Onschuldig tot tegendeel bewezen is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Dit topic naar aanleiding van dit topic

Dit topic wordt gesloten omdat het eventueel zou kunnen zijn dat de TS (xpBox), iets zou kunnen doen wat illegaal is. Er wordt in het topic geen wordt gerept over welk stuk software het gaat.

Dit slotje lijkt mij eigenlijk best wel onzinnig omdat het er toch niet om gaat om welk stuk software het gaat, maar of het uberhaupt mogelijk is en hoe. Het doet er dan toch verder niet toe wat de TS er mee wil :?

De techniek hierachter lijkt me ook niet illegaal, of zie ik dat verkeerd :?

het is niet mijn topic en ik hoef hem verder ook niet open te hebben, dus geen mail adressen enzo

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-10 16:33

Arno

PF5A

Ik kan me de reactie van Rafe wel voorstellen. GoT kan in de problemen raken als er illegaal spul wordt gepleegd. Persoonlijk zou ik even de reactie van de TS hebben afgewacht voordat ik het zou sluiten ;)

Nu is het voor niemand duidelijk wat de exe is waar de sound uitgehaald moet worden.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
In princiepe maakt het geen bal uit of de TS duidelijk maakt om wat voor bestand het gaat. De TS doet misschien dan wel iets legaals maar iemand anders zou het weer voor illegale dingen kunnen gebruiken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 16:20

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Misschien een beetje offtopic, maar het eigenlijk onderwerp van het topic is op te vatten als decompilen. (als ik het goed heb begrepen). In PW kwam dit onderwerp een tijdje terug vaker naar voren en daarom is er eea over verschenen, met argumentatie.

Zie hiervoor: PW-FAQ: Openmaken van exe's, mag dat?

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 12-10-2003 00:29 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 17:40

BrZ

De topicstarter wordt toch ook niet gestraft ofzo?
Het topic wordt gesloten omdat het in de meeste gevallen wel om illegale zaken gaat. Daarnaast zegt Rafe dat de TS hem mag mailen om te bespreken of het in dit geval wel kan. Ik zie dus geen probleem eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Het topic wordt gesloten omdat het in de meeste gevallen wel om illegale zaken gaat
Dat gaat voor bijvoorbeeld Kazaa dan ook op. 99% van de gebruikers doet hier illegale dingen mee (uploaden).
Daarnaast zegt Rafe dat de TS hem mag mailen om te bespreken of het in dit geval wel kan.
Dat klopt dus ook niet want een volgende gebruiker kan het voor illegale dingen gebruiken.

Daarnaast gaat dit topic niet echt over dat specifieke topic, maar meer over het feit dat er bij voorbaat wordt aangenomen dat het voor illegale dingen wordt gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Glashelder op 12-10-2003 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Daarnaast krijg je anders ook nog een aantal 'het mag niet' 'welles' 'nietes' reacties en dat schiet ook niet echt op :)

offtopic:
Dat er toch ook buiten GoT al veel over te vinden is zal ik trouwens niet over beginnen :P

Even mailen lijkt me geen probleem, dan kan het altijd nog gewoon weer verder gaan als duidelijk is waar het over gaat :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
@ gorgi_19: ik zou zweren dat er een samenvatting van dat stukje uit de P&W FAQ in de GoT FAQ stond, dus ik handelde er ook naar. Ik had het er ook al met F_J_K over, en hij wist met de search [rml]OProg in "[ PW] decompile"[/rml] omhoog te halen, maar kennelijk is dat er uit gehaald :?

Verder had ik 'm gesloten omdat het hoogstwaarschijnlijk over het illegaal openslopen van een topic gaat ja. Als iemand vraagt hoe hij met Red Alert 2 het plotseling opblazen van gebouwen kan verhelpen, gaat die vraag in SPV hoogstwaarschijnlijk ook dicht.
Dat de gebouwen dan exploderen is een soort easter-egg als de game detecteert dat de versie niet helemaal legaal is in Westwoord games. Maar het kan ook zijn de je CD gewoon gaar is, en dat de game daardoor dat doet. CDs omruilen en het werkt gewoon.

Zo zijn er wel meer grensgevallen of het wel of niet mag. Sony Copy Control is bijvoorbeeld dichtgegaan omdat het omzeilen van de kopieerbeveiliging niet is toegestaan @ GoT. Maar wettelijk gezien mag je wel een backup maken voor thuis gebruik... waar leg je de grens?

Het is dus een geval dat ligt in een vrij grijs gebied waar het imho waarschijnlijker is dat het illegaal is. Maar kan de TS aanneembaar maken voor mij en mijn collega's dat hij niet een EULA of iets anders schendt dan gaat dat topic meteen weer open :)

Ik had het topic ook met een andere sluitreden kunnen dichtdoen, hij geeft iig niet aan dat hij zelf wat heeft gezocht terwijl hij de keywords best weet, als je de topic titel zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kortom, de topicstarter had dat topic helemaal niet moeten openen, omdat hij niet wist of het mocht. Vraag het dan, en wel vóór je een topic opent.

