Webkleuren & Psychologie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-03 15:32
Het moge duidelijk zijn dat een beetje oke webdesigner zijn kleuren kiest zodat mensen de tekst kunnen lezen. Gele tekst op een witte achtergrond is dus niet echt - ahum - mooi.

Ik hoorde laatst dan ook van een reclamemaker dat er bepaalde kleuren zijn die hij niet gebruikt als hij iets wilt verkopen. Blauw schijnt zelfs de meest negatieve gevoelens bij mensen boven te brengen als ze iets willen kopen. Ik gebruik regelmatig blauw, en vond dit dus wel iets om uit te zoeken.

Via google kwam ik op color psychology uit
It is a well known fact that color influences mood and feeling in common experience , however, the field of color psychology is still not well understood. Research on the psychological aspects of color is difficult for the mere reason that human emotions are not very stable and the psychic make-up of human beings varies from person to person. Nevertheless, there are a number of general and universal reactions to color which seem to be noted in most persons. According to fundamental psychology, Freudians relate hues back to bodily function-blood, faces, and so on-while Jungians tend towards a more liberal interpretation of hues, believing that the individual's response to color is too complex to allow a simple (sexual, for example) mode of interpretation. The purposes of this research are to (1) know the relation between color and personality (2) review the general and broad knowledge of color psychology (3) examine the several problems with color psychology and some possible solutions (4) predict the prospects of color psychology.
Ik kwam dus niet veel verder dan het weten dat kleuren mensen beinvloeden. Nogal wiedes zal je zeggen. Een groen hartje heeft minder impact dan een rode. En een blauwe lucht maakt mensen blijer dan een grijze (alhoewel dit ook geconditioneerd gedrag kan zijn).

Dit wordt dus nog eens onderstreept door
Color can make visiting your website a more pleasant experience in 2 very important ways

- Color emphasizes, highlights, and leads the eye to important points or links.

- Color symbolizes and triggers emotions and memories.
bron: http://www.tamingthebeast.net/articles/colour.htm

Ik kom er dus niet uit. Zal een blauwe website mensen afschrikken en een product minder goed verkopen, en zorgt een rode website voor veel verkopen? Klikt men sneller op een bruine link dan een groene, en leest men langer van een witte achtergrond dan van een licht grijze?

Wie weet hier meer vanaf, en kan mij vertellen hoe dit in elkaar zit. Zodat ik en jullie als mede GOT-webdesigners er profijt van hebben in de toekomst?

Wel wil ik benadrukken dat het er hier dus niet om gaat welke kleuren mooi bij elkaar passen, maar meer over de gedachten erachter.

Interessante links:
- http://www.colormatters.com/entercolormatters.html
- http://www.websitetips.com/color/#meaning

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 16:19

sjaakaq

It might get loud

Ja dit weet ik wel zeker. Zie het verschil tussen www.mmport.nl en www.mp3cdspeler.nl. Aelfde producten, maar toch koop ik veel eerder bij de 2e want die heeft mooiere kleuren en een rustiger design.

Maar het allerbelangrijkste is duidelijkheid; als je pc onderdelen verkoopt niet een 3d kaart bij 'home visuals' oid zetten. Dit is in my opinion nog meer van invloed op bezoekers dan kleuren.

leoaq.fm // Jeune Loop

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Pragmatisch: kijk welke sites "goed verkopen" en kijk de kleuren daarvan af. Theorie daarachter: je kan wel ontdekken welke kleur wat doet, maar waarom - dat is lastiger.

Bloed, zweet & koffie

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23

crisp

Devver

Pixelated

Er zit zelfs nog wel meer achter de psychologie van kleuren. Immers kan dezelfde kleur in een andere cultuur een heel andere betekenis hebben; het zou me niets verbazen als daar dan ook onbewust een ander gevoel ontstaat bij het zien van die kleur.

