Toon posts:

200Gb harddisk wel of niet herkend?

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een nieuwe 200Gb harddisk kopen maar begrijp dat er allerlei hardware problemen op kunnen treden met machines ouder dan een paar maanden.
Op de Microsoft site vond ik het nodige over 48bits LBA mode maar zijn er bekende problemen met machines di eniet de allerlaatste chipset/bios bevatten?
Waarschijnlijk een domme vraag maar ik kan er geen eensluidend antwoord over vinden....
Dank!
Dries

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08-2025
Ja heel leuk allemaal maar wat voor moederbord heb je?

Burp

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Mijn nieuwe 160GB zagtie als 128. Even die EnableHighLBA ofzowiets zetten, zie de FAQ, en hij deet het prima
KT333 chipset hiero.

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Cipri: Waar heb je dat aangezet? In de hard disk zelf of in windows o.i.d.?

Workstation

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16
uit de FAQ

BIOS van vóór juli 1994
Door gebrek aan LBA (Logical Block Addressing) kun je harddisks van maximaal 504MB hierop aansluiten.

BIOS van tussen juli 1994 en mei 1996
Deze BIOS'sen kunnen niet meer dan 4093~4096 cylinders addresseren met een limiet van 2,1GB als gevolg.

BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.

BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is om te zeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
het is alleen even uitzoeken hoe oud je moederbord is, maar dat zou je meteen moeten weten. anders is een controller de meest logische oplossing

Verwijderd

Bij Mator is er een tooltje te downloaden, big_drive_enabler.exe, dit tweakt het register...... (had het vorig weekend nodig voor 2x 250 GB)

Verwijderd

Als je MB een paar maand oud is, moet je niet echt problemen verwachten, in worst case zal je misschien maar een ATA100 onboard hebben maar dat is nu niet echt het verschil.
Indien blijkt dat je bios die grote formaten niet ondersteund, dan prik je gewoon een ATA controller kaartje bij op PCI (aan te bevelen zijn de kaartjes van Maxtor(in feite Promise) en Promise zelf, of Highpoint.)
DIE kaartjes gaan tijdens het booten je BIOS uitbreiden met de noodzakelijke ondersteuning, en alle probs zijn opgelost als sneeuw voor de zon.

Die kaartjes kan je gebruiken vanaf 486 en Pentium 1 systemen, dus daar moet je je ook geen zorgen over maken.

Alternatief (indien mogelijk) is wat cardinal808 zegd juist, en moet je de bios updaten als je fabrikant die aanbied. (meestal vind je die op het web bij de fabrikant zonder meer)

Gewoon ff nagaan wat er in jou box zit, en de fabrikanten eens raadplegen.

Verwijderd

Ik denk dat iedereen het wel begrijpt, maar toch nog even voor alle volledigheid: Mator moet natuurlijk Maxtor zijn 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Voor de volledigheid, ik heb een Giga-byte Technology moederbord, model GA8IDX met een Bios ID 09/24/2001-8IDX-6A69VG0CC-00 en een Intel 845 (Brookdale) chipset.
Dank!
Dries

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De antwoorden staan dus gewoon in de FAQ :)

Bij deze verzoek ik je vriendelijk om voortaan eerst vooronderzoek te plegen door o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde subforum te doornemen. Lees ook eens de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) door om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.