DocType probleem IE6

Pagina: 1
Acties:

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
Heb een vreemd probleem met me doc types. Wil graag een correcte doctype gebruiken om in standards-compliant mode te werken (enerzijds omdat ik wat dat betreft een freak ben, anderzijds omdat opera anders me pagina verkeerd weergeeft).

Als ik een doctype opgeef met een url (html 4.01 transitional of strict maakt niet uit) zijn moz, fb en opera blij met me, ie5 boeit het niet, maar ie6 verkloot layout :(
Gebruik ik transitional zonder url, dan is ie blij, moz doet het wel ok, zij het buiten de standards compliant mode, en opera geeft verkeerd weer.

Zou zelf ie6 als veroorzaker zien; heb al geprobeerd de doctype met url op verschillende manieren weer te geven, (ala w3c met spaties; zonder spaties; alles op een regel) maar het wil niet baten..

gebruik nu
code:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

maar zou dus graag iets van dit van maken..
code:
1
2
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
        "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

iemand enig idee hoe ik dit nasty probleem kan oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door BetuweKees op 12-10-2003 02:49 . Reden: tikfoutje ]

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Geen URL in de doctype zetten :P

Het is een bekend probleem, het enige wat je zou kunnen doen is serverside (met bijvoorbeeld PHP) de browser kunnen checken en aan de hand daarvan de juiste doctype neerzetten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Inderdaad een IE6 bug; zelf gebruikt ik meestal ook een doctype zonder link - dat krijg ik in de meeste browsers wel goed.

Ik moet meteen weer aan dit artikel denken... :(

Intentionally left blank

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

Topicstarter
crisp schreef op 12 oktober 2003 @ 12:21:
Ik moet meteen weer aan dit artikel denken... :(
inderdaad.. vond het wel apart dat artikel te lezen aangezien ik net een aantal dagen ervoor maar weer eens de png petitie heb ondertekend..

Denk dat ik dan maar iets van een server side oplossing ga doen, maar als er iets vies is dan is het wel server side browser detection.. *zucht*

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Verwijderd

Ik heb er niet echt last van, want ik gebruik alleen simpele dingen in CSS enzo. Soms wel irritant dat je sommige dingen niet kan doen, maar het scheelt enorm in de tijd die je moet besteden aan het "debuggen" van je layout.

OK, enerzijds is het natuurlijk een zwaktebod :( maar het gaat uiteindelijk toch om het resultaat (en tijd is geld).

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Tijd is geld, maar als je je een beetje in css verdiept kan je, ook met de beperkingen van ie5 en 6, prima gebruik maken van css (hoewel beperkt) en zo sneller dan "vroeger" tot het beoogde resultaat komen. Je moet er alleen ff mee om leren gaan, je kan niet verwachten dat je van de ene op de andere dag weet wat css1 2 en 3 doen. Maar uiteindelijk is het sneller en beter.

IE ondersteunt een groot deel niet, maar heel veel ook wel, en dat is zonde om links te laten liggen. Beetje OT verder :P maargoed.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Begrijp me niet verkeerd. Uiteraard gebruik ik CSS. Alleen voor zaken als bijvoorbeeld horizontale layout gebruik ik geen CSS (float wordt nog niet goed genoeg ondersteund, te veel bugs). Let wel: het gaat hier om de ondersteuning, implementatie en afwezigheid van bugs bij de belangrijkste browsers.

Enne, OT :?

• Clay

Clay

cookie erbij?

Ja :P 't gaat er toch niet om wel of geen css te gebruiken, daar zijn al zoveel discussies over geweest. vandaar ot. Vind het trouwens maar een rare bug, de url in de doctype als bug. Dat dat dan in IE6 wel van invoed is en in IE5 niet kan ik me dan wel weer voorstellen, voor zover ik weet doet 5 helemaal niets met doctypes.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik had toevallig ook pas een maf iets in IE6 en naar tijden zoeken (samen met McV) bleek het uiteindelijk ook aan de URL te liggen.. die eruit en mijn CSS klopte met wat ik zag. Maar dan zit je wel lang te zoeken..

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Clay

Clay

cookie erbij?

Is dit alleen bij een html 4 doctype trouwens? Ik ken het hele probleem niet namelijk, gebruik zelf alleen xhtml transitional en strict doctypes

?

Verwijderd

IE6 kan in twee modus werken, nl. old school (IE5) en css compatible (yeah right). Het hangt af hoe je doc-type declaratie eruit ziet. Op MSDN staat hierover een overzicht van doctypes met het daaraan gekoppelde gedrag. Aangezien doorklikken moeilijk is, hier even een paste van de belangrijkste tabel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Label Definition URL present URL not present 
No !DOCTYPE present,   Off, Off 
HTML (No Version Present),   Off,  Off 
HTML 2.0, ,  Off, Off 
HTML 3.0, ,  Off, Off 
HTML 3.2, ,  Off, Off 
HTML 4.0, No Definition Present, On, On 
HTML 4.0,  Frameset, On, Off 
HTML 4.0, Transitional, On, Off 
HTML 4.0, Strict, On, On 
XHTML, ,  On, On 
XML, ,  On, On 
Unrecognized !DOCTYPE, ,  On, On

Je kunt trouwens gemakkelijk testen met IE6:
javascript: void alert(document.compatMode);

Dave Hyatt heeft over deze techniek een aardig stukje geschreven.

Maar zijn er nu echte bugs gevonden met de DocType, of is het gewoon dat je last hebt van het gewijzigde gedrag...
Pagina: 1