Hier kan ik het wel mee eens zijn.
Delphi is slechts een front-end.
[zeurmodus aan]
Nou, nee dus. Delphi is de ontwikkelomgeving; de applicatie welke je in Delphi bouwt is je front-end
[/zeurmodus]
Via ODBC (dus een koppeling vanuit Delphi) moet je MySql kunnen blijven gebruiken.
Maar als de client waarop de CD gebruikt wordt nou eens niet de beschikking heeft over MySQL-drivers (bijv. OLE DB-drivers of native ODBC-drivers). Ben je mooi de klos. Nou kun je die ook meeleveren natuurlijk op je CD maar vergt weer installatie etc.
Trouwens, je zult ook een MySQL server moeten installeren wil je gebruik kunnen maken van de (readonly DB). Lijkt me niet echt prettig als een of andere applicatie servers gaat installeren!? Ligt er natuurlijk net aan wat je doelgroep is.
Wil je per sé een andere database, en zo ja welke, dan is er volgens mij een "dump"-functie in Interbase (= de database van Borland, die volgens mij bij Delphi professional wordt bijgeleverd), waarmee je volgens mij de data van de ene databse in de andere kunt "overpompen".
Ook InterBase is niet gratis. Bij Delphi worden 5-user ontwikkel licensie meegeleverd en die is niet overdraagbaar aan klanten! Ook hier moet je een InterBase server gaan draaien wat me niet wenselijk lijkt.
Mag ik vragen welke Delphi je gaat gebruiken want dat is nogal bepalend wat betreft je mogelijkheden.
Als je bijvoorbeeld Delphi 7 gebruikt dan staan je allerlei leuke zaken ter beschikking waarbij ik denk aan de volgende oplossingen:
1) Text-based: ok, dit kan ook al vanaf Delphi 1. 't Is maar net wat je er in wilt stoppen natuurlijk. Voor binaire data als plaatjes is dit vrijwel onbruikbaar tenzij je deze gewoon op je file system pleurt.
2) XML-based, mooi gestructureerd en ook nog prima bruikbaar voor andere XML-vretende applicaties (denk aan de nieuwste MS Office); 't is maar net wat je d'r mee wilt doen.
3) Paradox tabellen i.c.m. dbExpress. 'k Weet zo net niet of dit ook read-only benaderd kan worden maar dat lijkt me wel. 't Voordeel van dbExpress is de manier van distribueren. Pleur het op een CD (een extra DLL bij je applicatie) en je bent klaar.