Waarom reep in andere bank steken beter is...

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Het klinkt beetje raar in de oren van sommigen.
Echter, dat heb ik al paar keer meegemaakt. Nu ook weer.

In eerste 2 banken (dichtst bij cpu's) van mijn Abit VP6 moederbord krijg ik grote kans op errors. Bank '0' is meest ernstig. Daar gaat zelfs mijn muiswijzer al flippen en bevriest zelfs. Windows loopt nog, maar nu heb ik onzichtbare wijzer.

Steek ik 512 MB reepje ff in hogere bank slot, dan lijkt Windows heel wat beter op te reageren, stukken stabieler.

Vroeger heb ik dat ook meegemaakt bij mijn oude vriend. De computer weigert te booten met reepje in bank 0. Zet ik reepje in andere bank, dan wil ie ineens wel booten en draaien.

Waarom is het zo dat pc soms instabiel wordt na verloop van tijd als reepje in bank 0 of 1 staat? En dat het beter gaat als je de reep effe verhuist naar andere bank? Het lijkt wel alsof ergens in bridge een transistor verrot is, dat naar bank 0 loopt.

Heb je ook zoiets meegemaakt?
Heeft iemand een verklaring voor zo'n fenomeen?

Verwijderd

Heb ik echt nog nooit gehad, en volgens mij is dit ok niet waar.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 07:48
tja, mobo kapot..

Verwijderd

Bank 0 wordt het meeste gebruikt en staat ook dichter bij de CPU.
Hierdoor slijten van die bank de pinnetjes het snelst af (bij veelvuldig in/uit halen van RAM) en is de temperatuur van het stripje hoger.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 oktober 2003 @ 00:46:
Heb ik echt nog nooit gehad, en volgens mij is dit ok niet waar.
Heb ik met mijn Asus A7V600 nu ook, best vaag :X

In Slot-0 heb ik zelfs een paar pixels artifacts in de BIOS en Windows loopt vrij snel vast, in Slot-2 werkt alles prima en stabiel :X :?

C:\>_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lijkt me toch echt te liggen aan een stervend plankje.
De dimmsloten op zich zijn allemaal identiek.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

Ik heb dit ook eens een keer gehad met een MSI K7T266. Het was de famillie pc beneden in de kamer.

Hele tijd stabiel gelopen, en opeens allemaal vastlopers. Ik geheugen getest en dat bleek kapot te zijn (memtest gaf iig errors).
Ik al een hele RMA procedure gestart, kreeg ik het terug omdat het helemaal goed was.
(Ik natuurlijk boos omdat ik wist dat het geheugen volgens memtest kapot was). Toen in het laatste bankje geprobeerd, en voila..
Alles liep weer normaal?

Eeuwige n00b

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2003 @ 00:48:
Bank 0 wordt het meeste gebruikt en staat ook dichter bij de CPU.
Hierdoor slijten van die bank de pinnetjes het snelst af (bij veelvuldig in/uit halen van RAM) en is de temperatuur van het stripje hoger.
Toch klopt er niet. Mijn reepje zit er al maanden in bank 0. Dat is geen veelvuldig in/uit halen hoor. Dat is geen slijtage!

Misschien is oxydatie of metaalreactie tussen pinnetjes en reepje hier de oorzaak?
Even beetje polijsten de contacten kan misschien helpen. Het gaat hier om vermindering van contact tussen twee delen. Koper kan oxyderen en wordt zwarter. Die maakt meer weerstand. Metaal kan roesten in contact met lucht. Het wordt doffer en langzaam bruiner.
Maar soldeertin kan niet oxyderen of roesten.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb het al redelijk vaak meegemaakt. Ik heb het al héél vaak meegemaakt bij MSI K7T Turbo2 en Pro266 moederborden.

