Toon posts:

[Delphi] Databse (mysql) omzetten naar iets

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een database die ik via PHP gevuld hebt (MySQL) omzetten naar een ander database type wat makkelijk vanuit Delphi te bereiken is. Zelf heb ik niet veel ervaring met Delphi maar we moeten straks door iemand een programma laten bouwen dat gebruik maakt van die MySQL database.

Is het mogelijk om een MySQL database om te zetten naar een ander formaat, zo ja hoe? Of kan je ook heel simpel MySQL gebruiken?

Bedankt

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom zou je geen MySQL kunnen gebruiken?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet , Misschien omdat een programmeur het fijner vind om met een ander formaat te werken? Ik weet niet hoor, In de tijd dat ik met delphi en mysql speelde vond ik het maar lastig omdat je er een aparte class oid voor nodig had.

Edit: en omdat het niet automatisch ondersteund word? We willen het namelijk op CD zetten.. En voor MYSQL moet je licenties betalen...

Edit2: De cd-rom moet zonder internet verbinding werken. Dus de database moet zelf ook op de cd staan. Het moet wel zo zijn dat we het programma eerst naar de HDD installeren.. dus drivers installeren is geen probleem!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 23:38 ]

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 22:09

Delphi32

Heading for the gates of Eden

http://www.ems-hitech.com/index.phtml
Als je nou Interbase of Firebird als database platform neemt, kun je bij dat bedrijf een setje trials downloaden die je in staat stellen je MySQL over te zetten naar Interbase/Firebird.
Maar ik zou eerst eens goed kijken welk db platform je nou eigenlijk wel wilt. Trouwens, als je een db op een CD-ROM wilt krijg je nog een probleem: cd is read-only :P. Dus niet alleen je drivers moeten geïnstalleerd, ook de db moet van de CD-ROM naar de hd. Ik ken niet veel databases die het leuk vinden om op een read-only medium te staan. Misschien dat je wat met Paradox kan vogelen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het moet ook read-only zijn.. HEt is een soort encyclopedie... Dus straks gaat iemand iets in delphi/ c++ oid proggen die alles inleest.. er hoeft niets geschreven te worden.

Verwijderd

http://www.ibphoenix.com/downloads/qsg.pdf

"You can mount a read-only database on a CD-ROM drive but you cannot run Firebird server from one"
-- Pagina 4

http://community.borland.com/article/0,1410,27005,00.html
-- Onder het kopje "Read Only Databases"

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Waarom zou je de data overzetten ?

Delphi is slechts een front-end. Via ODBC (dus een koppeling vanuit Delphi) moet je MySql kunnen blijven gebruiken.
Wil je per sé een andere database, en zo ja welke, dan is er volgens mij een "dump"-functie in Interbase (= de database van Borland, die volgens mij bij Delphi professional wordt bijgeleverd), waarmee je volgens mij de data van de ene databse in de andere kunt "overpompen".

[ Voor 9% gewijzigd door Brothar op 13-10-2003 00:42 ]

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op 13 oktober 2003 @ 00:35:
Waarom zou je de data overzetten ?
Hier kan ik het wel mee eens zijn.
Delphi is slechts een front-end.
[zeurmodus aan]
Nou, nee dus. Delphi is de ontwikkelomgeving; de applicatie welke je in Delphi bouwt is je front-end
[/zeurmodus]
Via ODBC (dus een koppeling vanuit Delphi) moet je MySql kunnen blijven gebruiken.
Maar als de client waarop de CD gebruikt wordt nou eens niet de beschikking heeft over MySQL-drivers (bijv. OLE DB-drivers of native ODBC-drivers). Ben je mooi de klos. Nou kun je die ook meeleveren natuurlijk op je CD maar vergt weer installatie etc.

Trouwens, je zult ook een MySQL server moeten installeren wil je gebruik kunnen maken van de (readonly DB). Lijkt me niet echt prettig als een of andere applicatie servers gaat installeren!? Ligt er natuurlijk net aan wat je doelgroep is.
Wil je per sé een andere database, en zo ja welke, dan is er volgens mij een "dump"-functie in Interbase (= de database van Borland, die volgens mij bij Delphi professional wordt bijgeleverd), waarmee je volgens mij de data van de ene databse in de andere kunt "overpompen".
Ook InterBase is niet gratis. Bij Delphi worden 5-user ontwikkel licensie meegeleverd en die is niet overdraagbaar aan klanten! Ook hier moet je een InterBase server gaan draaien wat me niet wenselijk lijkt.

Mag ik vragen welke Delphi je gaat gebruiken want dat is nogal bepalend wat betreft je mogelijkheden.
Als je bijvoorbeeld Delphi 7 gebruikt dan staan je allerlei leuke zaken ter beschikking waarbij ik denk aan de volgende oplossingen:
1) Text-based: ok, dit kan ook al vanaf Delphi 1. 't Is maar net wat je er in wilt stoppen natuurlijk. Voor binaire data als plaatjes is dit vrijwel onbruikbaar tenzij je deze gewoon op je file system pleurt.
2) XML-based, mooi gestructureerd en ook nog prima bruikbaar voor andere XML-vretende applicaties (denk aan de nieuwste MS Office); 't is maar net wat je d'r mee wilt doen.
3) Paradox tabellen i.c.m. dbExpress. 'k Weet zo net niet of dit ook read-only benaderd kan worden maar dat lijkt me wel. 't Voordeel van dbExpress is de manier van distribueren. Pleur het op een CD (een extra DLL bij je applicatie) en je bent klaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2003 @ 00:30:
http://www.ibphoenix.com/downloads/qsg.pdf

"You can mount a read-only database on a CD-ROM drive but you cannot run Firebird server from one"
-- Pagina 4
Er is nu ook een Embedded versie van Firebird in de vorm van een enkele DLL.
http://www.delphi4apeldoo...s&task=viewarticle&sid=58

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2003 18:06 ]

Pagina: 1