Ik heb (sinds een lange tijd) al een Aopen CDRW2440 met de nieuwste firmware 2.08. Deze brandt een CD op 24x in ongeveer 9 a 10 minuten. Ik heb er nooit veel problemen mee gehad, totdat ik laatst een CD-R wilde branden die maar op 12x kon.
Deze brandde ik dan ook op 12x, maar de tijd verbaasde me, zo'n 5 a 6 minuten.
Daar zit toch iets niet goed?
CDRW2440 2.08
L7S7A2 Moederboard
Windows XP zonder SP's
Fujifilm 52x CD-R's (9minuten voor 650mb) op 24x
Mmore 12x CD-R's (6minuten voor 650mb) op 12x
De brander draait op PIO mode 4. Hij staat op "DMA if avalaible" en dat wordt dus PIO. Volgens de manual moest ik een jumper eruit halen (PIO jumper) zodat hij op DMA ging draaien. Ik heb dat gedaan, maar zonder effect. Maar ik weet niet of het aan het PIO/DMA verhaal ligt.
Dan is er ook nog iets van "Justspeed" wat misschien een oorzaak is? Ik weet het allemaal niet meer! Hij zou op 24x in ieder geval minstens net zo snel moeten branden als op 12x.
Deze brandde ik dan ook op 12x, maar de tijd verbaasde me, zo'n 5 a 6 minuten.
Daar zit toch iets niet goed?
CDRW2440 2.08
L7S7A2 Moederboard
Windows XP zonder SP's
Fujifilm 52x CD-R's (9minuten voor 650mb) op 24x
Mmore 12x CD-R's (6minuten voor 650mb) op 12x
De brander draait op PIO mode 4. Hij staat op "DMA if avalaible" en dat wordt dus PIO. Volgens de manual moest ik een jumper eruit halen (PIO jumper) zodat hij op DMA ging draaien. Ik heb dat gedaan, maar zonder effect. Maar ik weet niet of het aan het PIO/DMA verhaal ligt.
Dan is er ook nog iets van "Justspeed" wat misschien een oorzaak is? Ik weet het allemaal niet meer! Hij zou op 24x in ieder geval minstens net zo snel moeten branden als op 12x.
[ Voor 11% gewijzigd door nnk op 11-10-2003 14:21 ]