Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Volgens mij was er een soort consensus over de gedachte dat als de shop niet in de SS wilde voorkomen, dat deze dan dus ook uit de PW werd gehaald en dat er een melding in de SS kwam met een nog nader te bepalen tekst (zoiets als: shop is op eigen verzoek verwijderd met evt aanvullende teksten of gem. cijfers), maar zonder de usersurveys.
Volgens mij blijven dan de volgende combinaties over:
1) PW+SS
2) alleen SS (met surveys)
3) alleen SS (zonder surveys, maar met meldtekst)
Nu zie je alleen de tekst: "sorry de shop is niet bekend".
Die tekst is niet juist en zorgt ervoor dat regelmatig users zelf zo'n survey starten en dat deze weer verwijderd moeten worden.
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450
Het zou jammer zijn als het hele onderwerp als afgehandeld beschouwd wordt op basis van de verkeerde veronderstellingen.
Dat was dus de quote van Wouter Tinus.
[ Voor 23% gewijzigd door PcDealer op 07-11-2003 12:17 . Reden: Hmmm... ]
Blijft feit dat er nu nog steeds staat dat een Shop niet bekend is.
Dat is niet juist. De shop is in zo'n geval wél bekend, maar wil niet in de SS opgenomen worden. Zo'n melding ering maken en verder basta lijkt me niet erg bezwaarlijk en niet heel erg veel werk eerlijk gezegd... Dan kan een nietsvermoedende Tweaker tenminste zijn eigen conclusie trekken.
Nu heb ik meegemaakt dat een Tweaker dacht dat de Shop werkelijk niet bekend was en zelf maar zo´n survey begon, welke dan weer achteraf verwijderd moest worden...
Zie: FAQ: Pricewatch en Shop Survey met name " Hoe kan ik als shop reacties geven in de Shop Survey?"The_Sukkel schreef op 07 november 2003 @ 21:17:
Kondigde Femme niet iets aan als dat Shops nu ook konden reageren op een survey van iemand?
Zoals al eerdere, door Harm is vermeld, is er tot nu toe, weinig draagvlak voor. Aangezien op dit moment andere zaken voorgaan, zal er op korte termijn zeer waarschijnlijk niets gebeuren.Blijft feit dat er nu nog steeds staat dat een Shop niet bekend is.
Dat is niet juist. De shop is in zo'n geval wél bekend, maar wil niet in de SS opgenomen worden. Zo'n melding ering maken en verder basta lijkt me niet erg bezwaarlijk en niet heel erg veel werk eerlijk gezegd... Dan kan een nietsvermoedende Tweaker tenminste zijn eigen conclusie trekken.
We zijn wel aan het overleggen of het submitten van shops in de toekomst niet anders moet gaan verlopen.Nu heb ik meegemaakt dat een Tweaker dacht dat de Shop werkelijk niet bekend was en zelf maar zo´n survey begon, welke dan weer achteraf verwijderd moest worden...
Zie HarmLongbeard schreef op 07 november 2003 @ 21:48:
Bepleite situatie:
Shop wordt ook verwijderd uit PW, SS-meldtekst: shop is op eigen verzoek verwijderd
[ Voor 121% gewijzigd door Longbeard op 07-11-2003 23:06 ]
Heb ik soms iets verkeerd geschreven of ben ik verkeerd bezig o.i.d.?
Maar goed, ik wacht wel af.
In de tussentijd ontdek ik dat Adata voor de 2e (?of al meer?) keer tot leven is geblazen in de SS: (Adata is één van de shops die op eigen verzoek is verwijderd)
http://www.tweakers.net/shopsurvey/5962
Wat gaat hier nu weer mee gebeuren? Worden deze surveys ook weer verwijderd? Het wachten is daarna dan weer op de volgende lading Tweakers die nietsvermoedend een ontevreden nieuwe survey gaan starten...
