K6-III koeling

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
Ik heb hier een K6-III 400MHz, die is voorzien van een Coolermaster koeler. Deze draait op 12 volt. Nou heb ik deze week een kabeltje gekocht om een koeler op 5v te laten draaien. Alleen ben ik bang dat de processor te heet is geworden en dat de processor daarom is gereboot.

Vanochtend ging ik even kijken in het BIOS nadat ik vannacht de pc de hele nacht uit had laten staan. Bij het aanzetten steeg de temperatuur ongeveer tot 35 graden, waarna hij geleidelijk opliep, binnen zo'n 10 minuten, tot 50 graden. Dit was voor mij de reden om de pc maar uit te zetten.

Nadat ik de voltagekabel ertussenuit had geplukt heb ik weer even in het BIOS gekeken en toen koelde de processor af totdat hij nu ongeveer 42 graden stabiel blijft. Aangezien hij gereboot is met die 5v-kabel zal hij zeker zo'n 70 graden zijn geworden.

Zonder die 5v-kabel ertussen draait de processorkoeler op ongeveer 5200-5300 rpm. Mét 5v-kabel is dat zo'n 2200 rpm. Een wezenlijk verschil dus.

Helaas is de koeler niet zo heel groot en zal dus een klein rpm niet voldoende zijn om de processor voldoende te koelen.

Maar nu komt het werkelijke probleem, want de lezende tweaker vraagt zich nu waarschijnlijk af waarom ik die koeler op 5v wil laten draaien. En dat zit zo: het is een server en de processorkoeler maakt te veel lawaai.

Nou heb ik een aantal mogelijkheden:

• Ik ga een 7v-kabel ertussen proppen en dan maar hopen dan ie dan wel een redelijke temperatuur blijft. Ik denk echter dat ook dát niet voldoende zal zijn en dat na een langer tijdsbestek (20 minuten) de koeler alsnog warmer wordt dan 50 graden en dat is dus hoger dan mijn criterium.

• Ik laat hem op 5v óf op 7v draaien en investeer in een extra 60*60 fan die koele lucht blaast op de processorkoeler. Ik vraag me af of dit wel voldoende koele lucht naar de processor brengt en of het geluidsniveau dan niet nóg hoger wordt dan alleen de processorkoeler op 12v.

• Ik koop een fancontroller en ga de meest ideale stand zoeken tussen geluidsniveau en het aantal rpm. Het zal dan wel nodig zijn om op de fancontroller de CPU-temperatuur af te lezen, omdat ik geen risico wil lopen, en op de server draait linux (in command prompt) waardoor ik dus niet zoiets als MBM kan draaien.

• Ik ga heel erg op zoek naar een nieuwe CPU-koeler die veel meer lucht kan verplaatsen en die heel stil is. In principe zou elke moderne CPU-koeler moeten werken, omdat hedendaagse processoren nog veel warmer worden dan mijn K6-III'tje. En dan zou eventueel draaien op 7v of zelfs 5v misschien nog wel goed kunnen gaan. Persoonlijk heeft deze laatste optie mijn voorkeur, maar het lastige is om nog een goede supersocket7 koeler te vinden.

Kan iemand mij tips geven of hebben mensen misschien (heel lang geleden) een goede oplossing gevonden voor dit probleem?

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Kun je niet alleen de FAN van de koeling vervangen. Meestal zijn dat standaard maten fans. Met bijvoorbeeld een papst fan....is duidelijk wat minder geluid dan je nu blerrende fan.

Maar een hele nieuwe heatsink met stille fan is toch echt de beste optie. Misschien moet je op de site van coolermaster en andere cpu-koeling fabrieken natuurlijk ook gaan kijken of ze nog niet iets voor de Supersocket 7 hebben liggen. Vast wel :-)

There is no place like ::1

Verwijderd

ddc schreef op 12 October 2003 @ 12:22:

• Ik ga heel erg op zoek naar een nieuwe CPU-koeler die veel meer lucht kan verplaatsen en die heel stil is. In principe zou elke moderne CPU-koeler moeten werken, omdat hedendaagse processoren nog veel warmer worden dan mijn K6-III'tje. En dan zou eventueel draaien op 7v of zelfs 5v misschien nog wel goed kunnen gaan. Persoonlijk heeft deze laatste optie mijn voorkeur, maar het lastige is om nog een goede supersocket7 koeler te vinden.
voor (super)socket 7 kun je gewoon een socket 370/ socket a kooler gebruiken.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn K6-2, daar zit nu een Thermaltake Superorb op.

