Overweeg een Tiscali -surf abbo of het 512/256 Demon abbo te nemen. Tiscali kent geen vast IP-adres. Wat is daar het nadeel van, of wat is het voordeel van wel een vast IP-adres?
Het is erg makkelijk om een vast IP-adres te hebben als je bijvoorbeeld servers wilt gaan draaien. Maar omdat het 'slechts' een 512 Kbit abonnement is, zal je dat waarschijnlijk toch niet gaan doen. Voor de rest is een vast IP-adres privacygevoeliger.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 85923 op 11-10-2003 15:46 ]
dus als ik een mini netwerkje heb thuis (2 pc's) die beide internet aansluiting nodig hebben maar bijv. wel een printer sharen, dan is dat geen issue?
Nee, want dat gaat gewoon intern, dus dan zul je je externe IP-adres niet eens hoeven te weten laat staan een vaste te hebbenAnoniem: 39712 schreef op 11 oktober 2003 @ 15:49:
dus als ik een mini netwerkje heb thuis (2 pc's) die beide internet aansluiting nodig hebben maar bijv. wel een printer sharen, dan is dat geen issue?
Alleen als je servers gaat draaien (bijv. een webserver) voor de buitenwereld is een vast IP-adres echt handig. Voor de rest zijn er niet echte duidelijke voordelen aan.
Let wel op dat als je meerdere pc's wilt aansluiten je geen usb modem neemt.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Nope, als het goed is wordt de multi-pc modem erbij geleverd. Volgens mij is dit een Zyxl 650 nog wat, maar heb bij Tiscali al de vraag uitstaan welk type het precies is.bjck schreef op 11 October 2003 @ 15:52:
Let wel op dat als je meerdere pc's wilt aansluiten je geen usb modem neemt.
een vast ip is nog meer handig als je bijv online spellen wilt spelen met maar 1 of 2 anderen (vrienden
). Dit doe ik ook, en dan vullen zij gewoon mijn ip in en kunnen we tegen/met elkaar spelen, zonder anderen erbij.
Zyxel Prestige 650HAnoniem: 39712 schreef op 11 October 2003 @ 17:20:
[...]
Nope, als het goed is wordt de multi-pc modem erbij geleverd. Volgens mij is dit een Zyxl 650 nog wat, maar heb bij Tiscali al de vraag uitstaan welk type het precies is.
tja dat kan met een dynamisch ip ook Alleen moet je ff kijken wat het ip isThe Evil Brain schreef op 11 oktober 2003 @ 17:30:
een vast ip is nog meer handig als je bijv online spellen wilt spelen met maar 1 of 2 anderen (vrienden). Dit doe ik ook, en dan vullen zij gewoon mijn ip in en kunnen we tegen/met elkaar spelen, zonder anderen erbij.
ik vind tot nu toe dat een vast ip adres alleen maar nadelen heeft. Server maken out of the issue met een 16 kByte upload.
Voorderest als een lame admin je bant van een server of een persoon met kwade bedoelingen heeft je ip, dan ben je dus fucked. Je moet dan weer gaan werken met een proxy.
Ik vind een dynamisch ip veel beter. Gebanned? Ff reconnect en klaar.
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om een "multi pc-modem" (zyxel 650H) te krijgen? Bij Demon?Anoniem: 39712 schreef op 11 October 2003 @ 17:20:
[...]
Nope, als het goed is wordt de multi-pc modem erbij geleverd. Volgens mij is dit een Zyxl 650 nog wat, maar heb bij Tiscali al de vraag uitstaan welk type het precies is.
Ik had ze een mailtje gestuurd of ik met bijbetaling de 650H ipv de standaard modem (zonder de 4 poort switch), was het antwoord nee.
of een dyndns.org account nemen en die in je game invullen, ben je ook klaar...Rody schreef op 11 October 2003 @ 18:20:
[...]
tja dat kan met een dynamisch ip ook Alleen moet je ff kijken wat het ip is
vind ik een raar statement... kan immers best, een webserver/file/ftpserver voor jezelf is daar best nog op te draaien, en prutsen blijft altijd leuk...ik vind tot nu toe dat een vast ip adres alleen maar nadelen heeft. Server maken out of the issue met een 16 kByte upload.
true... alleen (zie boven) kleven daar ook weer nadelen aan zoals al eerder genoemd is...Voorderest als een lame admin je bant van een server of een persoon met kwade bedoelingen heeft je ip, dan ben je dus fucked. Je moet dan weer gaan werken met een proxy.
