Hoi mensen,
Beetje vreemde titel maar ik kan het niet goed omschrijven.
Ik heb een database ontwerp met meerdere tabellen voor aparte onderdelen van een website.
o.a:
tblNEWS
tblEVENTS
tblAUTO
etc.
bij al deze records uit deze tabellen horen 0 of meerdere plaatjes bv
news item 1 heeft 3 aanverwante plaatjes
event 99 heeft 1 plaatje
auto 3 heeft geen plaatjes
auto 6 heeft 1 plaatje
de plaatjes heb ik onder gebracht in tblIMAGE met als structuur:
IMAGE_ID IMAGE_WIDTH IMAGE_HEIGHT IMAGE_ALT NEWS_ID EVENT_ID AUTO_ID
zoals je ziet zijn de laatste 3 velden foreign keys naar de aanverwante tabel.
Bij elke Image is dus 1 van de 3 foreign keys ingevuld.
Wat vinden jullie van deze structuur?
Opmerkingen van mij uit:
- steeds als ik een nieuw component met plaatjes toevoeg aan de database, bv tblWEBLOG dan moet de tblIMAGE uitgebreidt worden met een foreign key. Vind ik niet helemaal logisch, die tabel tblIMAGE wordt maar breder en breder.
- een koppeltable gaat niet werken, aangezien ik een NEWS_ID = 1 kan hebben en een EVENT_ID = 1, dan weet je niet meer waar het bij hoort
- een lossen tblIMAGE_NEWS tblIMAGE_AUTO vind ik niet logisch, omdat de tabellen nagenoeg gelijk zijn.
iemand ideeen hierover?
Beetje vreemde titel maar ik kan het niet goed omschrijven.
Ik heb een database ontwerp met meerdere tabellen voor aparte onderdelen van een website.
o.a:
tblNEWS
tblEVENTS
tblAUTO
etc.
bij al deze records uit deze tabellen horen 0 of meerdere plaatjes bv
news item 1 heeft 3 aanverwante plaatjes
event 99 heeft 1 plaatje
auto 3 heeft geen plaatjes
auto 6 heeft 1 plaatje
de plaatjes heb ik onder gebracht in tblIMAGE met als structuur:
IMAGE_ID IMAGE_WIDTH IMAGE_HEIGHT IMAGE_ALT NEWS_ID EVENT_ID AUTO_ID
zoals je ziet zijn de laatste 3 velden foreign keys naar de aanverwante tabel.
Bij elke Image is dus 1 van de 3 foreign keys ingevuld.
Wat vinden jullie van deze structuur?
Opmerkingen van mij uit:
- steeds als ik een nieuw component met plaatjes toevoeg aan de database, bv tblWEBLOG dan moet de tblIMAGE uitgebreidt worden met een foreign key. Vind ik niet helemaal logisch, die tabel tblIMAGE wordt maar breder en breder.
- een koppeltable gaat niet werken, aangezien ik een NEWS_ID = 1 kan hebben en een EVENT_ID = 1, dan weet je niet meer waar het bij hoort
- een lossen tblIMAGE_NEWS tblIMAGE_AUTO vind ik niet logisch, omdat de tabellen nagenoeg gelijk zijn.
iemand ideeen hierover?
edit:
valt me net te binnen, misschien moet ik wel een koppel tabel gebruiken, die er zo uit ziet:
NEWS_ID EVENT_ID AUTO_ID IMAGE_ID
en hier alleen het betreffende veld invullen: NEWS_ID&IMAGE_ID indien het een news posting betreft..
is dat een betere oplossing?
valt me net te binnen, misschien moet ik wel een koppel tabel gebruiken, die er zo uit ziet:
NEWS_ID EVENT_ID AUTO_ID IMAGE_ID
en hier alleen het betreffende veld invullen: NEWS_ID&IMAGE_ID indien het een news posting betreft..
is dat een betere oplossing?
[ Voor 11% gewijzigd door trekker22 op 11-10-2003 12:46 ]