Aarden apparatuur helpt?

Pagina: 1
Acties:
  • 923 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Mijn apparaten collectie is weer wat uitgebreid en dus even aansluiten.
Na 3x te hebben geelectric boogied even de meter erbij gehaald en ja hoor 110V op de kast, nu wist ik dit al wel maar ja ik dacht laat ik het meteen maar goed doen, dus aarde draad getrokken.

Wat blijkt het geluid is veranderd ........ en niet zo'n beetje ook hoe is dit nu toch mogelijk.

Nu ben ik wat betreft bekabeling een aanhanger van audio jan, http://www.breem.nl/
maar dit is gewoon extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

110v op de kast is niet goed, waarschijnlijk heb je de aarde niet over de aardlek schakelaar anders zou die er ook uit klappen.

Lijkt me verstandig om even op zoek te gaan naar de oorzaak. Een gefundeerde weloverwogen uitspraak kan ik er zo niet over doen maar het lijkt me dat je met het aarden een lekstroom creert en dus alleen symptomen bestrijd in plaats van de oorzaak wegneemt.

Elk niet geaard huishoudelijk apparaat is tegenwoordig dubbel geisoleerd. Als er dan 110 v op de kast staat is er ergens kortsluiting, alhoewel 110 v wel vreemd is. Kijk eens naar de middelste aansluiting aan de primaire kant van de voeding (daar waar de 220 erop gaat) Hangt er soms een overtollig draadje tegen de kast aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Die 110V komt wel vaker voor ,meestal veroorzaakt door de kabel van kabeltv en of radio(of computers die een ctje naar de kast hebben staan), dat is dus niet zo raar,wat ik wel raar vind is het verschil in geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Vind ik niet vreemd.

Per slot van rekening is je geluid een electrisch signaal, je apparatuur electrische apparatuur en ligt een 50Hz storingssignaal ivm missende aarde behoorlijk in het audiobereik.

[rml]euss in "[ EL] Case staat onder spanning?"[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 20:20

job

dat er op je kast zonder aarde 110 volt staat is volkomen normaal.
kan geen kwaad.

ga je nu je pc aarden en heb je de boel aangesloten aan bijvoorbeeld een stereo, dan kan je inderdaad problemen krijgen. door een dubbele aarding (pc en stereo via coax) kan je inderdaad slechter geluid krijgen.

maar wat hoor je nou precies dan voor geluid??

[ Voor 26% gewijzigd door job op 11-10-2003 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ik had ook ooit problemen op zolder, met allerlei apparatuur

ik heb toen een topic geopend op Got geloof ik (lost)
en daar kwam oa. uit dat ik het beste geen aarde-draadje gewoon los naar zolder kon trekken,
ik heb dit toch gedaan en al m'n problemen waren verholpen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Topicstarter
Die 50Hz zou ik moeten horen en dat doe en deed(voor het aarden) ik niet.
Het frapante is juist dat het verschil meer in het midden en hoog zit.
Ik begin zelf te denken aan impedantie verschillen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

quote:
kan geen kwaad.
quote end

** Fry the cat! **

Niet in mijn belevingswereld. Ik heb op geen enkele van m'n apparaten 110v staan op de kast en ik zou er ook niet mee kunnen leven als dat wel zo was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Niet online
110V op een pc kast of een andere apparaat met een cheap voeding is normaal.

De massa en de fase zijn beide met een C gekoppeld aan de aarde, en dus aan het chassis. Een halve voedingsspanning op de kast dus.

De C's zal de stroom minimaal zijn, en dus is er geen gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
dus als je ff j kast beet pakt wordt je gefrituurd ?
Nou lekker is dat,en als je er een cheap voeding in hebt is het NORMAAL dat er 110 volt op je kast staat ???? :?
En met een dure niet zeker :?
Nou een maat van me heeft het ook gehad, en die had dus zn andere pc die aan zn netwerk zat gemold, bleek dat er 110 volt over zn UTP kabel ging.
Ik zou er dus ook niet mee kunnen leven.

[ Voor 6% gewijzigd door caspergt op 11-10-2003 10:35 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82429

Bij mij staat er ook 110v op de kast, maar de stroom is zo laag dat je echt met klamme handen de kast en tegelijk de CV moet beetpakken om ook maar de geringste tinkeling in je vingers te voelen. En ja er zit een cheap ass voeding in. Ik kan er dus wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik heb hier standaart alles geaard, en ik heb hier perfect geluid.