Deze plek is te koop.
Bij afsluiten kun je kiezen voor een USB modem voor nop, of een multi-pc voor 70 pop. Welke dat is, ik heb me laten vertellen ( maar dat wordt nog door Tiscali bevestigd) en het is ook hie gezegd dat dat de Zyxel 650 huppeldepup is.The Conman schreef op 11 oktober 2003 @ 19:28:
[...]
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om een "multi pc-modem" (zyxel 650H) te krijgen? Bij Demon?
Ik had ze een mailtje gestuurd of ik met bijbetaling de 650H ipv de standaard modem (zonder de 4 poort switch), was het antwoord nee.
Ffs... dat is de reden dat op onze server hele ranges gebanned zijn... ADSL providers met dynamische ranges, we hebben een Amerikaanse en een Belgische gebanned omdat de hele tijd de zelfde spelers met een nieuw IP weer kwamen aimbottenRody schreef op 11 October 2003 @ 18:20:
[...]
Voorderest als een lame admin je bant van een server of een persoon met kwade bedoelingen heeft je ip, dan ben je dus fucked. Je moet dan weer gaan werken met een proxy.

Hele ranges bannen is echt onzin imho op een gameserver. Dat levert je niets op. Laat dan gewoon niemand / of alleen de mensen die je er wel in wilt hebben erin.PowerFlower schreef op 11 October 2003 @ 20:55:
[...]
Ffs... dat is de reden dat op onze server hele ranges gebanned zijn... ADSL providers met dynamische ranges, we hebben een Amerikaanse en een Belgische gebanned omdat de hele tijd de zelfde spelers met een nieuw IP weer kwamen aimbotten
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Server maken out of the issue? ligt er maar net aan wat jij op je http/ftp server hebt staan? Als je een warez ftp server gaat maken.. ja dan is het natuurlijk niet handig met 16kb upload (buiten dat, het mag niet eens)Rody schreef op 11 October 2003 @ 18:20:
[...]
ik vind tot nu toe dat een vast ip adres alleen maar nadelen heeft. Server maken out of the issue met een 16 kByte upload.
Als je echter een server hebt om mee te klooien en gewoon php werkjes etc direct op internet wilt testendan is 16kb .. just fine. ik vind het zelf ontzettend handig dat ik aan iedereen kan vragen of ze even kennen kijken of dat script werkt zoals ht hoort..
En dan komt ook nog ik heb mijn random avatar (en random sig) draaien op mijn server en heb nog van niemand gehoord van.. oh wat is dat langzaam. Om dus te zeggen dat een server out of the issue is.. dacht t niet (vriend van mij heeft zelfs een dedicated rvs server met 16kb up !)
Ik vind een vast ip adres echt heel erg fijn. JE hoeft niet steeds je ip te bekijken of je dyndns account aan te passen (kan automatisch maar werkt niet 100%) of wat dan ook 1x je ip in je hoofd programmeren en klaar
Zie ik het goed en zijn de meningen verdeeld? Misschien moet er maar eens een poll aan besteed worden.
Maar nog ff on-topic, je bent dus niet gevoeliger voor attacks/hacks en allerlei andere soortgelijke elllende met een vast adres?
Maar nog ff on-topic, je bent dus niet gevoeliger voor attacks/hacks en allerlei andere soortgelijke elllende met een vast adres?
Ja, dat klopt, als een hacker of scriptkiddie jouw IP eenmaal heeft ben je gewoon de lul want het IP wat je op dat moment hebt zul je voorlopig nog wel even houden tot je een andere provider zou nemen. Je kunt dus veel makkelijker slachtoffer worden van een goede hack of een flinke DDoS (vooral het laatste is erg logisch). In geval van een niet-vast IP-adres voorkom je dit soort dingen door gewoon even je modem uit en weer aan te zetten.Anoniem: 39712 schreef op 11 October 2003 @ 23:46:
Overigens ben je zelf het beste in staat om te bepalen of je nou een vast of geen vast IP wilt.