Ik zal ook uitleggen waarom ik me er zo mee bemoei: ik heb zelf ook iets besteld bij deze winkel en voelde me een zeer bewuste consument omdat ik half uit nieuwsgierigheid en half om de uitdaging om bij dé goedkoopste leverancier mijn printer te kopen, wetende dat er een hoop slechte reviews over deze winkel waren. De wetenschap dat er een hoop ontevreden klanten waren maakte van mij in ieder geval een bewuste koper en zorgde ervoor dat ik met meer geduld en gemoedsrust mijn bestelling afwachtte. Als ik het echter niet had geweten (dat deze winkel zo slecht stond aangeschreven) en ik nietsvermoedend had besteld, dan was ik net als al die andere Tweakers een stuk ongeruster. (De survey die ik had geschreven was overigens genuanceerd mét plus- en minpunten, en bedoeld om een koper bewust te maken van de eigenaardigheden)
Kortom: zelfs een minimale meldtekst helpt al een stuk...
[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 07-11-2003 23:20 ]
Ik denk dat dat een foutje is geweest van Longbeard, er was namelijk geen enkele reden om je reply te verwijderenThe_Sukkel schreef op 07 november 2003 @ 23:18:
Ik begrijp niet zo goed waarom zowat mijn hele reply nu is gedelete...
Die gaat er dus inderdaad weer uit. Hij was al gemeld overigens.The_Sukkel schreef op 07 november 2003 @ 23:18:
In de tussentijd ontdek ik dat Adata voor de 2e (?of al meer?) keer tot leven is geblazen in de SS: (Adata is één van de shops die op eigen verzoek is verwijderd)
Je hebt gelijk. Er moet iets aan gedaan worden, want dit is ook geen goede, handige en praktische manier van werken.The_Sukkel schreef op 07 november 2003 @ 23:18:
Wat gaat hier nu weer mee gebeuren? Worden deze surveys ook weer verwijderd? Het wachten is daarna dan weer op de volgende lading Tweakers die nietsvermoedend een ontevreden nieuwe survey gaan starten...
Oops :x Per ongeluk het verkeerde knopje, ingedrukt. Mijn verontschuldigingen hiervoor!The_Sukkel schreef op 07 november 2003 @ 23:18:
Ik begrijp niet zo goed waarom zowat mijn hele reply nu is gedelete...
Maar goed, ik wacht wel af.
Dacht al...Longbeard schreef op 07 november 2003 @ 23:40:
[...]Oops :x Per ongeluk het verkeerde knopje, ingedrukt. Mijn verontschuldigingen hiervoor!
Zand erover!
Ultrakorte samenvatting:
Sommige shops die zeer negatieve surveys hebben gehad zijn op eigen verzoek verwijderd uit de SS. Mijn verzoek was (en is dat dus nog steeds) om bij dit soort shops toch een of andere melding op te nemen, omdat de standaardmelding "shop is niet bekend" te misleidend is.
Wat voor een soort meldtekst het dan zou moeten worden is nog niet geheel duidelijk. Maar minimaal zou er toch moeten staan dat de shop op eigen verzoek is verwijderd uit de SS.
Wat is de status van het verzoek?
Staat er nog onder dezelfde link in.Harm schreef op 07 november 2003 @ 23:22:
Die gaat er dus inderdaad weer uit. Hij was al gemeld overigens.
[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 02-01-2004 22:08 ]
[ Voor 33% gewijzigd door Longbeard op 02-01-2004 22:11 ]
Omg, Jimmy Pop had het verkeerde knopje te pakken, mijn excuus

[ Voor 134% gewijzigd door Randal Peelen op 02-01-2004 22:53 ]
In principe doen we het in deze tussenliggende periode niet. Alleen wanneer Tweakers.net daar aanleiding toe ziet zal een melding in de shop survey worden geplaatst. Echter dit zullen zeldzame uitzonderingen zijn.The_Sukkel schreef op 02 januari 2004 @ 22:29:
[...]
Het verzoek betreft echter de overgangssituatie:
Kan in de tussentijd voordat we SS2 hebben de meldtekst niet aangepast worden?
