64bit pci of pci x

Pagina: 1
Acties:

• mbuts
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 11:00
Wat krijgen de moederborden voor de consumenten, 64bit pci of pci x. Ik kan namelijk tweede hands een fiber 1000mbit netwerk kaart kopen maar als deze niet meer te gebruiken zijn over een jaar omdat dan overal pcix opzit is het niet echt de moeite waard.

Kan iemand daar zijn visie op geven. Dit omdat ik de fiber kaart dan wel een paar jaar wil gebruiken. Het is voor op lans waar geen 1gbit op koper word ondersteund.

Verder wil ik liever geen server bord, dit omdat deze toch vaak een stuk duurder zijn en daarbij niet snel zijn voor spellen. Ik heb al een server raid kaart via mijn werk kunnen krijgen dus de snelheid haal ik wel. Het is een adaptec 2400A met 4x120gb 7200 rpm met 128mb cash

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12
Wat voor aansluiting heeft die kaart die jij wil kopen? PCI, PCI-64bit of PCI-X?
Toen PCI werd geïntroduceerd verdween ISA ook niet meteen, er worden als ik me niet vergis, hedendaags nog steeds moederborden met ISA sloten gemaakt.
Dus PCI/PCI 64bit zal echt niet snel verdwijnen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

PCI-Express is de gedoodverfde opvolger van de huidige AGP poort. Er zijn al kaarten in voorbereiding die PCI-Express als aansluiting hebben (ze zullen voorlopig zeker nog wel AGP blijven maken overigens.) Volgens mij dus niet direct als een standaard voor andere kaarten. Echter aangezien steeds meer mobo's voorzieningen als gigabit internet, ATA Raid (ook 4 kanaals) en S-ATA Raid onboard krijgen is het naar mijn mening niet handig om deze gigabit kaart te nemen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• mbuts
Maar waar het om gaat is fiber en dat vind je niet onboard. Verder de jaart die ik wil nemen is een intel pro 1000sx. Dit is een 64bit 66mhz kaart die backwards compateble is.

Verwijderd

pci x en 64bit pci zit toch alleen maar op serverborden :?

• mbuts
Wat ik dus begreep is dat pci-x of pci express de huidige pci gaan vervangen

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12
Ja, maar PCI zal daarnaast nog wel voor een aanzienlijk aantal jaren blijven bestaan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
PCI express gaat PCI vervangen voor de consumenten. De meeste mainboards zullen dat beschikken over 2 PCI express sloten en 3 PCI sloten ofzo (kan verschillen). Ook zul je PCI express zien verschijnen in workstations en server mainboards. Via een bridge is het mogelijk om op dit mainboards nog steeds PCI-X op te gebruiken (mits het daarvoor de aansluitingen heeft).

Echter zul je PCI-X enkel vinden op workstation en server mainboards. Het heeft voor een consument totaal geen zin en werkt enkel kostenverhogend.

• mbuts
Ja maar wat ik probeer te vertellen is dat je pci op 33mhz 32bit maar totaal 133mB perseconde aankan en dat mijn raid kaart met schijven al iets van 120mB haalt en dus er dan weinig overblijft

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Even wat puntjes:
  • * PCI Expresse is dus niet backwards compatible. Dit zal zoals hierboven gezegd waarschijnlijk gecombineerd met standaard 32 bit pci sloten worden gecombineerd. * PCI-X (2.0) is wel backwards compatible. Maar dit zal je alleen op de duurdere WS en Server boarden tegen komen.
Nu snap ik het probleem niet zo want 64 bit PCI sloten kom je ook alleen op WS/Server boards tegen.

Ik neem aan dat die 1000FX kaart ook 64 bit is?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• maratropa
  • Niet online
Je kunt 64 bit kaarten als het goed is gewoon in pci-x sloten kwijt, alleen de snelheid kan dan omlaag gaan.

specs

• mbuts
Ik zou graag willen weten of er moederborden bestaan die consumenten chipset zijn maar dan wel met 64 bit pci sloten

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PCI = 32bit 33/66MHz
PCI-X (eXtended) = 64bit 66/100/133MHz

PCI bestaat op z'n minst al sinds medio 1992 en PCI-X sinds eind 1999. Om een idee te krijgen van het verschil: die lange (gekleurde) sloten op mijn moederbord zijn PCI-X sloten.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/11948/full.jpg

PCI-Express wordt de opvolger van PCI en PCI-X. Het grootste verschil is dat PCI-Express serieël is in plaats van parallel, waardoor de sloten véél kleiner kunnen worden net zoals bij het verschil tussen IDE (PATA) en SATA.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/11956/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/11957/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/11958/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/11959/thumb.jpg

PCI-Express is verkrijgbaar in verschillende formaten: x1, x2, x4, x8, x16 en x32. Elk formaat is dus een verdubbeling van het vorige formaat. Elke baan heeft een maximumsnelheid van 250MB/s in elke richting. PCI-Express x1 is dus 500MB/s en PCI-Express x32 zelfs 16GB/s.

PCI en PCI-X zijn tot op zekere hoogte compatibel met elkaar. In de FAQ van dit subforum kun je zien welke PCI(-X) kaarten je op zowel PCI als PCI-X sloten kan prikken: BalusC in "PMG FAQ"#agppci (onderaan). PCI-Express is op geen enkele manier compatibel met PCI en PCI-X.

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 11-10-2003 23:27 ]

• Mr_White
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12-2021

Mr_White

DPZ-Schildpad

Ik denk niet dat binnen het komende jaar PCI van het moederbord verdwijnt. Hooguit zal het minder aanwezig zijn. Dus ik denk dat jij je niet hoeft druk te maken over dat probleem.
Zelf heb ik een Intel Pro1000 XT PCI-X 133Mhz (koper Gbit) in mijn computer zitten. Het ding zit op een standaard PCI-slot (MSI KT4V) en het werkt perfect :P Het vervelende is alleen dat ik niet het volledige potentieel van de kaart zal kunnen gebruiken. Tevens zullen mijn schijven het niet trekken (geen RAID 0 en/of 5)...
Maar hoeveel moet je voor die kaart betalen? En hoe lang denk je nog met jouw huidige computer te gaan doen?
In mijn geval ben ik de komende jaar niet van plan een nieuwe te gaan kopen die 64-bit PCI(-X) sloten heeft. En ik zie het ook niet gebeuren dan PCI direct verdwijnt. Er is nog te veel hardware te koop dat PCI is, dus de fabrikanten moeten wel gek zijn als ze al dat geld willen weggooien wat ze in PCI hebben gepomt bij de overgang naar PCI-E.
En kan je mij misschien vertellen welke LAN's GEEN koper Gbit ondersteunen? Want die ben ik persoonlijk nog niet tegen gekomen... En hieruit trek ik de conclusie dat het om een server-achtige computer gaat?
Persoonlijk denk ik dat je die kaart wel kan aanschaffen. Want het duurt minimaal een paar jaar voordat een bepaalde standaard verdwijnt. Dus voor de toekomst zit je in mijn ogen wel geramd als je die kaart koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_White op 12-10-2003 10:25 ]

Canon 300D | Canon SpeedLite 550EX | Canon 18-55 EF-S | Sigma 24-70 f2.8 EX DG | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300 LD Macro | Tas | Zooi CF

Pagina: 1