Wil je servers gaan draaien en die benaderbaar laten zijn door hetzelfde IP -> vast IP nemen.
Wil je geen servers gaan draaien -> geen vast IP.
Als dit je geen reet uitmaakt neem je gewoon de provider met de beste prijs/prestatieverhouding (dat is in ieder geval niet Tiscali!).
Ik vind dit dus echt een onzinnige reden om te zeggen dat je geen vast IP zou willen hebben.Genghis Khan schreef op 12 October 2003 @ 00:06:
[...]
Ja, dat klopt, als een hacker of scriptkiddie jouw IP eenmaal heeft ben je gewoon de lul want het IP wat je op dat moment hebt zul je voorlopig nog wel even houden tot je een andere provider zou nemen. Je kunt dus veel makkelijker slachtoffer worden van een goede hack of een flinke DDoS (vooral het laatste is erg logisch). In geval van een niet-vast IP-adres voorkom je dit soort dingen door gewoon even je modem uit en weer aan te zetten.
Ten eerste: 'hackers' scannen meestal hele IP ranges op zoek naar exploits en kiezen niet 1 slachtoffer uit. Bovendien is het echt een kleine moeite om een firewall/router te draaien waarmee je gevrijwaard bent van scans van buitenaf.
Ten tweede, hoeveel mensen ken je die ooit het slachtoffer zijn geweest van een Distributed Denial of Service attack (ik neem aan dat je het over een aanval hebt waarbij er een overload aan netwerkverkeer wordt gegenereerd)? Ik niemand; meestal zijn dit 'publieke' slachtoffers als websites of bedrijven. Bovendien, als dit gebeurt zal je contact opnemen met je ISP en zullen er echt wel maatregelen worden genomen.
In het ergste geval kan je je ISP benaderen opdat je een ander IP adres krijgt.
Ik zou graag een vast IP hebben omdat er ook met weinig upload bandbreedte voordelen aanzitten. Het is altijd makkelijk dat je je eigen adres hebt bij het:
- draaien van FTP servertje zodat je bv. van school bestanden kan uploaden/downloaden.
- gamen
- webservertje
- eigen mailserver
...omdat je daarmee je eigen server altijd kan vinden.
Overigens is dat ook zo als je een "dynamisch" ip adres hebt zoals bij bv @home. Die is hier nu al 2 jaar niet veranderd namelijk. Met een modem aan en uit zetten kom je er met een lange lease tijd echt niet hoor.Genghis Khan schreef op 12 October 2003 @ 00:06:
[...]
Ja, dat klopt, als een hacker of scriptkiddie jouw IP eenmaal heeft ben je gewoon de lul want het IP wat je op dat moment hebt zul je voorlopig nog wel even houden tot je een andere provider zou nemen. Je kunt dus veel makkelijker slachtoffer worden van een goede hack of een flinke DDoS (vooral het laatste is erg logisch). In geval van een niet-vast IP-adres voorkom je dit soort dingen door gewoon even je modem uit en weer aan te zetten.
Ik heb Chello met een vast IPadres, zonder DHCP server oid er tussen.
Nadelen?
Veiligheid? Welnee, als je systeem gewoon lekker veilig is boeit het, als het goed is, _totaal_ niks dat je IPadres bekend is. Zou dat het wel doen, heb je een probleem.
Privacy? Jep, aangezien je IP niet veranderd ben je te herkennen aan IP. Zo zal echt annoniem chatten op IRC niet zo snel meer lukken.
Handig ivm bans? Als je ergens gebanned wordt, dan is het geloof ik ook de bedoeling dat je niet meer terug komt. Met of zonder dynamisch IP.
Voordeel:
Als ik in logfiles van m'n webspace zit te kijken valt gelijk op wie ik ben, dat kan ik er dan ook in principe uitfilteren, of er voor zorgen dat alles wat van mijn IP komt niet eens gelogged wordt.
