[Financiën] Excel sheet, nieuw of vage bewerken...

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een "programma" (mag ook sheet zijn) waarin ik mijn persoonlijke geld rompslomp in kwijt kan. Ben slecht met geld en lijkt me dus wel handig om de bonnetjes eens in te voeren en te kijken waar ik alles aan uitgeef.

Nu had ik dus enorm lopen zoeken en denk dat programma's als money en zooi van davilex veel te complex zijn. Excel leek me wel oke, maar goed verder als SOM kom ik ook niet echt.

Nu kom ik dus een bestand tegen (jaja, op computer idee.nl) CIDKasboek.xls. Eenmaal geopend leek me dat wel wat.
Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zitten pull-downlistjes in (voor de categorie van uitgave/inkomsten) en die wil ik dus ff bewerken voor mijn needs. Maar ik kan nergens die items vinden!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Die voer je dus zelf in
Je kunt in Excel een kolom dusdanig aanmaken, dat je kunt selecteren uit alle al eens ingevulde waarden in die kolom. ('k weet even alleen niet meer hoe)

Gevonden:
Gebruik: /tools/options/custom list.
Dan kun je je eigen lijstje aanmaken.
Met de functie import, kun je waardenn uit een kolom gebruiken voor je eigen lijstje.
Wil je een waarde kiezen, dan st je in de lege cel (eerstvolgende rij, de voorgaande rijmoet gevuld zijn met een waarde), rechter muistoets, en dan kies je uit het submenu "pick from list", en kun je je eigen lijstje, en een waarde uit dat lijstje kiezen.

[ Voor 61% gewijzigd door Brothar op 12-10-2003 00:17 ]

eagle

• iAR
  • Niet online
Brothar schreef op 12 oktober 2003 @ 00:04:
Die voer je dus zelf in
Je kunt in Excel een kolom dusdanig aanmaken, dat je kunt selecteren uit alle al eens ingevulde waarden in die kolom. ('k weet alleen niet meer hoe)
Nee het is dus niet zo'n data filter. Het is zo'n besturingselement!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Zie mijn edit van eerste posting.
Ik zie nu de sheet van CID; het lijkt erop dat zij , zoals boven aangegeven, de lijstjes uit kolom J halen.

[ Voor 86% gewijzigd door Brothar op 12-10-2003 00:29 ]

eagle

• iAR
  • Niet online
Dat dacht ik ook, maar nee. Wel is het zo dat als je wat nieuws toevoegd in de E kolom dat het in de J kolom komt, maar niet in het menu. Ook als je iets uit de J kolom renamed dan zie je dat niet in het menuutje terug.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Nee, andersom: in K wordt gekeken of J overeenkomt met E :)

De originele lijst staat in het werkblad Jaar. Hie je dit ziet: doe op zo'n cel Data --> Valideren, dan zie je dat de lijst in bereik BIJ staat, welk dus in Jaar staat.

Deze aanpassen is eenvoudig, pas wel een beetje op dat je in alle tabbladen de totalen ook moet aanpassen, plus de al ingevulde cellen zoals in het voorbeeld Abonnementen op 3-1.

offtopic:
Hmm, ze hadden het best wat netter kunnen doen als ik onder Alt-F11 de bladbenaming en bijv. lege functies zie. Maar verder wel handig gedaan :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• iAR
  • Niet online
Ah kijk nu heb ik hem door (ben een medium leek met excel, maar ik leer :D) Als kan ik de link tussen het blad "jaar" en de pull-down menu's niet helemaal zien :( Maar goed....

Ik kan de items in dat tabblad een andere naam geven, dan veranderen ze ook in het menu. Ik moet dan nog wel alle maanden de grote lijst veranderen. Dit heeft verder geen gevolgen voor berekeningen. Is that correct?

Ik kan ook items verwijderen, dan moet ik dat ook in de maanden doen. Ook dan veranderd er niks in de berekeningen engaat alles goed. Is that correct?

Als ik dan vervolgens een nieuw item wil aanmaken in "jaar", moet ik vervolgens in alle bladen dat veranderen en alle formules opnieuw invoeren in elke maand. Te veel werk, niet doen dus, maar... is that correct?

Ik kan bij elke maand boven in de (zeg maar) maxima van uitgaven veranderen als de formule maar klopt (goede items berekenen). Deze bedragen neemt ie dus mee in "verwacht eindsaldo". Corrrect?

Uiteindelijk ga ik het wel snappen.... O-)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

