Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Harddisk dempings-swings, zou het werken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd steek ik veel aandacht aan de stiller maken van mn case. Dat is goed gelukt totdat ik bij de HDD aankwam. Deze maakt zo'n beetje het meeste geluid in me pc. :|

Als een geschenk uit de hemel kwam het merk noiseblocker met deze swings:
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=41753

even een citaat: 'Met dit product kunt u het geluid van uw harde schijf halveren.'

Aangezien de HDD met 4 rubbertjes eraan vast zit, dempt het dan werkelijk de helft van het geluid? Met 'al het' bedoel ik: idle stand; hij draait en zoemt redelijk irritant. Dit wordt gehalveert Full load stand; als hij aan het schrijven is halvering van het geluid.

Is dit een goede koop of wordt het toch HDD dempers kopen van coolermaster?
http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=28101

Verwijderd

Misschien wel maar ik heb r geen ruimte voor :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 09:49:
Misschien wel maar ik heb r geen ruimte voor :(
ehm dit is meer een topic voor mensen die ervaring hebben met dit soort dempingen. Maakt niet uit, ik wil gewoon weten of het iets is, mocht het nou helemaal niet dempen dan neem ik een betere als een aopen. Maar ze zullen er niet voor jan lul bijzetten dat het het geluid halveert 8)

Verwijderd

ja zeker super ik heb een zalman hdd koeler met heatpipes dus geen fans enzo koelt SUPER goed en je hoort niks meer niet eens als je je oor tegen je kast aanhoud perfect! prijs is ongeveer 30 euro

nog ff erbij: je kan hem ook onder aan je kast monteren als je geen ruimte meer over hebt dan zitten de dempers gewoon aan de onderkant! dus eigenlijk geschikt voor iedereen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 10:20 ]

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden ook onderzoek gedaan hierna en las allemaal reacties dat die coolermaster dus echt niet stil was.
Echter is een Molex Silent Drive wel goed stil.. deze is echter wel zo'n 40 euro (altans toen ik em kochte) Hij filtert zowat alle hoge tonen uit je HDD, koelt de hardeschijf beter, omdat er de warmte erg goed wordt afgegeven aan de kast en schijnt de HDD 90% stiller te maken. (zelf zeg ik 75 %)
Het is een pastic omhulsel met geluidsdempend materiaal erin, daarin zitten 2 aluminium plaatjes waar de HDD tussen komt te zitten om z'n warmte af te geven, het doosje wordt uiteindelijk totaal afgesloten, waardoor je het meeste niet meer hoort. De aluminium plaatjes komen eruit steken en maak je vast aan de kast.
Afbeeldingslocatie: http://www.easybit.nl/store/html/images/SPQ018.jpg
het is echter wel een hell om em in elkaar te zetten :(

linkje naar de pricewatch van dit ding:
http://www.tweakers.net/pricewatch/33413

hij is nogsteeds ongeveer dezelfde prijs :)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:11

talin

ES-MA

ik heb ze ook al eens in mn handen gehad , maar het probleem is dat het rubber gewoonweg te stug is om te kunnen dempen .
als je HD op volle toeren draait , zal alsnog de trillingen doorgegeven worden aan de buitenkast .

je moet gewoon iets hebben wat zachter rubber heeft of meer bewegingsruimte .
ik heb zitten zoeken en bij de metaal groothandel siliconen trillingsrubbers weten te bemachtigen .
de afmetingen van die dingetjes heeft de zelfde als bovenstaande alleen ze zijn veel zachter .
ik heb ze ook ingebouwd in mn home cinema DIVx speler onder de tv maar heb wel een massa kabeltje gemaakt tussen de behuizing en de HD om statische en massa probelemen te voorkomen .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:54
kan veel goedkoper:

stap 1: Men koopt 1m bandelastiek van 1cm breed bij een naaiwinkel
stap 2: Men maakt er twee stukken van 50cm van
stap 3: knutsel deze in een 5 1/4 bay.
stap 4: Klem je HD ertussen

Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/M/J.S.d.Kleijn/hd.jpg

Resultaat: Seeks en Whine weg bij een Maxtor D740X(dit is een herrie maker)

Edit: even uitzoek hoe ik kan resizen

[ Voor 9% gewijzigd door Unicron op 12-10-2003 12:17 ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-10 14:22

