probleem te zijn hoor. Het is aanwezig bij een hoop Sigma's, maar het hoeft op zich niet problematisch te zijn. Hangt vooral van de gebruiker af, gok ik zo.
Het ligt er denk ik ook aan hoe ver de lens uitschuift. Mijn huidige Sigma doet dat imo te ver waardoor het met het dragen irritant wordt. Zal idd lens- en gebruikerafhankelijk zijn :)
Het maken van goede foto's is meer dan richten en schieten. Maar wat je zegt, met een DSLR is het wat makkelijker dan met een analoge bak. :)
Ik ben niet in het bezit van bijzondere fotografieskills dus oefenen is iets wat ik wel kan gebruiken ;)

• Hillie

Hillie

Nieuwere Sigma's, zoals de 50-500, hebben 'zoom lock' knoppen. Dan lock je de zoom dus, zodat 'ie niet gaat schuiven. Helaas is dit niet echt een fix die het probleem oplost (dat vereist toch wat meer designwerk).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
SmartDoDo schreef op 13 October 2003 @ 09:43:
[...]
Mooi! Dan weet ik waar ik op zoeken kan :)

[...]
Daar zit wel wat in, maar persoonlijk geef ik liever in een keer veel geld uit. Daarbij ben ik een redelijke beginner met fotografie en dan is aanklooien en oefenen met een D-SLR verstandiger dan met een analoog toestel imho. Er is heel goed terug te vinden wat je instellingen zijn geweest en die hoop slechte foto's zijn eenvoudig te wissen i.t.t. die op een rolletje. Het is maar net wat het uitgangspunt is van de fotograaf denk ik :)
Met digitaal zie je direct na het maken van een foto terug hoe hij is gelukt. Niet dat je exact ziet hoe het is geworden, maar of je belichting goed was zie je vrij makkelijk en door ff in te zoomen zie je ook of de foto scherp is. Dingen als spelen met ISO waarden is met een analoge camera ook niet mogelijk: je schiet 24-36 opnamen met een vaste ISO waarde en moet dan een uur minimaal wachten tot je afdrukjes terug hebt om te kijken of alles gelukt is.

Voor mij was vooral dat directe resultaat de reden om digitaal te gaan: als je op vakantie bent wil je 100% zekerheid dat je foto's gelukt zijn. Je zult maar thuiskomen en er zijn 2 foto's van bijvoorbeeld Australië (waar je hoogst waarschijnlijk nooit meer komt?) mislukt.

Maar verder is het wel waar dat je voor hetzelfde geld of zelfs minder een hele goede analoge SLR koopt. Als je met een budget van 1000 euro gaat shoppen, vooral 2e hands, koop je met gemak een EOS 1 (vul een letter naar keuze in) en met 1500 euro (waarde van een 10D momenteel) koop je er een leuke 2e hands L-lens bij.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 21:31

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Mooi topic dit, ben zelf ook eerst een Fuji2600 Zoom gebruiker geweest, daarna een Canon A70 camera-bezitter geweest en wil nu ook de overstap gaan maken naar DSLR. Mijn oog was al gevallen op de 10D, alleen - misschien niet helemaal terecht in dit topic - in hoeverre is de shop www.bytepro.de betrouwbaar? Tweakers shopsurvey zegt niets.

Daar kost de 10d namelijk wat minder dan bij bijv. crown, 'maar' 1407 euro+verzendkosten, is 1425 euro. Maar ik heb weinig verstand van dat duits. Je kunt kiezen voor "Vorauskasse" (vooruitbetalen, dus eerst storten op hun rekening lijkt me). En je kunt kiezen voor "Nachname". Iemand enig idee wat dat laatste inhoudt?

Ben al een tijdje bezig me te orienteren op DSLR en ben ook op DPZ te vinden onder dezelfde nickname :)
En is het sowieso handig om het via internet uit een duitse shop te laten bestellen vraag ik me af, in hoeverre kun je een oude serie canon 10d krijgen ipv de nieuwste bijv. of bestaat het bedrijf wel echt enzovoorts. Allemaal van die dingen waardoor ik het bestellen via internet van zoiets duurs toch wat twijfels heb. Dus mocht iemand ervaringen hebben met dit bedrijf uit Duitsland, graag info.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Hillie

Hillie

Grrrrrene schreef op 13 October 2003 @ 19:11:
Dingen als spelen met ISO waarden is met een analoge camera ook niet mogelijk: je schiet 24-36 opnamen met een vaste ISO waarde en moet dan een uur minimaal wachten tot je afdrukjes terug hebt om te kijken of alles gelukt is.
Dat is niet helemaal waar Rene. :) Met een redelijke body kun je de ISO-waarde van je rolletje zelf instellen, waardoor je een rolletje ook kunt 'pushen' naar een andere waarde. Er is een aantal filmpjes wat daar geschikt voor is. Nadeel is dat je daar dan wel rekening mee moet houden bij ontwikkelen en afdrukken, waardoor je tijdens het rolletje eigenlijk niet zou moeten wisselen van waarde. Dat is met digitaal wel handiger, want je kunt het per opname bepalen. Zelf ben ik nog niet echt tegen problemen aangelopen, want als ik ergens heenga om foto's te schieten, dan klapper ik er zo een rolletje doorheen. En dat is dan in dezelfde situatie. Dus dagje Amsterdam met mooi weer wordt dan helemaal met 1 rol geschoten, waardoor je eigenlijk goed het juiste rolletje kunt kiezen.

Pagina: 1