zerosignal schreef op 12 October 2003 @ 15:56:
Ah kijk nu heb ik hem door (ben een medium leek met excel, maar ik leer :D) Als kan ik de link tussen het blad "jaar" en de pull-down menu's niet helemaal zien :( Maar goed....
Verander wat in Jaar en kijk naar de dropdown menu's ;)
En de link zelf is dus via Valideren gelegd en aan te pasen, terwijl genoemde bereiken zijn te vinden linksboven waar A1 staat als je in Cel A1 zit.
Ik kan de items in dat tabblad een andere naam geven, dan veranderen ze ook in het menu. Ik moet dan nog wel alle maanden de grote lijst veranderen. Dit heeft verder geen gevolgen voor berekeningen. Is that correct?
In Jaar, in alle al ingevulde gegevens en in Alle Maanden.
Ik kan ook items verwijderen, dan moet ik dat ook in de maanden doen. Ook dan veranderd er niks in de berekeningen engaat alles goed. Is that correct?
idem: overal verwijderen - al is in principe in Jaar en de ingevulde gegevens genoeg, op de overige plaatsen zal dan vanzelf 0 verschijnen omdat het niet meer kan worden gevonden.
Als ik dan vervolgens een nieuw item wil aanmaken in "jaar", moet ik vervolgens in alle bladen dat veranderen en alle formules opnieuw invoeren in elke maand. Te veel werk, niet doen dus, maar... is that correct?
Formules invoeren: nee, copy/paste is genoeg. Te veel werk: het moet 14 keer, maar ook hier is het copypaste werk. De bestaande wijzigen is natuurlijk makkelijker maar amper minder werk. Wel eenmalig dus geen groot probleem lijkt me.
Je kunt trouwens vrij makkelijk een VBA macro maken die een item toevoegt of verwijderd, maar dat lijkt me nog wat overkill :P
Ik kan bij elke maand boven in de (zeg maar) maxima van uitgaven veranderen als de formule maar klopt (goede items berekenen). Deze bedragen neemt ie dus mee in "verwacht eindsaldo". Corrrect?
De vier items F1-F4 zijn je budgetten (en zo alvast ingeplande kosten) voor die items. Verwacht eindsaldo is (totale inkomsten) -/- (tot. uitgaven), eindsaldo = (ink. t/m vandaag) -/- (uitgaven t/m vandaag), als je de formules goed leest.

Het enige dat je aanpast als je aanpassingen eenmaal af zijn, zijn je beginkas in Januari, evt. de budgetten en de inkomsten en uitgaven.
Uiteindelijk ga ik het wel snappen.... O-)
:P
Het zit allemaal goed logisch in elkaar, speel er een tijdje mee, kijk welke formules waar staan (druk af en toe op F1 om te zien welke formule wat doet) en je komt er goed uit geloof ik. Zet af en toe wat op 0 of heel hoog en zie wat er in de getallen verandert. Bewaar wel een backup als je gaat aanpassen ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• iAR
  • Niet online
Thanx very much so far, ik ga weer aan de slag! :)

• iAR
  • Niet online
Yo, weer een vraagje.... :P

Nu ben ik dus op een nieuw tabblad (gekopieerd van "jan") bezig voor een andere statestiek lijstje. Het blad heeft verder precies dezelfde layout enzo...

- Hoe kan ik nu het lijstje uit de B en E rij (alleen op dit blad!) veranderen? Dat lukt me dus niet :? Rij B en E moeten dus nu hetzelfde lijstje hebben met nieuwe items...

- En dan de balk aan de rechter kant, welke alles optelt. Die zelfde balk moet nu op én aftellen. Op dat blad staat bijvoorbeeld een afschrijving voor auto, zeg 50 euro. En een bijschrijving van 100 euro. Dan moet dus in die balk 50 euro komen te staan.
Hij telt de dingen op met =SOM.ALS(E:E;J14;G:G) oftewel als in kolom E J14 voorkomt tel dan van die rij G bij elkaar op. Nu moet die formule dus zo worden:
(als in kolom E J14 voorkomt tel van die rij G bij elkaar op) minus (als in kolom B J14 voorkomt tel dan van die rij D bij elkaar op)
Dan zou je dat effect krijgen, maar ik krijg die formulie niet goed :(

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

zerosignal schreef op 12 October 2003 @ 18:24:
- Hoe kan ik nu het lijstje uit de B en E rij (alleen op dit blad!) veranderen? Dat lukt me dus niet :? Rij B en E moeten dus nu hetzelfde lijstje hebben met nieuwe items...
F_J_K schreef op 12 oktober 2003 @ 11:44:
doe op zo'n cel Data --> Valideren, dan zie je dat de lijst in bereik BIJ staat, welk dus in Jaar staat.
Daar dus een ander bereik selecteren :Y)
(Deze twee dus naar dezelfde named range verwijzen).
Hij telt de dingen op met =SOM.ALS(E:E;J14;G:G) oftewel als in kolom E J14 voorkomt tel dan van die rij G bij elkaar op. Nu moet die formule dus zo worden:
(als in kolom E J14 voorkomt tel van die rij G bij elkaar op) minus (als in kolom B J14 voorkomt tel dan van die rij D bij elkaar op)
Dan zou je dat effect krijgen, maar ik krijg die formulie niet goed :(
Gaat niet zo makkelijk in 1 forumule, veel makkelijker is een kolom toevoegen die D-G doet, want dat is precies wat je bedoelt: de kosten behorend bij de opbrengsten. Al zou ik dit niet zo doen als deze niet compleet zijn gekoppeld - en dan nog niet: waarom zou je? Een Huishoudopbrengst bij BIJ en een Huishoudenkosten bij AF is dan logischer. Nu al data samenvoegen betekent enkel dat je er later geen gegevens meer uit kan halen. Maar goed; SOM.ALS(E:E;J14;G:G)-SOM.ALS(B:B;J14;D:D) doet precies hetzelfde aangezien het om totalen gaat, natuurlijk moet dan wel J14 EN bij BIJ staan en bij AF :)

Maar goed, dit is eigenlijk allemaal het beste zelf uit te zoeken door gewoon te proberen en zoals bij die named ranges / genoemde bereiken en de werking van valideren via de online help: een paar uur stoeien is erg leerzaam ;)

• iAR
  • Niet online
Ah, in eens zie ik het. Ik wist dus niet waar ik die lijst naam moest maken, maar dat heb ik nu gevonden. *oops*

Ik heb dus nu inderdaad twee kolomen gemaakt die op en aftellen. Die kolommen heb ik verborgen en in een zichtbare heb ik het verschil.... ziet er wel netjes uit.
TNX :)
Pagina: 1