Intentionally left blank

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:19

Zym0tiC

^_^

Vilenin schreef op 11 October 2003 @ 18:17:
Pragmatisch: kijk welke sites "goed verkopen" en kijk de kleuren daarvan af. Theorie daarachter: je kan wel ontdekken welke kleur wat doet, maar waarom - dat is lastiger.
En volgens mij verschilt dat ook nog eens per mens. De ene persoon is gevoeliger voor een kleur als een andere.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• Willem
  • Laatst online: 12:58
Mooi (gele letters op witte achtergrond) heeft niks met psychologie te maken, maar is vanuit het usability-oogpunt gewoon niet handig. En of producten op een blauwe website beter zouden verkopen dan op op een rode is crapp want het hangt er maar net vanaf in wat voor een stemming je bent, om maar even een zijstraat te noemen.

Daarnaast vind ik er heel wat meer bij komen kijken dan een indruk vanuit grafisch oogpunt gezien.. het kan zijn dat ik prima ervaringen heb met een bepaald bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat ik bij z'n concurrent ga kijken als de kleuren van z'n website me niet aanstaan...

Tenzij Comic Sans, daarvoor maak ik uitzonderingen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Willem op 11-10-2003 18:24 ]

Motor onderhoud bijhouden | Mijn Aprilia RSV Mille Alitalia

• jonggoud.nl
willem169 schreef op 11 October 2003 @ 18:24:
Mooi (gele letters op witte achtergrond) heeft niks met psychologie te maken, maar is vanuit het usability-oogpunt gewoon niet handig. En of producten op een blauwe website beter zouden verkopen dan op op een rode is crapp want het hangt er maar net vanaf in wat voor een stemming je bent, om maar even een zijstraat te noemen.
Nu sla je volgens mij de hamer op de kop. Je gaat uit van een stemming. Alleen zou het niet mooi zijn als je met een bepaalde kleurenspectrum iemands stemming kan beinvloeden. Zeg maar een kip een ei verkopen als het in een rood hok gebeurt, terwijl hetzelfde niet lukt in een blauw hok.
Daarnaast vind ik er heel wat meer bij komen kijken dan een indruk vanuit grafisch oogpunt gezien.. het kan zijn dat ik prima ervaringen heb met een bepaald bedrijf, maar dat wil niet zeggen dat ik bij z'n concurrent ga kijken als de kleuren van z'n website me niet aanstaan...
Toch denk ik dat er meer achter zit. Er moeten toch meer redenen zijn behalve de usability dat mensen je website gebruiken. Eigenlijk is een onderzoek hiernaar misschien beter.

In week 1 heb je je website (bijv) rood, je kijkt hoeveel er verkocht wordt
In week 2 heb je je website blauw, dus dezelfde opmaak etc., behalve dat de 'kleur' blauw is, en je kijk hoeveel er verkocht wordt.
etc. etc.

dit soort onderzoeken zullen toch al gedaan zijn?

Dus dat het voor 'ons' misschien beter wordt om ipv een website te maken in het geijkte 'blauw (of zo) het in een andere kleur te doen. Misschien kan je dan ook zeggen dat een kleur iets commercieels met iemand doet, maar ja, dat is weer psychologisch.

• Willem
jonggoud.nl:
Nu sla je volgens mij de hamer op de kop. Je gaat uit van een stemming.
Nee, ik noemde een zijstraat; En ik kan veel zijstraten noemen ;)
jonggoud.nl:
Alleen zou het niet mooi zijn als je met een bepaalde kleurenspectrum iemands stemming kan beinvloeden. Zeg maar een kip een ei verkopen als het in een rood hok gebeurt, terwijl hetzelfde niet lukt in een blauw hok.
Geloof ik niet in.
jonggoud.nl:
In week 2 heb je je website blauw, dus dezelfde opmaak etc., behalve dat de 'kleur' blauw is, en je kijk hoeveel er verkocht wordt.
etc. etc.
Geloof ik dus ook niks van. Zijn teveel "toevalligheden". Er zijn bij dit soort onderzoeken teveel redenen die een rol kunnen spelen in -in dit geval- het niet aankopen van een product, en dan heb ik het onder andere over wat de economie doet in die periode, OF een andere insteek is dat iemand niet gevoelig is voor kleuren, grafische vormgeving, of gewoon puur de opdracht heeft van z'n chef, daar, een x aantal dingen te bestellen...

catch my drift? :)
Teveel toevalsfactoren.. ook met onderzoek valt dit volgens mij niet uit te wijzen.
Tenzij je bv. over meting periodes gaat praten van een jaar

• machuidel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Kleuren kunnen net als geluidsgolven een groot invloed hebben op iemands gemoedstoestand. Het psychologisch kiezen van kleuren en geluidsgolven wordt vaak gebruikt voor commerciele doeleinde met o.a. het gebruik van bepaalde kleuren combinaties, lens filters en binaural beats (aka. brainwaves).