Tja toen die tijd was het bagger met upc die gewoon een flinke spaning op die kabel hebbe staan. Die horen ze normaal te aarden, maar in de plaast van dat staat de hele lek spaningen van de wijk er op 8)7.
Nu heb ik satelliet, heb nu eindlijk ook goed geuid met digitaal radio _/-\o_ .

Lol, lach verweknd die site van jan, http://www.breem.nl/ .
"Deze gedachte is klakkeloos overgenomen van de vinyl-platenspeler waar dat inderdaad zo moet. Het CD-systeem is verregaand ongevoelig voor trillingen." Lol wedde dat je CD overslaat waneer ik op je speler gaat tromellen >:) .

Een giller,
"Voor signaal verbindingen voldoen de meegeleverde standaard kabeltjes -of die van de bouwmarkt- bijna altijd."
Succes met je 1mm² kabeltje 8)7 .

LOL grootse onzin die ik ooit heb gehoord,
"Als je je luidspreker kabels d.m.v. schroefklemmen aangesloten hebt zul je gezien hebben dat die meestal rechtsom vastgedraaid worden. Informeer bij de betere HiFi zaak eens naar links-draaiende klemmen. Door de rechter luidsprekeraansluiting te voorzien van linksdraaiende klemmen kun je een betere symmetrie bereiken."

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 11-10-2003 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3251

Ook van die site:
Buizen "klinken" alleen anders dan transistoren als je ze stuk gooit.

Geweldige humor heeft die man. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93070

Jur schreef op 11 October 2003 @ 00:35:
Die 110V komt wel vaker voor ,meestal veroorzaakt door de kabel van kabeltv en of radio(of computers die een ctje naar de kast hebben staan), dat is dus niet zo raar,wat ik wel raar vind is het verschil in geluid...
klopt inderdaad als ik mijn tuner hier aan zet en de antenne erin plug kan ik ook een leke 110 volt over de kast en nul/fase meten..

ik kan zeggen dat dit aardig 'schokkend' is.. maar ik heb boven geen optie om de boel te aarden omdat er nooit aarde naar boven s getrokken en er echt nix aan te knuppen valt in dat draden netwerk.. ;(

maar is daar een oplossing voor om dit wel op te lossen want schokkende ervaringen vindt ik niet leuk.. helemaal niet omdat ik nu nieteens naar ID&T radio kan luisteren omdat het bij ons op de kabel zit.. maar de tuner schokkend is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:23

Wildfire

Joy to the world!

damster schreef op 11 October 2003 @ 01:00:
kan geen kwaad.
Raar. Mijn PC is niet geaard en de kast staat toch echt niet onder stroom.

Hoe zit dat dan precies?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vroeger stond mijn computer altijd naast een verwarming en de computer was niet geaard

Heb heel wat keren 110V op me bek gehad, letterlijk helaas. Lekker aan het knutselen, met je kop tegen de verwarming. Computer aanraken. KNAL Ouch :Y)

Nu staat er niets meer in de buurt en is er niets aan de hand :)

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 11-10-2003 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18673

Euh, jij knutselt aan je PC terwijl 'ie nog in het stopcontact zit? Lekker gevaarlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Door JC Ken - Saturday 11 October 2003 11:00
Tja, toen die tijd was het bagger met upc welke gewoon een flinke spanning op die kabel heeft staan. Die horen ze normaal te aarden, maar in de plaats daarvan staat de lek spanning van de hele wijk er op.
Nu heb ik een schotel en heb ik goed geluid, digitale radio. :)
Ik kan dit alleen maar onderschrijven. (in andere woorden welliswaar, dyslectisch?) Wat was ik blij dat ik die upc-kabel niet meer hoefde aan te raken nadat ik een schotel incl accessoires had gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door Paquito op 11-10-2003 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26298

Wildfire schreef op 11 oktober 2003 @ 14:38:
[...]

Raar. Mijn PC is niet geaard en de kast staat toch echt niet onder stroom.