Nogmaals sorry voor The_Sukkel
Da's mooi.Harm schreef op 02 januari 2004 @ 23:18:
[...]
Klopt, uiteindelijk zijn we er toch uitgekomen met deze shop en wilden ze er wel instaan.
Ik weet niet of dat zo mooi is. Ik zie geen enkele survey daar staan, terwijl het in de "hoogtijdagen" stikte van de negatieve reacties. Ik vermoed dat elke survey wordt verwijderd... Heb ik gelijk? Als dat niet zo is, dan ga ik mijn eigen survey weer eens daarop zetten.
Ander voorbeeld:
Mag ik weten hoe het zit met Etelcom?
Computer Totaal! heeft zich in de luren laten leggen (een nep-systeem tegen te lage prijzen als best getest gezet) en als gevolg daarvan zijn een hele hoop lezers dat systeem gaan kopen. Bleek een heel ander systeem geleverd te worden, defecte onderdelen, defecte onderdelen die ingeleverd worden werden weer doorverkocht en als gestolen opgegeven etc. Zie verder het januari nummer.
Nu stond ik al te kijken hoe Computer Totaal erbij kwam om die zaak sowieso op te nemen in het rijtje (laat staan als best getest), omdat ik in het verleden al een paar keer ben langsgeweest en er snel weer weggegaan en gewoon weet dat de boel niet deugt (ook van insiders die daar werkten). In die tijd weet ik dat Etelcom ook in de SS stond met enorm negatieve surveys. Tot mijn grote teleurstelling is ook Etelcom uit de SS verdwenen. Ik ben zelf geen slachtoffer van Etelcom, maar ik vind het bijzonder spijtig dat er voor dit soort zaken niet eens een meldtekst wordt opgenomen.
Ik weet nu dat jullie dat niet meer van plan zijn te doen. Maar ik blijf me afvragen waarom jullie dat niet doen. Betekent de waarschuwingsfunctie van de SS dan helemaal niets voor jullie? Ik begrijp dat je op een gegeven moment je wilt indekken tegen rechtszaken, maar julie doen nu wel heel erg lief tegen "dubieuze zaken". Zo lijkt het net alsof er commerciële i.p.v. juridische belangen meespelen.
==> verwijderen van negatieve surveys: indekken tegen rechtzaken
==> geen enkele meldtekst opnemen: onbegrijpelijk en misleidend...
[ Voor 19% gewijzigd door The_Sukkel op 03-01-2004 15:12 ]
De Shop Survey heeft een adviserende functie, doormiddel van de reacties die de users posten. Dat dit advies waarschuwend kan werken, impliceert niet, dat de Shop Survey hierdoor een nieuwe waarschuwende functie heeft. Tweakers.net zelf is met betrekking tot de Shop Survey niet de waarschuwende cq adviserende partij, dat zijn de users van tweakers.net, door middel van de reacties die zijzelf plaatsen.
Tweakers.net verwijderd, alleen surveys, wanneer deze niet voldoen aan de regelementen die Tweakers.net heeft opgestelt voor de Shop Survey reacties. Dat staat in zijn geheel buiten het indekken voor rechtzaken.==> verwijderen van negatieve surveys: indekken tegen rechtzaken
Tweakers.net neemt geen meldteksten in de Shop Survey op omdat dat niet tot haar taken behoord. De beoordelingen in de Shop Survey worden gedaan door de users en niet door tweakers.net. Dat is dus niet misleidend en/of onbegrijpelijk. Het is niet de taak van Tweakers.net om zelfstandig, wat een mededeling van Tweakers.net behelst, een oordeel te vellen tav welk eender shop dan ook, hetzij positief hetzij negatief.==> geen enkele meldtekst opnemen: onbegrijpelijk en misleidend...
Wij hebben daar de afgelopen weken niets verwijderd.The_Sukkel schreef op 03 januari 2004 @ 15:08:
[...]
