Kapot mobo fixen

Pagina: 1
Acties:

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:41
Ik heb een Aopen AX63 Pro liggen. Deze is al een hele tijd kapot :)
Ik had er ooit een titan dualfan op aan gesloten en toen gaf het mobo de geest. Op beide fanconnectoren staat geen spanning meer. Als je er enkel een cpu in propt komen er piepjes uit het mobo, voeg je een videokaart toe idem, maar bij het toevoegen van een geheugen reep, vertoont het mobo geen leven meer. Op het moment heb ik enkel nog dat mobo en geen proc sdram ed... Nu vroeg ik me af of iemand hierin een potentieel probleem kan herkennen en of dit mogelijk te repareren is. Zoniet, dan zal het mijn oefen plank worden om m'n soldeer skills te ontwikkelen. De kans dat hier iets nuttigs lijkt me klein of er zijn helderziende tweakers ;) , echter niet geschoten is altijd mis.

Btw toendertijd dat ik dat mobo heb getest, heb ik mijzelf ervan verzekert dat het ram, de cpu en videokaart in orde waren. Het lag 100% aan het mobo.

iRacing Profiel

Verwijderd

Razkin schreef op 12 October 2003 @ 10:20:
Ik had er ooit een titan dualfan op aan gesloten en toen gaf het mobo de geest. Op beide fanconnectoren staat geen spanning meer. Als je er enkel een cpu in propt komen er piepjes uit het mobo, voeg je een videokaart toe idem, maar bij het toevoegen van een geheugen reep, vertoont het mobo geen leven meer. Op het moment heb ik enkel nog dat mobo en geen proc sdram ed... Nu vroeg ik me af of iemand hierin een potentieel probleem kan herkennen en of dit mogelijk te repareren is. Zoniet, dan zal het mijn oefen plank worden om m'n soldeer skills te ontwikkelen. De kans dat hier iets nuttigs lijkt me klein of er zijn helderziende tweakers ;) , echter niet geschoten is altijd mis.

Btw toendertijd dat ik dat mobo heb getest, heb ik mijzelf ervan verzekert dat het ram, de cpu en videokaart in orde waren. Het lag 100% aan het mobo.
Het lijkt mij dat door die titan fan niet je moederbord maar je voeding de geest heb gegeven? hoeveel watt voeding heb je?
Ik had op mijn werk ook zon machine waar de voeding van gaat was ik een 250 watt voeding erin gestopt het probleem was daar zodra je de stekker in de voeding deed sloeg hij gelijk aan, vervolgens moest ik hem met de schakelaar op de voedinguitzetten ( hij gaf toen ook piepjes ) en daarna weer aanzetten hierbij vertoonde zich dus weer piepjes, vervolgens uitzetten met de knop op de kast en weer aan en toen werkte het.
tis natuurlijk altijd mogelijk dat iemand hetzelfde probleem zou kunnen hebben.

Anywayz het is maar een idee :o

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-08 11:09
Zit er een beveiliging op het mobo dat de CPU-fan moet draaien??

• Razkin
Geen id, zal ik ff gaan opzoeken. Maar stel dat dat zo zou zijn, dan zou het mobo iig een piepje laten horen imo.
De voeding was het ook niet, voor alle duidelijkheid ik heb dit dus 2 jaar gelden getest :) Ik was ff door me oude hardware aan het neuzen en kwam dit mobo tegen.
I386DX schreef op 12 October 2003 @ 10:42:
Zit er een beveiliging op het mobo dat de CPU-fan moet draaien??

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik heb ook nog een ECS k7s5a liggen, en een ASUS A7N8X.
Deze doen ook beide nix meer geen piepjes... nix :p
De fans erop willen wel draaien, ik denk dat ik is een nieuwe bios chip op de kop ga tikken voor die a7n8x heb hem ook maar een maand gehad... Ik bedoel maar ken het altijd proberen.

Mischien is dit bij jouw ook het geval?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
Ik denk niet dat de fans rechtstreeks spanning krijgen van de voeding. Blijkbaar moeten die fans teveel stroom getrokken hebben en is er iets gesneuveld op het moederbord. Nu staat waarschijnlijk ingesteld in jouw BIOS dat er een RPM-signaal moet zijn. Als de fan dus niet draait, zal het moederbord niet werken.
Misschien kan je van een fan de voedingsdraden afknippen (maar de RPM-draad laten zitten!!) en dus de RPM-uitlezing aansluiten op het moederbord en de voedingsdraden van die fan rechtstreeks aansluiten op een connector van de voeding.

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Razkin schreef op 12 oktober 2003 @ 10:20:

Heb je toendertijd ook geprobeerd het bord te voorzien van de benodigde dingen om te booten?
Soms is het zo dat een MoBo in een beveiliging slaat en niet meer wil booten.
Als je daarna alleen CPU en VGA probeert piept ie, da's logisch, maar als je er MEM in prikt en dan stopt ie met piepen, dan kan het zijn dat ie gewoon weer wil booten.

Da's iets waarvoor ik eigenlijk al 2x een ander bord heb gehaald en later m'n oude borden gewoon weer kon gebruiken. |:( (Dacht ze opgeblazen te hebben en dus vervanging gehaald. Die oude borden draaien nu als file server en als MoBo van m'n pa nogsteeds als een treintje)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• Razkin
Wat ik ook deed er ging nooit een signaal naar m'n monitor toe, als ik proc+vga+mem erin had gezet. Nu ik er goed over nadenk enkel de fanheader voor de cpu werkt niet, die van de systeem fan deed het nog. Er hing iig een FDD aan het mobo, tijdens een aantal testen. Ik heb meerdere malen geprobeerd of ik het mobo weer kon gebruiken en heb uiteindelijk maar de hoop opgegeven.

iRacing Profiel

Pagina: 1