[XP] Spanned volumes terug naar herinstallatie?

Pagina: 1
Acties:

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15
Simpele vraag, maar heb hier geen ervaring mee. En kan geen duidelijk ja of nee vinden hier of op google.

Ik heb momenteel 2 schijven gespanned staan (dmw windows xp zelf). Nu is m'n windows xp hard aan herinstallatie toe. Kan ik de "gespannde" drives nog zien als ik windows xp een clean install geef?

Verduidelijking van setup:
HDD1: C: <- windows
D: rommel
HDD2 en HDD3 gespanned als E: (2x 120gb).
Alleen C: gaat dus helemaal leeg en daar een nieuwe installatie van windows xp op.

Zie ik dalijk E: nog wel? Heb geen zin om 240Gb aan data te verliezen.... :(

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

BramT schreef op 12 October 2003 @ 14:18:
Simpele vraag, maar heb hier geen ervaring mee. En kan geen duidelijk ja of nee vinden hier of op google.

Ik heb momenteel 2 schijven gespanned staan (dmw windows xp zelf). Nu is m'n windows xp hard aan herinstallatie toe. Kan ik de "gespannde" drives nog zien als ik windows xp een clean install geef?

Verduidelijking van setup:
HDD1: C: <- windows
D: rommel
HDD2 en HDD3 gespanned als E: (2x 120gb).
Alleen C: gaat dus helemaal leeg en daar een nieuwe installatie van windows xp op.

Zie ik dalijk E: nog wel? Heb geen zin om 240Gb aan data te verliezen.... :(
Wat heb je zelf al geprobeerd :? Maar je kan gewoon die 2 drives uitzetten door powerkabel uit de drive te halen :?

Is het een FAT32 of NTFS :? In het ergste geval zal je een take ownership en doen.

* aReaRe had meer koffie nodig :X

[ Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 12-10-2003 15:41 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• BramT
Ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest... ;)

Natuurlijk is het NTFS, met FAT kan je n.l. niet "spannen". De help file van windows (xp pro) laat hier niks over weten en kan er nergens anders iets over vinden. Natuurlijk heb ik het nog niet zomaar geprobeerd omdat ik het niet het risico wil lopen dat ik alles kwijtraak.

Wat ik me afvraag is of al die "ik ben gespanned met die en die andere HDD/Partitie en dit zijn de instellingen"-informatie op de schijven zelf is opgeslagen of in je windows installatie. In het laatste geval zou je dus alles kwijt zijn als je windows (xp pro) opnieuw schoon installeerd. En nee, ik ben ook niet in staat om 200gb te back-uppen... heb simpelweg de ruimte nergens.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Hard to find op Technet :P

http://support.microsoft....kb;en-us;225551#appliesto
http://www.microsoft.com/...n/sag_diskconcepts_09.asp

Denk dat die laatste link beter is.

De MS Press studie boeken zeggen dat het mogelijk is om "dynamic disks from another computer " middels diskmanagement snap-in in de pc op te nemen.

Dus die 2 * 120 GB schijven zonder power zetten, en dan de herinstallatie doen van XP.

Nadat je alles geconfigged hebt, PC uit, power in de HD's (check van te voren je BIOS instellingen) en zet de PC aan.

Dan diskmanagemnt runnen, die 2 devices adden en dan een take ownership doen.

Op eigen risiso :P

suc6

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik denk dat dat wel lukt, ik geloof dat er op de HD's zelf info wordt opgeslagen over het volume waar ze deel uit maken, dus dat kan ook door een andere windows gelezen worden.

wel inderdaad even loskoppelen en pas na de resintall er weer aan.

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 12-10-2003 16:16 ]

specs

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Na nieuwe installatie import foreign disk. en inderdaad wat Riemer Reinalda al meld: het is voor eigen risico.

• BramT
Heb de "sprong" maar gewaagd.... en het is gelukt.

Niet eens hoeven loskoppelen. Nieuwe windows erop en (na even de promise drivers geinstalleerd te hebben) windows zag de drives weer als normaal. Moest wel even drive-letter opnieuw assignen, maar verder helemaal geen probs.. :)

Goed om te weten/onthouden.

Pagina: 1