Net zoals met geluidsgolven kunnen verkeerde combinaties van kleuren slechte/vervelende effecten hebben op de toeschouwer, dus par hiermee op !!!

Hier een webpage met kleuren en zijn psychologische effecten:
http://www.jessett.com/web_sites/design/color.shtml

Helaas is mijn document genaamd "Human Physcial and Psychological Effects from Spectral Waves" nog niet af ;).

[ Voor 14% gewijzigd door machuidel op 11-10-2003 18:55 ]

Mike Machuidel

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

jonggoud.nl schreef op 11 October 2003 @ 18:37:

etc. etc.
Dit lijkt me niet echt te werken, want je is vaak gebouwd met een bepaald idee erachter en de kleuren sluiten hierop aan. Wat ik bedoel te zeggen dezelfde opmaak is in blauw mooi maar in rood niet en omgekeerd net zo. Persoonlijk vind ik gebruikersgemak en een rustige site belangrijk. Hoe minder bewegende plaatjes hoe beter, vind ze irritant.

Om even te reageren op het kleuren verhaal. Als ik aan het echte rood denk, denk ik gelijk aan een hoerenkeet (en nee mensen ik bezoek ze niet hoor :)). Plus als ik al aan die kleur denk krijg ik al hoofdpijn. Dat verhaal dat mensen langer lezen op sites met een witte achtergrond, ipv een grijze is bij niet het geval. Van zo'n scherm met veel wit krijg ik ook al hoofdpijn. Dus waar ik op let bij sites (of ik er koop of niet). Niet teveel poespas, maar wel een goede functionaliteit en gewoon lekker rustig.

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Dit soort onderzoeken zullen vast wel eens zijn gebeurd, maar ik denk dat de resulaten van zo'n onderzoek dan niet gratis zijn in te zien, afgezien van enkele algemene psychologische onderzoekjes misschien.

In het algemeen kan je stellen dat kleur zeker belangrijk is voor een website. Het kan een site maken of breken, apart maken of tot de grote massa laten behoren. Meestal praat je dan ook nog eens over de combinatie van kleuren en niet alleen over 1 basiskleur.

De kleuren van een website kan je echter niet altijd zelf kiezen (als je een site voor een klant maakt), omdat zo'n klant de website vaak graag wil hebben in de standaard huiskleuren. Bij grote bedrijven zijn er soms ook nog afdelingen binnen het zelfde bedrijf die (bewust) andere kleuren of kleurtinten gebruiken.

Kleur bepalen doe ik aan de hand van een aantal factoren:
- wat zijn de expliciete eisen van de klant en -indien noodzakelijk- in hoeverre kan ik hem overtuigen van iets anders
- wat voor soort site moet het worden, zoals o.a.
a) informatief --> duidelijke kleuren/combinaties, iig voor de tekst
b) sfeer/imago --> duidelijkheid _minder_ belangrijk
etc
- wat zijn mijn eigen ondervindingen/voorkeuren
- algemeen bekende psychologische eigenschappen van kleuren (wit: koel, blauw: onzeker: geel-op-zwart: duidelijk maar dreigend, zwart: duister/vaag/spannend, etc)
- algemeen bekende (lokaal/internationaal) culturele/politieke verschillen van kleuren (rood: arbeiders, blauw: democraten, groen: groenen/christelijk, rood-wit-blauw: nederland, oranje: nederland/protestantisme, roze: homofilie en ga zo maar door)

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Verwijderd

Ik denk dat er inderdaad wel een kern van waarheid moet zijn in de stelling Kleur = Emotie = Gedrag. Ik heb er te vaak over gehoord en gelezen om het bij voorbaat als onzin af te doen.

