[NF7-S] S-ATA dood?

Pagina: 1
Acties:

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Topicstarter
Ok hoor dit:

Ik had de laatste tijd al wat probleempjes bij het booten... zo heel af en toe wou hij wel eens 30 seconden blijven Hangen bij: "Verifying DMI Pool Data" en daarna boote hij weer vrolijk verder... Gebeurde heel soms... Laatst BIOS Geflasht naar nieuwste versie om te kijken of dit het probleemzou verhelpen... maar nee het bleef af en toe... Ik heb al van BalusC gehoord dat ik mijn IDE settings moet chekken.. Ik zal vertellen hoe ik het nu heb:

S-ATA1: Seagate 7200.7 120GB (Hier moet hij dus ook van booten)
P-Master: Philips CDRW 2412A
P-Slave: IBM Deskstar 30GB
S-Master: DVD-Rom

In de BIOS heb ik dit:
Primary Bootdevice: S-ATA
Secundary en Third Bootdevice: disabled

Vanochtend werd het probleem nog een stapje erger... Bij dat Verifying DMI Pool Data blijft hij eerst hangen en na een minuut ofzo krijg ik "Schijfleesfout Druk Ctrl+Alt+Del om opnieuw op te starten"

Kortom ik kan nix meer :'(

Iemand die hier mee bekend is en weet hoe het te verhelpen is? En wat is er nou precies kapot? M'n schijf of m'n mobo?

edit: specs:

Abit NF7-S Rev 2.0
AMD 2500+
2x 512MB Twinmos
Seagate Baracuda 7200.7 120GB

[ Voor 7% gewijzigd door GuuZ op 11-10-2003 09:37 ]

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft te maken met opslagmedia en IO controllers :)
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers

Je zou de schijven eens kunnen checken met het tooltje van de fabrikant. Zie de FAQ van dit subforum voor linkjes en meer informatie :) Probeer ook eens de andere IDE apparaten te ontkoppelen en een tijdje alleen van de SATA te booten om te kijken of het probleem zich nog steeds voordoet :)

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
hoe kan ikm dat testen als ik niet kan booten?

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GuuZ14 schreef op 11 October 2003 @ 09:54:
Booten met de test diskette van seagate ;)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

GuuZ14 schreef op 11 October 2003 @ 09:54:
Probeer eens met een gewone opstartdiskette in DOS te booten. Misschien kan je vanuit DOS met verschillende apps je hardware (harde schijven) testen. En test ook meteen je geheugen met memtest86, kan nooit kwaad :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Heb net Seatools (de testdisks van Seagate) geprobeerd...

Als hij boet krijg ik een mooi schermpje met Seagate logo dan gaat hij wat files inladen... Vervolgens vraagt hij om flop 2... Dus ik flop 2 erin rammen... Gaat hij verder met ramdrive.... dan ineens is dat Seagate schermpje weer weg en moet ik een ASPI(of ANSI cant remember 8)7) controller selecteren.... Ik doe Autodetect.... Geen SCSI controller gevonden vervolgens nog wat snelle regels DOS wat ik niet kan volgen en dan staat er bedankt for using Seatools Desktop....

Ik heb ggn desktop of menu of whatever gezien.... Heb al 20 verschillende flops geprobeerd...... iemand? Wat voor HD diagnose tooltjes zijn er nog meer voor S-ATA?

• Erik1
  • Niet online
Dit is nou wel heel toevallig, ik koop een nieuw mobo (exact de zelfde als die van jou) en ik heb het probleem ook, paar keer goed geboot vanaf windows CD met sata aan en als first boot device, toen moest ik een diskettestation aansluiten vanwege de sata driver diskette en nu blijft hij steeds hangen :/

Het enige verschil is dat ik er een Maxtor 120GB 8MB aan heb hangen met dat converter ding wat je erbij kreeg.

Ik ga nu proberen om mijn 120GB aan de gewone ide poort te hangen en mijn 40GB aan de sata maar dan niet als boot device (dat is de 120GB schijf)

Verwijderd

ik had toevallig hetzelfde probleem van de week. Bij mij herkende hij spontaan geen schijven meer die aan Sata waren aangesloten.
Dag later deden ze het ineens weer wel, maar gister weer niet.. erg vaag.. Had me pc al terug geklokt zonder resultaat.

