Toon posts:

good old dos vraagjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n vijf a zes jaar geleden kreeg ik mijn eerste pc met windows 3.1 en dos 6.22. Nu kan ik nog steeds redelijk overweg met MS-DOS, maar ik zit nog eigenlijk met een paar vraagjes:

1. Wat is het verschil tussen .com en .exe?
Ik bedoel.. .com en .exe zijn toch beide uitvoerbare programma's, of heeft com iets meer met dos programma's te maken?
2. Stel ik heb een bestand test.com, test.exe en test.bat in c:\temp, welk bestand wordt geopend als ik in c:\temp nu test intik? Het com, exe of bat bestand (ik denk het com bestand), ik ben gewoon te lui om het uit te proberen.

Just wondering..

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat is het verschil tussen .com en .exe?
Een .com is een erg simpel soort executable: het hele bestand wordt gewoon stomweg in het geheugen gedumpt en vervolgens wordt de besturing overgedragen aan het begin van het bestand. Een .exe heeft daarentegen een structuur. De header begint met een bepaalde signature (MZ), je kunt meerdere segmenten hebben, fixups, een optionele checksum, er zit info over de stack in, het punt waar je code begint, enz enz.

En de DOS-.exe is later weer uitgebreid met de mogelijkheid om zelf aan te geven wat voor formaat je gebruikt, zonder de compatibiliteit met DOS te verliezen. (waardoor je je programma bijvoorbeeld zo kunt ontwerpen dat je onder DOS de tekst 'dit programma vereist Windows' te zien krijgt, en onder Windows gewoon het daadwerkelijke programma uitgevoerd wordt)

Win32 gebruikt PE en LE .exe's, OS/2 gebruikt LX .exe's, Win16 NE, enz enz.
Het com, exe of bat bestand (ik denk het com bestand), ik ben gewoon te lui om het uit te proberen.
Oh, dat weet ik wel, maar ik ben gewoon te lui om je dat te vertellen.

Verwijderd

2. Stel ik heb een bestand test.com, test.exe en test.bat in c:\temp, welk bestand wordt geopend als ik in c:\temp nu test intik? Het com, exe of bat bestand (ik denk het com bestand), ik ben gewoon te lui om het uit te proberen.

Just wondering..
Ik denk het bestand wat het eerst (vooraan) op de partitie staat.
Met de nadruk op denk :)

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

DOS heeft een vaste volgorde kwa extensie, de plaats in de partitietabel maakt niet uit.

Ook ik ben best wel lui :z

Murphy was an optimist

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Eerst het COM bestand, dan het EXE bestand.

:)

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Verwijderd

Op maandag 04 december 2000 18:36 schreef Stuff het volgende:
Eerst het COM bestand, dan het EXE bestand.

:)
Stomme vraag, maar .bat dus als laatste?

• Klont
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07-2021

Klont

Destroyer of words

Mijn logica zegt alfabetisch, dus eerst .bat, dan .com en dan .exe

Maar volgens mij ligt het eraan welk bestand het eerst is gemaakt (dus idd plaats in de FAT)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

eerst .bat, dan .com en dan .exe

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:22
das niet waar. Probeer het maar eens. Onder een dosbox in win98 gaat de .exe iig voor de .bat file

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

.COM .EXE .BAT

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20
COM gaat eerst, dit is het oudeste. Idd gewoon file in mem dumpen en runnen. Dan komt .EXE, en als laatste de scriptjes, dus .BAT

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1