Ik weet niet of dat zo mooi is. Ik zie geen enkele survey daar staan, terwijl het in de "hoogtijdagen" stikte van de negatieve reacties. Ik vermoed dat elke survey wordt verwijderd... Heb ik gelijk? Als dat niet zo is, dan ga ik mijn eigen survey weer eens daarop zetten.
Goed daar zijn we het dan helemaal over eens.Longbeard schreef op 03 januari 2004 @ 16:21:
Verhaal etelcom en Computer Totaal is iets wat deze twee partijen onderling moeten uitvechten. Tweakers.net staat hier in het geheel buiten.
De Shop Survey heeft een adviserende functie, doormiddel van de reacties die de users posten. Dat dit advies waarschuwend kan werken, impliceert niet, dat de Shop Survey hierdoor een nieuwe waarschuwende functie heeft. Tweakers.net zelf is met betrekking tot de Shop Survey niet de waarschuwende cq adviserende partij, dat zijn de users van tweakers.net, door middel van de reacties die zijzelf plaatsen.
[...]
Tweakers.net verwijderd, alleen surveys, wanneer deze niet voldoen aan de regelementen die Tweakers.net heeft opgestelt voor de Shop Survey reacties. Dat staat in zijn geheel buiten het indekken voor rechtzaken.
[...]
Tweakers.net neemt geen meldteksten in de Shop Survey op omdat dat niet tot haar taken behoord. De beoordelingen in de Shop Survey worden gedaan door de users en niet door tweakers.net. Dat is dus niet misleidend en/of onbegrijpelijk. Het is niet de taak van Tweakers.net om zelfstandig, wat een mededeling van Tweakers.net behelst, een oordeel te vellen tav welk eender shop dan ook, hetzij positief hetzij negatief.
Het was even nodig dat ik met wat provocerende vergelijkingen kwam, maar eindelijk komt er nu een discussie los.
Het zijn inderdaad de users die elkaar waarschuwen en niet Tweakers.net: helemaal mee eens.
Echter: als een shop vindt dat er teveel negatieve surveys zijn en vindt dat deze maar verwijderd moeten worden dan gebeurt dat ook! Er wordt gesteld dat de shop in zijn geheel verdwijnt uit de SS en dat dus ook alle positieve surveys verdwijnen, maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat een shop met één verzoek ervoor kan zorgen alle negatieve surveys in één klap verwijderd worden. Dus elkaar waarschuwende users worden hiermee in één klap monddood gemaakt. Dit is het geval geweest bij Adata en ook bij Etelcom.
In de discussie die ontstond toen de surveys over Adata in één klap werden verwijderd, werd wel degelijk gesteld dat dit werd gedaan omdat Tweakers.net niet de middelen had om in juridische perikelen te raken, omdat een shop kan dreigen met een aanklacht wegens smaad (= al die negatieve surveys van de users). Zie ook openingspost. Na enige heen en weer gediscussieer (o.a. met Wouter Tinus) leek het erop dat het opnemen van een meldtekst zowel tegemoet zou komen aan de wens van Tweakers.net om juridische problemen te voorkomen als aan de wens van de user om de "waarschuwingsfunctie" van de SS te behouden. De SS is nu eenmaal niet bedoeld voor alleen maar hallelujah verhalen...
Ik heb vanmiddag nog een mail gestuurd naar een shop die ook gevraagd had of een aantal surveys verwijderd konden worden. Het antwoord was dat wij dat niet gingen doen. Dit soort verzoekjes komen vaker, en er wordt ook steeds vaker nee verkocht. Ik vind het dus niet leuk om te horen dat een shop alles kan maken als daarom gevraagd wordt, dat _is_ namelijk niet zo. Misschien was dat wel zo eerder, daarin is verandering gekomen.The_Sukkel schreef op 03 januari 2004 @ 17:27:
Echter: als een shop vindt dat er teveel negatieve surveys zijn en vindt dat deze maar verwijderd moeten worden dan gebeurt dat ook! Er wordt gesteld dat de shop in zijn geheel verdwijnt uit de SS en dat dus ook alle positieve surveys verdwijnen, maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat een shop met één verzoek ervoor kan zorgen alle negatieve surveys in één klap verwijderd worden. Dus elkaar waarschuwende users worden hiermee in één klap monddood gemaakt. Dit is het geval geweest bij Adata en ook bij Etelcom.