Een voorbeeldje wat me nog is bijgebleven:
Bij de McDonalds zijn de restaurants ingericht met rood als belangrijkste kleur. Het idee daarachter is dat dat de eters enigzins onrustig worden, daarom snel eten en weer weggaan. De doorstroomsnelheid is dan lekker hoog en er is minder oppervlak nodig voor tafels en stoelen.

Verwijderd

mja, tijdens me psychologie les kregen we een onderzoek te zien waarbji er 6 grijze rondjes stonden die samen een cirkel vormen. 2 van die rondjes zouden van kleur veranderen namelijk rood en blauw en je moest naar het rode rondje kijken. Maar elk persoon keek eerst naar blauw en dan pas naar rood :). Dat gebeurde welliswaar onbewust maar iedereen deed het. Je onderschat kleuren <-> hersenen ;)

• Willem
OK, dan ben ik iemand die zich daardoor niet laat beinvloeden. Dus zijn je stats weinigzeggend, omdat er zeker meer mensen zijn die daar niet gevoelig voor zijn. :)

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
Fastfoodrestaurants gebruiken vaak geel, rood en orange in hun ontwerpmotieven. Hotelkamers bevatten vaak kleuren zoals bruin of huidskleur of tinten blauw of groen. De kamer van een rechter bevat vaak mahoniehout, groen marmer en donkerrood leer. Kleren kunnen elke kleur hebben.
De manier waarop we kleur in ons dagelijks leven gebruiken, ongeacht of we ons daarvan bewust zijn, is zeer specifiek. Het is geen toeval dat iemand die niet wil opvallen neutrale kleuren zal gebruiken in plaats van opvallend roze, of dat de omslag van een tijdschrijft helder is.
Kleuren hebben een krachtig psyhologisch effect. Dit is in veel studies bewezen. Dit effect kan ook afhangen van de sociale opvoeding van een persoon. In de Engelssprekende westerse wereld wordt pars bijvoorbeeld geassocieerd met leden van het koninklijk huis, terwijl dit in de islamitische wereld wordt geassocieerd met prostituees! Op dezelfde manier is zwart voor de meeste mensen in de westerse wereld de kleur van rouw, terwijl in veel oosterse culturen wit wijst op rouw.
Edit:

KleurBetekenis
RoodLiefde, passie, warmte, vlammen, vrouwelijk geslacht
GroenVruchtbaarheid, vrede, natuur aarde
BlauwWaarheid, helderheid, waardigheid, macht
GeelEnergie, vreugde, lichtheid van het bestaan
PaarsLeden van het koninklijk huis, rijkdom, verfijning
BruinMannelijkheid, stabiliteit, gewichtigheid
ZwartDood, rebellie, duisternis, elegantie
WitLicht, zuiverheid, netheid, leegte

Bron: Het Complete Boek Webdesign, 2e editie, Molly E. Holzschlag, 2000

[ Voor 24% gewijzigd door PrisonerOfPain op 11-10-2003 20:41 ]

• Dark Blue
  • Laatst online: 03-04 12:16

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Even een heel korte reactie, jullie kennen mijn ellenlange verhalen over de grootste nonsense maar dat kán nu even niet gezien de tijd en dat ik niet thuis zit...

• Neckermann - www.neck.nl - heeft voornamelijk rood als kleuren. Verkoopt dit goed? Is statistisch op te zoeken denk ik.
• Wehkamp - www.wehkamp.nl past de kleuren zover ik het me kan herinneren aan aan het type bezoeker en het type product dat verkocht moet worden.

Zou je hieraan kunnen onthalen dat Neckermann veel meer verkoopgedreven is?

• Peter Langhout Reizen - www.langhout.nl - is overduidelijk. Oranje, zonnig, met een gele streep. Ook al wil je er je skivakantie boeken, je wordt er vrolijk van en verlangt naar een zonnige omgeving. Je krijgt al zin in je vakantie voordat je überhaupt de bestemming weet.

