Toon posts:

Windows schijf, wel gemount, geen dirs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist Mandrake 9.2rc2 geïnstalleerd en zoals gewoonlijk werkt alles weer goed. (m'n refresh wil niet hoger dan 75Hz maar ala)

Als ik echter mijn FAT32 partitie met gedownloade dingen wil benaderen lukt dat niet. Ik zie de schijf wel, en zelfs de bestanden die er op staan maar ik kan er niets mee. De directories die er op staan herkend Mandrake ook niet als zodanig, maar als bestanden. Nautilus vroeg me zelfs of ik een actie wilde associëren met het openen van dat type bestand...

Iemand enig idee wat hier aan de hand is? M'n systeem is nogal kreupel als ik niet bij mijn MP3's kan :P

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Je normale gebruiker heeft geen rechten om de bestanden op die FAT32 schijf te benaderen, als je met root een kijkje neemt op die mount zie je gewoon je hele partitie weer. In je /etc/fstab kun je de manier waarop die schijf gemount wordt aanpassen.

code:
1
/dev/hdb1  /mnt/w  vfat  uid=1000,gid=100,users,exec  0 0

..bijvoorbeeld als je een gebruiker met id 1000 en groep id 100 (deze nummers staan in /etc/passwd) als eigenaar wil opgeven van die FAT partitie, maar je kan alle kanten op. Kijk eens naar man mount en de opties user, users, exec etc.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt ook gewoon de namen opgeven, je hoeft niet beslist nummers mee te geven...

Verwijderd

Topicstarter
Freak_NL schreef op 12 October 2003 @ 00:19:
Je normale gebruiker heeft geen rechten om de bestanden op die FAT32 schijf te benaderen, als je met root een kijkje neemt op die mount zie je gewoon je hele partitie weer. In je /etc/fstab kun je de manier waarop die schijf gemount wordt aanpassen.

code:
1
/dev/hdb1  /mnt/w  vfat  uid=1000,gid=100,users,exec  0 0

..bijvoorbeeld als je een gebruiker met id 1000 en groep id 100 (deze nummers staan in /etc/passwd) als eigenaar wil opgeven van die FAT partitie, maar je kan alle kanten op. Kijk eens naar man mount en de opties user, users, exec etc.
Bedankt voor je reactie.
Ik dacht eerst dat ik er niets aan had, aangezien ik onder root de bestanden ook wel kon zién maar niet benaderen. Nu heb ik echter wel even in de fstab gekeken en bij mij stond er iets bij van characterset=utf8 (ofzo) die heb ik weggehaald. En natuurlijk een paar meer users toegang gegeven. Nu lijkt het perfect te werken!

Waarschijnlijk kreeg ik de melding (onder root) "cannot open file" omdat de characterset verkeerd stond :?

/me is blij, nu alleen het geluid nog :)