Load balance over meedere internet verbindingen

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• damanseb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Heeft er iemand verstand van routeren/load balancing over meerdere internet verbindingen?

Idee is een linux/windows (linux waarschijnlijk) router te bouwen (met 3 nics) die intern verkeer naar behoefte roetert over de 2 beschikbare internet verbindingen zonder tussenkomst van peering of wat dan ook aan de ISP kant..

Of toch maar zo'n dure sisco?

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Hmmm, interessant. Heb binnenkort kabel en ADSL en wil ook wel zoiets hebben. Heb wel eens gehoord dat het met software kan op linux (misschien ook wel op windows hoor). Kan alleen effe niet op de naam komen en/of de searchstrings waarmee je het kan opzoeken. Iemand?

Is het overigens mogelijk om in een netwerkje een secundaire gateway op te geven? Dan kan het ook redundant uitgevoerd worden. Voor mijn volgende baan moet ik nl. altijd de beschikking hebben over een verbinding (voor zover mogelijk natuurlijk)...

[ Voor 32% gewijzigd door Eijkb op 11-10-2003 14:21 ]

.

• damanseb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Search string: multiple internet connection router

Dit is idd bij mij ook het geval, het idee is een 10/3mbit verbinding te realiseren door het combineren van een 2mbit SDSL en een 8/1mbit ADSL verbinding om zodoende meerdere gebruikers in mijn situatie te voorzien van snel internet..

Even tussendoor..

Hardware matig: Cyclone 200 High Performance Load Balancer
http://www.broadbandbuyer...tegoryID=48&ProductID=400

Softwarematig: NAT32®
http://www.nat32.com/

Maar de bedoeling is dus eigenlijk dit zelf te bewerkstelligen met linux/bsd
Dus vooralsnog op zoek naar mensen die hier kaas van hebben gegeten..

[ Voor 31% gewijzigd door damanseb op 11-10-2003 14:39 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
http://www.vicomsoft.com/vig/vig.main.html

Ook de 1na laaste release van winroute heeft connection failover.

[ Voor 46% gewijzigd door raymonvdm op 13-10-2003 18:46 ]

Verwijderd

Windows 2003 .Net Server heeft het.
Maar dan niet de web/standaard editie.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

Stewie!

Keen must die!

Gewoon met een nexland isb pro 800 turbo B)
doen wij ook op het werk
300 euro ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Stewie! op 20-10-2003 22:32 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Vertel eens iets meer over die Lexland. Google kent het beestje niet.

Copyright and left by SED...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56

Predator

Suffers from split brain

SED schreef op 14 October 2003 @ 20:00:
Vertel eens iets meer over die Lexland. Google kent het beestje niet.
Het is nexland ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• SED
  • Registratie: Januari 2000

SED

....schaamsmiley......
tja dat had ik kunnen weten...
Hier een aardige review erover.
http://www.hardware-one.com/reviews.asp?aid=248&page=1

oke, Nexland is overgenomen door Symantec en zover ik kan zien zijn de prijzen verdubbeld.
Is de VPN/200R de symantec opvolger? Die kost 1200 dollar.

Jammer leek een fantastisch product voor die prijs.

edit, opm toegevoegd

[ Voor 45% gewijzigd door SED op 14-10-2003 20:30 ]

Copyright and left by SED...

Verwijderd

Dit is toch een interessant topic, jammer dat er geen actieve discussies zijn!

Er zijn diverse routers met multiple WAN/load balancing, ik lees echter niets over de mogelijke problemen met loadbalancing. Als ik hardware aanschaf om loadbalancing toe te passen over verschillende ISP's, zou ik dan problemen kunnen krijgen met de mailserver bijvoorbeeld?

En zou ik dan via een VPN een dubbelle upload snelheid krijgen? Of werkt dat niet met meerdere Ip adressen?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
Dit is mogelijk (bijna gratis - beetje oude hardware moet je hebben) in Linux.
Lees even het Linux Advanced Routing Howto, staat zelfs een volledig voorbeeld in.

[ Voor 14% gewijzigd door Guru Evi op 27-04-2004 18:28 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 16:44:
Dit is toch een interessant topic, jammer dat er geen actieve discussies zijn!

Er zijn diverse routers met multiple WAN/load balancing, ik lees echter niets over de mogelijke problemen met loadbalancing. Als ik hardware aanschaf om loadbalancing toe te passen over verschillende ISP's, zou ik dan problemen kunnen krijgen met de mailserver bijvoorbeeld?

En zou ik dan via een VPN een dubbelle upload snelheid krijgen? Of werkt dat niet met meerdere Ip adressen?
verschillende isp's kan je het niet bundelen. zelfde isp, kan je het ook niet bundelen.