En voor servers is het uiteraard ook erg handig.
En: Ik geloof als je een dynamisch IP hebt wel eerst een IP van een DHCP server moet krijgen. Die server kan natuurlijk ook down raken. Met een vast IP heb je geen DHCP server nodig dus is je verbinding weer wat betrouwbaarder.
Maar goed, al met al maakt het ook weer niet zo veel uit.
Nadelen?
Veiligheid? Welnee, als je systeem gewoon lekker veilig is boeit het, als het goed is, _totaal_ niks dat je IPadres bekend is. Zou dat het wel doen, heb je een probleem.

Privacy? Jep, aangezien je IP niet veranderd ben je te herkennen aan IP. Zo zal echt annoniem chatten op IRC niet zo snel meer lukken.
Handig ivm bans? Als je ergens gebanned wordt, dan is het geloof ik ook de bedoeling dat je niet meer terug komt. Met of zonder dynamisch IP.

Voordeel:
Als ik in logfiles van m'n webspace zit te kijken valt gelijk op wie ik ben, dat kan ik er dan ook in principe uitfilteren, of er voor zorgen dat alles wat van mijn IP komt niet eens gelogged wordt.
En voor servers is het uiteraard ook erg handig.
En: Ik geloof als je een dynamisch IP hebt wel eerst een IP van een DHCP server moet krijgen. Die server kan natuurlijk ook down raken. Met een vast IP heb je geen DHCP server nodig dus is je verbinding weer wat betrouwbaarder.
Maar goed, al met al maakt het ook weer niet zo veel uit.
[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 12-10-2003 12:46 ]
🌞🍃
Zelf heb ik het liefst een vast IP, omdat ik 'm dan uit m'n hoofd kan leren en 'm zo snel aan iemand kan geven. Andere mensen weten zo ook eerder je IP en dat vind ik een voordeel.
Een nadeel van een vast IP, wat dus een voordeel is van een dynamisch IP vind ik dat je eerder te 'hacken' bent, maar als je goed beveiligd bent moet dat niet zo heel veel uitmaken.
Bans uitdelen op een vast IP is voor de banner zelf fijn, omdat de gebande dan niet terug kan komen, maar als je een dynamisch IP hebt heb je niet zoveel aan IP ban.
Een nadeel van een vast IP, wat dus een voordeel is van een dynamisch IP vind ik dat je eerder te 'hacken' bent, maar als je goed beveiligd bent moet dat niet zo heel veel uitmaken.
Bans uitdelen op een vast IP is voor de banner zelf fijn, omdat de gebande dan niet terug kan komen, maar als je een dynamisch IP hebt heb je niet zoveel aan IP ban.
The devil is in the details.
dat vraag ik me af als je weet dat ik voorlopig nog wel onder de 2000mb blijft en dus geen behoefte heb aan een FUP. Of zijn de lijnen van Ticali zo brak?Als dit je geen reet uitmaakt neem je gewoon de provider met de beste prijs/prestatieverhouding (dat is in ieder geval niet Tiscali!).
Een mailtje of belletje met het verhaal wat er aan de hand is en hun geven je een ander IP adres. In ieder geval @home doet het zo...Genghis Khan schreef op 12 October 2003 @ 00:06:
[...]
Overigens ben je zelf het beste in staat om te bepalen of je nou een vast of geen vast IP wilt.
Wil je servers gaan draaien en die benaderbaar laten zijn door hetzelfde IP -> vast IP nemen.
Als dit je geen reet uitmaakt neem je gewoon de provider met de beste prijs/prestatieverhouding (dat is in ieder geval niet Tiscali!).
Zelfs al zet ik me server een maand of 2 uit, dus geen verbinding etc, dan nog krijg je je oude ip adres, @home is nl te lui om de dhcp goed te configgen (gelukkig)Bor_de_Wollef schreef op 12 October 2003 @ 12:08:
[...]