Verder vind ik die redenering over McDonalds erg goed, ik had er nog nooit zo over nagedacht. Ook de felle lichten daar agiteren mensen dusdanig dat ze sneller zullen dooreten etc.. ... zie maar eens in 'echte' restaurants, daar zijn de lichten gedimd voor een sfeervol etentje waar mensen de tijd voor uittrekken.
Daarentegen maken deze levendige, felle kleuren kinderen blij, ze doen kinderen denken aan leuke dingen en plezier, wat ze eer zullen verbinden aan lekker eten en het 'uitstapje' naar McDonalds.

Maar, ik dwaal af. En ik zou ook geen lang verhaal ophangen.
Het wordt niet alleen online toegepast maar ook in supermarkten. Let maar eens op kleuren, muziek, sfeer etc. Daar is vast ook wel wat over te vinden.

Morgen / overmorgenavond meer... dan ga ik ook wat opzoeken, dit schud ik uit mn mouw en voegt natuurlijk niet zoveel toe. Truste! :w

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Kleuren zijn zeker van een bepaalde invloed. Maar waar onderzoeken geen rekening mee houden is een persoonlijke voorkeur. Zo kots ik van de kleuren van GoT en ben ik hier alleen omdat dit de enige GoT is. Rijkdom en verfijning zijn ver te zoeken.

Ik denk dat het naast de standaard dingen als kleuren die mensen meer prikkelen dan anders het uiteindelijke gevoel wat een kleur heeft nogal wisselt van mens tot mens.

Zo zijn er ook plenty onderzoeken die zeggen dat rood mensen opfokt en onrustig maakt. Verklaart wellicht waarom de gemiddelde retail-boer rood gebruikt. Maar ik geloof dat dergelijke onderzoeken, vaak met beperkt aantal proefpersonen niet zo ontzettend waardevol zijn. Het is leuke theorie voor als je weer een huisstijl moet maken en een motivatie achter een logo moet hebben. Er past altijd wel een sleutelwoord en er is altijd wel een mooi onderzoek te vinden.

Kortom.. ik denk dat het netto resultaat wel mee valt. Ben dan gelukkig ook gedeeltelijk kleurenblind..

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Hier is, ondanks de kleurketters ;) in deze draad, toch veel onderzoek naar gedaan. Hoe serieus of op welk niveau durf ik niet te zeggen maar de resultaten wijzen toch altijd uit dat het 'iets' met je doet. Overigens geldt voor geluid hetzelfde. Klassieke muziek schijnt nogal rustgevend te zijn en in supermarkten gaan men daardoor meer kopen. Je zou dus ook je site van rustgevende klassieke muziek kunnen voorzien. Bach lijkt me daar uitermate geschikt voor.
Het Mc Donalds verhaal heb ik ook een gehoord en de conclusie was inderdaad: niet alleen fastfood maar ook fast weer weg en dat allemaal getriggerd door rood/geel.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Disciplus-Simplex schreef op 12 oktober 2003 @ 01:14:
Het Mc Donalds verhaal heb ik ook een gehoord en de conclusie was inderdaad: niet alleen fastfood maar ook fast weer weg en dat allemaal getriggerd door rood/geel.
Niet alleen rood-geel. De vreselijk gezellige verlichting en de verschrikkelijk prettige meubels werken daar ook aan mee. Had je rood/geel gehad maar had je er allemaal sofa's neergezet (ookal waren ze rood geweest) dan bleven mensen langer hangen dan ze nu doen. Trouwens.. het fijne personeel helpt ook niet echt. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

als je goede kleuren op een website wilt gebruiken kun je het beste elkaars tegenpolen gebruiken.
Ik weet niet uit het hoofd wat elkaars tegenpolen allemaal zijn.
Maar blauw en oranje is er al 1 volgens mij.

Naar ff googlen kwam ik dit tegen.