• Dennis
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 12:26:
Ik heb hetzelfde gehad met mijn K6-2, daar zit nu een Thermaltake Superorb op.
Kun je mij dan ook details vertellen zoals op hoeveel volt je hem nu draait en hoe warm de processor dan wordt etc? :).

Verwijderd

Van de superorb is de 2de fan niet aangesloten, de eerste draait gewoon op 12V.
En de temperatuur weet ik niet zeker, moederbord heeft geen sensor. Maar ik kan de kooler aanraken zonder mijn handen eraan te branden.( Bij volledige belasting }:O )

• Dennis
Hmmm, ik bedenk me net dat ik hier ook nog een superorb heb liggen :o.

[edit]
Nou, hij is al aan één kant bijgeschaafd vanwege een ander moederbord, maar voor dit moederbord moet ik hem aan nog twee kanten bijschaven. Op 5v maakt-ie trouwens niet veel lawaai, ga het zodirect even testen op 12v :).

[edit2]
Op 12v is het geluid nog erger dan mijn andere koeler, dus moet ik toch even kijken of het op 5v kan.

Ik zag wel dat mijn oude fan op 5200-5300rpm draait en de superorb (onderste fan) op 'slechts' 4800.

[ Voor 90% gewijzigd door Dennis op 12-10-2003 12:49 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

ddc schreef op 12 oktober 2003 @ 12:37:
Hmmm, ik bedenk me net dat ik hier ook nog een superorb heb liggen :o.

[edit]
Nou, hij is al aan één kant bijgeschaafd vanwege een ander moederbord, maar voor dit moederbord moet ik hem aan nog twee kanten bijschaven. Op 5v maakt-ie trouwens niet veel lawaai, ga het zodirect even testen op 12v :).

[edit2]
Op 12v is het geluid nog erger dan mijn andere koeler, dus moet ik toch even kijken of het op 5v kan.

Ik zag wel dat mijn oude fan op 5200-5300rpm draait en de superorb (onderste fan) op 'slechts' 4800.
Er is meer bepalend voor goede koeling dan alleen de snelheid.

Zelf heb ik een P4 met een Zalman 7000 AlCu, en die is still en draait als ik hem op maximum zet maar op 1600! rpm.

materialen zoals koper koelt al beter en beter flow designs laten lagere snelheden ( en geluids niveau's ) toe dan de gemiddelde fan-design. :-)

There is no place like ::1

• Dennis
Oké. Ik had even gekeken naar de Arctic Cooling Copper Silent 2. Vergelijk het:

-Copper Silent 2Super Orb
rpm22005000
air flow29 CFM21 CFM
noise18 DBA28 DBA

Ik denk dat ik even wacht totdat die goed verkrijgbaar is, die Copper Silent 2 :).

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 16:07
ik heb de copper silent 1, die heeft een geluidsniveau van 12 :) idle temp: 50 stressed temp: 51 :D

• Dennis
Killerhond schreef op 12 October 2003 @ 13:21:
ik heb de copper silent 1, die heeft een geluidsniveau van 12 :) idle temp: 50 stressed temp: 51 :D
Maar heb je die dan op 12v draaien? Want dan maakt ie vast wel meer lawaai toch? Ik heb nog nooit stillere koelers gezien volgens de specs dan die ik hierboven postte...

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Als je gewoon een socketA koeler erop kunt zetten, wat doe je dan moeilijk?? Zet er gewoon iets van een Thermaltake Silent Boost of een Thermalrght SLK 800/900 met 3 klipjes op. Heb je waarschijnlijk geen fan meer nodig >:)
ddc schreef op 12 October 2003 @ 13:23:
[...]