Maar vandaag had ik bios 18 er nog een keer overheen gezet en toen deed ie het ineens wel weer. (ook had ik de SATA kabels vervangen)

edit: heb ook een NF7-S rv 2.0

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 16:01 ]

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
S-ATA Bios herkent bij mij de schijf nog wel.... Als ik ga booten dan krijg je tog altijd ff day schermpje van press Ctrl+S of F4 om de SATA bios in te gaan....
En daar detecteert hij mn schijf prima....

Maar hij blijft pas hangen by Verifying DMI Pool Data....

Waar blijft ie bij jullie precies hangen?
En zal mn BIOS eens trug flashen en mn proc terugklokken

Verwijderd

bij mij blijft ie al hangen na het Ctrl+S of F4 scherm
primair S-ATA ...
dan blijft ie hangen.. pas wanneer ik de schijven los kopelde en via een ide schijfje opstartte deed ie het weer

• Erik1
  • Niet online
bij mij blijft hij hangen NA dat sillicon image press ctrl-s of F4 dingus.

Hij hing ook een keer toen ik de sata chip had uitgezet in de BIOS en beide poorten leeg waren :?

Ik ga nu ff met een kaal systeem + een floppydrive er aan de nieuwse BIOS flashen en dan alle PCI Kaarten/CD Drives en een voor een de schijven er weer aan doen.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Aha... maar de S-ATA Bios detecteert bij kaasie de schijf dus niet? en bij erik? Word hij wel gedetecteerd door de bios of niej?

• Erik1
  • Niet online
GuuZ14 schreef op 11 October 2003 @ 16:41:
Aha... maar de S-ATA Bios detecteert bij kaasie de schijf dus niet? en bij erik? Word hij wel gedetecteerd door de bios of niej?
Bij mij word de schijf wel gedetecteerd, maar daarna zit hij vast bij verify pool data ding.

Edit:

Nieuwe BIOS geflasht, maar het mocht niet baten, hij blijft hier hangen:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.erik1.nl/sata_hangt.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Erik1 op 11-10-2003 17:01 . Reden: typo ]

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
aha.... ik krijg de Update Succes melding niet maar dat zal wel aan mobo liggen...

Wat voor melding krijg je als je dit 5 minuten aan laat staan???

Verwijderd

GuuZ14 schreef op 11 October 2003 @ 16:41:
klopt S-ATA schijf wordt niet gedetecteert.. hij zoekt wel.. maar blijft zoeken... en geeft vervolgens geen schijf gevonden.

wat wel vreemd was dat ie het ineens even wel weer deed dus ik vrolijk alles weer aansluiten daarna deed het ie het weer niet...

Maar nu doet ie het weer, ben benieuwd voor hoe lang. Die S-ATA fout was trouwens spontaan gekomen.. zet me pc 's ochtends uit.. 's middags deed ie het niet meer..

zou dit misschien door het overklokken van me mobo/cpu enzo kunnen komen?

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Hij detecteert mijn schijf wel... zie hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.vandenbosch.ws/pics/pic1.jpg

Haha mn ma zie je een beetje reflecteren in ut scherm met ur camera ik sta urnaast ;)

Vervolgens gaat hij heel lang pruttelen by Verifying DMI Pool Data
Afbeeldingslocatie: http://www.vandenbosch.ws/pics/pic2.jpg

En dan na een minuut ofzow geeft ie dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.vandenbosch.ws/pics/pic3.jpg
btw... sinds wanneer kan mijn mobo nederlands praten???

Heb vanmiddag ook al geprobeerd de schijf er bij een vriend zn NF7-S op te pluggen maar zelfde verhaal.....

• Erik1
  • Niet online
GuuZ14 schreef op 11 October 2003 @ 19:45:
Heb vanmiddag ook al geprobeerd de schijf er bij een vriend zn NF7-S op te pluggen maar zelfde verhaal.....
En de HDD van hem werkte wel op de SATA Poort? Dan kan het misschien de schijf zijn. Bij mij is het toch echt wat met die controller of het S-ATA --> P-ATA Converter ding, want de schijf is net een dag oud :P

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
bij mij is het duidelijk de schijf...... mn controler doet het nog prima :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

GuuZ14 schreef op 11 oktober 2003 @ 19:45:
Hij detecteert mijn schijf wel... zie hier:

[afbeelding]

Haha mn ma zie je een beetje reflecteren in ut scherm met ur camera ik sta urnaast ;)

Vervolgens gaat hij heel lang pruttelen by Verifying DMI Pool Data
[afbeelding]

En dan na een minuut ofzow geeft ie dit:
[afbeelding]
btw... sinds wanneer kan mijn mobo nederlands praten???

