Dolby pro logic II realtime decoderen op pc -> gelukt

Pagina: 1
Acties:
  • 704 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Het is mij eindelijk gelukt om Dolby pro logic II realtime te decoderen op de pc.

Eigenlijk is het heel simpel, je neemt het geluid van je line-in op van je geluidskaart, dat haal je door de audio effect filter van Cyberlink (wordt samen geinstalleerd met powerdvd, multichannel license nodig) en dat speel je weer af op je wave-out.

En zo doe je het dus:

Dowload Graphedit.

Die stel je in dat je ongeveer zoiets krijgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/Dolby/Graphedit-Dolby%20pro%20logic.png

Een filter adden doe je door op de Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/Dolby/add%20filter.png knop te drukken.

Dan selecteer je als eerste je geluidskaart onder "WDM streaming system devices", in mijn geval dus "SB Live! Audio [D800] 001" en klik je "Add filter" (duh :+ ), let op dat je niet je geluidskaart onder "Audio Renderers" selecteert want die loopt ongeveer 2 sec achter, en dan willen we niet.

Doe hetzelfde met "Cyberlink audio effect" die onder "DirectShow filters" staat en met je geluidskaart die onder "Audio Renderers" staat, in mijn geval dus "SB Live! Audio [D800]".

Dan gezellig de lijntjes verbinden zoals op het plaatje staat :)

Bij de mixer van je geluidskaart stel je dan je line-in in om op te nemen, als je winamp met Dolby pro logic II af wilt laten spelen moet je een 2e geluidskaart hebben (of een soort van dummy driver) waarvan je je wave-out op kunt nemen, aangezien een wave-out opnemen en afspelen op dezelfde geluidskaart hopeloos de mist in gaat.

Met rechtsklik op "Cyberlink Audio Effect" kun je Dolby pro logic II instellen.

Als nou alles goed staat druk je op Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/Dolby/play.png en kun je genieten van Dolby pro logic II :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Geweldig Bobo!!! _/-\o_

Ik zocht al langer naar een proggie om softwarematig DPL op mijn Hauppauge WinTV Theater te krijgen. Want de Theater kan al DLP alleen dan met een hoop kabel gekloot.

Ik heb zelf een "SB Live! Audio [C400]".

Alleen ik heb nog wel een delay van iets van 200 ms... wat duidelijk zichbaar is bij sprekende mensen.

Bij "Audio Input Pin (rendered)" heb ik geen "SB Live! Audio" gebruikt maar "Default DirectSound Device" anders geeft ie bij mij geen DLP, maar wel stereo.

Zit nog uit te zoeken hoe en of ik die delay verder kan minimaliseren..

• bobo1on1
Die default directsound device is duidelijk langzamer, probeer eens een ander, waveout oid.
Ook helpt het om de prioriteit van "GraphEdt.exe" op realtime te zetten.

Btw, je moet die cyberlink filter elke keer opnieuw instellen als je het programma start.

Ik heb net nog even getest, maar die default directsound device is bij mij gewoon even snel.

Je hebt toch wel je geluidskaart geselecteerd onder wdm streaming system devices? want degene onder audio capture loopt een stuk achter.

[ Voor 58% gewijzigd door bobo1on1 op 11-10-2003 09:09 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

Ik heb dit dus nu ook :) Het rare is alleen dat de Centerspeaker kanaal alleen werkt bij Directsound Device, niet bij de gewone..

Maar goed, dat terzijde. Omdat ik hem dus aan mijn mini-stereo heb aangesloten die (nog) niet op kabel loopt, zit er erg veel ruis in. Dus ik ben op zoek naar een Noise Reduction filter die onder DirectShow werkt, zodat ik hem ook via GraphEdit kan draaien, iemand een idee?

Verwijderd

Ik ben hier even mee aan de gang geweest. Alleen ik heb een galm. beetje blikkig.

Ik heb een C-Media geluidskaart. 5.1. Zo te horen heb ik ook geen center/sub geluid.

En hoe stel ik precies het volgende in:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/1.jpg

Verdere oplossingen welkom uiteraard!