Maar heb je die dan op 12v draaien? Want dan maakt ie vast wel meer lawaai toch? Ik heb nog nooit stillere koelers gezien volgens de specs dan die ik hierboven postte...
Een Papst NGL op 7v is ook erg stil hoor :) Ik snap niet dat die Arctic cooling coolertjes zo 'in' zijn. Ze zijn namelijk helemaal niet goed. Je kunt veel beter een groot koelblok ala Pal 8045/Thermalright slk900 enz. nemen met een stille (<1500rpm) fan.

[ Voor 61% gewijzigd door kutkip op 12-10-2003 13:34 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

ik heb er een regelbare zalman 80MM opgezet (zonder fanconverter oid), gewoon direct er op. Als de zalman op een lage stand zet, hoor je bijna niks, en de K6-III wordt goed gekoeld.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik had op mijn K6-II 550 het koperwerk van mijn ThermalTake 7+ gezet. Het kon wel maar het werd wat warm. Vervolgens heb ik er een 8CM fan op gericht en die op 5 volt laten lopen, het restultaat was een geluidsarme pc die niet heet werd. :)

Zoiets zou je ook kunnen doen met die K6-II 400. Het lijkt mij niet dat die zo heet wordt. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Dennis
kutkip schreef op 12 October 2003 @ 13:30:
Een Papst NGL op 7v is ook erg stil hoor :) Ik snap niet dat die Arctic cooling coolertjes zo 'in' zijn. Ze zijn namelijk helemaal niet goed. Je kunt veel beter een groot koelblok ala Pal 8045/Thermalright slk900 enz. nemen met een stille (<1500rpm) fan.
Hoezo zijn ze niet goed dan?

En ik heb even gekeken naar die Thermalright slk900, die wordt verkocht bij Freezinghardware, maar begrijp ik van jou dat je die koelblokken bijna zonder fan kunt gebruiken omdat ze _enorm_ goed geleiden :? :).

• Dennis
Ok, ik heb even gekeken, maar zouden deze twee producten samen een goede combinatie zijn? Het is wel een prijzige oplossing, maar waarschijnlijk heb je dan wel goede koeling en een enorme stilte :).

offtopic:
Zouden deze twee producten ook te gebruiken zijn voor een Athlon XP 1,7 GHz en een Intel Pentium III 1 GHz ?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Grotere fan en/of groter koelblok, of minder v & mhz op je proc

btw. commandline-linux vreet niet zoveel van je proc, het *re)booten wel, houd er dus rekening meej dat de proc ietsje kan afkoelen na rebooten...

[ Voor 82% gewijzigd door Rey Nemaattori op 12-10-2003 16:08 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-02 07:05
Ik zou gewoon een goedkope HSF kopen met een traagdraaiende 80mm fan (Coolermaster, arctic, akasa, ...). Als je het ding alleen maar voor die K6 III gaat gebruiken zal elke normale socket A-koeler voldoen, daar moet je dan geen dure volledig koperen koeler aan gaan hangen.
Ik heb hier trouwens ook een pentium3 600 CuMine staan met een Coolermaster CP5-8JDIF-0L op 7V. Dit is stiller als de ventilator van mijn voeding en koelt goed genoeg. Het ding kostte maar 10 euro

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 17:57
je zou kunnen proberen er een potmetertje tussen te hangen zodat je de fan kunt reguleren tussen geluid en prestaties.. dat werkt volgens mij een stuk beter en is nog goedkoop ook :)

Strava | AP | IP | AW

• SyncMaster
ddc schreef op 12 October 2003 @ 15:48:
Ok, ik heb even gekeken, maar zouden deze twee producten samen een goede combinatie zijn? Het is wel een prijzige oplossing, maar waarschijnlijk heb je dan wel goede koeling en een enorme stilte :).

offtopic:
Zouden deze twee producten ook te gebruiken zijn voor een Athlon XP 1,7 GHz en een Intel Pentium III 1 GHz ?
Met die producten kan je een XP 3000+ nog vlotjes koel houden dus het zal ook wel lukken met jouw XP1700 en P!!!