Hoe zit dat dan precies?
Pak bv de cv en je pc maar es tegelijk beet :p
En aarden helpt altijd/vaak. Denk ook wel logisch anders hadden ze stekkers ook niet 3 polig gemaakt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 26298 op 11-10-2003 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb ook 110v op mijn koffer-pctje staan maar als je daar niet op verdacht bent dan voel je dat best wel. Je kunt het wel langere tijd vastpakken zonder echt pijn maar je voelt je spieren in je vingers wel 50x per seconde zich aanspannen :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Indoubt schreef op 11 oktober 2003 @ 00:21:
110v op de kast is niet goed, waarschijnlijk heb je de aarde niet over de aardlek schakelaar anders zou die er ook uit klappen.
...
ff offtopic:
De aarde draad / draden van je electrische installatie in huis komen niet eens in de buurt van de aardlek schakelaar. Erop aangesloten zijn ze al helemaal niet.
Een aardlek schakelaar werkt volledig afhankelijk van de randaarde van je stopcontacten, eigenlijk zou je kunnen zeggen dat hij er niets mee te maken heeft.
De aardlekschakelaar is alleen aangeloten op je NUL en FASE draden en meet bij beide draden de verbruikte stroom. Zodra er een verschil in gebruik is, groter dan 30mA (dacht ik uit m'n hoofd) slaat hij uit.

Dan het 110V op je computerkast, er zijn, zoals in dit topic al te zien is, verschillende oorzaken voor te bedenken. Ieder voor zich zou ik zeggen.
IMO word het meestal veroorzaakt door:
1. De kabel maatschappij.
2. Een el cheapo voedingkje.

Het is maar hoe je er verder tegenaankijkt. 110V is al dodelijk als het even verkeert op je lijf terecht komt (maar het gaat uiteindelijk om de hoogte van de stroom die gaat lopen). In het geval dat je het lek van de kabelmaatschappij hebt zal je aardlek schakelaar er niet over peinzen om uit te schakelen, want hij heeft het helemaal niet door dat jij een oplawaai krijgt.

Dan de geluidsverandering.
Die is als gevolg van een volgelopen condensator in je versterker of wat dan ook, door de spanning die er continu op staat.
De oplossing? Tja... ik zou zoveel mogelijk aan randaarde hangen, afvoeren die lekstromen! Als het even kan je kabel filteren met een filter. noem maar op.
Als je het niet doet loop je zelfs de kans apparaten te slopen als je stekkertjes in en uit steekt.
Kortom: even dit forum afzoeken en je vind je oplossingen wel.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:23

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 26298 schreef op 11 October 2003 @ 16:36:
[...]

Pak bv de cv en je pc maar es tegelijk beet :p
Ach, ik heb toch geen CV op m'n kamer. Dus dat risico loop ik niet... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
little_soundman schreef op 11 October 2003 @ 01:38:
De C's zal de stroom minimaal zijn, en dus is er geen gevaar.
Blijkbaar heeft die 'gevaarloze' C (whatever C mag zijn voor de leek, lading zekers?) wel schade aangericht aan mijn computer over het verloop van meerdere maanden.

En neen, geen ditjes of datjes, stond wel degelijk x-volt op die kast, MET aarding aangesloten.

[ontopic] Zeker die aarding aansluiten hoor :) Soms is je toestel je meer waard dan de kwaliteit dat het voortbrengt. Dat beetje dat je zou inboeten aan kwaliteit zou nagenoeg onhoorbaar moeten zijn. Of je moet nogal wat leidingen bij elkaar hebben steken dat er interactie is tussen.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 10:18
Mizitras schreef op 12 October 2003 @ 00:07:
[...]
En neen, geen ditjes of datjes, stond wel degelijk x-volt op die kast, MET aarding aangesloten.
Dat vind ik wel HEEL erg vaag...
Oftewel dat KAN HELEMAAL NIET.

Als je aarde aan hebt gesloten loopt alle lekstroom weg via de aarde draad.
Daardoor is het potentiaal op de kast altijd 0. Kast aan aarde = GEEN x-volt op de kast!

