3com & cisco switch aan elkaar hangen via 100fx

Pagina: 1
Acties:

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
Wat heb ik:
3com SuperStack II 3000 met een 100fx module
Cisco Catalyst 2924M-XL-EN met een 2x 100fx module erin
2x 20 Meter singlemode fiber kabel SC-SC

Wat heb ik gedaan?
Het spul aan elkaar gehangen, gekeken of er gelinkt werd, dit was niet het geval, toen het spul op 100/10 mbit full/half ingesteld maar nog steeds geen link. In de search kwam ik 1 reply van iemand ooit tegen die ook problemen had om een 3com via fiber aan een Cisco te hangen maar daar staat geen uitleg/oplossing bij.

Fiber is voor mij helemaal nieuw, ik weet dat er 2 groepen zijn, multi en single mode en dat je met de een verder kan komen dan met de ander. Ook Cisco IOS is geheel nieuw voor me, ik was al blij dat ik kon inloggen op die Cisco en de poorten ingesteld heb gekregen :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je geeft geen beschrijving/typen van de fiber-modules.
Maar, je begint al een gevoel te krijgen voor het probleem.

Het meest gebruikte fiber is multi-mode. Zowel de kabel als de zenders/ontvangers zijn een stuk goedkoper dan single-mode. Voor 10 en 100 Mbps haal je met MM iets van 2 km, en met SM iets van 20 km.

Het verschil is, populair gezegd, dat bij MM de licht-bundel wat heen en weer kaatst tegen de wanden van de vezel, en daardoor naar verhouding snel aan intensiteit en focussering verliest. Bij SM gaat de licht-bundel kaarsrecht, maar dat stelt wel veel hogere eisen aan de hardware.

De kans is vrij groot dat jouw modules de meer gebruikelijke MM-versie zijn, en die koppelen met een SM-kabel is absoluut hopeloos werk.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• _-= Erikje =-_
over die cisco module (WS-X2922-XL-V ) kan ik geen zinnig woord vinden die 3com is ook slecht gedocumenteerd, 't enige wat ik kon vinden is uit de handleiding van de 3000fx dat er gebruik word gemaakt van @Use 100BASE-FX fiber
optic cable with SC connectors to support switching
over 62.5/125 micron. The maximum distance
supported is 412m (1352ft).@

• mvdejong

mvdejong

We zijn eruit.

Voor de 3Com is het duidelijk, 62.5/125 micron is, net zoals bijv. 50/125 (er zijn er nog meer), een multi-mode kabel. Single-mode heeft een 9 micron core.

De Cisco is met wat Googling te vinden dat die ook 62.5/125 en 50/125 ondersteunt, ook multi-mode.

Je hebt dus gelukkig alleen de verkeerde kabel, je had ook nog modules van een verschillende mode kunnen hebben.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• _-= Erikje =-_
Maar in therorie is het dus als ik een andere kabel d'r tussen hang (die ik als het goed is ook heb, een 8 voudige multidinges maar goed) gewoon direct moet linken ala UTP?

Hoe kun je zien aan een kabel of ie multi of single mode is?

[ Voor 18% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 12-10-2003 15:15 ]

• mvdejong

mvdejong

Als je de goede kabel hebt, en het juiste stekkertje in het juiste poortje (2 mogelijkheden ?), moet het geen probleem zijn. Het is trefzekerder dan UTP.

Aan de kabel is, als het er niet opstaat (let op die x/y notaties, SM is altijd 9/) ergens echt met zekerheid aan.

Vaak is SM-kabel wat dunner dan de MM-variant, maar dat verschil is niet altijd zo, en alleen bij directe vergelijking of met veel ervaring te zien.
Er is een beetje een gewoonte dat 62.5 u MM kabel oranje is, 50 u MM groen en SM kabel geel, maar je kunt ze in alle kleuren bestellen die je leuk vindt. Ik heb hier ook blauwe en grijze MM.

• _-= Erikje =-_
OK, ik heb inmiddels een paar personen met multimode kabel gevonden.

mvdejong, mijn dank voor je perfecte antwoorden, zo zie je ze (helaas) zelden meer.
Pagina: 1