Overigens is dat ook zo als je een "dynamisch" ip adres hebt zoals bij bv @home. Die is hier nu al 2 jaar niet veranderd namelijk. Met een modem aan en uit zetten kom je er met een lange lease tijd echt niet hoor.
-
Verder is het heel handig voor bijvoorbeeld het klooien met IPv6 want dit wordt niet echt ondersteund als je een dynamisch IP hebt.
[ Voor 14% gewijzigd door PoisonouZ op 12-10-2003 13:17 . Reden: extra erbij ]
Nog een 'voordeel' van een niet-vast ip is dat je geen last hebt van 'bans', aangezien deze meestal op ip-gebied plaatsvinden. Of je er wat aan hebt is iets anders, maar als cheater in games kan het handig zijn 
Wat betreft voordelen van vaste ip-adressen zijn er al een aantal genoemd. Watr ook handig kan zijn is dat je je login van GOT aan je ip kan koppelen (als je dat zou willen)
Wat betreft voordelen van vaste ip-adressen zijn er al een aantal genoemd. Watr ook handig kan zijn is dat je je login van GOT aan je ip kan koppelen (als je dat zou willen)
[ Voor 33% gewijzigd door pagani op 12-10-2003 13:18 ]
Anoniem: 6104
Je bedoelt dat het handig is voor die lame flikkers die zich niet kunnen gedragen.... Ik zit al (euhm) bijna 8 jaar op internet en ben nog nooit gebanned. En als het een "lame" admin is, dan WIL ik daar niet eens meer komen..Rody schreef op 11 October 2003 @ 18:20:
[...]
tja dat kan met een dynamisch ip ook Alleen moet je ff kijken wat het ip is
easy as that...
Agree, iedereen vast IP = geen gezeik meer... EN indien nodig op persoon te achterhalen, dus zeg maar "dag" met het handje tegen gekloot met spam e.d.PowerFlower schreef op 11 October 2003 @ 20:55:
[...]
Ffs... dat is de reden dat op onze server hele ranges gebanned zijn... ADSL providers met dynamische ranges, we hebben een Amerikaanse en een Belgische gebanned omdat de hele tijd de zelfde spelers met een nieuw IP weer kwamen aimbotten
Ja so?? En zo'n "kiddie" vind het leuk om ergens iemand die hij TOTAAL niet kent het leven zuur te maken? Right... Als jij niet kut op internet, val je ook niet op... simple as that... ja oke... het ZOU kunnen. Maar ook zo'n script kiddie zal eerst jou IP scannen... als hij het mijn scant, vind hij NIETS. Dus wat wil hij ddossen??Genghis Khan schreef op 12 October 2003 @ 00:06:
[...]
Kijk, als je gaat autorijden zonder rijbewijs, maak je ook brokken
Vast, dynamisch... boeit niet, want een beetje internetter gebruikt DNS. Kies voor de beste (betrouwbaarste) provider (xs4all, demon) met de beste prestaties, dan blijft demon over.Overigens ben je zelf het beste in staat om te bepalen of je nou een vast of geen vast IP wilt.
Ik vind jou redenatie wel ZO krom. Vast of dynamisch IP heeft niets uit te staan met wel of niet gehackt worden. Je bent te hacken als je systeem open staat. Je bent ALTIJD te hacken in principe, maar het gaat om drempelverhoging.MaRc0 schreef op 12 October 2003 @ 12:26:
Zelf heb ik het liefst een vast IP, omdat ik 'm dan uit m'n hoofd kan leren en 'm zo snel aan iemand kan geven. Andere mensen weten zo ook eerder je IP en dat vind ik een voordeel.
Als jij je systeem gewoon een klein beetje bijhoud, dan is het veel te moeilijk om dit te hacken... als jij niet allerlei gare proggies en services draait en dus "mogelijkheden" bied, wat moeten ze dan hacken?
http met roottoegang
ftp met anonymous
ga zo maar door... zo moeilijk is het allemaal niet, maar het komt meestal op hetzelfde neer "rtfm" (read the fucking manual)
Nee, waar het op neerkomt, is dat de gemiddelde PRUTSER alles wil draaien en geen zak verstand heeft van wat hij moet doen en hoe het werkt en daarom allerlei onzin uitkraamt over veiligheid.