Onzin dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Misschien even de aard-elektrode laten controleren want dit mag echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mizitras schreef op 12 oktober 2003 @ 00:07:
[...]
...
...
Dan is remco_k zeer benieuwd hoe je die x-volt gemeten hebt. Waarschijnlijk niet zoals het hoort -of- je aarde zit niet goed aan je kast.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

Jur schreef op 11 October 2003 @ 01:06:
Die 50Hz zou ik moeten horen en dat doe en deed(voor het aarden) ik niet.
Het frapante is juist dat het verschil meer in het midden en hoog zit.
Ik begin zelf te denken aan impedantie verschillen ofzo.
Wat zijn dat dan voor apparaten? Er zit vaak een netfilter in apparaten met een geaarde eurostekker bus, en die moeten wel aarde hebben anders werken ze niet. (en als ze wel werken klinkt het beter) Mijn cdspeler gaat simpel weg geen eens aan als je hem niet aan een geaard stopcontact hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36296

Ook ik onderschrijf dat de (op zich ongevaarlijke) lekstromen van honderd volt of meer (eigenlijk spanningen, want stroom is gelukkig afwezig) aan diverse electrische apparaten voelbaar zijn.
Ook mijn PC heeft dat. Ik voel er zo niets van, maar onder tafel gekropen moet je de PC niet toevallig met je wang aanraken, want dat prikt behoorlijk. O-)

En raak ik toevallig ook de Cai aan, dan kan ik ineens vliegen.
Ik heb al een geaard stopcontact doorgetrokken, sluit ik vandaag aan. En de Cai krijgt ook gelijk een ringetje.

En even off topic:
Een hoop leuke info op de "breem"-site. Maar iid ook geweldig veel onzin, jammer, zal voor de leek moeilijk zijn waar en onwaar te scheiden. :?

Wat b.v. wel klopt is het schema met de weerstand van koperdraad, maar daarbij bevestigt hij de grote invloed van dunne kabels op luidsprekers, wat hij elders in tekst ontkent. Jammer. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Quote:(van Emco_k)
De aardlekschakelaar is alleen aangeloten op je NUL en FASE draden en meet bij beide draden de verbruikte stroom. Zodra er een verschil in gebruik is, groter dan 30mA (dacht ik uit m'n hoofd) slaat hij uit.
Quote end

Correct (mA weet ik ook niet maar is laag) als je een lekstroom hebt waarbij de stroom uit de meterkast komt dan is er dus een verschil tussen nul en fase. Zodra de waarde van de lekstroom de 30mA (of wat die waarde dan ook is) overschrijd dan treed de aardlek schakelaar in werking.

Indien die lekstroom van je CAI kabel komt dan treed de aardlekschakelaar inderdaad niet in werking, het lijkt mij echter niet normaal dat er 110v van je CAI kabel op je kast terecht komt.

Indien dat wel het geval is dan is het inderdaad goed mogelijk dat er verschillen in geluid ontstaan indien aarding zou worden toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 19:18
als je gaat kijken naar de ontwerpen van voedingen in PC's dan zul je zien dat voedingen EXPLICIET zijn ontworpen om gebruikt te worden met een GEAARD stopcontact

het is dus een kwestie van t werkt wel, maar is niet goed als je je pc niet aard

om schade aan jezelf, anderen en apparatuur te voorkomen, raad ik IEDEREEN aan zijn pc voor zover dat mogenlijk is te aarden

als je er zeker van kan zijn dat je een verbinding hebt tussen je CV leiding en je aarde ( Meten met multimeter met diodetest) dan kun je ook je verwarmingsbuizen gebruiken, dit is overigens een kwestie van liever niet, omdat je in sommige huizen kunststoffen verwarmingsbuizen hebt

het is dus aan te raden binnen je huis een aarde draad te zoeken ( de groen gele)...

brommen van je audio kan je voorkomen door ALLE apparatuur op dezelfde groep aan te sluiten, zodat je via een geaard stekkerblok al je aarde op 1 punt hebt

als je CAI kabel de spanning op je kast veroorzaakt kun je hier een scheidingstrafo tussen zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hm.. stroom op mijn CAI hab ik ook. Wat kan ik daar precies aan doen?
Ik ben momenteel bezig mijn stopcontacten te aarden, maar dat schiet niet echt op volle centraaldozen sucks!

ISDN heeft trouwens ook een leuk voltage, regelmatig gemerkt met het aanstluiten etc. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Beekforel schreef op 13 October 2003 @ 00:16:
Hm.. stroom op mijn CAI hab ik ook. Wat kan ik daar precies aan doen?
Ik ben momenteel bezig mijn stopcontacten te aarden, maar dat schiet niet echt op volle centraaldozen sucks!

ISDN heeft trouwens ook een leuk voltage, regelmatig gemerkt met het aanstluiten etc. :P
Volg de link die ik eerder gaf eens...
128 volt op de CAI
Pagina: 1