Toon posts:

Extra firewall met 3 NIC

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op m'n school een extra firewall inzetten.
De bedoeling is dat deze een extra brug vormt tussen de al bestaande firewall en 2 segmenten. Er moeten dus 3 netwerkkaarten in. Hij hoeft in principe alleen de packetjes door te sturen. Op de hoofdfirewall worden dingen verder geregeld (blokken MSN enzo).
Ik wil een Linux flavour. Welke is hier het meest geschikt voor en het snelst opgezet? Ik wil hem in een half uur kunnen installeren en configureren.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
Erm, ik wil niet heel lastig zijn hoor. Maar als jij niet eens weet wat voor Linux distro jouw favoriet is, of hoe je de firewall moet opzetten, denk je dan werkelijk aan een half uur genoeg te hebben om de zooi op te zetten?
Een firewall is toch een deel van de beveiliging van je netwerk, en om dat nou in een half uurtje even af te raffelen (die indruk geef je), lijkt mij een "beetje dom" ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeN op 11-10-2003 23:31 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 23:26:
De bedoeling is dat deze een extra brug vormt tussen de al bestaande firewall en 2 segmenten. Er moeten dus 3 netwerkkaarten in. Hij hoeft in principe alleen de packetjes door te sturen.
Je wil toch eigenlijk een router dan?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Aangezien je in een OS-keuze topic in WOS ook al met Mandrake Linux liep te gooien, MNF bijvoorbeeld..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet heel goed wat ik wil: enkel een router.
Ik gebruik nu ClarkConnect Home en ik heb diverse andere Linux firewalls gedownload (Smoothwall, Netboz, Censornet, IPCop). Ik vroeg me af wie zoiets al heeft draaien, meer niet. ClarkConnect zet ik inderdaad in een half uur op.

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Een extra firewall die alleen pakketjes hoeft door te sturen ?
Klinkt meer als een bridge, of bij meerdere subnetten als een router.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
binnen een half uur kunnen configureren :? en dan ook nog een linx flavour? en je bent niet bekend met linux? :D

waarom de eis om een linux flavour? als je echt binnen een half uur klaar wilt zijn ben je beter af met windows 2000/2003 server en ISA server 2000, dat heb je binnen no-time opgezet, (half uurtje)

het daadwerkelijke finetunen enzo kost natuurlijk wel wat meer tijd, maar goed je hebt dan de basis wel draaien

A wise man's life is based around fuck you

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 23:34:
Ik weet heel goed wat ik wil: enkel een router.
[...]
Misschien dat het dan tijd wordt voor een topictitel + startpost edit? :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bekend met Linux. En ik zal het even tekenen.

bestaande firewall=ClarkConnect--------->NIC1 <--- 2e firewall -- NIC 2 ------> segment 1
-- NIC 3 ------> segment 2
Ik wil dit om m'n hele netwerk fysiek te kunnen scheiden. Eigenlijk zou ik 3 routers/firewalls willen hebben maar dat is wat te veel van het goede. Bovenstaande zou voldoende moeten zijn.
En ik wil graag Linux omdat dat precies doet wat je wil. MS gooit er een hoop extra's in en is niet al te veilig. Bovendien ben ik (nog) niet bekend met ISA server en bovendien heb ik daar een zware machine voor nodig wil het goed lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn toch ook van die Linux routers die vanaf een diskette lopen? Zoiets is in feite voldoende.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 23:45:
Er zijn toch ook van die Linux routers die vanaf een diskette lopen? Zoiets is in feite voldoende.
Als dit jouw idee is van een PNS topic heb ik nieuws voor je: dat is het niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op 11 oktober 2003 @ 23:45:
http://www.linuxrouter.org/

alleen de ontwikkeling is wel gestopt..

EDIT: dit topic moet idd zo snel mogelijk weg uit PNS :X

[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 11-10-2003 23:49 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat mijn posting verkeerd overkomt. Zo bedoel ik het niet. Wellicht zit ik te lang achter de pc. Tijd voor wat anders. Closed

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53

Predator

Suffers from split brain

http://www.mandrakesoft.com/products/mnf
Hij hoeft in principe alleen de packetjes door te sturen.
Dan moet je ook geen echte firewall hebben.

Dit topic staat hier niet op z'n plaats en moet eigenlijk in Non-Windows Operating Systems.
Ik ga dit topic echter niet verplaatsen omdat dit topic in deze vorm daar zeker gesloten wordt.

Zoek eerst zelf enkele zaken/mogelijkheiden uit.
Lees dit:
FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 28/09/2003
&
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

en dan ook nog eens goed zoeken:
[search=distro linux firewall] en andere keywords.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.