Verwijderd

Ok het probleem is denk ik over met de galm! Ik gebruik nu me directsound(geluidskaart).

Alleen ik heb geen center/sub.?

Misschien dat dit ligt aan dat ik de Trial heb van PowerDVD. ?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 17:55 ]

• bobo1on1
Die cyberlink filter doet nogal wazig op 4 speakers, het meeste komt van links, en op 6 speakers doet ie bijna niks. Ik zit te kijken naar andere filters, die van intervideo zou goed moeten werken maar is te langzaam voor realtime, 3 sec hikken en dan een bluescreen :(

Ik ben erachter wat er nou mis is, die audio renderers die ik gebruik kunnen alleen maar stereo geluid weergeven, voor 5.1 geluid moet je directsound3d gebruiken.
De renderer van cyberlink kan dat wel, maar die werkt bij mij niet (bluescreen :( ).

edit:
Het ligt toch niet aan de audio renderer, die audio filter van cyberlink is gewoon wazig.
Wat wel goed werkt is de Nvdia audio decoder, daar zit dolby pro logic II in die wel goed werkt, dus wat ik nou nodig heb is een mpeg1 audio encoder die daarmee werkt, aangezien de nvidia audio decoder alleen mpeg audio aankan.

[ Voor 69% gewijzigd door bobo1on1 op 11-10-2003 23:26 ]

Verwijderd

Ik hoor het graag van je! Ik ben hier niet zo in thuis. Dus als ik het goed lees het je een mpeq1 audio encoder nodig die samenwerkt met de Nvidia Audio decoder?

Ik zal gaan zoeken!

• bobo1on1
Jeuj ik heb em gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/Dolby/NVdvd.png

Ik had em eerst al geprobeerd maar toen werkte ie niet, ik kreeg gewoon 2x stereo, nu werkt ie wel om 1 of andere vage rede, die cyberlink audio encoder komt bij powervcr als het goed is.

Die Soundmax digital audio is me onboard geluidskaart, die gebruik ik om me wav op te nemen.

Het mooie van die nvidia audio decoder is dat hij de settings opslaat, in tegenstelling tot de cyberlink audio filter die je steeds op surround moet zetten.

Ik heb wel een vertraging van zo'n 100 ms schat ik.

Het is wel aan te raden om "GraphEdt.exe" in de task manager op realtime priority te zetten, aangezien het anders kan gaan hikken.

[ Voor 19% gewijzigd door bobo1on1 op 12-10-2003 16:32 ]

Verwijderd

IK ga het testen! Thx!

Ik gebruik nu ook mijn Onboard geluidskaart voor Line In. Dit geeft al een veel beter resultaat en volgens mij heb ik bijna geen lag in geluid.

Alleen ik vind het geluid te scherp en het kraakt. Ik ga morgen mijn sb live als line in testen kijken of dat wat beter gaat.

(onboard is een Via chip)

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 23:39 ]

Verwijderd

Mijn center valt "weg"? Heb jij hier ook last van?

• Matthijs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
offtopic:
Tis wel leuk enzo ... maar wat is het voordeel van Dolby Pro Logic II en wat is het?
^^ Ok faq gelezen :P

Ok dis een enorme noob vraag, maar goed... als het echt zoveel mooier klinkt wil ik eigenlijk wel weten hoe het precies zit :)

Ok genoeg, waarvoor gebruik je dit? Films ed? of ook bij muziek?

[ Voor 23% gewijzigd door Matthijs op 14-10-2003 01:07 ]

Verwijderd

EvilTuinHekje schreef op 14 October 2003 @ 01:03:
offtopic:
Tis wel leuk enzo ... maar wat is het voordeel van Dolby Pro Logic II en wat is het?
^^ Ok faq gelezen :P

Ok dis een enorme noob vraag, maar goed... als het echt zoveel mooier klinkt wil ik eigenlijk wel weten hoe het precies zit :)

Ok genoeg, waarvoor gebruik je dit? Films ed? of ook bij muziek?
Je gebruikt dit voornamelijk voor films, ik in ieder geval. Het leuke hieraan is, als het goed zou gaan werken, dat je geen Receiver/versterker nodig hebt met een dolby decoder etc. Dit is zeg maar een goedkope oplossing om toch dolby / II te krijgen.