Let wel, ik heb het niet over jou, toevallig reageer ik op wat je zegt, maar dat is niet persoonlijk bedoelt.
Dat heeft niets te maken met te lui zijn oid. @home geeft gewoon een semi-vast adres. Dat is ook makkelijker voor hun administratie en veel klanten hebben dit liever dan een adres wat steeds wisselt.PoisonouZ schreef op 12 October 2003 @ 13:14:
[...]
Zelfs al zet ik me server een maand of 2 uit, dus geen verbinding etc, dan nog krijg je je oude ip adres, @home is nl te lui om de dhcp goed te configgen (gelukkig)
-
Verder is het heel handig voor bijvoorbeeld het klooien met IPv6 want dit wordt niet echt ondersteund als je een dynamisch IP hebt.
Waarom is Tiscali zo brak dan? Voor 19,95 krijg je nu een 768/256 lijn (AH aanbieding) die 6 maanden datalimiet-vrij is. Daarna gaat de prijs met 5 euro omhoog en gaat de 2 Gb datalimiet in.Genghis Khan schreef op 12 October 2003 @ 00:06:
Dit is volgens mij de beste deal. Voor mij in ieder geval wel, want ik wil mijn lijn kunnen verhuizen (kan bijv. bij Demon niet) en in het begin weinig betalen. Als die 6 Maanden om zijn ga ik wel over op het Family abo en betaal dan 40 euro voor 2048/256 met 20 Gb datalimiet!
Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2
hallo Da Monkey, zijn we hier met Tweakers of niet? Voor mijn hele PC-jerella gebeuren heb ik nog nooit een helpdesk nodig gehad, waarom nu dan wel. En Deddiekoel's overwegingen zijn inmiddels ook al een beetje de mijne.
Wacht maar tot je eens de helpdesk moet bellen omdat er iets niet goed is met je verbinding of iets dergelijks. Dat heeft niet zo veel te maken met Tweaker zijn of niet.Anoniem: 39712 schreef op 13 October 2003 @ 21:18:
hallo Da Monkey, zijn we hier met Tweakers of niet? Voor mijn hele PC-jerella gebeuren heb ik nog nooit een helpdesk nodig gehad, waarom nu dan wel. En Deddiekoel's overwegingen zijn inmiddels ook al een beetje de mijne.
Anoniem: 65952
De Zyxel modems zijn via telnet te veranderen zodat ze met DHCP werken, en dus met een simpel hubje geschikt voor meerdere pc'sThe Conman schreef op 11 oktober 2003 @ 19:28:
[...]
Hoe heb jij het voor elkaar gekregen om een "multi pc-modem" (zyxel 650H) te krijgen? Bij Demon?
Ten eerst de helpdesk, zoals hierboven al door iemand geschreven staat, maar ook de prijs/prestatie-verhouding slaat gewoon als een lul op een drumstel (bij alle KPN-leveranciers trouwens). Vooral met het datalimiet wat je er bij krijgt kun je gewoon niet veel. Ik zou dus absoluut een BB-ned of BabyXL leverancier nemen want de huidige KPN-leveranciers naaien je stuk voor stuk met onredelijke prijzen, asociale datalimieten en relatief gezien voor ADSL lage bandbreedtes. Als je kijkt naar bijvoorbeeld BB-ned leveranciers als Demon waar je nu een 8192/1024 abonnement hebt met Fair Use Policy voor €65,00, geen aansluitkosten en een gratis modem is dat gewoon veel redelijker.
Ik zie geen extra voordelen aan een vast IP adres. Je kunt met behulp van services als dyndns.org (heeft ook mine.nu) een vaste hostname koppellen aan een dynamisch IP adres. Zo kom je met http://nl.mine.nu gewoon bij mijn server terecht. WWW server draait er wel op, maar aangezien ik ook nog een domain heb met 200 mb ruimte gebruik ik die vrijwel nooit, alleen af en toe om een bestandje op te zetten zodat iemand anders die kan ophalen.
