hdd naar hdd sneller kopieren

Pagina: 1
Acties:

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 21:39
Snelheid is belangrijk, omdat ik geen zin heb om een half uur naar een stom kopieervenster wil zitten turen. Ik heb 2 hdd's beide maxtor 7200RPM, de ene 2mb cache 80 Gb, de andere 8mb resp. 120 Gb. (geen rotzooi dus)

Maarrrr, als ik een paar gieg wil kopieren gaat dat (als altijd) in windows zo tergend traag dat ik al gauw een half uur bezig ben om 20 Gb over te zetten. (bij wijze van spreke dan)

Is hier geen proggie/manier voor. Als ik meerdere vensters Explorer open zet gaat t al iets sneller, maar t kan toch nog veel sneller dan dit? Of nie.....

• Carnivorous1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01-2025
Mogelijke oplossingen:
- Hang de schijven aan verschillende IDE poorten
- Installeer de drivers voor je chipset, bijvoorbeeld de VIA Hyperion drivers in het geval van een via chip
- Hang tenminste 1 van de schijven aan een losse IDE PCI insteekkaart, dat scheelt meestal ook wel behoorlijk wat

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sneller dan 'de koppen' kunnen bewegen kan er geen data worden weggeschreven.

Of je dus meerdere vensters gebruikt om te kopieëren zal niets uitmaken. Het lezen en schrijven zal altijd even lang duren tenzij er ineens een extra armpje bijgetoverd wordt en zover is de techniek nog niet.

Andere mogelijke oplossingen staan hierboven al.

[ Voor 11% gewijzigd door Guardian Angel op 11-10-2003 09:49 ]

ARME AOW’er

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 21:39
maar ik doelde meer op dat explorer niet echt de ideale manier is om zooi te kopieren!?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-03 13:29

Willem2

Ω is futile

ook al is die 20G in 30 minuten bij wijze van spreken:

20Gb * 1024 = 20480Mb
30min * 60 = 1800 seconden

20480 / 1800 = 11.37Mb/s

Dat is niet echt slecht voor een 7200rpm IDE schijf op een non-raid systeem, maar het kan beter.

Maar toegegeven, ik haal met precies dezelfde schijven (toeval! :) 35Mb/s als ik 1.54Gb kopieer (44sec dus). Dus het kan wel wat beter. Ik heb namelijk niet echt een high-end systeem (Asus A7V8X-X met de Via IDE drivers & WinXP, AMD XP2500+).

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle denkbare tips en suggesties om de IDE configuratie tip en top te houden staan al lang en breed in de FAQ van dit subforum. Kijk eens onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

Maargoed, het zou wellicht interessanter zijn waarom je de ganse tijd tussen twee schijven zit te kopiëren. Dan kunnen we jou makkelijker verder helpen :) Bijvoorbeeld: indien het voor de backup is, dan kun je beter een RAID1 configuratie opstellen, waardoor je een real-time backup krijgt.

Verwijderd

Staat je DMA aan ?
Zet je noise control van je schijf uit.

Probeer eens te koperien met Norton Comander, mischien gaat dat wel sneller ;-).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 09:56 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

20 GB in een half uur in ongeveer 17MB/sec. Op zich niet gek. Maar kopieëren in Explorer is zowieso langzaam. Met Total Commander heb ik iig altijd het gevoel dat het sneller gaat.
En wil je alleen bestanden kopieren, of een hele disk of partitie? Gebruik anders gewoon PQ Magic en kopieer de hele partitie.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

eerdepeer schreef op 11 October 2003 @ 09:51:
maar ik doelde meer op dat explorer niet echt de ideale manier is om zooi te kopieren!?
Dan neem je een ander programma voor mijn part. Ik verwacht echter niet dat dat zal of kan helpen.

ARME AOW’er

Pagina: 1