Ik wil namelijk graag dolby vanaf me Kiss player, maar heb nog geen zin om een grote investering te maken, vandaar dat dit wel een aardige manier blijkt te zijn.

• bobo1on1
Verwijderd schreef op 14 oktober 2003 @ 00:17:
Mijn center valt "weg"? Heb jij hier ook last van?
Ik heb geen center :P

Verwijderd

Ik heb nu wel een goed geluid enigzins. Alles werkt, incl Center/sub.

Dit heb ik voor elkaar gekregen door bij de Nvidia Settings connected to a receiver te kiezen en de optie in Pro Logic Mode. Dit geeft bij mij nu goed geluid.

Het enigste is alleen de x miliseconden die het geluid achterloopt, hier stoor ik me toch wel aan :) (enig idee om het optelossen?).

Hiernaast nog een vraag: Hoe kan ik meer bas krijgen vanuit mijn line in. Dat wil gewoon echt niet lukken hier, en kan het ook niet instellen via me geluidssoftware!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:38
uhm... heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange kabel voor video gedeelte gebruiken zodat die gaat vertragen en zo gelijk gaat lopen meet het geluid. Of op een grote afstand voortaan tv kijken. Licht gaat namelijk een stuk sneller dan geluid en dus als je ver weg staat met een verrekijker dan loopt het weer gelijk :-)

Verwijderd

DannyXP1600 schreef op 16 oktober 2003 @ 00:38:
uhm... heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange kabel voor video gedeelte gebruiken zodat die gaat vertragen en zo gelijk gaat lopen meet het geluid. Of op een grote afstand voortaan tv kijken. Licht gaat namelijk een stuk sneller dan geluid en dus als je ver weg staat met een verrekijker dan loopt het weer gelijk :-)
En als jij je pantoffeldiertje eens aan het werk zou zetten dan had je hier nu niet gepost!

Verwijderd

De bass heb ik nu ook wel onder controle, heb nu een versterker genomen, daar bas versterkt en vervolgens naar PC. Alleen de vertraging is erg jammer.

Verwijderd

is dit dan te gebruiken met een Tv kaart?

Verwijderd

Beetje erg omslachtig dit.

DPL is dat je een stereosignaal (van bijv. TV kaart) upmixt tot surround? Toch?

Met een SB Live van 36 euri heb je al CMSS in huis. Dat zit bij de laatste drivers helaas erg ver weggewerkt in Playcenter, maar als je dat aanvinkt kan je TV kijken in surround (stemmen uit center, omgevingsgeluiden uit rears, rest uit fronts).

Werkt perfect.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Wel lache 's proberen of ik eindelijk 's DPLII-effecten uit m'n gamecube kan toveren, zou wel vetjes zijn.

Weet alleen niet of ik wel zin heb om aldoor alles ervoor om te prikken, maar dat is weer een ander probleem :)

Damn had ik nou toch maar die Logitech Z-640 gekocht ipv dat Terratec setje dat ik nu heb, niet dat er geen goed geluid uitkomt, maar die Z-640 heeft ingebouwde decoder...

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Digital-DNA schreef op 13 december 2003 @ 22:31:
Wel lache 's proberen of ik eindelijk 's DPLII-effecten uit m'n gamecube kan toveren, zou wel vetjes zijn.

Weet alleen niet of ik wel zin heb om aldoor alles ervoor om te prikken, maar dat is weer een ander probleem :)

Damn had ik nou toch maar die Logitech Z-640 gekocht ipv dat Terratec setje dat ik nu heb, niet dat er geen goed geluid uitkomt, maar die Z-640 heeft ingebouwde decoder...
de z-640 heeft helemaal nix

Verwijderd

Het werkt bij mij aardig, dat wil zeggen dat je nog een vertraging hebt van net aan geen seconde... zwaar irri.. dus gebruik ik het maar niet..was leuk geweest als het wel sync zou lopen.

Verwijderd

Met CMSS loopt het sync.

