[SATA Maxtor W2K] HD data corrupt

Pagina: 1
Acties:

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07-2025

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Topicstarter
Ik heb een tijd door het forum gespit, maar helaas nog niet precies mijn probleem gevonden en ook niets wat een oplossing zou kunnen zijn. Dus probeer ik het zelf.

Het probleem is als volgt. Ik heb al tijden mijn PC, een Intel P3 op een ASUS P3V4X moederbord. Alles werkt perfect. Nu heb ik om wat meer schijfruimte te krijgen een 120GB Maxtor SATA Harddisk (Diamondmax Plus 9) gekocht.

Ik heb daar ook een SATA controller bij gekocht, een Conceptronic CSATAi2 of zoiets.

Alles aansluiten, opstarten en driver installen en alles lijkt perfect te werken. Nu wil ik de schijf formatteren. Dit deed ik met Partition Magic 8 en het zag er goed uit. Ik files er op zetten, maar na een tijdje kwam ik er achter dat er files corrupt waren. Ik de schijf formatteren in windows, geeft ie op het eind een error dat format failed is.

Ik trek alle kaarten uit mijn PC, dus alleen de SATA controller nog niet, starten en dan werkt het formatten wel. Files er op, files comparen en dan gaat het een stuk beter, maar van de 10000 files die er ongeveer op stonden waren er een stuk of 60 toch weer corrupt.

Er is dus een conflict in mijn PC of een andere fout. Ik heb geen idee wat er precies fout is, dus ik ga proberen of ik de controller kan omruilen tegen een andere van een ander merk om zo te testen of het aan de controller ligt, maar dat kan pas vanaf maandag.

Klinkt iemand deze problemen bekend in de oren of heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Misschien een BIOS instelling?

Een HD waar je niet 100% op kunt vertrouwen dat de data goed is heb ik niks aan, dus ik hoop het snel op te kunnen lossen.

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Welk PCI slot zit ie? al in een andere geprobeerd? En hoe zit het met misschien nieuwere drivers? Ook al Powermax los gelaten op de schijf zelf?

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Topicstarter
Ik heb hem al in een ander slot gedaan en alle andere kaarten er uit. Dan lijkt het vaak te helpen, maar toch, er blijven corrupte files. Het moet gewoon 100% werken zonder dat het uit maakt in welk slot ie zit, anders is het niet 100% betrouwbaar en dan heb je er niks aan.

Ook Powermax getest en die geeft geen errors. Het lijkt dus dat de schijf zelf ok is, maar dat tijdens gebruik storingen in de data komt ofzo. Dat meerdere kaarten tegelijk 'praten' en dat soms de data door elkaar komt???

Verwijderd

misschien dat nieuwe drivers van silicon image helpen ?
de site van de fabrikant levert geen drivers maar de chip op je kaart is SI.
misschien dat pci bios settings aanpassen nog wat uithaald.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Zet je schijf eens op udma 5 met het sataraid tooltje van si

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Dit is al bij meerdere mensen voorgekomen, ik zou zeggen , zoek eens rond in dit forum. Je vind er zeker veel nuttige tips en info.

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Topicstarter
Ik ga dat tooltje eens proberen, kijken of dat helpt. Ik heb de boel ook in een oudere PC getest en daar werkte het ook niet in, maar wie weet helpt dit tooltje.

Voor WildJim, als je links weet in dit forum, kun je ze dan geven, want ik heb al veel gezocht en wel problemen gevonden die een beetje in de buurt kwamen, maar toch was het wat anders dan bij mij.

Aanvulling: Andere UDMA mode helpt niks, PIO mode niet. Helaas helpt niks. Het lijkt er op hoe meer PCI kaarten in de PC zitten, hoe meer fouten er optreden. Nu bv met 2 3Com netwerk kaarten en 1 SCSI controller zijn ALLE files op de HD fout. Een onwerkbare situatie dus.

[ Voor 28% gewijzigd door Fatamorgana op 12-10-2003 19:40 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Dat Asus bordje is van en VIA controller chip voorzien. Die VIA chipset is niet altijd even compatible (ondermeer problemen met SoundBlaster geluidskaarten, diverse TV-kaarten, videocapture kaarten) en levert dan problemen op, natuurlijk kan ook de S-ATA insteekkaart gaar zijn.
Mits mogelijk probeer de insteekkaart in een Intel gebaseerde pc uit en zie of je dezelfde errors/corrupte files krijgt(dan is de S-ATA insteekkaart gaar) of als het nu foutloos werkt dan is het dus een conflict tussen de controler-cip op je mobo en de S-ATA insteekkaart.

En inderdaad wat WilJim zegt, probeer es dat S-ATA tooltje van SI uit

[ Voor 7% gewijzigd door Pantagruel op 12-10-2003 20:27 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Topicstarter
Dat tooltje heb ik gechecked en alles getest wat mogelijk is, maar in mijn PC blijven alle files corrupt. Tevens heb ik het kaartje met HD in een oude Intel P2 getest en daar werkt het beter, maar steeds zijn sommige files corrupt.

Wat steeds opvalt is dat ik wel FAT32 kan formatteren, maar de files blijven corrupt worden. Als ik NTFS formatteer dan krijg ik aan het eind van de format de melding "the format did not successfully complete".

Er moet dus haast wel iets stuk zijn, of de combo van controller met HD werkt niet helemaal goed.

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Topicstarter
Ik heb de boel opgelost door een Promise controller aan te schaffen. Daar heb ik nu een aantal tests mee gedaan en dat werkt wel perfect, nog geen enkele corrupte file dus het zal nu wel goed zijn.

Weet iemand trouwens of er voor de Promise SATA 15- TX2 Plus controller ook zo'n tooltje is als dat tooltje van de SI controller?
Pagina: 1