Verwijderd

Koop zo grote socket A koeler.
Dan hoef je geen fan op het blok te zetten, een ducktunnel van je case fan die op 7 volt staat koelt dan wel goed genoeg.

Zo heb ik me pentium 3 erg stil gemaakt, nu nog een dcuk tunnel van me casefan naar me Video kaart ;).

• Dennis
SyncMaster schreef op 12 oktober 2003 @ 16:17:
Als je het ding alleen maar voor die K6 III gaat gebruiken zal elke normale socket A-koeler voldoen, daar moet je dan geen dure volledig koperen koeler aan gaan hangen.
Ja, maar het gaat erom dat het ook heel stil moet zijn, dat is met een hoop processorkoelers die ik hier heb helaas niet het geval.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Die cpu van jou verbruikt maar 27 Watt, dus met die combinatie zit je iig goed :) Ik weet niet wat de rest van het systeem is, maar hou er wel rekening mee dat je voeding dan waarschijnlijk wel meer lawaai maakt. En met een wat mindere heatsink zou het ook heel goed kunnen, dan is het wat goedkoper. Verder zou je als je deze heatsink neemt ook een 92mm Papst kunnen nemen. Dan heb je bijna dezelfde combo als 1 van mijn 2 pc's. (ik heb de 900-U) Bij mij houdt ie een xp2400+ koel op een graadje of 50-55 sressed (zonder casefans).

[ Voor 3% gewijzigd door kutkip op 12-10-2003 17:15 ]

• Dennis
kutkip schreef op 12 October 2003 @ 17:13:
Die cpu van jou verbruikt maar 27 Watt, dus met die combinatie zit je iig goed :) Ik weet niet wat de rest van het systeem is, maar hou er wel rekening mee dat je voeding dan waarschijnlijk wel meer lawaai maakt.
Het geheel zit in een chieftec kast waar vrijwel geen enkele draad doorheen loopt, dus er is een perfecte luchtcirculatie. Verder ben ik heel tevreden over de voeding van die kast, die is geheel stil.

Om die reden ga ik een andere server binnenkort ook overzetten in een chieftec kast (stillere voeding en betere airflow).

Verwijderd

Je hebt toch al het goede advies gehad.

Koop b.v. een Whisperrock IV (zit al een langzaam draaiende 80 mm fan op) en zet de fan op 7 Volt. Beter en stiller en goedkoper gaat bijna niet.

• SyncMaster
ddc schreef op 12 October 2003 @ 16:42:
[...]

Ja, maar het gaat erom dat het ook heel stil moet zijn, dat is met een hoop processorkoelers die ik hier heb helaas niet het geval.
Met elke normale SoA koeler bedoelde ik elke low budget low noise koeler.
Ter illustratie:
op mijn XP2400 zit een Akasa 824Cu (14 euro) en deze produceert 27.85 dB(A) op 12V
In mijn servertje zit de Coolermaster CP5-8JDIF-0L en deze produceert 29 dB(A) op 12V.

Op zich zijn deze waardes al behoorlijk laag, en als je de ventilatoren op 7V laat draaien ipv 12V zijn ze echt onhoorbaar in een gesloten behuizing (En nee, ik ben niet doof ;))

Verwijderd

zalman cnps6000alcu: stil, redelijk geprijsd, betere koeling dan nu. Let op, je moet genoeg plaats in je kast hebben om 'm te kunnen installeren. Zalman geeft zelf een waarde op van 20 dB.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 18:40:
Let op, je moet genoeg plaats in je kast hebben om 'm te kunnen installeren.
Is trouwens ook een belangrijk punt, je zou eigenlijk het mobo even mee moeten nemen naar de winkel om te passeb als je er een socket-A koeler op wilt zetten, er is gewoon niet altijd genoeg plek.

