[Win-ME/IE 5.5] Grote CPU-activiteit bij 1e internetbezoek

Pagina: 1
Acties:

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 15:39

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Paar weken terug was alles okee. Sinds een paar weken:

Na het aanzetten/opstarten van mijn pc of een reboot en het vervolgens opstarten van IE5.5 laadt de eerste - willekeurige - internetsite die ik bezoek traag. Het duurt in ieder geval enkele seconden (langzaam voor adsl).

Op dat moment is er blijkbaar enorm veel CPU-activiteit, omdat de muis heel traag en wat schokkerig beweegt. Na de eerste website is er geen probleem meer. Alles gaat retesnel, ook de muis.

Het kan niet anders dan dat er tijdens dat eerste moment veel data worden ontvangen of verstuurd. Heb Norton en Adaware eroverheen gejaagd, maar geen bijzondere dingen gevonden.

Er zal iets in het register zijn geslopen, denk ik. Maar ik weet niet wat. Is bijvoorbeeld de volgende register-sleutelnaam normaal?

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Active Setup\Installed Components\{2179C5D3-EBFF-11CF-B6FD-00AA00B4E220}

Zo heb ik er nog meer met steeds andere cijfer/letter-codes.

Iemand een idee?

[edit:] Sorry, nog even mijn config: PIII 1 Ghz, 256 RAM, 30 Gb, WinME, SoundBlaster, Nvidia Geforce 2/64, ADSL-Comfort 128 up / 768 down.

[ Voor 7% gewijzigd door Jammie op 11-10-2003 00:42 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik zou toch maar eens een andere online-virusscanner proberen.
Het zou kunnen dat - zo denk ik met min beperkte(re) kennis, dus neem me de onjuistheden in de feitelijkheden niet kwalijk (als die er zijn) - op het moment dat je gaat Internetten, Windows in de achtergrond nog bezig is met opstarten (icoontjes plaatsen e.d.).
Wat ik ook niet onaannemelijk vind, is dat er iedere keer dat je Internet opstart, razendsnel data (creditcard gegevens ? / bezochte sites ?) wordt doorgeseind.
Check ook eens of er niet wordt geprobeerd in te bellen op een duur inbelpunt, waardoor de traagheid ontstaat, totdat je ADSL de download uitvoert.
Probeer anders ook eens spybot.

[ Voor 11% gewijzigd door Brothar op 11-10-2003 01:08 ]

eagle

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je je internet cache, cookies, saved passwords en dergelijke allemaal al eens gecleared? Misschien dat IE deze gewoon aan het indexeren is waardoor jouw browser in het begin eventjes traag is.

In ieder geval - vragen over IE horen eigenlijk in Software Algemeen thuis, ik move je topic dus eventjes naar het juiste forum.

Windows Operated Systems >> Software Algemeen

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Elevator,

Ik kon mijn vraag al niet meer terugvinden, maar nu weet ik waarom. ;)

Ik heb alle 'cache, cookies, saved passwords en dergelijke' al verwijderd, zoals door jou gezegd. Dat doe ik trouwens heel vaak. Daar zit het 'm niet in, volgens mij.

En wat Brothar zegt ('Windows in de achtergrond nog bezig is met opstarten') is het ook niet. Vaak ben ik al een tijdje op de pc bezig met andere apps. Als ik dan de internetverbinding opstart gebeurt toch hetzelfde. Het heeft echt met IE te maken.

Maar Brothar zegt ook: 'dat er iedere keer dat je Internet opstart, razendsnel data (creditcard gegevens ? / bezochte sites ?) wordt doorgeseind'.
Ja, dat denk ik dus ook. Maar ik kom er niet achter. Het MOET ergens in het register zitten. Ik zal spybot eens proberen...

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
SpyBot geeft ook geen bijzondere resultaten. Hmm, erg vreemd dit.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

En wat Brothar zegt ('Windows in de achtergrond nog bezig is met opstarten') is het ook niet. Vaak ben ik al een tijdje op de pc bezig met andere apps. Als ik dan de internetverbinding opstart gebeurt toch hetzelfde. Het heeft echt met IE te maken.
Dus wat gebeurt er als je als eerste een lokale pagina opent; iets als c:\temp\bla.htm? Als het dan ook langzamer gaat is het toch dat IE even (nog meer) in het geheugen wordt geladen :)

Zo niet: heb je het ook als je eerst al via andere programma's (zoals Firebird, of zelfs je mailprogramma) al een internetverbinding hebt opgebouwd?

En ja, de {2179C5D3 etc (oftewel CLSID / ClassID) zijn heel erg normaal in Windows dit is een manier om een object een unieke naam te geven :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
FJK, het is inderdaad zo dat - ook als ik een lokale pagina open - de vertraging optreedt. Hoe kan het dan zijn dat IE 'nog meer' in het geheugen wordt geladen, terwijl ik aan de instellingen niets heb veranderd?
Mijn internetverbinding is altijd aan (adsl), en via de mail-client (Outlook Express) zie ik de vertraging niet. Het gebeurt alleen maar (sinds enkele weken) bij IE en dan alleen maar na een volledige herstart van de PC (of opstart).

En nog bedankt voor de CLSID-tip... ;)
Pagina: 1