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 00:57

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

ik krijg er geen recording control bij dus ik kan hem niet goed verbinden heb een sound blaster live 5.1 player

ik kan wel met power dvd afspelen maar met mp3tjes boven de 128 kbs doet hij raar ik wil ook tijdens gamen spellen in prologic kunnen doen

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Zijn er mensen die dit met een andere geluidskaart dan Creative (bv. Terratec of M-Audio) hebben geprobeerd met Sensaura ipv CMSS?

En zo ja, hoe klinkt dat? :)

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik wil proberen het analoog line in signaal op te vangen van mijn tvkaart.

Eigelijk moet dit direct weer de deur uit gegooit worden door mijn tweede geluidskaart.

De eerste geluidskaart bestaat echt, en is een Via onboard apparaat.
De tweede geluidskaart is een virtuele geluidskaart met o.a. een Wave input. Het is de geluidskaart van mijn bluetooth netwerkkaart.

Is het mogelijk om dit in realtime te kunnen doorsturen?

Als ik een wave file afspeel op mijn bluetooth apparaat, lijkt het prima op mijn laptop.

Ik moet dus een analoog signaal op mijn onboard kaart, overzetten naar mijn digitale Wave output van mijn bluetooth apparaat.

Iemand een idee?

edit:

zodra ik met graphedit aan de slag ga, en een lijntje trek van mijn onboard geluidskaart naar een filter of bluetooth kaart krijg ik de foutmelding "Onvoldoende geheugen." Terwijl er toch zat nog vrij is.

[ Voor 15% gewijzigd door Blasterxp op 06-01-2004 19:55 ]

Verwijderd

als ik de opname aan de cyberlink audio effect wil koppellen komt er automatisch de Intervideo Audio Processor Fx tussen en daardoor krijg ik heel slecht geluid?
hoe kan ik die intervideo weg krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/N3PO5TH84J

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2004 11:17 ]

• bobo1on1
Eerst je geluidskaart met cyberlink audio effect verbinden en dan pas dat cyberlink ding met directsound verbinden.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 11 januari 2004 @ 11:42:
Eerst je geluidskaart met cyberlink audio effect verbinden en dan pas dat cyberlink ding met directsound verbinden.
als ik dat doe
komt die intervideo a der automatisch bij en gaat hij gelijk verbinden met de cyberlink

• bobo1on1
Je zou kunnen proberen om pcm ertussen te zetten, die staat onder audio compressors.

Die zet je dan tussen te geluidskaart en cyberlink audio effect.

Verwijderd

bobo1on1 schreef op 11 januari 2004 @ 12:05:
Je zou kunnen proberen om pcm ertussen te zetten, die staat onder audio compressors.

Die zet je dan tussen te geluidskaart en cyberlink audio effect.
dan komt die intervideo audio processor fx er weeeeeeeeer tussen :(

• bobo1on1
Je zou intelligent connect eens uit kunnen zetten.

Anders weet ik het ook niet meer.
Maar zoals een paar posts terug al is gezegd werkt die cyberlink audio effect niet zoals het hoort.
De enige die ik goed werkend heb gekregen is de nvidia audio decoder, alleen moet je daarvoor eerst het geluid coderen naar mpeg wat weer een vertraging oplevert.

Verwijderd

ik heb nu intelligent connect uit gedaan nu krijg ik dit:
kan geen combinatie van tussenfilters vinden om verbinding tot stand te brengen.

ik heb nu ook windvd weggehaald.
krijg ik precies hetzelfde.

als ik onder audio capture sources mijn geluidskaart kies.
en dan ga verbinden doet hij het wel alleen heb ik dan heeeeel slecht geluid en pro logic II doet het niet.

hij doet het ook als ik bij opnameapparaten voor wdm gegevenstromen mijn geluidskaart kies en dan alles verbind die intevideo filter komt er dan niet tussen.
maar heb ik weer heel slecht geluid.

heeft het mischien ermee te maken dat ik het geluid van de tv kaart doorlus naar de aux ipv line - in?

Verwijderd

iemand nog iets nieuws uitgevonden?
Pagina: 1