Dat Nederlands komt van je Windows Install...je hebt waarschijnlijk een Nederlandse windows (MBR een keer gemaakt met een NL windows..klopt dit?).
Herinstallatie misschien een oplossing?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Erik1
  • Niet online
Ik heb net een Maxtor 40GB aan de serial ata gedaan, chip aangezet in de bios, booten vanaf gewone IDE en nu vind hij de controller en de HDD :)

Ik ga het ook nog ff proberen met m'n maxtor 120GB en daarna proberen er van te booten/windows erop zetten :)
offtopic:
Weet iemand het verschil tussen de IDE driver en de RAID Driver van Sillicon Image? Ik heb de eerste die ik tegen kwam (raid driver) geinstalled terwijl ik maar 1 disk eraan heb, toch werkt het gewoon

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
ik heb net op mn 2e schijf windows xp gezet en er later mn S-ATA schijf ernaast gehangen...

Toen ik die eraan hing en windows ging booten ging hij checkdisc doen.... toen zei hij voor mn C: Schijf dat mn MFT (Master File Table) onleesbaar was... en voor mn D: schijf begon hij wel met checkdisc alles checken en hij begon aan een lijst van dingen die allemaal onleesbaar waren dattik um na 1,5 uur maar heb afgekapt.....

Ga nu gewoon ff booten in windows en die checkdisc overslaan en es kijken waar ik allemaal bijkan....

• Erik1
  • Niet online
Ik zou maar snel je zooi er vanaf halen, want ik weet uit ervaring dat een schijf die zo doet binnen 2/3 dagen dood is.

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Die plannen had ik wel jah... helaas kan ik in windows niet meer bij de files van de oude C: wel van de oude D: en die krijgen zo snel mogelijk een plaatsje op een backupdrive :) Ik ga zometeen proberen om de c: schijf te formatteren in de hoop dat hij een nieuwe MFT schrijft zodat ik de schijf weer kan gebruiken.... en dan maar afwachten hoe het de komende dagen gaat..... ik hou jullie op de hoogte

Verwijderd

probeert toch ff andere pci-slots
je raid-controller shared IRQ 11 met je usb-controller en je vgakaart.
dat geeft zeker problemen in performance en stabiliteit.
probeer de onderste pcislot es dat is meestal een non-shared slot.
en anders via de bios een irq assignen voor het slot waar je raidkaart in zit.
en de usb-poorten en andere onboard spullen die je niet gebruikt kan je beter disablen,
zeker als ze in de weg zitten

• GuuZ

GuuZ

is liev

Topicstarter
Errr Ik gebruik geen PCI slot voor RAID ofiets.... gebruik onboard... lees ut topic es door B)

Verwijderd

had het ook niet tegen jou
maar tegen Erik1.

doet in principe niks af aan m'n opmerking....
doe er maar mee wat je wilt.
aan de pci device listing (DMI POOL DATA)
kan ik wel zien wat de problemen zijn.
IRQ's sharen is voor primaire devices (VGA/IDE/SCSI/SATA) meestal klote. wil je echt niet.
dus dat ie blijft hangen bij de DMI-pool.
dit duidt op z.g.n forced sharing van interrupts op devices die daar niet blij mee zijn.
ik ga er maar even vanuit dat je spullen koosjer zijn.

ow ja scsi of sata sharen met usb is ook klote..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2003 15:27 ]

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 15:47
Probleem:

Ik heb een vraagje.
wat ik heb:

a7n8x
1 dvd
1 cd brander
1 dvd brander (moet ik nog aansluiten)
2 maxtor 80gb ide

Ik wil graag 1 maxtor harddisk op sata zetten zo kan ik die dvd brander op ide kwijt. Alleen ik weet niet waar ik een IDE > SATA Converter kan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door NightForce op 28-10-2003 01:24 ]

Pagina: 1