De psychologie van kleuren

Misschien ken je het volgende: voor het gemak leg je vóór het slapen gaan je kleding klaar voor de volgende dag. Als je opgestaan bent en je hebt je gewassen voel je ineens een afkeer voor de kleding die je zo zorgvuldig bij elkaar had uitgezocht. Tien tegen één dat het te maken heeft met je stemming van de vorige avond en de kleuren van de uitgekozen kleding - wat gisteravond bij je stemming paste voelt vanochtend heel anders aan! Misschien ben je in een sombere bui naar bed gegaan en had je een combinatie in donkere kleuren klaargelegd. Maar nu voel je je verfrist en vitaal en heb je behoefte aan stralender kleuren!
Onbewust reageer je veel meer op kleuren dan je ooit gedacht had. Als je eenmaal doorhebt wat kleuren psychologisch voor jou en je omgeving doen, kun je ze voor je laten werken! Je kunt een harmonie creëren tussen de kleuren die je het beste staan en die waar je je het beste in voelt!
Het is daarom interessant niet alleen te weten welke kleuren je goed staan, maar ook door welke kleuren je je beter voelt.

Wist je bijvoorbeeld dat:

Mensen die zich tot de kleur ROOD aangetrokken voelen, meestal veel levensenergie en wilskracht bezitten? Maar op het negatieve kan de kleur op agressie en strijd wijzen. Ook symboliseert rood vanouds erotische energie.

Iemand die zich daarentegen tot BLAUW voelt aangetrokken is gesteld op zijn innerlijke vrede, en beschikt over een goed communicatievermogen. De kleur blauw kan echter ook wijzen op gevoelloosheid en eenzaamheid, depressie.

Als mensen zich tot GEEL aangetrokken voelen, duidt dat meestal op veel kracht en vreugde. Maar geel kan ook staan voor cynisme, ontevredenheid, zelfs angst.

GROEN staat voor hoop, harmonie, innerlijke balans, het zoeken naar waarheid en rust. Legergroen echter is de kleur van verdediging - angst voor territoriumverlies.

En zo hebben alle kleuren een eigen betekenis, en beïnvloeden ze je leven. Als je weet dat rood een sterke, overheersende kleur is, zul je begrijpen dat dit niet de beste kleur is voor een sollicitatiegesprek. Blauw is dan wat veiliger. Tenzij je solliciteert naar een creatief beroep, dan is blauw weer te conservatief, te voorspelbaar.
Als je met kinderen werkt, is het juist logisch om vrolijke kleuren te dragen, kinderen kijken nu eenmaal graag naar primaire kleuren!

Nu is het mooie dat elke kleur in je palet voorkomt. De ene keer zal het rood meer naar oranje neigen, de andere keer meer naar paars, maar het verschil is heel subtiel. Dus zelfs binnen je seizoenspalet kun je "spelen" met de psychologie van kleuren.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 02:18 ]

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-04 19:35

sealy

bastards...

Even nog iets over kleuren in websites.

Voor mij komen websites die alleen de felle basiskleuren gebruiken erg onrustig over.
Net zoals blijhoofd_bennie al zei, zijn deze kleuren vaak ook hoofdpijn opwekkend. Ik blijf dan meestal ook niet lang op dit soort websites.
Voorbeeldje: site met puur witte achtergrond is een stuk onrustiger dan een site met een iewat grijze/gelige achtergrond (gebroken wit)

Sowieso zorgt het gebruik van pastelkleuren voor een rustiger en aangenamer klimaat, evenals het gebruik van kleuren uit dezelfde kleurgroep. Contrasterende kleuren geven meestal een onaangenamer klimaat.
Om nog maar eens de sites van www.mmport.nl en www.mp3cdspeler.nl te vergelijken:

MMport:
- puur witte achtergrond
- sterk contrasterende kleuren (blauw/oranje)
- pure kleuren
- hoekig design*
- drukke banner*
- dominante plaatjes met veel kleuren staan in de weg tijdens het lezen van informatie. Dit trekt de aandacht weg van waar het eigelijk om gaat

Holland Global:
- Lichte pastelkleuren
- geen pure kleuren op het zwart na (een van de minpuntjes aan hun site)
- lichtblauwe achtergrond
- ronder design*
- uitgebalanceerde plaatsing van achtergrondplaatjes, Deze interfereren niet met de eigelijke bedoeling van de site, het tonen van hun aanbod.*