Wat betrefd een server draaien: Ik zit met 384 kbit/s upload hier, dus een server draaien op een dergelijke snelheid is natuurlijk enigzins amateuristisch, zeker gezien ik een domain heb met 200 meg ruimte, en zo'n beetje alle Linux services die je kunt bedenken - op een gedeelde 1 Gbit/s connection. 2 keer 1 Gbit/s heb ik me laten vertellen door mijn hostingprovider trouwens.
Het enige voordeel dat je kan hebben met een VAST IP adres is dat een bepaalde dienst en/of je werk je toegang kan verlenen op basis van dat IP adres. Wil je bijvoorbeeld een verbinding leggen naar een server op je werk, dan kan de sysadmin verwachten dat alleen een bepaald IP adres toegang krijgt om zo de beveiliging te vergroten. Tevens kun je als je ZELF een bepaalde service aanbiedt op je eigen computer misbruik voorkomen door alleen een paar personen afkomstig van bepaalde IP adressen toegang te verlenen. Tegenwoordig is door VPN en allerlei security maatregelen het meestal echt niet meer nodig om ergens vaste IP adressen te gaan bijhouden.
Verder krijg je trouwens bij een consumentenprovider NOOIT echt een vast IP adres. Het is vrijwel altijd automatisch aan je toegekend. Het mag dan wel zo zijn dat je de komende paar jaar dat IP adres houdt, maar je ISP heeft het recht (en doet dit ook af en toe als er weer eens ge-re-organiseerd wordt) om de IP ranges aan te passen als dit wat beter uitkomt voor de ISP. De kans is natuurlijk aanwezig dat je IP adres 5 jaar, mischien wel 10 jaar hetzelfde houdt. Maar in de turbulente wereld waar ISPs worden overgenomen en doorverkocht gebeurt het regelmatig dat een ISP de 14 compleet verschillende ranges die het nu in bezit heeft door overnames en fusies inruilt voor 1 range beginnend met hetzelfde nummer om de boel wat te organiseren. Een echt "vast" IP adres is in ieder geval geen recht.
Wat betrefd een server draaien: Ik zit met 384 kbit/s upload hier, dus een server draaien op een dergelijke snelheid is natuurlijk enigzins amateuristisch, zeker gezien ik een domain heb met 200 meg ruimte, en zo'n beetje alle Linux services die je kunt bedenken - op een gedeelde 1 Gbit/s connection. 2 keer 1 Gbit/s heb ik me laten vertellen door mijn hostingprovider trouwens.
Het enige voordeel dat je kan hebben met een VAST IP adres is dat een bepaalde dienst en/of je werk je toegang kan verlenen op basis van dat IP adres. Wil je bijvoorbeeld een verbinding leggen naar een server op je werk, dan kan de sysadmin verwachten dat alleen een bepaald IP adres toegang krijgt om zo de beveiliging te vergroten. Tevens kun je als je ZELF een bepaalde service aanbiedt op je eigen computer misbruik voorkomen door alleen een paar personen afkomstig van bepaalde IP adressen toegang te verlenen. Tegenwoordig is door VPN en allerlei security maatregelen het meestal echt niet meer nodig om ergens vaste IP adressen te gaan bijhouden.
Verder krijg je trouwens bij een consumentenprovider NOOIT echt een vast IP adres. Het is vrijwel altijd automatisch aan je toegekend. Het mag dan wel zo zijn dat je de komende paar jaar dat IP adres houdt, maar je ISP heeft het recht (en doet dit ook af en toe als er weer eens ge-re-organiseerd wordt) om de IP ranges aan te passen als dit wat beter uitkomt voor de ISP. De kans is natuurlijk aanwezig dat je IP adres 5 jaar, mischien wel 10 jaar hetzelfde houdt. Maar in de turbulente wereld waar ISPs worden overgenomen en doorverkocht gebeurt het regelmatig dat een ISP de 14 compleet verschillende ranges die het nu in bezit heeft door overnames en fusies inruilt voor 1 range beginnend met hetzelfde nummer om de boel wat te organiseren. Een echt "vast" IP adres is in ieder geval geen recht.
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
Pagina: 1