Extra Harddisk

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 10:45
Hallo Tweakers,

All mijn frames zitten vol, echter ik ben toe aan extra opslagcapaciteit. Mijn PC biedt ruimte voor 3x5,25 en 2x3,5. De plaatsen worden bezet door twee 5,25 apparaten en drie harde schijven. Voor zover ik kan inschatten is er onder het 3,5 inch rack nog wel ruimte voor een extra harde schijf. Is er een frame in de handel dat ik onder mijn rack kan monteren? Het huidige rack is met klinknagels aan de kast bevestigd en dus waarschijnlijk niet eenvoudig te vervangen door een rack met 3x3,5?

Eventuele slimme alternatieven zijn ook welkom. Ik heb ook de volgende alternatieven overwogen die ik nog even achter de hand wil houden:
- een van de schijven vervangen;
- andere kast met meer bays kopen.

• Redlihcs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:44

Redlihcs

? of !

Koop een externe HD van Maxtor. Ik heb de 250GB variant met USB en Firewire.
Ik gebruik hem zelfs voor videobewerking en hij bevalt uitstekeld. Goede performance en handig in gebruik.

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

2 woorden: Mecano en creativiteit :P

Met Mecano kun je de leukste dingen doen :)
Kijk maar es rond in CME en kijk je ogen uit :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 22:22
Ik benadruk de wijze woorden van Redlihcs

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt ook gewoon 4 van deze ijzeren strips Afbeeldingslocatie: http://secure.meccanoshop.co.uk/pic_partm004.JPG aan je huidige hdd cage schroeven en dan de hdd eronder hangen :)

• One_Gandalf
Die meccano-oplossing spreekt me wel aan 8).

Een externe harddisk via USB had ik al overwogen maar dat levert weer extra externe apparaten op plus dat ik de indruk heb dat deze oplossing duurder is dan een interne harde schijf. En ik heb in mijn kast een mooie adapter van Promise waar ik mijn 4e harde schijf aan wil koppelen.

Nu dus op zoek naar geschikte metalen stripjes. Zal eens rondneuzen her en der en anders op zoek in de plaatselijke bouwmarkt. Kan nooit duur zijn :+ .

• Arnaud
Als je nu een kleine harde schijf hebt en van plan bent om een grote harde schijf bij te gaan plaatsen kun je misschien beter die nieuwe harde schijf als vervanger van je kleinste harde schijf gebruiken. Zo heb je een reserve-schijf in de kast liggen, minder warmte, geen moeite en misschien nog wel een snellere Windows-schijf ook.

• One_Gandalf
Is waarschijnlijk meer werk in verband met herinrichting van partities. De schijf die ik zou vervangen bevat namelijk een primaire partitie voor Windows 98. Zou ik misschien met een image kunnen afvangen maar ik heb hier slechte ervaringen (lees: een gebrek aan kennis ;-)) mee.

• Redlihcs

Redlihcs

? of !

Kan je voeding al die schijven wel aan?

Straks krijg je nog een instabiel systeem door al die schijven. Even een puntje om bij stil te staan dacht ik..

• One_Gandalf
Goed punt. OP mijn voeding staat: "100% conform to Intel ATX 2.01". En verder: "AC INPUT: 220 Vac, 50 Hz, 3 A". En : "FUSE RATING: 5A/250V". Ik zie niets staan over het maximale vermogen. Kan iemand mij dat vertellen op basis van deze gegevens? Ik weet van natuurkunde nog wel dat vermogen gelijk is aan spanning maal stroomsterkte, maar dan kom ik uit op 220 x 3 = 660 en dat is volgens mij niet juist.

Verwijderd

De mecano-oplossing vind ik zeer origineel en leuk om zien. Zeker en vast :-) Maar ik wil toch graag even de attentie vestigen op hetr feit dat dit de koeling en de performantie in gedrang _kan_ brengen. Ook is het niet solide monteren van HD's --mijn inziens-- bron tot genereren van bad-sectors (is een beetje uitgebreid waarom ik dat denk -> zie draadje met meer hierover Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie )

Ik zou je adviseren om de kleinste schijf te vervangen door een met een grotere capaciteit OF een andere box aan te schaffen met meer ruimte beschikbaar.

• Redlihcs

Redlihcs

? of !

Er staat vast wel ergens hoeveel vermogen (WATT) de voeding kan leveren.
250 Watt vind ik te weinig. 300 Watt zal goed gaan (eigen ervaring).

• One_Gandalf
Ik heb nog vier brackets liggen (om een 3,5 inch apparaat in een 5,25 inch bay te monteren). Die zou ik verticaal kunnen gebruiken om de harde schijf aan één kant vast te zetten (aan de andere kant is namelijk geen ruimte voor de brackets).

Overigens als ik de harde schijf op vier punten vastschroef met behulp van een metalen strip dan moet dit toch wel solide genoeg zijn?

Mijn kast heeft twee extra fans voor koeling (voor onder en achter boven). Dat zou toch genoeg moeten koelen?

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 22:21
Mijn server (Chieftec dragon kast) zit ook vol.
De plaatsen waar de hd ook kan worden gekoeld dan :)
Ik ga iig 1 of zelfs allebei de hd cage(s) verwijderen en een cage maken voor 6 hd's
met 2 92 MM fans erachter

Iemand al zoiets gedaan hier op got ?

• Arnaud
De voeding zal niet zo'n probleem zijn. Een moderne harde schijf gebruikt 0,8 Ampere op de 12 Volts-lijn van je voeding, oftewel ongeveer 10 Watt. Het zou wel heel erg toevallig zijn als je met die 10 Watt over je maximum heen gaat!

Een harde schijf dien je zo onbewegelijk mogelijk te bevestigen (dat geld overigens ook voor CD/DVD). Een harde schijf die te veel beweegt zal gaan resoneren (herrie!) en de leeskop te vaak moeten calibreren (slechtere performance, meer kans op Bad Sectors).

Het overzetten van je systeempartitie zou tegenwoordig echt geen probleem meer mogen zijn. Met programma's als Ghost, Drive Image of een Freeware variant daarop moet dat iedereen wel lukken, desnoods met hulp van 1 van de honderden draadjes hierover op GOT. Deze laatste oplossing zou toch mijn persoonlijke voorkeur hebben. Je hebt dan namelijk gaan problemen met inbouwen/voeding/warmte, Windows/Programma's opstarten gaat zeker sneller en je hebt je oude schijf als reserve in geval van nood.
Pagina: 1