Duidt voor zover ik weet gewoon op een defect moederbord. Ik heb hier een Asus K7M liggen met een ander vaag probleem; 1 RAM module werkt altijd
2 samen werkt soms op band 0 en 2, soms alleen op bank 0 en 1, etc.

En dan maakt de combinatie van welk geheugen ik pak ook nog uit. Terwijl het geheugen allemaal prima samen werkt op een K7T Turbo van MSI :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Leon schreef op 11 October 2003 @ 01:00:
Ik heb dit ook eens een keer gehad met een MSI K7T266. Het was de famillie pc beneden in de kamer.

Hele tijd stabiel gelopen, en opeens allemaal vastlopers. Ik geheugen getest en dat bleek kapot te zijn (memtest gaf iig errors).
Ik al een hele RMA procedure gestart, kreeg ik het terug omdat het helemaal goed was.
(Ik natuurlijk boos omdat ik wist dat het geheugen volgens memtest kapot was). Toen in het laatste bankje geprobeerd, en voila..
Alles liep weer normaal?
Zoiets heb ik ook ooit gehad:
M-Tek 256MB module die gaar was volgens memtest86 in een MSI K7TTurbo bord.
vervangen door andere 256MB M-Tek module in hetzelfde slot, kapotte module mee naar huis genomen.

uiteindelijk die kapotte 256MB module in een ECS K7S5A gezet (die borden die zo nukkig zijn wat betreft geheugenkwaliteit). Win2K op geinstalleerd, memtest86 een uur gedraaid, was geen spoor van een brakke DIMM te herkennen :P

Zal bij jou MSI bord vast een of ander niet goed vastzittend contactje geweest zijn dan.

• CasaLasse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 12:22

CasaLasse

c454 l4553

Zelfde problemen met geheugen op een Asus P2B gehad: nieuw geheugen (SDRAM) werkte zelfs helemaal niet in de eerste twee bankjes. Daarna wel weer in de derde, maar later zelfs ook niet meer in de derde... :( Ook het 'oude' geheugen (dat ik door het nieuwe wilde vervangen) werkte niet meer, dus het lag waarschijnlijk aan de bankjes.

Remedie? Na veel gezoek en ge*@#$ :X de videokaart er ook maar uitgehaald en opnieuw erin gezet (uithalen van alle andere kaarten had geen invloed). Toen was het probleem voorbij (totdat er weer iets aan het geheugen veranderd werd, dan moest de videokaarttruc opnieuw uitgehaald worden).

Nog steeds geen idee hoe dat nou kon gebeuren... :?

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

De sloten zijn gelijk, maar doordat de spoortjes niet overal even lang zijn kan een langer spoortje net iets beter zijn, vanwege looptijden en reflecties e.d..

Het kan zijn dat een bankje verder de effecten minder zijn, waardoor er minder fouten ontstaan.

In de C'T van juli/augustus 2002 staat een heel verhaal over geheugen. Ik heb het daar uit, maar ik heb geen zin om het helemaal uit te zoeken over hoe het precies zit.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Er zit in sommige gevallen inderdaad verschil tussen de geheugen banken. Stabiliteit, compatibiliteit en ook prestaties. Zou dit ook met shielding te maken kunnen hebben?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Ik lees hier 2 mensen met dit probleem. In het geval van Abit zal ik ze maar eens bellen maar in beide gevallen zijn de borden echt wel stuk.

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Misschien is oxydatie of metaalreactie tussen pinnetjes en reepje hier de oorzaak?
Even beetje polijsten de contacten kan misschien helpen. Het gaat hier om vermindering van contact tussen twee delen. Koper kan oxyderen en wordt zwarter. Die maakt meer weerstand. Metaal kan roesten in contact met lucht. Het wordt doffer en langzaam bruiner.
Maar soldeertin kan niet oxyderen of roesten.

het zou kunnen als je contact vlakjes van je geheugen bloot koper zouden zijn echter zijn alle dimm modules net als alle insteek kaarten voorzien van een laagje goud dus dit verhaal gaat niet op helaas.

mem slots zijn bij dit board allemaal gelijk en dus zal je board gaar zijn.