Nee dat snap ik... dat zou helemaal van den gekke zijn... alleen de negatieve verwijderen en alleen de positieve laten staan...daar gaat het even niet over.Harm schreef op 03 januari 2004 @ 17:35:
[...]Ik heb vanmiddag nog een mail gestuurd naar een shop die ook gevraagd had of een aantal surveys verwijderd konden worden. Het antwoord was dat wij dat niet gingen doen. Dit soort verzoekjes komen vaker, en er wordt ook steeds vaker nee verkocht. Ik vind het dus niet leuk om te horen dat een shop alles kan maken als daarom gevraagd wordt, dat _is_ namelijk niet zo. Misschien was dat wel zo eerder, daarin is verandering gekomen.
Het punt is: wat zeg je tegen zo'n shop die zegt "verwijder mij maar geheel uit de SS". Bij Adata en etelcom hebben jullie gehoor gegegeven aan zo'n verzoek. Mochten jullie nu een nieuwe policy voeren, dan is dat alleen maar te prijzen. Maar volgens mij heb je het over iets anders dan ik...
Bovendien is er iets belangrijks veranderd sinds het eerste topic, en dat is de de introductie van de shopqueue. In het verleden wilde een verbannen shop nog wel eens met een schone lei terugkomen omdat een onwetende bezoeker of de eigenaar zelf hem weer invoerde. In die situatie zou een melding met de reden van de afwezigheid wel zo makkelijk geweest zijn, omdat het opnieuw invoeren onmogelijk zou maken. Met de shopqueue hebben we dat probleem echter niet meer, want alle invoer wordt nu gecontroleerd door de crew. Weg is nu ook echt weg.
[ Voor 20% gewijzigd door Wouter Tinus op 04-01-2004 12:30 ]
Professioneel Hyves-weigeraar
Verwijderd
Dat is natuurlijk wel erg vreemd. Wat is het beleid als een shop eerst verwijderd wil worden (vanwege de vele negatieve reacties) en dan ineens wel weer vermeld wil worden? Is het dan niet logisch om alle eerdere reacties ook weer te publiceren?
U vraagt, ik draai:Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 13:59:
Is het dan niet logisch om alle eerdere reacties ook weer te publiceren?
(Reacties) http://www.tweakers.net/g...5?&highlight=&t=#reacties
(Survey) http://www.nieuw.nl/winkel/adata.html
[ Voor 52% gewijzigd door PcDealer op 05-01-2004 10:54 . Reden: edit ]
Ik vindt persoonlijk dat internet shops gewoon weg in de SS moeten staan en voor alle kommentaar goed of slecht verantwoording moeten dragen.
Het gaat tenslotte grotendeels om wederzijds vertrouwen tussen klant en winkel.
De meeste shops hebben geen winkelpand of magazijn, zodat je als klant even langs kan gaan of vehaal kan halen als er wat fout gaat. maar vanaf de kant van de shophouder kan er ook van alles fout gaan. (ook deze mensen worden bedondert) of gewoonweg in de steek gelaten door mensen die b.v hun artiekelen niet aannemen van de postbode.
Ik denk dat de shops door de SS een eerlijke kans krijgen om zo toch vertrouwen te winnen bij hun klanten.
Maar als ze het niet goed doen ook dit weer door de SS kwijt kunnen raken.
Lijkt mij toch een eerlijke zaak voor zowel klant als shop.
Dus Tweakers.net ga zo door met jullie SS en de gehele site zijn toch klant en winkel eigenaren goed geholpen.
MVG rob.