*: heeft niet veel met kleuren te maken, maar wel met te psychologie achter de sites.

nothing special

Verwijderd

Korte post, moet zo snel weg, toch een leuk topic .... eindelijk weer eens:

Wanneer je twee kleuren gebruikt die elkaars tegenpool zijn dan worden deze kleuren door elkaar versterkt. Blauw/oranje is denk ik het beste voorbeeld. Een handig middel om de tegenkleur te vinden is de CTRL-I (inverse) knop in Photoshop :D

offtopic:
WTF happened to Henk? Is GoT jarig?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 12:36 ]

• jonggoud.nl
Het is mij toch allemaal nog niet duidelijk. Ik denk dat PrisonerOfPain het al iets duidelijker maakt. Kleuren hebben dus een duidelijke psychologische invloed. Ik studeer zelf aan de Vu, dus denk dat ik deze week eens een docent van de afdeling Psychologie aanspreek of hij/zij hier iets meer vanaf weet.

Er bestaat zoiets als kleuren psychologie (kleuren behandeling ookwel genoemd), dat mensen dmv patronen met kleuren behandeld. Dit beinvloed dus iets. (...)

Misschien is het een onderwerp voor wetenschap/levensbeschouwing. Daar zitten psychologen die 'ons' misschien iets beter op weg kunnen helpen. Als ik iet meer te weten kom (W/L of Studie) dan zal ik het hier zeker posten. Ik denk namelijk dat het iets zeer essencieels is.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

da's gewoon de standaard kleurencirkel, primair is rood geel blauw, (is niet rgb!) met secundaire daartussen wordt dat rood oranje geel groen blauw paars; in een cirkel zie je dan rood tegenover groen, geel tegenover paars en blauw tegenover oranje, en laten dat nou precies elkaars tegenpolen (complementair heette dat toch?) zijn.
Dat is heel leuk, en dan start je PS of een ander prog op, en dan is het ineens RGB, rood groen en blauw :? rood met groen wordt dan ineens geel, rood met blauw gelukkig wel paars, en groen met blauw heb ik geen idee van wat dat is (teal?) want ik ben nogal flink kleurenblind :) daarom maak ik zelf ook alles blauw.

Er zal vast wel invloed zijn van de kleuren die je in een design gebruikt op het uiteindelijke effect op je doelgroep, maar dat lijkt me ook vrij logisch eigenlijk. Bepaalde combinaties komen gewoon kil over, en andere juist weer heel erg "knus". Wat jij dus uit wil dragen met je design kan je gewoon incalculeren bij het maken ervan omdat je dit weet of hoort te weten. Dat doet een kunstschilder ook, en het lijkt me dat je als designer datzelfde leert kunnen.

Ik snap dan ook in de wereld niet waarom got paarsig is (hoewel ik dat zelf nooit heb gezien en erg lang ook niet wist). :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• machuidel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Er zijn meerdere kleuren ruimtes met ieder zijn primaire elementen:

Wat wij als mens met onze ogen zien is wat wij noemen Rood (R), Groen (G) en Blauw (.B), dat is hoe de receptoren in de menselijke oog optimaal op bepaalde golflengtes van licht reageren (kleurenblinden achterwegen gelaten). Veel dieren hebben zelfs andere of meerdere basis kleuren. Wanneer al deze kleuren worden gemengd krijg je wit, deze kleuren ruimte noemt men RGB, de additieve primaire kleuren. Dit wordt gebruikt voor bijv. media dat licht uitstraalt, zoals een Monitor of TV.

Groen-Blauw/Cyaan (C), Paars-Rood/Magenta (M), en Geel (Y) zijn alleen maar pigment (meng) kleuren. Deze kleuren worden vaak met Key/Zwart (K) aangevuld, omdat een mix van CMY vaak door de chemische samenstelling niet optimaal Key/Zwart (K) maar donker bruin is. Wanneer al deze kleuren worden gemengd krijg je zwart (in theorie), deze kleuren ruimte noemt men CMY(K), de subtractieve primaire kleuren.
Dit wordt gebruikt voor bijv. media dat licht refelecteerd, zoals een magazine of schilderij .