Verwijderd

nog iets...

Soldeertin kan wel oxideren ;)

Maar door de vergulde contacten kun je idd geen slecht contact krijgen. Misschien ligt de oorzaak in een slecht contact van het ramslot, maar dit lijkt zeer onwaarschijnlijk.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:30
Als je verschillende snelheden van geheugen hebt kunnen er ook problemen ontstaan. Vaak wordt namelijk alleen de spd van het eerste bankje uit gelezen. Als dit je snelste reepje is kunnen de instellingen te aggresief zijn voor de andere reepjes.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
* Fludizz heb ook een keer last gehad van bank '0' probs...

Wat bleek, me CPU cooler had teveel stof op me DIMM geblazen waardoor er een kortsluiting ontstond in het bankje waardoor de hele computer zo onstabiel als de pest werd. Zou zegge, maak de dimm en et bankje eens schoon en probeer et dan nog eens :)

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nog nooit geen problemen met mijn DIMM's cq slotjes gehad. Blijf trouwens altijd wel met mijn vette fikken van het koper/chip-contacten af, misschien helpt dat ook ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
het kan aan verschillende dingen liggen:
- geheugenslot versleten
- geheugenslot bevuild
- contact in geheugenslot raakt niet meer goed
- mobo kaduuk (gewoon ander slot gebruiken)

dan slot 0 sneller is dan slot 1, 2 etc is volgens mij wel logisch dit heeft puur met afstand te maken. Ik denk dat je het gevoelsmatig niet merkt (MsWord zal niet echt een dikke seconde sneller zijn) maar als je gaat benchmarken zul je verschil wel iets zien.

de afstand is minimaal verschillend maar deze afstand wordt wel honderduizenden keren per sec afgelegt is mij uitgelegd dus daarom trager als is dit niet waar te nemen met onze eigen gevoel

[ Voor 5% gewijzigd door shardphoenix op 11-10-2003 14:29 . Reden: laatste regel added ]

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 05:10

Harrie

NederVlaming

mikevanrooijen schreef op 11 oktober 2003 @ 14:29:
het kan aan verschillende dingen liggen:
- geheugenslot versleten
- geheugenslot bevuild
- contact in geheugenslot raakt niet meer goed
- mobo kaduuk (gewoon ander slot gebruiken)

dan slot 0 sneller is dan slot 1, 2 etc is volgens mij wel logisch dit heeft puur met afstand te maken. Ik denk dat je het gevoelsmatig niet merkt (MsWord zal niet echt een dikke seconde sneller zijn) maar als je gaat benchmarken zul je verschil wel iets zien.

de afstand is minimaal verschillend maar deze afstand wordt wel honderduizenden keren per sec afgelegt is mij uitgelegd dus daarom trager als is dit niet waar te nemen met onze eigen gevoel
Dat over die afstand kan niet waar zijn.. het is namelijk een digitaal en geklokt systeem... Er wordt dus op vaste tijdstippen geschreven en gelezen.... En die kloksnelheid wordt zo gekozen dat elke bank zijn data op tijd klaar kan hebben natuurlijk :)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12
Ik dacht ook dat Bank 0 & 2 en Bank 1 & 3 het beste samenwerkten, omdat die beter met verbinding met elkaar hebben. Vraag me niet waarom, maar ik dacht dat ergens gelezen te hebben.

Verder is het ook geen gek idee om een Bank open te laten tussen je geheugen, want dat maakt het makkelijker om je geheugen eruit te halen en, ookal wordt geheugen niet bijster warm, is er ook meer ruimte om warmte weg te laten. Dus mijn advies is, als je 4 banken hebt en twee geheugenreepjes die dan in Bank 1 & 3 te doen :)

The devil is in the details.

Pagina: 1