Wat wel kan (kan alleen spreken over linux advanced routing), is uitgaand (nat) verkeer balancen over je wan lijnen.
Ook zijn daemons die draaien, op alle (als je ze op alle laat luisteren) wan lijnen bereikbaar.

Voor de 'diverse routers' moet je specs/handleiding maar doornemen om er achter te komen wat ze kunnen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

tja een loadbalanced internet verbinding kan wel werken, dat lijkt me ook niet zo moeilijk

wat je betreft met statische verbindingen (direct connections ) zoals met je smtp en pop server (voornamelijk pop) die zijn provider gebonden en probeer jij maar eens bij een andere provider zijn smtp en pop server te benaderen voor verzenden/ontvangen van e-mail

smtp = met name provider gebonden dit voorkomt veel mail relais (op IP-range, van de verbindende ip v.d client)
pop is wat minder benadeeld bij somige providers omdat je daarvoor een account moet hebben.

maar voor het meeste werk en gezien de up/down time van meeste providers zal het af-en toe zo zijn dat je je mail niet zou kunnen benaderen.

maar ja verwacht niet als je peanuts wil betalen dat je als koning behandeld word.
goedkoop kan ook duurkoop zijn

betreft het loadbalancen van je verbinding, het moet mogelijk zijn om bv bepaald verkeer in een soort round-robin opstelling tussen de 3 verbindingen te balancen.

voor direct connections(vpn's,telnet,ssh,ftp etc) tja denk dat die het niet zo fijn vinden om steeds te wisselen van IP dus...

je kan ook nog http verkeer over je ADSL lijn laten gaan (of download)
en 1 SDSL lijn voor FTP verkeer
en de andere voor een andere doeleinde

als je het meeste effect wilt hebben is het misschien verstandig om een combinatie van bandbreedte limitatie en verspreiding van load te doen.

bandbreedte-beperking lijkt misschien een bottle nek maar dit helpt je ook tot het efficent aanbieden van diensten want HTTP verkeer heeft minder bandbreedte nodig dan een FTP verkeer.. (of in jou situatie andersom)
dit kan ook garanderen dat je e-mail binnenblijft komen ondanks iemand DVD aan het leechen is van een sharezaa/bittorrent/kazaa etcera

een linux/unix/ of BSD variant mag dan wel zeer goedkoop wezen en snel (FreeBSD heeft 1 v.d schoonste TCP/IP stacks van alle OS-en)
maar met een goedkope machine denk ik niet dat je ermee wegkomt

denk dat je toch een 100Mhz en 4MB ram per ,5MB up/downstream verkeer voor een BSD/Linux gateway nodig hebt. dus 2x2MB+8MB= 12MB zou een minimaal een 1500GHz systeem + 1,5 GB ram
een 486 met 32 mbram en 3 netwerk kaartjes trekt het getweaked enzo misschien net ?

kwa netwerk interface 3com of Intel kaartjes is ook geen overbodige luxe zeker de wat duurdere varianten. deze nemen nog wat reken werk voor je processsor weg niet veel maar alle kleine beetjes helpen ;)

persoonlijk vind ik FreeBSD ook 1 v.d beste BSD varianten en beter als linux maar goed

Tja vanalles

Verwijderd

vso schreef op 28 april 2004 @ 14:43:
maar voor het meeste werk en gezien de up/down time van meeste providers zal het af-en toe zo zijn dat je je mail niet zou kunnen benaderen.

maar ja verwacht niet als je peanuts wil betalen dat je als koning behandeld word.
goedkoop kan ook duurkoop zijn

betreft het loadbalancen van je verbinding, het moet mogelijk zijn om bv bepaald verkeer in een soort round-robin opstelling tussen de 3 verbindingen te balancen.

voor direct connections(vpn's,telnet,ssh,ftp etc) tja denk dat die het niet zo fijn vinden om steeds te wisselen van IP dus...
Dat werk perfect hoor. Hier staat een bak met kabel/adsl/sdsl.
Mail Luistert op sdsl lijn. Ftp luistert op alle 3 de lijnen (en is bereikbaar op alle 3, iemand die via de adsl binnen komt, en gaat up/downloaden, gaat het verkeer naar de verbindende partij ook weer over de adsl).
ssh luisteret op alle 3 de lijnen, de tunnel naar andere locatie (vtun) luistert alleen op de sdsl.

Nat gaat gebalanced over alle 3 de lijnen, met verhouding 1:2:3 (kabel:sdsl:adsl)

Verder wordt een aantal verbindingen naar buiten altijd over hetzelfde ip geroute (mail van exchange naar buiten gaat naar smtpd van isp, dus altijd over 1 lijn naar buiten (anders kan je ofcoz niet relayen via die smtp.))

Een aantal machines in het LAN gaan ook exclusief over 1 lijn naar buiten.

Genoeg mogelijk met linux advanced routing.