Daarnaast heb je o.a. nog de Munsell, NCS, HSV, YUV, RGBA en HLS kleuren ruimtes.

Verder hebben kleuren verschillende betekenissen in verschillende culturen. Er zijn wel een aantal internationale psychologische effecten bekend.

[ Voor 30% gewijzigd door machuidel op 12-10-2003 16:18 ]

Mike Machuidel

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 October 2003 @ 12:35:
Korte post, moet zo snel weg, toch een leuk topic .... eindelijk weer eens:

Wanneer je twee kleuren gebruikt die elkaars tegenpool zijn dan worden deze kleuren door elkaar versterkt. Blauw/oranje is denk ik het beste voorbeeld. Een handig middel om de tegenkleur te vinden is de CTRL-I (inverse) knop in Photoshop :D
offtopic:
WTF happened to Henk? Is GoT jarig?
He tnx m8 :) dat wist ik niet van die CTRL-I

zelf ben ik met mijn website ook goed aan het na denken geweest over de kleuren die ik wou gaan gebruiken.
Het mag misschien niet maar ik doe het tog stiekum :P
Misschien dat jullie es een kijkje daarop kunnen nemen en zeggen of het wel een beetje klopt bij het soort website (want daar twijffel ik nogal over)
Heeft tenslotte ook te maken met dit topic :)
Ik wil mijn doelgroep niet de stuipen op het lijf jagen!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 23:47 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik merk dat een aantal mensen in dit topic een aantal dingen door elkaar halen. Er is een verschil tussen 'kleurgebruik' (schreeuwend of rustig) en kleurgebruik (bepaalde kleuren verwerken in het ontwerp) :P.

Ik geloof best dat er wat van waar is dat bepaalde kleuren invloed hebben op je gemoedstoestand en eventueel de doorslag bieden voor bijv. een aankoop. Ik denk echter zelf dat het verschil in tienden van procenten zit.

Ik kan me niet voorstellen dat men veel verkoopt op internet dmv impulsverkopen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Als je op een website komt dan heb je vaak daar vaak en bepaald beeld van.
En dan spelen kleuren toch best een belangrijke rol.
Want je weet tenslotte al een beetje wat je er van kunt verwachten.
Als die site dan niet aan je beeld voldoet kan ik er best inkomen dat je als bezoeker schrikt en het weg klikt, onbewust.

ALs je op een stoere site komt bijvoorbeeld en die heeft allemaal felle vrolijke kleuren (primaire kleuren) dan voldoet die niet aan het beeld lijkt me :)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26

Qwerty-273

Meukposter

Er is inderdaad veel onderzoek geweest naar verschillende kleuren en hoe deze onze gemoedstoestand beinvloeden. En deze zullen zeker ook een invloed hebben op de bezoekers van een website. Bijvoorbeeld neem je de zelfde website met de zelfde informatie er op, richt je de ene in met alleen zwart en wit, de ander met een mooie warme tint en goed uit gebalanceerde kleur combinaties. Dan verwacht ik dat mensen langer 'rondhangen' op de warme pagina dan op de kille zwart-wit site.

Of je daardoor als kleine organistatie meer verkoop kan realiseren is maar de vraag. Echter betekend het wel dat de bezoekers langer blijven waardoor de kans natuurlijk wel groter zal worden dat men tot een aankoop overgaat.

Daarnaast zijn zulke theorien natuurlijk allemaal gemiddeldes genomen over het gros van de massa. Er zijn individuelen die zich altijd onderscheiden en dat is maar goed ook.

Als men een algemene vraag stelt aan welk voorwerp men denkt bij de kleur rood, zal een grote meerderheid aangeven een brandweerwagen. Echter in andere landen dan nederland, en andere culturen zal dit afhankelijk van vele factoren dit natuurlijk totaal verschillen.

Al ben ik inderdaad heel geintresseerd hoe verschillende kleuren zich nou in de praktijk tot betere verkoop resultaten kunnen leiden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1