Zó moeilijk is het allemaal niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Met Red Alert 2 geef je aan met welk stuk software je het wilt doen. Dan weet je zeker dat het illegaal is. De TS geeft hier zelf niets aan, maar vraagt alleen of het mogelijk is en hoe. Dat je er illegale dingen mee kan doen lijkt me niet echt belangerijk aangezien het ook voor legale toepassingen kan zijn.

Zoals hierboven genoemd kan een 2e gebruiker er iets illegaals mee doen.

Je kan met CD writers ook nog steeds illegale dingen doen, zoals kopieren en verkopen van illegale kopieen. Zelfde geld voor films. Vragen over het rippen van een DivX worden ook niet gesloten omdat je er illegale dingen mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dual-zip..... lees dat stukje in de PW-faq eens. Een duidelijk stukje van cutter. Als je dat legt naast de startpost uit het gesloten topic zie je dat wat de topicstarter daar wil niet in overeenstemming is met de wet.

je vergelijking met kazaa klopt dus niet. bij kazaa is niet het programma of het uitwisselen zelf illegaal maar het uitgewisselde. Terwijl in het bovengenoemde geval de techniek zelf al illegaal is.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch heeft dual-zip gelijk, met een brander kan je ook nog van alles doen, en deze jongen(of meisje) vraagt gewoon hoe die een exe kan decompilen.
Voor het zelfde is het zijn eigen exe, of een exe van een freeware progje, en hoe je een exe decompiled is op zich niet illigaal.
Jullie brengen wel op de frontpage hoe je met een stift een kopieerbeveiliging kan omzeilen, maar als iemand een topic opent hoe je een exe decompiled, mag het niet :?
In de half-live source only topic, wordt notabene bijna in vertelt hoe je de source compiled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

JE kan ook vragen hoe je het wacthwoord van een eigen word document kan kraken en geen illegale dingen ermee doen, je kan ook vragen naar mp3's waarvan je zelf de cd al hebt, dat is ook niet illegaal om te downloaden, je kan ook vragen of iemand een cd key voor je heeft, omdat jouw hoesje van Halflife in de storm verwoest is...

Allemaal toestaan tot het tegendeel bewezen is? Don't think so... Op het forum staan we niet toe dat er dingen gezegd of uitgelegd worden over hoe je zaken kraaktm hoe je proxy';s omzeilt en meer van dat soort dingen.

En het "waarom mag je dan wel praten over kazaa" argument is nu wel echt zo oud als de weg naar rome. Een discussie over een programma waarmee je wat illegaals kan doen is iets anders dan een precieze uitleg hoe je mogelijk iets illegaals kan doen. Dat verschil vinden wij in elk geval groot genoeg. Wij willen niet dat mensen die kwaad in zin hebben uitleg op ons forum kan vinden.
Jullie brengen wel op de frontpage hoe je met een stift een kopieerbeveiliging kan omzeilen, maar als iemand een topic opent hoe je een exe decompiled, mag het niet
In de half-live source only topic, wordt notabene bijna in vertelt hoe je de source compiled.
Dat is ook pas 600 keer uitgelegd, op de frontpage is de inhoud goed gemonitord (een eigen redactie enzo), op het forum houden we het expres veel strakker en dat werkt goed (op periodiek zinloos herhalend geklaag zoals dit na dan).

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 12-10-2003 13:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 08:52:
Toch heeft dual-zip gelijk, met een brander kan je ook nog van alles doen, en deze jongen(of meisje) vraagt gewoon hoe die een exe kan decompilen.
Voor het zelfde is het zijn eigen exe, of een exe van een freeware progje, en hoe je een exe decompiled is op zich niet illigaal.
lees de wet, reverse engineering is verboden tenzij....
Aangezien er van een tenzij niks blijkt, en het ook nog eens niet te controleren is is het verstandiger om het niet toe te staan. Dit dus puur om het feit dat het in principe gewoon al verboden is. Dit (nogmaals) in tegenstelling tot het gebruik van kazaa en branden van CD's.
Jullie brengen wel op de frontpage hoe je met een stift een kopieerbeveiliging kan omzeilen, maar als iemand een topic opent hoe je een exe decompiled, mag het niet :?
Compilen is dan ook niet bij wet verboden. Het verhaal rond Half Life 2, is best gecompliceerd qua wat er nu wel en niet mag. De kans dat het in bezit hebben van die code illegaal is acht ik vrij klein. (In Nl is namelijk het downloaden van illegaal materiaal niet direct strafbaar, het aanbieden wel... en ook middelen tot aanbieden...(zoals een link naar de software) echter wel.)

En tot slot op de FP gelden iets andere regels dan op het forum. Dit heeft te maken met dat de FP een strakkere controle heeft op wat en hoe het gezegd wordt...

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Pagina: 1