Toon posts:

[MySQL] Hoe kan ik het beste...

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer te bedenken hoe ik het beste/snelste resultaat kan krijgen uit mijn database met het minste serverload. Ik heb het volgende 'probleem':

Stel voor ik heb een tabel 'users' met de login info en gegevens van elke user (~10 velden). En elke user moet in staat zijn 'topics' toe te voegen (ook weer ~10 velden per topic). Ik wil dat als een user inlogt, alle topics die hij/zij heeft worden gelist. Er is geen maximaal aantal topics dat toegevoegt kan worden.

Nu zit ik te denken aan een 'users' tabel, en een 'topics' tabel met het veld 'owner' waar het user id van de user staat. Maar dan zit ik met een probleem: hoe kan ik nu alleen de topics selecteren/listen van 1 user zonder alle rows te doorlopen door middel van 'if (owner == user) { list topic }'? Of is dit de enigste optie? Nee toch..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 23:53 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

ooit gehoord van de WHERE clausule in een sql statement?

en over de performance: indexen goed zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door gorgi_19 op 11-10-2003 23:53 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dus ik doe 'where owner = user', maar wat doe ik dan met het resultaat? Het zal dan immers een aantal topics zijn met elk 10 velden, hoe selecteer ik bijv 1 veld uit iedere topic?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 23:57 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 23:56:
Ah, dus ik doe 'where owner = user', maar wat doe ik dan met het resultaat? Het zal dan immers een aantal topics zijn met elk 10 velden, hoe selecteer ik bij 1 veld uit 1 topic?
Sorry, maar je mist volgens mij echt de basis van SQL; sterker nog je hebt er volgens mij nog nooit van gehoord. Je kan het beste

http://www.w3schools.com/sql/default.asp

gaan doornemen. De eerste drie onderdelen (Introductie, Select en Where) zijn de zaken die je nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door gorgi_19 op 12-10-2003 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 11 oktober 2003 @ 23:57:
[...]

Sorry, maar je mist volgens mij echt de basis van SQL; sterker nog je hebt er volgens mij nog nooit van gehoord. Je kan het beste

http://www.w3schools.com/sql/default.asp

gaan doornemen.
Ja misschien, plus mijn vraagstelling was een beetje ongelukkig, vandaar de edits. Wat ik dus bedoel: SELECT inhoud FROM topics WHERE owner=user

En dan wil ik dus de 'inhoud' veld van de 1e, 2e en 3e topic van die user krijgen.

• gorgi_19

gorgi_19

Wat denk je dat het resultaat is van die query? Voeg er een ORDER BY op datum, evt. in combinatie met een LIMIT aan toe om hem nog wat 'scherper' te stellen.

[ Voor 58% gewijzigd door gorgi_19 op 12-10-2003 00:05 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Allereerst: ***** Lees dit! Over topictitels in P&W *****

Ten tweede: http://www.sqlcourse2.com/

Ten derde: dit is dus echt te basic om een topic over te hebben :)

Professionele website nodig?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.