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 11:45:
Ik heb een tijdje geleden ook onderzoek gedaan hierna en las allemaal reacties dat die coolermaster dus echt niet stil was.
Echter is een Molex Silent Drive wel goed stil.. deze is echter wel zo'n 40 euro (altans toen ik em kochte) Hij filtert zowat alle hoge tonen uit je HDD, koelt de hardeschijf beter, omdat er de warmte erg goed wordt afgegeven aan de kast en schijnt de HDD 90% stiller te maken. (zelf zeg ik 75 %)
Het is een pastic omhulsel met geluidsdempend materiaal erin, daarin zitten 2 aluminium plaatjes waar de HDD tussen komt te zitten om z'n warmte af te geven, het doosje wordt uiteindelijk totaal afgesloten, waardoor je het meeste niet meer hoort. De aluminium plaatjes komen eruit steken en maak je vast aan de kast.
[afbeelding]
het is echter wel een hell om em in elkaar te zetten :(

linkje naar de pricewatch van dit ding:
http://www.tweakers.net/pricewatch/33413

hij is nogsteeds ongeveer dezelfde prijs :)
40Euro is inderdaad best veel, maar ik begrepen dat dit alleen voor 5400rpm schijven is omdat de 7200rpm schijven gewoon te warm worden en de warmte niet snel genoeg afgevoerd kan worden.

Een vriend van mij heeft er eentje en je hoort dus gewoon helemaal niks meer... echt een verademing.. :)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
all_by_myself schreef op 12 October 2003 @ 12:51:
[...]

40Euro is inderdaad best veel, maar ik begrepen dat dit alleen voor 5400rpm schijven is omdat de 7200rpm schijven gewoon te warm worden en de warmte niet snel genoeg afgevoerd kan worden.

Een vriend van mij heeft er eentje en je hoort dus gewoon helemaal niks meer... echt een verademing.. :)
ik heb zon maxtor 7200 RMP ding met 2mb cash, ding is 40 gb, welke Krachtpatser is voor deze Ratelbak geschikt?

Verwijderd

all_by_myself schreef op 12 October 2003 @ 12:51:
[...]

Ik heb een 7200rpm schijf erin hangen van 40gb en het werkt perfect hoor :)
een review ofzow schreef hetvolgende
Many 7200 RPM drives work fine with the Silent Drive ™ Enclosure. If you have a 7200 RPM drive, you will need to check with your hard drive manufacturer to get two specifications for your hard drive model:

1) The heat dissipation at idle (this needs to be 6.8 watts or less to work with the SilentDrive ™).
2) The maximum operating temperature (usually 55 degrees Celsius).
dedicated computers geeft 5400rpm aan als max, maar ik denk dat ze gewoon niet aansprakelijk willen zijn.

bij mij werkt het al een tijd lang en de S.M.A.R.T geeft geen rare dingen aan bij mij en hij staat toch wel aardig vaak en lang aan.

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Ik heb zon coolermaster ding en het bevalt me prima !

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 19:16
denk dat ik er ook een moet, mijn hd temp is 50 greden, en mijn casetemp ook
ik kijk wel ff wat hij doet als ik er nog een fan aan de voorkant in dremel :)

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Heeft iemand ook gekeken of er nog performance verliezen zijn als je je HD in rubbers hangt?
(Dit i.v.m. het moeilijker positioneren van de kop als de schrijf niet in een vast frame zit)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Unicron schreef op 12 oktober 2003 @ 12:13:
kan veel goedkoper:

[afbeelding]

Ik kan met niet voorstellen dat de whine dan weg is.. als ik een schijf (ik heb ook een d740x) in m'n hand hou of los laat hangen wordt de seek noise een stuk lager maar de whine maakt weinig uit.. hiervoor zul je ze toch met iets moeten inpakken lijkt me.

• Stylax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik denk dat zulke oplossingen handig zijn als je 1 hardeschijf in je pc hebt.
Want als je een tweede hdd neemt, heeft dat noiseblock ding dat je hebt gekocht voor die ene geen zin meer, tenzij je nog zo'n dergelijke oplossing koopt.

Dempingsmatten voor in je case lijken mij de handigste oplossing, dan is gelijk je hele kast stil.

Verwijderd

Topicstarter
Stylax schreef op 12 oktober 2003 @ 20:38:
Ik denk dat zulke oplossingen handig zijn als je 1 hardeschijf in je pc hebt.
Want als je een tweede hdd neemt, heeft dat noiseblock ding dat je hebt gekocht voor die ene geen zin meer, tenzij je nog zo'n dergelijke oplossing koopt.

