Toon posts:

MTX sub - kast berekenen

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MTX thunderpro TP840 chassis gekregen. Deze wil ik in mijn auto plaatsen. WinISD gedownload om een bijbehorende kast te bereken. Alles aangeklikt en ingevoerd, maar nu kom ik op een -3dB punt van ongeveer 80 hz.... Dat lijkt mij niet echt denderend (donderend ;) ) voor een sub?

Aangezien ik weinig weet over de technische gegevens (Vas e.d.) en dus ook niet weet wat ik moet veranderen om een beter resultaat te krijgen, zou iemand dit nog een keer willen berekenen?

gegevens:

chassis: MTX thunderpro TP840
diameter: 8"
impedantie: 4 ohm
gevoeligheid: 87
qts: 0.33
Vas:27
Fs: 35 hz
Zmax: 6.8 mm

ps. is deze unit ook geschikt om als HT sub in te zetten?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Grotere kist / gepoorte kist / bandpasskist, spelen met de tuningfrequentie, al die dingen al geprobeerd ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Mjah weetje.. tis ook maar een 8 inch woofertje he! daar kun je ook niet heel veel van verwachten. Ik zou ook zeker een gepoorte kist maken.

Verwijderd

Ik zou het graag willen berekenen maar alleen de Qts heb je niet veel. Als je de sub in de auto gaat gebruiken hoef je je niet zo druk te maken over het -3dB punt want je hebt toch cabingain en die loopt op vanaf 200hz met +6dB/oct. Post die winisd file eens dan kijken we er naar. Ik zou zelf een gesloten kist maken omdat deze doorgaans beter klinken als br kasten.

De sub zal niet echt geschikt zijn voor HT vrees ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 15:45 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
Met dit woofertje heb je voor zover ik zie 2 mogelijkheden:

1. Je bouwt er een basreflex kistje mee, 14L getuned op 43Hz. -3dB rond de 45Hz, hieronder gaat het steil naar beneden... Je kan de inhoud ook vergroten en de tuning frequentie verlagen om het diepbas bereik wat uit te breiden, maar dit gaat ten koste van de group delay.

2. Je bouwt er een gesloten kistje mee, van zo'n 15L. Geschikt als muzikaal subje in de wagen. Verwacht geen enorme geluidsdrukken of een boemerige johnny-bas die altijd hetzelfde klinkt, maar wel een lekker droge bas die zich mooi in de muziek integreert, en toch nog redelijk diep gaat.

Eventueel kan je beginnen met het gesloten kistje, als de sound je niet bevalt, maak je er alsnog een basreflex kistje van. Ik persoonlijk zou de gesloten versie gebruiken in de wagen, maar smaken verschillen.

Als HT subje is dit luidsprekertje alleszins niet te gebruiken. Veel te klein, weinig bruikbare parameters, te laag rendement, te lage Xmax...

Hou er ook rekening mee dat dit woofertje heel erg hongerig is naar power. Een 100-tal watt heb je toch nodig om het ding tot leven te laten komen (voor zover de woofer het aankan).

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
www.diysubwoofers.org

Daar staat een spreadsheet die ook rekening houdt metde cabingain van een auto. Dat is een heel handig tooltje.
Vanwege de kleine afmetingen van een auto-cabine krijg je een enorme boost van het laag. Een sub die vlak is tot 20Hz klinkt totaal niet in een auto. Door met deze sheet te spelen, kan je veel plezierigere resultaten boeken.
Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil zeker geen boemerige bass, maar een strak laag. Dus het wordt een gesloten kast. Ik heb de grafieken beter bekeken, en het valt allemaal wel mee. Ik denk dat ik gewoon maar eens wat MDF of multiplex moet laten zagen.

wat betekent trouwens cabingain?

ik heb trouwens een signat versterker (roc3 , 4 * 80 watt). Op de achterste kanalen wil ik de sub aansluiten (gebrugd) en de aanwezige rearspeakers (JBL TL900) op de headunit aansluiten. Zo wil ik het gemis aan laag opheffen.

heeft dit zin, of kan ik de rearspeakers beter helemaal weghalen.

voorin heb ik Infinity kappa's, type weet ik niet, maar iig met emit tweeter.

• JT

JT

VETAK y0

Open betekent echt niet per definitie boemerige bas...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou idd. de rears op de radio zetten, en de infinity's vóór versterken.
Cabin gain is de versterking van het laag in de auto. Hierdoor heb je een bump in geluidssterkte. (ergens tussen de 60 en 80Hz meestal).

Enneh... maak die sub maar lekker gepoort. Dan heb je tenminste nog een beetje stevige bas.

Lees meer op http://www.12vhifi.nl/ daar vind je veel nuttige info.
Verder kan je ook eens op showyoursound.nl gaan kijken.

Wise enough to play the fool

• JT

JT

VETAK y0

Er is geen bump hoor :) Je krijgt gewoon een stijging van SPL van 6dB/octaaf :)

Ecodan warmtepomp

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 09:47

AcouSE

Swedish Chef

JT schreef op 14 October 2003 @ 13:16:
Er is geen bump hoor :) Je krijgt gewoon een stijging van SPL van 6dB/octaaf :)
Als je de cabingain (+6db vanaf 200Hz) bij de gain van de sub (-3dB vanaf 30Hz) optelt krijg je imho toch echt geen constante stijging. Om precies te zijn krijg je vanaf 200 Hz een 6dB stijging die bij 30Hz afvlakt naar 3db/octaaf. Als je er dan ook nog eens een filter bijneemt dat frequenties boven 120Hz met bijv 12dB/octaaf wegfiltert krijg je helemaal een mooie grafiek.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

AcouSE schreef op 14 October 2003 @ 13:58:
[...]
Als je de cabingain (+6db vanaf 200Hz) bij de gain van de sub (-3dB vanaf 30Hz) optelt krijg je imho toch echt geen constante stijging. Om precies te zijn krijg je vanaf 200 Hz een 6dB stijging die bij 30Hz afvlakt naar 3db/octaaf. Als je er dan ook nog eens een filter bijneemt dat frequenties boven 120Hz met bijv 12dB/octaaf wegfiltert krijg je helemaal een mooie grafiek.
Cabin gain krijg je vanaf ongeveer 60 a 80Hz, afhankelijk van de grootte van je auto. En dan krijg je dus een 12 dB/octaaf stijging, wat perfect aansluit bij de 12 dB/octaaf afval van een gesloten sub. Gewoon met de F3 ergens rond die 60 a 80Hz uitkomen en dat zit je goed.

Wat leesvoer:
DIY subs over car audio
meten aan cabin gain

Verwijderd

Topicstarter
De kist is gemaakt. Het is een klein gesloten kistje geworden met een inhoud van 12 liter, dat d.m.v. sonofill o.i.d. "vergroot" wordt tot 14 liter. Materiaal is 22 mm mdf, aan elkaar gelijmd en met schroeven versterkt. Afmetingen (L x B x D) 30 x 30 x 26.

De sub is gebrugd aangesloten op de Signat versterker, en het low-pass filter is aan gezet. Achterspeakers zijn eruit gehaald. De frontspeakers klinken stukken beter nu ze de bassen niet meer hoeven weer te geven (ook gefilterd vanuit de amp).

Ik ben echt zwaar verbaasd hoe goed het allemaal klinkt, en met name dat ik de achterspeakers totaal niet mis. Ik zal binnenkort foto's plaatsen.

Ik ben nu officieel Bass-Addict! Iemand tips voor (auto-) muziek met een stevig bas?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 22:52 ]

Pagina: 1