• drepa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2025
linux is waarschijnlijk je goedkoopste oplossing ivm licenties etc.

als je echter een windows pakket zoekt die dit kan moet je eens kijken naar www.lightspeedsystems.com
Total Traffic Control 4 is het pakket waar je naar moet kijken.
dit pakket kan (bijna) alles met je traffic doen, chaping, firewall, nat, reporting, etc etc.

grote voordeel van dit pakket vind ik het grafisch kunnen programmeren met bouw stenen, elke bouw steen heeft een functie, tijd klok, speed limiter, load balancer, ip filter, firewall, nat, etc etc...

andere leuke feature is het voorrang kunnen geven op bepaalde soorten traffic, stel dat op drukke tijden je lijn dicht zit, dan gaat bijvoorbeeld 80% capaciteit naar email en 20 naar overige (http) etc. of iets dergelijks.

op me werk hebben wij dit pakket draaien voor 3 lijnen, 1 sdsl (2m/2m), 1 kabel zakelijk, en 1 kabel particulier (backup) aansluitingen.
deze doet loadbalancing, failover, spam blocker, reporting en nog wat andere dingen.
daarbij kan deze op alle 3 de lijnen mail ontvangen, wat in de praktijk qua internet verkeer geen downtime meer oplevert.

verder kun je de servers ook in een array zetten, valt server 1 uit pakt de andere de taken over en neem het ip van je gateway over zodat je geen dubbele gateway`s in je lan hoeft te hebben of iets dergelijks.

als je het 1 maal door heb kun je de gekste dingen bedenken.

met andere woorden, super pakket! (voor windows omgevingen dan)

[ Voor 11% gewijzigd door drepa op 28-04-2004 15:25 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 15:09:
[...]

Dat werk perfect hoor. Hier staat een bak met kabel/adsl/sdsl.
Mail Luistert op sdsl lijn. Ftp luistert op alle 3 de lijnen (en is bereikbaar op alle 3, iemand die via de adsl binnen komt, en gaat up/downloaden, gaat het verkeer naar de verbindende partij ook weer over de adsl).
ssh luisteret op alle 3 de lijnen, de tunnel naar andere locatie (vtun) luistert alleen op de sdsl.

Nat gaat gebalanced over alle 3 de lijnen, met verhouding 1:2:3 (kabel:sdsl:adsl)

Verder wordt een aantal verbindingen naar buiten altijd over hetzelfde ip geroute (mail van exchange naar buiten gaat naar smtpd van isp, dus altijd over 1 lijn naar buiten (anders kan je ofcoz niet relayen via die smtp.))

Een aantal machines in het LAN gaan ook exclusief over 1 lijn naar buiten.

Genoeg mogelijk met linux advanced routing.
kijk iemand die het gedaan heeft zoals ik het bedoelde

alleen adminhenk als jij de TS verteld welke spec's aan machine hebt staan
wat je voor tools gebruikt (redhat +ipfirewall ofzo)
dan denk ik dat je TS wel zeer meer nuttige info geeft

Tja vanalles

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan ook hardwarematig voor een prikkie, onze leverencier heeft deze:
http://www.level1.com/products3.php?sklop=8&id=560146
:)Kost ongeveer 62,- ex b.t.w.

[ Voor 15% gewijzigd door KillerAce_NL op 28-04-2004 16:05 ]

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

DaMorpheus schreef op 13 oktober 2003 @ 20:13:
Gewoon met een nexland isb pro 800 turbo B)
doen wij ook op het werk
300 euro ;)
Mmm... Heb er zelf ook een op de zaak.
Maar helaas een End of Life product, zeker niet meer aan teraden voor zakelijk gebruik.
Er komt nammelijk geen enkele firmware update meer uit....
Terwijl er hier en daar toch nog wel wat ruwe kantjes aan zitten...

offtopic: een bagger model van een vaag merk is bij http://www.alternate.nl/ voor ongeveer 100 euro tekoop. Leuk voor low-budget thuis gebruik...
SED schreef op 14 oktober 2003 @ 20:14:
oke, Nexland is overgenomen door Symantec en zover ik kan zien zijn de prijzen verdubbeld.
Is de VPN/200R de symantec opvolger? Die kost 1200 dollar.
Nope zijn niet helemaal het zelfde,
Van buiten verschilt alleen de kleur (paars/geel) en de opdruk.
Maar de firmware moet toch anders wezen, Wat er binnen in het doosje anders is weet ik niet. Zou best kunnen dat ze het zelfde zijn. Maar zelf probeer ik het liever niet uit.

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Houden we wel het verschil in de gaten tussen load balancing (verkeer verdelen over de lijnen), fail-over, en trunking?
En zou ik dan via een VPN een dubbelle upload snelheid krijgen?
Ehm...
nee, zo werkt dat doorgaans niet..

[ Voor 35% gewijzigd door alt-92 op 29-04-2004 22:03 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1