Dempingsmatten voor in je case lijken mij de handigste oplossing, dan is gelijk je hele kast stil.
ehm, als je even verder had gekeken dan je neus lang is :

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/43187-big.jpg

ik heb trouwens al dempingsmatten :) , deze dempen de Hd echt maar 10-20% 8)7

Verwijderd

je moet even kijken of je je pc kan dempen door ergens tegen aan te drukken, hierdoor stop je resonantie door het trillen van die hdd, en dit kan je vermijden met van die rubbertjes. zo niet dan maakt die hdd voornamelijk zelf het geluid.

Je mag van alles erover zeggen maar er zit wel zekere waarheid in en het is maar een tip, succes nog!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit soort constructies kun je zelf prima in elkaar knutselen en dan ben je VEEL goedkoper uit :) Ik heb m'n vorige HDs (D740X krengen) ook aardig het zwijgen kunnen opleggen met rubberen ophangen, maar dat kostte geen 30 euro per schijf ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Stylax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10-2024
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 20:59:
[...]

ehm, als je even verder had gekeken dan je neus lang is :

[afbeelding]

ik heb trouwens al dempingsmatten :) , deze dempen de Hd echt maar 10-20% 8)7
Hmjah je hebt gelijk ik had ze ook een keer voorbij zien komen. Ik wil denk ik ook dempingsmatten gaan kopen, maar als ze niet helpen koop ik denk ik ook een swing voor mn hdd of zo een plastic omhulsel waar FunFair het over heeft.

Van welke merk heb jij dempingsmatten?
Ik was van plan Akasa pax mate's te kopen

Verwijderd

of je zet je muziek altijd aan zodat je je pc niet hoort...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 23:09:
of je zet je muziek altijd aan zodat je je pc niet hoort...
Ja die oplossing gebruik ik nu ook mijn disks en fans maken zoveel herrie dat het wel lijkt alsof er een stofzuiger constant aanstaat.

Dus volume way up en spelen maar die muziek.

Betere oplossing komt er aan.

De hd gaan in rubbers of hd rack van zalman. En de fans worden straks gestuurd door een baybus.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Unicron schreef op 12 October 2003 @ 12:13:
kan veel goedkoper:

[afbeelding]

Dit heb ik precies zo gedaan met een Seagate 7200.7 schijf. Gewoon opgehangen in een 5,25" bay met 2 postbode-elastieken. De bromtoon die ik hoorde (whine?) is weg, en de seekgeluiden hoor ik sowieso al niet.

🖥️ | 🚗

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De rubber dempertjes waar de topicstarter het over heeft werken in zoverre dat de trillingen die de hdd aan de kast doorgeeft gedempt worden. De hdd zelf wordt niet stiller, maar irritante rammeltjes van je kast zijn weg of minder.

Aan de andere kant haal je in feite 2 koelwinnen weg van de hdd, je isoleert hem nl ook thermisch. Wordt je harddisk erg warm dan zul je extra koeling moeten regelen wat vast ook weer geluid gaat opleveren.

De elastieken-ophangingen zijn slecht voor je hdd. Ze isoleren de trillingen in plaats van dat ze ze dempen. Harddisk zijn gebouwd met de verwachting dat iets ze vast houdt. Met elestieken is dat echter niet het geval en kunnen resonanties van de hdd de levensduur verkorten.

De rubber blokjes vangen de trillingen op, de elestieken zorgen enkel dat de trillingen niet worden doorgegeven aan de kast maar voorkomen niet dat de schijf kan gaan resoneren

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb mij hd's op een stuk schuimrubber liggen, en dit werkt zeer goed vrijwel al het geluid is weg

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 09:31
MadMarky schreef op 13 October 2003 @ 00:53:
[...]

Dit heb ik precies zo gedaan met een Seagate 7200.7 schijf. Gewoon opgehangen in een 5,25" bay met 2 postbode-elastieken. De bromtoon die ik hoorde (whine?) is weg, en de seekgeluiden hoor ik sowieso al niet.
Komt er geluid uit jou Barracuda :?
Sinds ik alleen nog maar Seagate Barracuda's (:9) koop hoor ik m'n HDs nooit meer :?
Geen gekraak of wat dan ook, en het ligt niet aan de case want ik heb 2 systemen met beide 2 Barracuda's erin.
HD van m'n server kan ik helaas wel horen. :(

[ Voor 7% gewijzigd door M@NIC op 13-10-2003 12:33 ]

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

MadMarky schreef op 13 oktober 2003 @ 00:53:
[...]