Je kunt ook altijd nog gewoon een fan-adapter 80 naar 60 mm nemen en een 80 mm fan op 7 volt en het oude koelblok.. ;)

(Heb ik hier ook gedaan, ASUS-P5A met K6-2/500 als Internet poort machine. Koeler is een Alpha 6035 met een fanadapter en een Ystech tempgestuurde 80 mm fan. Die is helemaal stil)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 03:43 ]

Verwijderd

Killerhond schreef op 12 October 2003 @ 13:21:
Ik de Arctic Super Silent Pro _/-\o_
ddc schreef op 12 October 2003 @ 13:14:
Oké. Ik had even gekeken naar de Arctic Cooling Copper Silent 2. Vergelijk het:

-Copper Silent 2Super Orb
rpm22005000
air flow29 CFM21 CFM
noise18 DBA28 DBA

Ik denk dat ik even wacht totdat die goed verkrijgbaar is, die Copper Silent 2 :).
Ik zou niet wachten;
De Arctic Super Silent Pro koelt hier heerlijk, idle 54c, Stressed 56c. Dit in een kast zonder casefans. De koeler maakt geen hoorbaargeluid (op een afstand van 1 meter hoor ik alleen nog maar mijn hardeschijven.) Mijn tip is dus, koop die arctic super silent pro (10 euro volgens mij) en geniet van de stile just as i'm doing :*) :) :>

• Dennis
Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 05:56:
Ik zou niet wachten;
De Arctic Super Silent Pro koelt hier heerlijk, idle 54c, Stressed 56c. Dit in een kast zonder casefans. De koeler maakt geen hoorbaargeluid (op een afstand van 1 meter hoor ik alleen nog maar mijn hardeschijven.) Mijn tip is dus, koop die arctic super silent pro (10 euro volgens mij) en geniet van de stile just as i'm doing :*) :) :>
Dat 54/56c vind ik eigenlijk al te warm, ik denk dat een processor over het algemeen niet warmer dan 45 graden hoeft te worden.
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 18:40:
zalman cnps6000alcu: stil, redelijk geprijsd, betere koeling dan nu. Let op, je moet genoeg plaats in je kast hebben om 'm te kunnen installeren. Zalman geeft zelf een waarde op van 20 dB.
Ziet er inderdaad niet slecht uit qua specificaties. Nou vind ik 20 dB best te doen voor een pc die alleen tijdens "werkuren" aanstaat, maar voor de servers die ik hier heb wil ik liever zo stil als maar kan, dus dan betaal ik liever wat meer zodat ik maar 12 dB heb.

Ik heb zelf de Asus CUSL2-C, deze heeft alleen in de linkerbovenhoek een aantal condensators. Ik weet niet of die cnps6000 horizontaal of verticaal uitsteekt, maar eventueel kan ik er altijd een stukje vanaf zagen.

Ik heb trouwens nog even een vraagje: als een koelblok nou 500gram weegt, en ik lees dat AMD en Intel tot 300g resp. 180g adviseren, wat kunnen dan de gevolgen zijn. Ik begrijp dat er een hogere druk op de core komt te staan, maar ik snap niet waarom dat juist zo'n risico is bij het verplaatsen van een kast. Eerder bij het erop monteren moet je een keer enorme kracht zetten, of denk ik natuurkundig fout :? :P.

Verwijderd

Het risico komt van de lipjes op de socket die de koeler vasthouden, niet zozeer van de core van de CPU zelf. Ze willen nog wel eens gewoon afbreken. De koeler zit met iets van 18 kg op de CPU te drukken..........

Als de koeler ook nog eens te zwaar is en de kast verplaatst wordt, kan de boel afbreken, je zet de PC aan, en het is AMD flambee... :P

Wat helpt als je een zware koeler hebt, is een clip die met 3 in plaats van 1 gaatje vasthaakt op de socket. Sommige koelers hebben dat, sommige niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 18:18 ]

Verwijderd

Ik heb hier zo'n Artic Copper Silent, is maar 14euro geloof ik, maar hij koelt goed (mijn 2000+) en je hoort hem gewoon niet...

ze hebben hem op www.gistron.com
Pagina: 1