Op zich geen verkeerde oplossing die elastieken, maar ik heb hem wel op de bodem van mijn bay liggen.... want het lijkt mij niet echt goed voor een harde schijf als hij al werkend naar beneden dondert omdat je elastieken uitgedroogd zijn en barsten....

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Stylax schreef op 12 October 2003 @ 22:39:
[...]

Hmjah je hebt gelijk ik had ze ook een keer voorbij zien komen. Ik wil denk ik ook dempingsmatten gaan kopen, maar als ze niet helpen koop ik denk ik ook een swing voor mn hdd of zo een plastic omhulsel waar FunFair het over heeft.

Van welke merk heb jij dempingsmatten?
Ik was van plan Akasa pax mate's te kopen
ik heb zelf ook askala, maarja me case trilt nog een heel klein beetje, en het geluid wordt wel iets minder irritant, de swings zou ik er ook meteen bijkopen.

suc6n :)

• Race Eend
  • Laatst online: 17-12-2023
De Vantec Vortex HDD Cooler is echt een mooi apparaatje. Verschillende reviews over gelezen. Regelbare fan en goede stille behuizing :) Mooie is dat ie een speciaal koelsysteem heeft en niet zo'n kleine 40mm fannetje (wat ook nog eens veel lawaai maakt)

Afbeeldingslocatie: http://www.vantecusa.com/images/image-vtxc01sl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vantecusa.com/moreimage/images/vtxc01_image01.jpg

Download de videoreview hier (incl geluidstest)
http://www.xpcgear.com/li...ew-358-vortex-03-256k.wmv

Ik heb hem nog niet in pricewath gezien. Maar in mn volgende pc gaat ie zeker komen! (alleen dan de zwarte versie hiervan). Dat met een stille seagate sata schijf moet toch een stille en koele hdd opleveren d8 ik zo.

• Dark Blue
  • Laatst online: 28-11 22:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wat ik me afvraag over geluidsdemping voor je HD...
Kijk ik heb m gewoon in een inschuifbakje (:?) zitten, maar ik heb er eentje aan metaalstripjes onder hangen (zie kleine mods topic) ... en omdat dat net een millimeter wijder is, zou ik daar rubber ringetjes tussen kunnen proppen. Dat is een 20 gig en die wordt aan de zijkanten niet zo warm.
Maar ik heb een 80 gig dus in dat bakje liggen, en ik kan wel een stuk rubber vel ofzo halen, maar als ik dat onder de harddisk leg, gaat dat dan niet smelten of vastplakken, of nog erger, smeulen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 23:41
Dark Blue schreef op 14 October 2003 @ 12:14:
Wat ik me afvraag over geluidsdemping voor je HD...
Kijk ik heb m gewoon in een inschuifbakje (:?) zitten, maar ik heb er eentje aan metaalstripjes onder hangen (zie kleine mods topic) ... en omdat dat net een millimeter wijder is, zou ik daar rubber ringetjes tussen kunnen proppen. Dat is een 20 gig en die wordt aan de zijkanten niet zo warm.
Maar ik heb een 80 gig dus in dat bakje liggen, en ik kan wel een stuk rubber vel ofzo halen, maar als ik dat onder de harddisk leg, gaat dat dan niet smelten of vastplakken, of nog erger, smeulen?
ligt aan het soort rubber.. maar idd goede vraag..
kep ooit is mn 80 gig vast gehad nadat er zeer heftig van geleeched was.. en ik verbrande me fikken bijna :X liet em nog net niet vallen...

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

PilatuS schreef op 13 October 2003 @ 12:23:
ik heb mij hd's op een stuk schuimrubber liggen, en dit werkt zeer goed vrijwel al het geluid is weg
Word de hdd dan niet super warm ???

Verwijderd

Unicron schreef op 12 October 2003 @ 12:13:
Wat bedoel je precies met 'whine'?

Ik heb 2 x IBM120GXP 80GB erin en die maken het meeste geluid van mijn hele kast. Ook wanneer ze niets te doen hebben, gewoon, alleen als als ze aanstaan.

Het is een geluid dat het midden houdt tussen fluiten en zoemen. Ik heb de hele kast al geisoleerd met noppenschuimrubbermatten, maar dat helpt niet zoveel.

• Dark Blue
  • Laatst online: 28-11 22:14

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 14 October 2003 @ 14:14:
[...]

Schuimrubber is toch puur synthetisch? plakt dat niet?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 14:14:
[...]

nee hoor dat valt best mee, ik heb er 1 - 80mm fan op @ 7 volt op staan en daamee worden ze onder de 40 graden
Pagina: 1